المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اشترك على تي داتا ولا احول لفودافون, خصوصاً بعد تجربة.

himoegypt
23-06-2015, 02:03
السلام عليكم

أولاً: انا مشترك مع جار لي بخط سرعة 1 ميجا غير محدود منذ سنوات, المشكلة الدائمة التكرار هي العلامه الصفراء DSN is not resdonding
علمأً بأن:
1/المشكلة ظهرت حتى بعد تغيير الراوتر
2/وبعد الاشتراك من جديد بعرض النص بالنص والراوتر مجاناً من الشركة, لازالت نفس المشكلة تتكرر كثيراً
وكان الحل المستخدم هي اعادة تشغيل الراوتر من جديد بعد فصله!

ولم يعرف سبباً للمشكلة حتى الان.

ثانياً:الان اريد ان اشترك على خطى المنزلي ومحتار اختيار بين تي داتا ولا فودافون

1/تي داتا:
الان لديها عرض النص بالنص 6 شهور بسعر 50% من السعر الأصلي سواء لواحد ميجا او اكثر +راوتر مجاني.
https://www.tedata.net/eg/ar/Home-ADSL/Half-Price-Promo
س1/لدي تخوف من تكرار مشكلة DSN سواء بسبب الراوتر او بسبب عيب من مزود الخدمة, فهل لدي حق, ام انها مشكلة بسيطة لا تستدعي عدم الاشتراك؟
س2/بشكل عام هل تؤيد الاشتراك بالخدمة من هذه الشركة, ولماذا؟

2/فودافون
لديها عرض الان 9 شهور بسعر 50% من السعر الاصلي سواء لواحد ميجا او اكثر+راوتر مجاني
https://vis.vodafone.com.eg/vodafoneportalWeb/ar/P20602795991382526585241
س1/لدي تخوف من جملة سياسة الاستخدام العادل, او انه التبث علي الامر, كيف يكون غير محدود وفي نفس الوقت طبقاً للأستخدام العادل, فيرجي توضيح الامر, هل يعني ذلك ان العرض مثلاً لو اشتركت بواحد ميجا سيكون لدي حد اقصى في التحميلات؟!

hazemsniper
23-06-2015, 04:12
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته .....
انا ليا سؤال الاول حضرتك الراوتر اللى شغال بيه قبل وبعد التغير كان نوعهم ايه ؟
عشان ممكن يكون نوع الراوتر مش كويس أو ممكن يكون العيب فى التوصيلات لازم يكون تأريج سلك النت يكون بترتيب معين فى ألوان السلك أو وده أخر حاجه ممكن يكون العيب من كارت النت اللى فى الكمبيوتر وده نادرا لما تكون المشكله منه ........... ده بالنسبه لمشكلة ال DSN
ثانيا حضرتك بالنسبه لموضوع اختيار اشتراك النت ......
انا من وجهه نظرى تاخد شركه TE-Data عشان تعتبر اعلى شركه ليها Bandwidth فى مصر
بمعنى انها اكتر شركه ليها معدل سحب من سرعة النت اللى داخله مصر ....مثلا لو مصر داخلها سرعه 10 ميجا فى الثانيه هى بتاخد تقريبا 7 ميجا وبقيت الشركات بتاخد 3 ميجا وبالتالى مبيبقاش فىه ضغط جامد على النت زى بقيه الشركات ويارب اكون افدتك بحاجه

