المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : محتاج كيس حديث جيد التهويه

jak
19-06-2015, 21:14
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

كل عام وانتم بخير

محتاج كيس للكمبيوتر

الكيس هيكون للاطفال عندي واكيد هيكون الكمبيوتر شغال ديما

وكان يهمني في الكيس يكون واسع ويستقبل اي كارت شاشه

وكمان يكون جيد التهويه يعني اهم شي يكون عدد المراوح فيه كبير وعلشان انا اعيش بقريه لازم يكون الكيس محكم بفلاتر علشان الاتربه اللي بناكلها مش بنستنشقها بس

وكمان محتاج يكون الكيس فول تاور

و ما يكونش فيه باور لان عندي باور لسه مشتريه ولما اعمل ابجريد للباور هشتري حاجه نظيفه

وياريت مكان الباور يكون تحت مش فوق

الميزانيه لا تزيد عن 500 جنيه لاني لسه هشتري باور خارجي

وشكرا

وياريت صحيح الكيس يكون يستقبل اي نوع حجم مازر بورد لاني عاوز اطور الكمبيوتر قطعه قطعه فعاوز ابداء بالكيس لان الكيس عندي اصبح اهم شي بسبب الحراره اللي شغاله دي

phenomenon
20-06-2015, 02:59
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ... مفيش اى كيسه Full Tower بالمبلغ دا اخى الكريم
انت محتاج تعلى الميزانيه عشان تجيب كيسه Mid-Tower ربما تكون اعلى واطول كام centimeter عن باقى الكيسات Mid-Tower
على كل حال من خلال كلامك انا انصحك بكيسه NZXT S340 لانها مقفوله باحكام لكن مشفيها مكان للاقراص الضوئيه وسعرها 600
لكن لو الميزانيه اعلى يكون افضل وجميعهم بدون باور
ايضا خد الرابط دا كوبى وباست بلاش تحويل لانه مشهيحولك وابدا دور
https://www.********.com/en/category/computers/cases/mid-tower-cases اكتب E-G-Prices مكان النجوم بدون فواصل
اى كيسه Mid Tower متوافقه بجميع الاحوال 99.9% مع اى لوحه ام هتشتريها طالما اللوحه ATX او mATX
الكيسات Full مناسبه للوحات الام Extended Motherboards او العريضه اللى بتكون فى منصات Extreme دائما
ايضا فى كيسات MID-Tower بتتوافق مع احكام E-ATX من البوردات دى لكن سعرها بيكون عالى جدا واحيانا اغلى من F-Tower ( على حسب )

jak
20-06-2015, 03:03
الرابط مش شغال اخي الكريم لان يوجد نقاط ايضا قبل ال id

phenomenon
20-06-2015, 03:06
طيب جرب من هنا
https://www.********.com/en/category/computers/cases

jak
20-06-2015, 03:07
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ... مفيش اى كيسه Full Tower بالمبلغ دا اخى الكريم
انت محتاج تعلى الميزانيه عشان تجيب كيسه Mid-Tower ربما تكون اعلى واطول كام centimeter عن باقى الكيسات Mid-Tower
على كل حال من خلال كلامك انا انصحك بكيسه NZXT S340 لانها مقفوله باحكام لكن مشفيها مكان للاقراص الضوئيه وسعرها 600
لكن لو الميزانيه اعلى يكون افضل وجميعهم بدون باور
ايضا خد الرابط دا كوبى وباست بلاش تحويل لانه مشهيحولك وابدا دور
https://www.********.com/en/category/computers/cases/mid-tower-cases اكتب E-G-Prices مكان النجوم بدون فواصل
اى كيسه Mid Tower متوافقه بجميع الاحوال 99.9% مع اى لوحه ام هتشتريها طالما اللوحه ATX او mATX
الكيسات Full مناسبه للوحات الام Extended Motherboards او العريضه اللى بتكون فى منصات Extreme دائما
ايضا فى كيسات MID-Tower بتتوافق مع احكام E-ATX من البوردات دى لكن سعرها بيكون عالى جدا واحيانا اغلى من F-Tower ( على حسب )

