المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : التلاعب من قبل شركة tedata فى سرعات النت المتعاقد عليها ! و العروض الوهمية !

الصفحات : [1] 2

ahmed601
25-06-2015, 23:34
شركة tedata بعد العرض بتاع مضاعفة السرعة كنت مشترك سرعة 2 ميجا تم مضاعفتها الى 4 ميجا
المهم الاشتراك بيخلص يوم 18/6/2015
رحت ادفع الاشتراك النهردة دفعته عن طريق مكنة ATM دفعت 224 جنية
لقيتهم خفضم لى سرعة الانترنت من 4 ميجا الى 360 كيلو
اتصلة بيهم بيقلى اصل الروتر باظ و شوف الاسبليتر الخ...
اتصلة ببنك مصر علشان استرد المبلغ المدفوع بمكنة فورى قالى مينفعش تسترد المبلغ !
دلوقتى المشكلة قائمة تصفح النت ذي الزفت
و السرعة ذي الزفت
و خدمة العملاء بتقلى العيب من الخط هل العيب من الخط هيظهر بعد دفع قيمة الاشتراك بنص ساعة ؟؟؟
تم دفع الاشتراك يوم 21/6/2015
رحت الشركة فرع خلوصى علشان استرد فلوسى مردوش يردم لى فلوسى قلتلهم يعنى هو نصب وله اية ؟ خدمة سيئة عاوز اخد فلوسى لان السرعة وصلة غير المتعاقد عليها قالى مينفعش قلتلة يعنى نصب ! رد علية بمنتهى قلة الادب انا ممكن اعلى صوتى و اقل ادبى و انت النت عندك مظبوط و قال للموظفين سبكم منه !
قلتلة مظبوط اذاى ؟ انا مهندس اتصالات و عارف كويس ان السرعة مش مظبوطة قالى انت واضح عليك مهندس قوى و اتريق و قالى السرعة وصلالك 2 ميجا و اعمل الية تعملة روح القرية الزكية اهه عندك الوزير قاعد هناك
اتصلة ببتوع تنظيم الاتصالات قالى مينفعش تسترد فلوسك انت قول للشركة توصلك نت و اعمل شكوى هتاخد 15 يوم
يعنى يكون نص الاشتراك طار على سرعة 360 كيلو !
نفس المشكلة حصلتلى مع شركة tedata من 8 سنين نزلم عرض ادفع 3 شهور تاخد شهرين هدية
دفعة 3 شهور سرعة 2 ميجا اخدت شهرين هدية
اول شهرين النت شغال كويس ثالث شهر النت فصل و فضل على كده لمدة شهر و نص ( يعنى ضيعم منى الشهرين هدية صفصفم على أسبوعين ! )
انا مشترك مع الشركة دى يمكن من سنة 2004 !

ahmed601
25-06-2015, 23:39
دى الفلوس الية انا دفعتها مسجلة تبع نظام 4U من Tedata
220 جنية حق 2 ميجا

himoegypt
26-06-2015, 07:49
سرعة 360 كيلو كسرعة الخط ولا سرعة التحميل!!

ahmed601
26-06-2015, 18:37
سرعة 360 كيلو كسرعة الخط ولا سرعة التحميل!!

سرعة الخط !
واضح في بيانات الروتر في الأعلى المفروض يكتب
2048/512
كاتب 360/508
دافع حق 2 ميجا وصلم لى سرعة 360 كيلو بحق 2 ميجا و سرعة تحميل من 35 الى 40 كيلو و احينا كان بيخش سرعة
192/500 كيلو و سرعة تحميل 24 كيلو في الثانية
دافع حق الاشتراك 220 جنية غير محدود !
الأول لما اتصلت بيهم كانم عملين لى سرعة الخط 192 كيلو ذعقة معاهم رفعم سرعة الخط الى 360 كيلو و ثبتوها على كده و سرعة تحميل 40 كيلو بس اول ما افتح النت بيبقى سرعة الخط 192 كيلو بعدها بيزيد الى 360 كيلو !
قبلها كانت السرعة 4 ميجا بحق 2 ميجا في العرض كنت بعمل دونلود بسرعة 450 كيلو
الان سرعة خط 360 كيلو دونلود 40 كيلو و لغيت الاشتراك معاهم و مش عوزين يفكم الخط من السنترال علشان الشركة التانية توصل