mohammed shindy
23-06-2015, 04:36
و عليكم السلام
أولاً مشكلة DNS برضو أنا أعانى منها و الحل بيكون إعادة تشغيل الراوتر أو فصل كابل النت من الكيسة و توصيلة مرة أخرى ( أظنها مشكلة وندوز 8.1 لدى ) أو إن تعريف كرت النت لدى فيه مشكلة ، المهم ليست مشكلة كبيرة .
ثانياً الشركة التى ترغب بالإشتراك بها خليها TE-DATA زى مقال أخونا حازم ، أولاً عدم وجود سياسة الإستخدام العادل ، الشركة فى سحب النت براحتك
ثانياً : فى Vodafone فيها على كل خطوطها سياسة إستخدام عادل محدود بقى أو غير محدود يعنى فى كمية جيجهات ممكن تحملهم بسرعتك و بعدها بيخفضلك السرعة لـ124 بت !!!!!
نصيحة منى خليك كويس مع جارك و إتفق معاه إنك تشترك مع داتا فى عرض النص بالنص و هو معاك ( يعنى يلغى إشتراكه مع الشركة رسمي و يمد وصلة منك ) و عند إشتراكك إشترط عليهم إنك موش هتستلم الراوتر المجاني و بالتالى ستعفى من الشرط الجزائى ( إشتراكك لسنة) ، و بعد مرور 6 أشهر إفصل من عندك رسمي و إشترك مع جارك بنفس الطريقة و هكذا ، أنا شغال كده مع أخى .
بالتوفيق

himoegypt
23-06-2015, 14:21
عشان ممكن يكون نوع الراوتر مش كويس أو ممكن يكون العيب فى التوصيلات لازم يكون تأريج سلك النت يكون بترتيب معين فى ألوان السلك أو وده أخر حاجه ممكن يكون العيب من كارت النت اللى فى الكمبيوتر وده نادرا لما تكون المشكله منه ........... ده بالنسبه لمشكلة ال DSN
بمعنى انها اكتر شركه ليها معدل سحب من سرعة النت اللى داخله مصر ....مثلا لو مصر داخلها سرعه 10 ميجا فى الثانيه هى بتاخد تقريبا 7 ميجا وبقيت الشركات بتاخد 3 ميجا وبالتالى مبيبقاش فىه ضغط جامد على النت زى بقيه الشركات ويارب اكون افدتك بحاجه

1/الراوتر كان D-link وبعد كده عند الاشتراك بالعرض كان الراوتر المجاني من تي داتا والذي هو مستمر حتى الان
2/التأريج مظبوط تماماً لأن الانترنت كان يعمل بشكل جيد ولكن تظهر به DSN عند عدم فصلة مثلاً بعد فترة ما.
3/تفتكر المفروض يعني نريح الراوتر قد ايه وكل اد ايه؟ ولا هو مصمم للأستهلاك 24*7؟
4/يعني تي داتا لو اشتركت في 1 ميجا غير محدود هقدر احمل 24 ساعة *30 يوم بأي كمية (لأني بالفعل كثير التحميل) تورنت بينما يعني اشتركي بفودافوناشتركت في ا ميجا غير محدود هقدر احمل 24 ساعة *30 يوم ولكن بقدر ما اوصل مثلاً ل 100 جيجا فقط
ام ان المشكلة في الضغط على الشركة فقط؟ وماذا تقصد (بالضغط الجامد), هل يعني ذلك انه سيؤثر على الجودة سواء من حيث الرسعة او الاعطال؟
5/شكراًَ للأهتمام والرد.

و عليكم السلام
أولاً مشكلة DNS برضو أنا أعانى منها و الحل بيكون إعادة تشغيل الراوتر أو فصل كابل النت من الكيسة و توصيلة مرة أخرى ( أظنها مشكلة وندوز 8.1 لدى ) أو إن تعريف كرت النت لدى فيه مشكلة ، المهم ليست مشكلة كبيرة .
ثانياً الشركة التى ترغب بالإشتراك بها خليها TE-DATA زى مقال أخونا حازم ، أولاً عدم وجود سياسة الإستخدام العادل ، الشركة فى سحب النت براحتك
ثانياً : فى Vodafone فيها على كل خطوطها سياسة إستخدام عادل محدود بقى أو غير محدود يعنى فى كمية جيجهات ممكن تحملهم بسرعتك و بعدها بيخفضلك السرعة لـ124 بت !!!!!
نصيحة منى خليك كويس مع جارك و إتفق معاه إنك تشترك مع داتا فى عرض النص بالنص و هو معاك ( يعنى يلغى إشتراكه مع الشركة رسمي و يمد وصلة منك ) و عند إشتراكك إشترط عليهم إنك موش هتستلم الراوتر المجاني و بالتالى ستعفى من الشرط الجزائى ( إشتراكك لسنة) ، و بعد مرور 6 أشهر إفصل من عندك رسمي و إشترك مع جارك بنفس الطريقة و هكذا ، أنا شغال كده مع أخى .
بالتوفيق