اولا الرابط مش شغال

ثانيا

الكيسه دي يعيبها ان الباب ليس به مروحه او مكان تريب مروحه للتبريد لكرت الشاشه

NZXT S340

طيب ممكن الميزانيه تزيد شويه بس مش كتير ممكن افضل الحلول

jak
20-06-2015, 03:08
اضع e-g-prices ولا eg-prices

jak
20-06-2015, 03:11
ايه رائيك في

Cooler Master K-380

Nzxt 210

Cougar Evolution Full Tower Case

jak
20-06-2015, 03:56
طيب لو قلت هرفع الميزانيه شويه

وهيا لغايه 750 جنيه اكتر من كده مش هينفع

فـ كنت اريد اهم شي التبريد وعدد المراوح وايضا يكون فيها فتحات لليو اس بي 3 ولو فيها شاشه حراره او تحكم داخلي بالمراوح وكده يعني

ايضا لو فيها فلاتر للاتربه يبقي كويس

واهم شي كروت الشاشه

كمان لازم واكيد يكون فيها مراوح في الباب اهم شي

اللي موجود امامي وياريت مشورتكم مش فارقه معي الشكل والكلام ده

لاني اطلعت عليهم بمتجر عرب هاردوير

كيسات بباور

Thermaltake VM30001W2Z V4 Black Edition / 450W Power supply Black
Thermaltake V3 Black + Power Supply 500W
Thermaltake Commander MS-I + PSU 500W
Thermaltake Versa G1 + PSU 500w
Thermaltake Cooler Master K-380 / 500W Power Supply Black

Commander MS-III + PSU 500W

Cooler Master K-281 / 500W Black

كيسات بدون باور

Corsair Carbide 200R Black
Corsair 300R Carbide Series Black

Thermaltake Level 10 Series Level 10 GTS Black
Thermaltake Armor Revo GENE

Cooler Master 912 Advanced
Cooler Master CM 693 SIDE WINDOW
Cooler Master K550 / K-Series / Mid Tower Desktop Case
Cooler Master HAF 912 Black / Combat Mid Tower
Cooler Master N600 Mid Tower / NSE-600-KWN1
Cooler Master K550 / K-Series / Mid Tower Desktop Case

وفيه كيسه عجبتني بس مش عارف امكانياتها ايه
Cooler Master HAF XB Desktop Case

TIMO1
20-06-2015, 10:38
كل سنه وحضرتك طيب فى البدايه احب اوجه حضرتك المشاركات بدون رد ده مخالف للقوانين يعنى حضرتك لو عندك رد او استفسار فى نفس المشاركه هاتعمل تعديل وتضيفه مش كل ماحضرتك تفكر فى حاجه تكتب رد جديد .
وطالما الكيسه لاستخدام الاطفال على ماحضرتك ذكرت فى اول الموضوع افضل كيسه مناسبه Nzxt 210 وهاتكون اكتر من كافيه كل الى هاتكون محتاجه هو توافر مروحه 14سم فى الباب الجانبى لدخوا الهواء فقط
اما لو حاجه اكتر من الاطفال ياريت تذكر التجميعه الى هاتشتغل بيها وايه اقصى حد انت ممكن تضعه من الميزانيه

jak
20-06-2015, 23:47
كل سنه وحضرتك طيب فى البدايه احب اوجه حضرتك المشاركات بدون رد ده مخالف للقوانين يعنى حضرتك لو عندك رد او استفسار فى نفس المشاركه هاتعمل تعديل وتضيفه مش كل ماحضرتك تفكر فى حاجه تكتب رد جديد .
وطالما الكيسه لاستخدام الاطفال على ماحضرتك ذكرت فى اول الموضوع افضل كيسه مناسبه Nzxt 210 وهاتكون اكتر من كافيه كل الى هاتكون محتاجه هو توافر مروحه 14سم فى الباب الجانبى لدخوا الهواء فقط
اما لو حاجه اكتر من الاطفال ياريت تذكر التجميعه الى هاتشتغل بيها وايه اقصى حد انت ممكن تضعه من الميزانيه