ahmed601
27-06-2015, 00:49
باختصار شركة tedata متخدش منها اى عروض
بيديك عرض ال 6 شهور للعملاء الجدد و بعدين يبوظ لك النت و انت متقدرش تلغى الاشتراك قبل ال 6 شهور ما يخلصو ! و بيعمل لك شرط جزائي !
بيديك عرض ضعف السرعة في شهر و الشهر الية بعده يديك على قفاك و يقلل لك سرعة النت و يقطع لك النت !
من غير عروض النت شغال 100 100 ووقت ما يحصل مشكلة هددهم بالإلغاء
و ادفع شهر بشهر اوعاك تدفع 3 شهور او سنة حتى لو في تخفيض !
سياسة خدمة العملاء اقنع العميل دئما و ابدا ان المشكلة من عنده او من السنترال و مش من عند الشركة لو انت عارف ان الشركة لعبة في سرعة النت عنده متقلوش الحقيقة و خلية يلف حولين نفسه هو مش خد عرض النص بالنص و له عرض ادفع 3 شهور و خد شهرين هدية هو مش دافع النت لمدة 3 شهور او سنة خلاص انت ماسكة من ايده الية بتوجعه بوظ له النت و قلة العيب من عندك او من السنترال و هنتابع المشكلة في خلال 48 ساعة و ال 48 ساعة يجرو 48 ساعة لحد ما اشتراكة قرب يخلص رجع له سرعة النت كويسة تانى علشان ناخد فلوسة تانى و بعدين نبوظ له النت من تانى !

McLaren
27-06-2015, 02:04
ده خطأ طبعاً من السيستم عندهم

ولو كان المشكلة في سنترال زي ما بيقولوا
يبقى إزاي ال Upstream أعلى من ال Down Stream ?

دي عمرها ما حصلت في التاريخ!!!

هشام الكنج
27-06-2015, 02:25
زي ما قالك اخي دي مشكلة من عندهم لان لو مشكلة من الخط او السنترال مكانش الخط عندك هيقولك انه الماكس بتاعه 42 ميجا

يبقى ازاي الخط مستحمل 42 ميجا والراوتر مش قاري غير 360 !!

لازم توضحلهم النقطة دي

ahmed601
27-06-2015, 03:37

بالظبط كده !

زي ما قالك اخي دي مشكلة من عندهم لان لو مشكلة من الخط او السنترال مكانش الخط عندك هيقولك انه الماكس بتاعه 42 ميجا

يبقى ازاي الخط مستحمل 42 ميجا والراوتر مش قاري غير 360 !!

لازم توضحلهم النقطة دي
هما عرفين و بيسطعبطم علشان انا اخدت عرض الشهر الية فات ضعف السرعة بنفس الثمن الشهر ده خفض لى السرعة ذي ما انتم شيفين رحت شركة tedata قدمة على طلب الغاء للخدمة و اشتركة في شركة تانية الشركة التانية مش عارفة توصل نت بيقلولى مستنين لما شركة tedata توافق و شركة tedata شكلها مش موافقة على الإلغاء للخدمة لانى أولا مشترك من زمان و ثانيا السرعة كلها بخدها لوحدى مش عامل وصلات نت و بدفع منتظم من 12 سنة مفيش اى شهر مدفعتش بدفع اول بأول حتى لو مسافر مصيف.

ahmed601
28-06-2015, 01:54
معاد تجديد اشتراكى مع tedata كان يوم 18/6/2015 دفعت الاشتراك يوم 21/6/2015 نفس اليوم خفضم لى السرعة من 4 ميجا الى 360 كيلو و كان النت كل شوية بيقطع بعد لما استفدت من عرضهم ال 4 ميجا بسعر 2 ميجا اى 220 جنية قيمة الاشتراك و المفروض السرعة تبقى 2 ميجا مش 360 كيلو
رحت تانى يوم 22/6/2015 لغيت اشتراكى تبع tedata و معرفتش استرد المبلغ رغم ان تجديد اشتراكى لم يتخطى علية يومين او ثلاثة فقط كان بينتهى يوم 18 و انا دافع يوم 22
اشتركة مع شركة تانية الشركة التانية مش عارفة توصل النت بيقلولى لان خطك تبع tedata و tedata رفضة التوصيل
اتصلنا بى tedata قالم انت لغية الاشتراك و مينفعش نشغلك نت تانى لازم تدفع حق اشتراك من اول و جديد 220 جنية تانى حق سرعة 2 ميجا او تختار سرعات اقل و مينفعش تسترد المبلغ القديم او توصل على نفس بياناتك القديمة لانة تم الغاء الاشتراك لك لازم تتعاقد من جديد !
باختصار لا عارف استرد فلوسى و لا الشركة الية اتعاقدت تبعها عرفة توصل الخط و كمان بيقولم سرعة 4 ميجا غير محدود ليك سعت تحميل 80 جيجا فقط في الشهر و بعدها السرعة تقل تبقى 128 كيلو ! و في الحالة دى هلغى اشتراكى تانى لو تم تطبيق هذا النظام علية مع الشركة الجديدة ده اذا عرفم يوصلم نت اساسن و يخدم خطى من شركة tedata زفت .