1/شكراً للرد والاهتمام
2/افهم من حضرتك ان فعلاً فودافون لو اشتركت في خط 1 ميجا غير محدود سيكون هناك ايضاً سياسة الاستخدام العادل والتي تضع حداً للتحميل حتى بعد الوصول اليها مثلاً 100 جيجا.
3/انا فعلاً كنت انوي فعل ذلك مع جاري ولكن اذا هو وقف اشتراكه وانا اشتركت وبعد هو اعاد خدمته لنفس الخط تبعه, هل الشركة هتعتبره خط جديد وعميل جديد, ولا عشان هو مشترك قبل كده مش هينفع يأخذ العرض مرة تانية.؟!, يعني يلغيه انه ما يدفعش فقط ولا يلغية نهائي؟ , وهل ينفع بعد ذلك انه يضشترك بعد الالغاء ويعتبر عميل جديد؟
4/ عند إشتراكك إشترط عليهم إنك موش هتستلم الراوتر المجاني و بالتالى ستعفى من الشرط الجزائى ( إشتراكك لسنة)
لا افهم هذه الجزئية, هل يعني ذلك انه عندما اشترك واحصل على الراوتر المجاني لابد ان لا اقطع الاشتراك الا بعد مرور سنه؟ واذا كان ذلك, ماذا سيحدث اذا قطعت الاشتراك بعد 6 شهور؟
وايضاً, اذا لم استلم الراوتر المجاني منهم, سأضطر لشراء راوتر نظيف 300 جنية على الاقل او حتى بأقل من هذا السعرفهل سيعوض ذلك فرق الثمن في ال 6 شهور دفع 100% من قيمة الاشتراك؟, بمعنى اني اشتري رواتر نظيف ب400 جنية افضل والغي الاشتراك بعد 6 شهور واعيد الاشتراك مع جاري افضل من اني احصل على راوتر مجاني وادفع فرق 70 جنية*6 شهورحوالى 420 جنية؟
أهذا ما قصدت؟

ميزة فودافون انها 9 شهور 50% بدلاً من 6 شهور 50%
لكن اذا كانت فودافون فعلاًتطبقىسياسة الاستخدام العادل على السرعات الغير محدودة فحينئذ تي داتا افضل!

ahmed601
26-06-2015, 05:37
ابعد عن فودافون و ابعد عن tedata و عروضها بالذات !
شوف مشكلتى مع تى اى دتا
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=425926 (https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=425926)
شركة تى اى دتا بتقلك عرض النص بالنص و 6 شهور تعرف لية ؟؟؟؟؟؟
علشان تدفع 6 شهور اودام و لما تجيلك الخدمة يبقى مسكك من رقبتك يقلل لك السرعة و يظبط لك السرعة ذي ما هو عاوز !
قبل كده اشتركة عرض 3 شهور تاخد شهرين هدية قطعولى النت شهر و نص و اسطعبطم و قالم العيب من الخط !
و مره تانية و هي اخر مره معاهم و لغيت الاشتراك هي ادفع 220 جنية تاخد 4 ميجا بدل 2 ميجا دفعت كده رفع لية سرعة النت الشهر الية فات الشهر ده دفعت وطم لى سرعة النت من 4 ميجا الى 360 كيلو بى 220 جنية في الشهر و اسطعبطم و قالى عيب من الخط !
شركة تى اى دتا هتديك عرض 6 شهور تدفعهم يبقى خطك تبعهم لمده 6 شهور ممكن تلاقى النت اول شهرين ثلاثة شغال ذي الفل و بعد ما تعدى شهرين او ثلاثة هتلاقى النت بدئ يقطع كل شوية السرعة بقت ضعيفة و مش الية انت متعاقد عليها الخ
ابعد عن عروض Tedata و ابعد عن فودافون لاستخدمها نظام الاستخدام العادل بغباء بيديك 80 جيجا مع نت 4 ميجا و 60 جيجا مع نت 2 ميجا