وانت طيب اخي الغالي

واسف اني خالفت القوانين

عموما الكيسه خاصه بالاطفال بس طبعا عمرهم ليس صغير يعني 13 سنه و 11 سنه

طبعا الكيسه هتكون خاصه بالالعاب ليهم + البرامج التعليميه و ايضا لافلام الاتش دي مثلا

الجو عندنا حر جدا لاني اسكن اخر دور والسقف منه للشمس مما يزيد حراره الغرف وايضا علشان جالسين بقريه الاتربه كتير فتراكمها بيزيد من ارتفاع درجه حراره القطع

انا عامل ميزانيه لتطوير الكمبيوتر لمازر بورد و بروسوسر جديد لاني ناوي اغير المازر بورد اللي عندي وهيا من نوع GA-G41MT-S2PT

والبروسوسر كور تو ديو e7500

طبعا انا بفكر اغير المنصه الي شي افضل كور اي 5 او كور اي 7 علي حسب ما اجد

فواضع ميزانيه من 3 الاف لتغيير المنصه وهيا مازر + بروسوسر + رامه وحده تكون 4 جيجا لان عندي رامه اخري 4 جيجا دي دي رام 3

وكارت الشاشه يوجد عندي مؤقتا hd 5770

فكل اللي عاوز اغيره هوا مازر و بروسوسر جيل حديث فكنت ببحث حاليا عند اصدقاء لي عن بروسوسر يكون جيل حديث رباعي النواه عالاقل يكون مستعمل لانهم شغالين في الاجهزه المستورده ويوجد بها حديث فممكن اخد منهم بروسوسر جيل حديث واشتري له مازر وبكده اقلل التكلفه ولو لان عندي الهارد جديد و الشاشه و رامه و ايضا باور 400 وات مؤقتا فقلت عاوز ابداء بشراء كيسه احترافيه وابداء اغير المنصه لاني بصراحه وقت شراء المنصه انا عارف نفسي هستخسر الفلوس في كيسه احترافيه مقابل شراء منصه اقوي وكل ما اشوف منصه هتكون افضل هزود فلوسها وبكده هتيجي علي حساب الكيسه

فكنت عاوز اشتري شي شي اولا فكنت عاوزكم تعطوني كيسه تتوافق لتطويراتي القادمه

انا عارف ان الكيسه دي كافيه Nzxt 210 لكن كنت اريد حاجه اكثر احترافيه شويه

وبصراحه عجبتني الكيسه دي لاني شفت سعرها تقريبا من 700 الي 800 فقلت مش هتفرق السعر ممكن اوفرهم واشتريها وانتظر شويه علي تحديث المنصه انا كده كده عندي منصتين في البيت شغالين فقلت اقدر احدث وحده وحده مش ضروري التحديث بشهر ممكن اصبر شهرين للتحديث

ودي نوع الكيسه Cooler Master HAF XB Desktop Case

بس خايف ما تستقبل منصات الجيل الرابع والحديث من المنصات اللي موجوده حاليا او تكون تبريدها مش يساعد فياريت تقولو رائيكم واسف لكلامي الكتير

jak
03-07-2015, 03:13
انا خلاص قررت شراء الكيسه دي

Nzxt 210

لكن فيه اكتر من نوع لها

NZXT-Tempest-210-Mid-Tower

ودي صورتها

https://arabhardware.net/forum/attachment.php?attachmentid=28722&stc=1

وفيه دي

NZXT Source 210 Elite

https://arabhardware.net/forum/attachment.php?attachmentid=28723&stc=1

وفيه دي