ahmed601
28-06-2015, 01:55
بعدين ملاحظ بعد شهر 7 سنة 2013 كانت فاتورت tedata بتتكتب كا الاتى
تم دفع مثلا 220 جنية حق باقة الانترنت غير المحدودة سرعة 2048/512
بعد شهر 7 سنة 2013 بقت تكتب
تم دفع مبلغ 220 جنية حق اشتراك النت ! ولا في سرعة مكتوبة و لا اى بيانات توضح انا دافع حق سرعة كام بالظبط فقط 220 جنية و اول ما تم تطبيق النظام ده قالك الية عجبة عجبة الية مش عجبة ميدفعش و يروح يشتكى في القرية الزكية !

ahmed601
28-06-2015, 02:03
بالطريقة دى سياسة استخدام عادل 80 جيجا لا هنعرف نحمل برامج او العاب او أفلام من النت و لا هنفكر نحدث الكمبيوتر بعد كده لان الهردوير اصبح بدون اى فائدة طالما انت محجم بسرعة نت بطيئة و نظام استخدام عادل 80 جيجا في الشهر اقل لعبة الان 40 جيجا

ahmed601
28-06-2015, 08:19

شوف تعليقات الناس عن شركة tedata على الفيس بوك !
https://www.facebook.com/TEData.Egypt?fref=ts

ahmed601
28-06-2015, 08:33
(https://www.facebook.com/hashtag/tedata?source=feed_text&story_id=10153406999736240)انا مش عارف كمان اذاى لما اشتكى للمركز القومى لتنظيم الاتصالات عن نصب شركة tedata اقلهم موصلين سرعة ابطئ من الاشتراك و لغيت الاشتراك مش عارف اخد فلوسى قالى مينفعش يا فندم تاخد فلوسك منهم !
( هو اية النظام ؟ حاميها حراميها و له اية ؟ ) ‬ (https://www.facebook.com/hashtag/tedata?source=feed_text&story_id=10153406999736240)

ahmed601
01-07-2015, 01:33
اشتركة تبع شركة تانية من يوم 22/6 و النت لسة مدخلش لحد دلوقتى اتصلنا بشركة tedata يوم 29/6 علشان انا دافع اشتراك سارى لحد يوم 18/7/2015
قالم تم الغاء الاشتراك بتاعك و مينفعش تشتغل الخدمة تانى قبل تتعاقد من جديد مع الشركة ! و مينفعش اخد فلوسى ال 220 جنية من تلك الشركة و للعلم النت في الروتر كانم فصلينة بعد الاتصال ده شغلم النت على الروتر بس طبعا معمول بلوك للنت لا تصفح و لا تحميل
و عوزنى اشترك من جديد و أوقع على شرط جزائى 240 جنية ادفعهم لو هلغى الخدمة قبل سنة بمعنى اصح لو النت جاء سئ لازم استحمل النت الزفت بتعهم سنة و الا ادفع 240 جنية
و كمان قالم لى اشتراكك هيبقى في عرض طلقة ال 5 جيجا في الشهر لمدة 6 شهور عرض بنص الثمن و روتر مجانى
يعنى بعد ما كنت سرعة 2 ميجا غير محدود و اشتراكى سارى المفعول هروح ادفع 6 شهور اودام عرض طلقة ال 5 جيجا في الشهر ؟
ده احسن لى استخدم نت موبيل usb مهى محصلة بعضها و نت الموبيل متنقل مش مرتبط بمكان ثابت
و بعدين 5 جيجا دى متكفيش استهلاك يوم عملنها شهر ؟
حتى نت الموبيل اكتر شى مساحة 20 جيجا و كمان في شركات بره بتقدم نت موبيل مساحة تحميل محترمة لحد 1TB و في مسحات تانية 100 و 200 و 300 جيجا في الشهر
مهو لو يعمل لك مثلا مساحة 100 جيجا بى 100 جنية يبقى معقول بس تكون سرعة تحميل غير محدودة !