ahmed601
26-06-2015, 05:42

مع احترامى لك كلام غير صحيح !
لازم الناس كلها متشتركش في شركة وحده علشان متخليهاش تتحكم فيك ده أولا !
ثانيا ابعد عن العروض تبع شركة tedata بالذات ! عاوز تشترك معاهم اول مره اشترك شهر واحد فقط و باقل سرعة ممكنة و نظام تحميل غير محدود بحيث لو لقيت مشكلة تلغى على طول الشهر الية بعده لو تمام زود سرعة بعد كده ذي ما انت عاوز ( و ابعد عن العروض 6 شهور علشان متدبس نفسك 6 شهور يشغل لك النت اول شهرين او ثلاثة ممتاز و بعد كده يضحك عليك يقلك نتك في البيت و له طار )
و الدعم الفني بتاع tedata ذي الزفت بيبقى عارف المشكلة من عندهم منزلين لك السرعة بقصد بعد الاستفادة بعرض و يلففك حولين نفسك يقلك الخط فية مشكلة الروتر بايظ غير اسبليتر حمل نسخة وندوز الخ

ahmed601
26-06-2015, 05:45
السلام عليكم

أولاً: انا مشترك مع جار لي بخط سرعة 1 ميجا غير محدود منذ سنوات, المشكلة الدائمة التكرار هي العلامه الصفراء DSN is not resdonding
علمأً بأن:
1/المشكلة ظهرت حتى بعد تغيير الراوتر
2/وبعد الاشتراك من جديد بعرض النص بالنص والراوتر مجاناً من الشركة, لازالت نفس المشكلة تتكرر كثيراً
وكان الحل المستخدم هي اعادة تشغيل الراوتر من جديد بعد فصله!

ولم يعرف سبباً للمشكلة حتى الان.

ثانياً:الان اريد ان اشترك على خطى المنزلي ومحتار اختيار بين تي داتا ولا فودافون

1/تي داتا:
الان لديها عرض النص بالنص 6 شهور بسعر 50% من السعر الأصلي سواء لواحد ميجا او اكثر +راوتر مجاني.
https://www.tedata.net/eg/ar/Home-ADSL/Half-Price-Promo
س1/لدي تخوف من تكرار مشكلة DSN سواء بسبب الراوتر او بسبب عيب من مزود الخدمة, فهل لدي حق, ام انها مشكلة بسيطة لا تستدعي عدم الاشتراك؟

2/فودافون
لديها عرض الان 9 شهور بسعر 50% من السعر الاصلي سواء لواحد ميجا او اكثر+راوتر مجاني
https://vis.vodafone.com.eg/vodafoneportalWeb/ar/P20602795991382526585241
س1/لدي تخوف من جملة سياسة الاستخدام العادل, او انه التبث علي الامر, كيف يكون غير محدود وفي نفس الوقت طبقاً للأستخدام العادل, فيرجي توضيح الامر, هل يعني ذلك ان العرض مثلاً لو اشتركت بواحد ميجا سيكون لدي حد اقصى في التحميلات؟!

مشكلة ال DNS تافهه ممكن تغيرة من الوندوز او الروتر !
اكتب مثلا
.:TE Data:. DNS:
Preferred DNS server: 163.121.128.134
Alternate DNS server: 163.121.128.135
FYI, Open DNS:
Preferred DNS server: 208.67.222.222
Alternate DNS server: 208.67.220.220
Use international DNS
i recommend
4.2.2.1
4.2.2.2
4.2.2.3
4.2.2.4
google dns
8.8.8.8
8.8.4.4

himoegypt
26-06-2015, 07:48
@ahmed601 (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11241279)
لكن موضوع تغيير تي داتا صعب لأنه كما يبدو افضل الخيارات المتاحة واذا كانت اصلاً يفترض ان اكبر شركة وافضل شركة هي تي داتا والباقي يستخدم سياسة الاستخدام العادل او ان ضغط الانترنت عليهم كبير, فما هو البديل الذي اشتركت به انت؟! وهل يعقل ان البديل الذي اشتركت به انت افضل من تي داتا, (حيث انها تستحوذ على اغلب سعة الانترنت في مصر)؟!

