المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة غريبه فى الجهاز

MaHmOuD ZeRo
24-06-2015, 01:18
السلام عليكم اخوانى المشرفين والاعضاء
وكل سنه وانتم طيبين
------------------
مشكلتى حصلت مرتين بين كل مرة والتانيه فترة تتعدى الاسبوع
وهيا ان الجهاز بيكون شغال عادى فجآة القى الشاشه جابت خطوط بالعرض ومش ياين اى حاااجة
ولو مشغل فيديو او اى ان كان بسمع صوته شغال عادى
انا نسيت اصور الشاشه بتبقى عامله ازاى بس كلها بتبقى خطوط بالعرض وبتتهزر بسرعه

دخلت على الجهاز بالتيم من الموبيل
لقيت الرساله دى

فصلت الشاشه شوية ورجعت اشغلها برضوا الخطوط ظاهرة ومش عاوزة تشمى
عملت لوج اوف للجهاز من الموبيل الشاشه اتعدلت
واشتغلت عادى يبقى العيب كدا مش فى الشاشه صح ولا ايه ؟

ahmed_BF4
24-06-2015, 01:39
جرب تغير كابل الفيجا وهل كارت الشاشة لديك مدمج ولا خارجى ؟ مشكلة الخطوط غالبا مشاكل كابلات او هاردوير انما معتقدش ان التيم فيور له دخل ...لكن لو تقدر تصور الشاشة هيكون افضل ...وهل المشكلة بتحصل عشوائى ولا فى حالة تشغيل الفديو فقط ؟

MaHmOuD ZeRo
24-06-2015, 13:38
جرب تغير كابل الفيجا وهل كارت الشاشة لديك مدمج ولا خارجى ؟ مشكلة الخطوط غالبا مشاكل كابلات او هاردوير انما معتقدش ان التيم فيور له دخل ...لكن لو تقدر تصور الشاشة هيكون افضل ...وهل المشكلة بتحصل عشوائى ولا فى حالة تشغيل الفديو فقط ؟

انا مقصدش ان التيم فيور له دخل
انا لما الشاشه عملت كدا قولت اخش بالتيم على الجهاز عشان اشوف المشكلة منين بالظبط
كارت الشاشه خارجى والكابل بتاع الشاشه الاصلى على ما اعتقد مفهوش اى حاجة dvi
والمشكلة بتحصل عشوائى

محمد فاروق غازي
24-06-2015, 16:14
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أخي أنت عامل Assessment للويندوز؟
لو مش عامل يا ريت تعمله لأنه مهم

ahmed_BF4
24-06-2015, 16:26
تمام اخى الفكرة اننا لازم نمسك حتة حتة علشان نقدر نوصل للمشكلة .... حتى لو الكابل اصلى ممكن يكون حصل فيه مشكلة .. اولا هتحتاج تجرب الجهاز على شاشة تانى او العكس ... تجرب الشاشة على جهاز تانى اللى متوفر بالنسبة لك اعمله ولو المشكلة فضلت موجودة اذا جربت الشاشة على جاهز تانى يبقى المشكلة ف الشاشة لو لو جربت شاشة تانى على جهازك يبقى هتعمل الاتى قم بتنظيف كارت الشاشة جيدا ( وياريت تقولنا نوعه وموديله ) وكذلك المدخل بتاع الكابل وقم بتغير الكابل الى اخر لو الشاشة تدعم ال HD جرب بكابل HD لو مش بتعدم جرب كابل DVI اخر ولو المشكلة فضلت موجودة هترجع الكابل القديم ولكن المرة دى تشتغل كام يوم بكارت الشاشة المدمج وتفك الكارت الخارجى

MaHmOuD ZeRo
24-06-2015, 16:57
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أخي أنت عامل Assessment للويندوز؟
لو مش عامل يا ريت تعمله لأنه مهم

تمام اخى الفكرة اننا لازم نمسك حتة حتة علشان نقدر نوصل للمشكلة .... حتى لو الكابل اصلى ممكن يكون حصل فيه مشكلة .. اولا هتحتاج تجرب الجهاز على شاشة تانى او العكس ... تجرب الشاشة على جهاز تانى اللى متوفر بالنسبة لك اعمله ولو المشكلة فضلت موجودة اذا جربت الشاشة على جاهز تانى يبقى المشكلة ف الشاشة لو لو جربت شاشة تانى على جهازك يبقى هتعمل الاتى قم بتنظيف كارت الشاشة جيدا ( وياريت تقولنا نوعه وموديله ) وكذلك المدخل بتاع الكابل وقم بتغير الكابل الى اخر لو الشاشة تدعم ال HD جرب بكابل HD لو مش بتعدم جرب كابل DVI اخر ولو المشكلة فضلت موجودة هترجع الكابل القديم ولكن المرة دى تشتغل كام يوم بكارت الشاشة المدمج وتفك الكارت الخارجى

تمام
اول حاجة هجرب كابل تانى على الشاشه

ahmed_BF4
25-06-2015, 00:39
جربنا وقولنا اخى وصلت لفين لتعم الفائدة للجميع
وإن شاء الله خير والمشكلة تتحل

MaHmOuD ZeRo
26-06-2015, 16:09
جربنا وقولنا اخى وصلت لفين لتعم الفائدة للجميع
وإن شاء الله خير والمشكلة تتحل

حتى الان المشكلة لم تظهر
بعد تنظيف الكيسه فقط