MaHmOuD ZeRo
03-07-2015, 00:20
دى شركة زباله
انا النت عندى من يوم 3-3-2015 لغايه 15-6-2015
السرعه المشترك عليها1 ميجا جيالى 600 كيلو
وبعد 7 زيارات قلت اقلل السرعه 512 قدام هيا جيالى 600
قللت السرعه 512 السرعه جيالى 256 والنت بيفضل يرستر لحد ما تثبت على 192
بقالى 4 شهور بعانى من ضعف السرعه وفى الاخر طلبتهم بتعويض رفضوا الطلب
بس انا محتاجهم عشان كدا كملت معاهم

وفى مرة بدفع الاشترالك السلس اللى بدفعله خصم 3 ايام وبعد حورات كتير مع الشركة
ادونى 3 الايام بس من النقاط بتعتى
وفى مواقف كتييير حصلت معايا فى تعويضات ومأخدتش ولا حاجة
شركة نصابه فعلآ

ahmed601
03-07-2015, 02:38
دى شركة زباله
انا النت عندى من يوم 3-3-2015 لغايه 15-6-2015
السرعه المشترك عليها1 ميجا جيالى 600 كيلو
وبعد 7 زيارات قلت اقلل السرعه 512 قدام هيا جيالى 600
قللت السرعه 512 السرعه جيالى 256 والنت بيفضل يرستر لحد ما تثبت على 192
بقالى 4 شهور بعانى من ضعف السرعه وفى الاخر طلبتهم بتعويض رفضوا الطلب
بس انا محتاجهم عشان كدا كملت معاهم

وفى مرة بدفع الاشترالك السلس اللى بدفعله خصم 3 ايام وبعد حورات كتير مع الشركة
ادونى 3 الايام بس من النقاط بتعتى
وفى مواقف كتييير حصلت معايا فى تعويضات ومأخدتش ولا حاجة
شركة نصابه فعلآ

فكرك ان جهاز تنظيم الاتصالات في مصر لية فايدة ؟
فكرك ان الكلام ده بيحصل في بلاد محترمة ؟ بيحصل نصب من الشركات على المشتركين و بجاحة و بلطجة على المشتركين كما يحدث من tedata ؟
البلد دى لو محترمة تعمل رقابة صارمة على شركات الاتصالات و متخليهمش يسرقم فلوس الناس بالشكل ده ناس كتير بتلغى اشتراكتها و ليها باقى فلوس مبتخدهاش من الشركات الحرامية في مصر !
بصراحة البلد دى ضياع وسطة و كوسة و نصب عينى عينك من شركات الاتصالات و الانترنت و غيرهم من شركات الماء و الكهرباء و الغاز الخ و في الاخر اضرب راسك في الحيط هو كده مش عجبك اضرب راسك في الحيطة حاسس اننا عيشين في غابة مش في بلد محترمة

راعي المعاني
03-07-2015, 07:19
بص يا باشا خطك وقف سياسة استخدام
لا روتر ولا سلك تلفون
انت اكيد عامل شبكة وشبكة كبيره كمان
بخصوص الشكوي اتصل ب 155 من التلفون اللي عليه الخدمه

ahmed601
03-07-2015, 07:43
دى نفس المشكلة الية عندى بالظبط !!!!
صاحب المشكلة !
https://www.facebook.com/profile.php?id=100000719964748&fref=ufi