2/بالنسبة لموضوع DSN الكلام هذا يكتب في اي خانه في cdm مثلاً؟

ahmed601
26-06-2015, 20:02
لكن موضوع تغيير تي داتا صعب لأنه كما يبدو افضل الخيارات المتاحة واذا كانت اصلاً يفترض ان اكبر شركة وافضل شركة هي تي داتا والباقي يستخدم سياسة الاستخدام العادل او ان ضغط الانترنت عليهم كبير, فما هو البديل الذي اشتركت به انت؟! وهل يعقل ان البديل الذي اشتركت به انت افضل من تي داتا, (حيث انها تستحوذ على اغلب سعة الانترنت في مصر)؟!

لما كلهم بيستخدمم سياسة الاستخدام العادل ! و ناس تلغى من شركة تروح شركة كل يوم على كده و تكتب سبب الإلغاء سياسة الاستخدام العادل الخ
هتعمل لهم قلق في الشركات بسبب الفصل و التركيب الفصل و التركيب
انت النهردة مع شركة tedata لغيت بكرة و رحت مع لينك بعده مع فودافون بعده مع اتصالات الخ و تقول السبب سياسة الاستخدام العادل و سوء الخدمة الشركات دى هتخسر كتير
و لما تلغى من شركة tedata و تروح لشركة تانية اين كانت هتخلى الشركات تعمل كلش مع tedata المحتكرة
و على فكره شركة tedata مش محترمة ولا حاجة معاملة ذي الزفت
انا رحت فرع خلوصى بقلهم في مشكلة قالى من الخط قلتلهم عاوز فلوسى و ذعقة معاهم على الفلوس مخدتش ولا مليم علما ان الخط مفيهوش اى حاجة و كنت واخد نت 4 ميجا و شغال دونلود 450 كيلو و سرعة الخط كانت 4 ميجا الواصل منها حقيقى 3.6 ميجا بعد دفع الاشتراك بقى 220 جنية بعدها بنص ساعة ظهرة مشكلة في الخط و بقى 360 كيلو ؟
لما تتعامل مع شركة تقلة في مشكلة يقلك انا ممكن اعلى صوتى عليك و اقل ادبى تبقى دى شركة محترمة ؟ لما يفضل يمطوح فيك و يقلك المشكلة من الوندوز و الروتر و الاسبليتر و الخط تبقى دى شركة محترمة ؟
شوف معاملتهم مع الناس اذاى !

https://www.youtube.com/watch?v=siXLnVDzcQc

ahmed601
26-06-2015, 20:06

بالنسبة لمشكلة ال DNS اية هو نوع الروتر و موديلة ؟

ahmed601
26-06-2015, 20:10
الشركة المصرية للاتصالات علشان tedata تبعهم بتوصل اى خط تليفون جديد بنت اجبارى من tedata للقضاء على باقى شركات الانترنت في مصر و في نفس الوقت يبقى شركة انترنت واحده و هي تى اى دتا و سعتها يا حلو أسعار على مذاج الشركة سرعة على مذاج الشركة و مش عجبك اضرب راسك في الحيط مفيش غيرى عنده نت !

