المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل هذا المعالج يعادل الكور I7

mido_tota
12-06-2015, 01:21
شباب انا هشترى جهاز جديد وفى واحد بيبيع جهاز كمبيوتر وفى معالج وهو بيقول ان المعالج دا يعادل كور اى 7
فا انا محتاج نصح الاعضاء والخبراء هل فعلن الكلام دا مظبوط ولا هو نصاب لانى مش متخصص فى هذا الموضوع
البروسيسور
Intel® Xeon® Processor W3530
(8M Cache, 2.80 GHz, 4.80 GT/s Intel® QPI)
Max Turbo Frequency 3.10 GHz

وعندى سؤال تانى سعر البروسيسور دا فى السوق المصرى كام ارجو ال
رد لان انا فعلن ممكن يتنصب عليا

phenomenon
12-06-2015, 02:24
مش نصاب اخى ولكن احنا عندنا خمس اجيال معالجات Core I7 حاليا فالمفروض انه يقولك هو يقصد معالج I7 الجيل الاول انتاج 2010
ولكن مفيش بروسيسرات Xeon بتبتباع فى السوق المصرى .. كل الموجود استيراد خارج فقط وممكن نقول المعالج بيعادل I7-920 تقريبا

mido_tota
12-06-2015, 02:51
مش نصاب اخى ولكن احنا عندنا خمس اجيال معالجات Core I7 حاليا فالمفروض انه يقولك هو يقصد معالج I7 الجيل الاول انتاج 2010
ولكن مفيش بروسيسرات Xeon بتبتباع فى السوق المصرى .. كل الموجود استيراد خارج فقط وممكن نقول المعالج بيعادل I7-920 تقريبا
شكرا على الرد اخى الكريم
عندى سؤال اخر هل هذا البروسيسور قوى فى تشغيل الالعاب اذا اندمج مع كارت شاشة قوى ولا هيكون فى عنق زجاجى كما يقولو

phenomenon
12-06-2015, 10:21
اكيد اخى هيكون فى ننسبه عنق مع الكروت القويه لكن القوه تختلف يعنى كارت زى GTX 750 ادائه رائع ومشهيكون فى نسبه عنق زجاجه كبيبره او ملحوظه على اعدادات High كمثال
بردو شوف فيديوهات باسماء الالعاب على Youtube والهاردوير - كمثال - Crysis 3 on GTX 750 with Core I7-920 وشوف نتيجه الاداء لالعابك المفضله ولو كويسه يبقى تمام لو لاحظت
تقطيع ملحوظ او تهنيج فى الصور على اعدادات High يبقى فى عنق لكن خدبالك ان اعدادات Ultra ممكن تتسبب فى عنق لكروت الشاشه نفسها القويه ولذلك
افضل اعدادات هى Standard اللى بتختارها اللعبه من خلال قرائه الهاردوير بتاعك تلقائيا