ahmed601
03-07-2015, 07:46
بص يا باشا خطك وقف سياسة استخدام
لا روتر ولا سلك تلفون
انت اكيد عامل شبكة وشبكة كبيره كمان
بخصوص الشكوي اتصل ب 155 من التلفون اللي عليه الخدمه
لا شبكة ولا يحزنون انا موصل جهاز واحد على سرعة 2 ميجا و بشغل ساعات اللاب توب معاه مع الموبيل !
الموضوع و ما فية انى اخدت عرض النص بالنص الشهر الية فات فا الشهر ده الشركة عملة تلاعب في السرعة !
و انا عارف ان مفيش مشكلة في الخط و مال انا شتمتهم لية و دخلة فيهم شمال لية ؟
اتصلة بى 155 معملوش حاجة قالى مينفعش تسترد فلوسك و كمان الشكوى لازم تاخد 15 يوم و لازم تكون لسة مشترك مع الشركة !
و بعدين لو سياسة استخدام عادل مثلا هل هيتم تطبقها اول الشهر ؟ اول ما تدفع فلوسك ؟ يعنى هتخطى سعت التحميل ال 300 جيجا على سرعة 2 ميجا في يومين ؟ لية ؟ و بعدين هروح ادفع دلوقتى بعدها بنص ساعة تبطئ السرعة ؟
و بعدين كان قالى استخدام عادل مش يقلى مشكلة في الخط !
و بعدين عندى ليك سؤال ؟ انت شغال في المصرية للاتصالات او شركة tedata او ليك حد شغال في اى شركة من الاتنين دول ؟ :)

MaHmOuD ZeRo
03-07-2015, 13:50
فكرك ان جهاز تنظيم الاتصالات في مصر لية فايدة ؟
فكرك ان الكلام ده بيحصل في بلاد محترمة ؟ بيحصل نصب من الشركات على المشتركين و بجاحة و بلطجة على المشتركين كما يحدث من tedata ؟
البلد دى لو محترمة تعمل رقابة صارمة على شركات الاتصالات و متخليهمش يسرقم فلوس الناس بالشكل ده ناس كتير بتلغى اشتراكتها و ليها باقى فلوس مبتخدهاش من الشركات الحرامية في مصر !
بصراحة البلد دى ضياع وسطة و كوسة و نصب عينى عينك من شركات الاتصالات و الانترنت و غيرهم من شركات الماء و الكهرباء و الغاز الخ و في الاخر اضرب راسك في الحيط هو كده مش عجبك اضرب راسك في الحيطة حاسس اننا عيشين في غابة مش في بلد محترمة

دا حتى جهاز تنظم الاتصالات 155 قدمت شكوى فى شركة تى اى داتا من يوم 1-6-2015
وقالى خلال 14 يوم هيتم الرد على الشكوى
ولغاااااااااايه يومنا هذا لم يتم الرد الـ 14 يوم بقو 33 يوم ولسسه

ahmed601
03-07-2015, 22:01
دا حتى جهاز تنظم الاتصالات 155 قدمت شكوى فى شركة تى اى داتا من يوم 1-6-2015
وقالى خلال 14 يوم هيتم الرد على الشكوى
ولغاااااااااايه يومنا هذا لم يتم الرد الـ 14 يوم بقو 33 يوم ولسسه
الجهاز القومى لتنظيم الاتصالات ملوش اى لازمة !
و كمان في مصر الحكومة بتراعى مصلحة الشركات و ليس المشترك او الافراد و الشعب
يعنى ليك مشكلة مع شركة انترنت في مصر نظام اضرب راسك في الحيط و ده دليل على انها بلد محترمة

ahmed601
04-07-2015, 01:08
بالنسبة كمان لعرض طلقة احذرم منه !
ممكن الشركة تقول لك انت ليك 5 جيجا بى 75 جنية و بعدين يكلم لك في مساحة التحميل و يقلك خلصم ادفع تانى يعنى تتخم بمعنى اصح !
كمان ممكن لو انت دفعة مثلا 350 جنية في الشهر حق 160 جيجا طلقة و المفروض السرعة 8 ميجا و هما عرفين ان كده كده المساحة كبيرة الى حد ما ممكن يقلل لك في سرعة النت من 8 ميجا الى 1 ميجا مثلا و يقلك السرعة تعتمد على جودة الخط يا فندم ! و كمان تتخم في المساحات المحملة من النت !
بمعنى لو مشترك مساحة صغيرة للتحميل و ليكن 5 جيجا ممكن تلاقى الشركة دى رفعة لك السرعة الى 8 ميجا فعلا علشان المساحة تخلص بسرعة و يطلبك بفلوس تانى
و لو المساحة كبيرة هيبطئ لك السرعة و تبقى دافع فلوس كتير حق سرعة نت مكسحة !