https://www.youtube.com/watch?v=kcmNbSHmZCw

ahmed601
26-06-2015, 20:26
تغير ال DNS في روتر dlink
https://support.unblock-us.com/customer/portal/articles/291519

ahmed601
27-06-2015, 00:40
باختصار شركة tedata متخدش منها اى عروض
بيديك عرض ال 6 شهور للعملاء الجدد و بعدين يبوظ لك النت و انت متقدرش تلغى الاشتراك قبل ال 6 شهور ما يخلصو ! و بيعمل لك شرط جزائي !
بيديك عرض ضعف السرعة في شهر و الشهر الية بعده يديك على قفاك و يقلل لك سرعة النت و يقطع لك النت !
من غير عروض النت شغال 100 100 ووقت ما يحصل مشكلة هددهم بالإلغاء
و ادفع شهر بشهر اوعاك تدفع 3 شهور او سنة حتى لو في تخفيض !
سياسة خدمة العملاء اقنع العميل دئما و ابدا ان المشكلة من عنده او من السنترال و مش من عند الشركة لو انت عارف ان الشركة لعبة في سرعة النت عنده متقلوش الحقيقة و خلية يلف حولين نفسه هو مش خد عرض النص بالنص و له عرض ادفع 3 شهور و خد شهرين هدية هو مش دافع النت لمدة 3 شهور او سنة خلاص انت ماسكة من ايده الية بتوجعه بوظ له النت و قلة العيب من عندك او من السنترال و هنتابع المشكلة في خلال 48 ساعة و ال 48 ساعة يجرو 48 ساعة لحد ما اشتراكة قرب يخلص رجع له سرعة النت كويسة تانى علشان ناخد فلوسة تانى و بعدين نبوظ له النت من تانى !

ahmed601
28-06-2015, 01:38
معاد تجديد اشتراكى مع tedata كان يوم 18/6/2015 دفعت الاشتراك يوم 21/6/2015 نفس اليوم خفضم لى السرعة من 4 ميجا الى 360 كيلو و كان النت كل شوية بيقطع بعد لما استفدت من عرضهم ال 4 ميجا بسعر 2 ميجا اى 220 جنية قيمة الاشتراك و المفروض السرعة تبقى 2 ميجا مش 360 كيلو
رحت تانى يوم 22/6/2015 لغيت اشتراكى تبع tedata و معرفتش استرد المبلغ رغم ان تجديد اشتراكى لم يتخطى علية يومين او ثلاثة فقط كان بينتهى يوم 18 و انا دافع يوم 22
اشتركة مع شركة تانية الشركة التانية مش عارفة توصل النت بيقلولى لان خطك تبع tedata و tedata رفضة التوصيل
اتصلنا بى tedata قالم انت لغية الاشتراك و مينفعش نشغلك نت تانى لازم تدفع حق اشتراك من اول و جديد 220 جنية تانى حق سرعة 2 ميجا او تختار سرعات اقل و مينفعش تسترد المبلغ القديم او توصل على نفس بياناتك القديمة لانة تم الغاء الاشتراك لك لازم تتعاقد من جديد !
باختصار لا عارف استرد فلوسى و لا الشركة الية اتعاقدت تبعها عرفة توصل الخط و كمان بيقولم سرعة 4 ميجا غير محدود ليك سعت تحميل 80 جيجا فقط في الشهر و بعدها السرعة تقل تبقى 128 كيلو ! و في الحالة دى هلغى اشتراكى تانى لو تم تطبيق هذا النظام علية مع الشركة الجديدة ده اذا عرفم يوصلم نت اساسن و يخدم خطى من شركة tedata زفت .

ahmed601
28-06-2015, 01:53
بعدين ملاحظ بعد شهر 7 سنة 2013 كانت فاتورت tedata بتتكتب كا الاتى
تم دفع مثلا 220 جنية حق باقة الانترنت غير المحدودة سرعة 2048/512
بعد شهر 7 سنة 2013 بقت تكتب
تم دفع مبلغ 220 جنية حق اشتراك النت ! ولا في سرعة مكتوبة و لا اى بيانات توضح انا دافع حق سرعة كام بالظبط فقط 220 جنية و اول ما تم تطبيق النظام ده قالك الية عجبة عجبة الية مش عجبة ميدفعش و يروح يشتكى في القرية الزكية !

ahmed601
28-06-2015, 08:18
شوف تعليقات الناس عن شركة tedata على الفيس بوك !
https://www.facebook.com/TEData.Egypt?fref=ts