راعي المعاني
04-07-2015, 08:04
انا شغال موزع
خلاص اخر حل
كلمهم وقولهم حولني للتيم ليدر
هيقولك سيب رقم تلفونك وهو هيرجع يكلمك خلال ساعه من دلوقتي علشان معاه تلفون قوله لا انا مش هقفل اقفل انت من عندك انا هفضل علي الخط لحد ما يكلمني وبس
واطلب منه شكوي رسميه
وافتح تكت نمر
خمس ايام عمل بدون الجمعه والسبت وباذن الله المشكه تتحل

ahmed601
06-07-2015, 01:23
انا شغال موزع
خلاص اخر حل
كلمهم وقولهم حولني للتيم ليدر
هيقولك سيب رقم تلفونك وهو هيرجع يكلمك خلال ساعه من دلوقتي علشان معاه تلفون قوله لا انا مش هقفل اقفل انت من عندك انا هفضل علي الخط لحد ما يكلمني وبس
واطلب منه شكوي رسميه
وافتح تكت نمر
خمس ايام عمل بدون الجمعه والسبت وباذن الله المشكه تتحل

انا عملولى رقم شكوى و المشكلة دى مش عندى انا بس ! في ناس تانية اشتركم عرض النص بالنص بمدة شهر من المشتركين القدماء في تلك الشركة و الشهر الية فات ادتهم السرعة مثلا 4 ميجا بدل 2 ميجا بنفس السعر و الشهر ده بطئم لهم السرعة من 4 ميجا الى 360 كيلو و في اغلب الأحيان 192 كيلو بدل من سرعتهم الاصلية 2 ميجا
المشكلة مفتعلة من الشركة و الخط مفيهوش اى مشاكل و التحميل عندى كنت محمل الشهر الية فات على سرعة 4 ميجا حوالى 70 جيجا اجمالى استخدامى في الشهر و كمان كنت اغلب الوقت قافل النت و النت لجهاز واحد فقط ! و الخط unlimted غير محدود !
لغيت الاشتراك معاهم جابم لى رقم الغاء و ضاعة علية فلوسى ال 220 جنية حق 2 ميجا و عندى في البيت قالولى ما تكلمهم استفيد بالشهر طيب كلمناهم قالم مينفعش ادفع اشتراك جديد و مفيش غير عرض طلقة !
و كمان الشركة التانية الية اشتركة تبعها قالولى مش عرفين نوصل لك النت بسبب شركة tedata و قدمنا شكوى و امامك 3 أيام من النهردة لان الشركة رفضة تفصل خطك من السنترال !

doctor-adam
08-07-2015, 09:59
يانهااار ابيض دا نصب وسرقه علنى

ازاى فعلا فى الداتا ريت يكون upstream اكبر downstrem

ويقولوا مشاكل خط وكمان snr مقبوله جداا

وفعلا موضوع عروض نص السرعه نصب علنى طول العرض نت قرف وتتصل يقولك مشاكل فى الخط

فرااااااااعات وارضى وغيير مكانك فى السنترال ومكانك فى الكابينه واى كلاام

واول مالعرض يخلص وتدفع السعر الاصلى للسرعه تلاقى كله حاجه متظبطه لوحدها !!!!!!

mina zidan
08-07-2015, 10:45
te data = نصب * نصب

ayoub_bob
08-07-2015, 11:01
شوف اخى الكريم
هذا ما فعلو معى بالضبط وتم تتعلق خطى حتى الان
حلك الواحيد معهم تتركيب تليفون جديد والان الاشتتراك رخيص جدا للاشتراك الارضى
انا كنت مسافر خارج مصر تمام كلمتهم لوقف النت لحين العودة
لانى لا كنت اعلم المدة السفر
قالو لى ادفع 200 جنية لفصل النت مؤقتا قلت ماشى سألونى عن مدة فصل النت قلت لهم لا اعلم والله ممكن سنة ممكن سنتان الله اعلم
قالو خلاص مافيش مشكلة وعلى ما اتذكر اللى عمل الاتفاق ماهى تقريبا كان اسمها هبى
المهم سافرتت استغرقت الاقامة فى الخارج 4 سنوات
ولما رجعت لقيتت تليفون من الشركة طلبو منى دفع 2850 جنية سألتهم لية قالو لان الكيبل والخدمة على خطك كانت شغالة قلتت لهم ما انا دافع 200 جنية لتجميد الاشتراك لحين العودة من السفر
اة ولكن الخدمة كانت تعمل قلت لهم طيب لماذا تتم اخذ 200 ج اذا كانت الخدمة كانت تعمل قالو لا هذا ايجار الكيبل المربط على خطك
هههههههههه
المهم قلت لة يعنى الخدمة كدة لن ترجع قال لى لازم تدفع الاول 2850 وترجع لك الخدمة
وحاولو معى انا ادفع لهم اى مبلغ بدون فائدة معى
المهم ومن الاخر قلت لة مش دافع ارقع راسك فى اقرب حائط انا معى ايصال بطلب تجميد الخدمة لحين العودة من السفر
عارف ماذا فعلت روحت ركبت خط تليفون جديد وتم عمل اشتراك فى لينك
سيبك منهم دى شركات نصب فى نصب

MaHmOuD ZeRo
08-07-2015, 13:47
شوف اخى الكريم
هذا ما فعلو معى بالضبط وتم تتعلق خطى حتى الان
حلك الواحيد معهم تتركيب تليفون جديد والان الاشتتراك رخيص جدا للاشتراك الارضى
انا كنت مسافر خارج مصر تمام كلمتهم لوقف النت لحين العودة
لانى لا كنت اعلم المدة السفر
قالو لى ادفع 200 جنية لفصل النت مؤقتا قلت ماشى سألونى عن مدة فصل النت قلت لهم لا اعلم والله ممكن سنة ممكن سنتان الله اعلم
قالو خلاص مافيش مشكلة وعلى ما اتذكر اللى عمل الاتفاق ماهى تقريبا كان اسمها هبى
المهم سافرتت استغرقت الاقامة فى الخارج 4 سنوات
ولما رجعت لقيتت تليفون من الشركة طلبو منى دفع 2850 جنية سألتهم لية قالو لان الكيبل والخدمة على خطك كانت شغالة قلتت لهم ما انا دافع 200 جنية لتجميد الاشتراك لحين العودة من السفر
اة ولكن الخدمة كانت تعمل قلت لهم طيب لماذا تتم اخذ 200 ج اذا كانت الخدمة كانت تعمل قالو لا هذا ايجار الكيبل المربط على خطك
هههههههههه
المهم قلت لة يعنى الخدمة كدة لن ترجع قال لى لازم تدفع الاول 2850 وترجع لك الخدمة
وحاولو معى انا ادفع لهم اى مبلغ بدون فائدة معى
المهم ومن الاخر قلت لة مش دافع ارقع راسك فى اقرب حائط انا معى ايصال بطلب تجميد الخدمة لحين العودة من السفر
عارف ماذا فعلت روحت ركبت خط تليفون جديد وتم عمل اشتراك فى لينك
سيبك منهم دى شركات نصب فى نصب

كان الافضل ليك متوقفش خطك كنت متدفعش الاشتراك
وتسافر وترجع بالسلامه تدفع اشتراك الشهر عادى جدآ
بس الشهر هيبقى مخصوم منه 6 ايام اللى هما سماح

ayoub_bob
09-07-2015, 08:54
كان الافضل ليك متوقفش خطك كنت متدفعش الاشتراك
وتسافر وترجع بالسلامه تدفع اشتراك الشهر عادى جدآ
بس الشهر هيبقى مخصوم منه 6 ايام اللى هما سماح

يعنى كنت ارجع لهم بعد اربع سنوا ت
واقول لهم خذو فلوس الأربع سنوات الذى لم استخدم فيها النت
انا ظليت فى الخارج اربع سنوات

MaHmOuD ZeRo
09-07-2015, 13:35
يعنى كنت ارجع لهم بعد اربع سنوا ت
واقول لهم خذو فلوس الأربع سنوات الذى لم استخدم فيها النت
انا ظليت فى الخارج اربع سنوات
لالالا مش كدا
دلوقتى انت مشترك عادى
وبتدفع الشهر مقدم
الشهر بيخلص بتاخد 6 او 7 ايام فترة سماح
بعد فترة السماح النت بيفصل لعدم دفع الاشتراك
تقعد بقى سنه او اكتر متدفعش عادى جدآ بدون اى رسوووووم
ولما تقرر تشغل النت مرة اخرى بتروح تدفع الاشتراك عادى جدآ
وبيبدء الشهر من يوم الدفع ولكن الشهر اللى دفعته دا بيبقى مخصوم من 6 او 7 ايام اللى هما فترة السماح اللى اخدتها