المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ماهو رأى الخبراء فى هذه التجميعه

boyka_atef
30-06-2015, 21:14
بسم الله الرحمن الرحيم

مواصفات الجهاز

نظام التشغيل:Windows 7 (https://www.microsoftstore.com/store/msusa/en_US/list/Windows-8.1/categoryID.67760800) 64-bit
نوع الجهاز:جهاز مكتبي
المعالج :AMD FX 6300:
سرعة المعالج والناقل:(3.5) GHZ
الشركة المصنعة للوحة الأم:GIGABYTE 970A-D3P
طقم الرقاقات: DDR 3
نوع الذاكرة المستخدمة: RAM (https://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Daps&field-keywords=ram) TEAM
عدد شرائح الذاكرة وحجمها:1*4GB
بطاقة الرسوميّات:AMD RADION SAPPHIRE R9 270X DUAL X 2GB
القرص الصلب:HDD 1 TERA BLUE
مزود الطاقة:commander MS/lll 500W
صندوق الجهاز:THERMALTECK

هذه هى مواصفات الجهاز الذى اريد رأى الخبراء فيه وهل هو جهاز مناسب للالعاب الحديثه جدا ولا ايه :confused:

ثانيا استفسارى الثانى وهى ان الكيسه تاتى بمروحه فى الخلف فقط ولكن هناك عدد 2 فتحه من فوق فى الكيسه لتركيب مراوح بهما وعدد 1 فتحه بجانب الكيسه لتركيب مروحه بردوا من ناحيه كارت الشاشه فهل اشترى 3 مراوح اضافيه واركبهم المروحه مثلا فى حدود 50 جنيه يعنى 150 ولا احط عليهم كمان 150 واجيب كمان رامه يعنى يبقى عدد 2 رامات *4جيجا

ارجوا الرد وابداء ارائكم فى هذه التجميعه وكمان اشترى 3 مراوح ولا رامه احسن :ah40::ah40:

phenomenon
30-06-2015, 21:31
هذه هى مواصفات الجهاز الذى اريد رأى الخبراء فيه وهل هو جهاز مناسب للالعاب الحديثه
ان شاء الله مناسب للالعاب

جدا ولا ايه :confused:
كان هيبقى افضل لو فى فرصه لشراء معالج 8 نواه او افضل كثيرا جدا لو وفرت 200 جنيه فى تمن اللوحه واشتريت لوحه H81 ومعالج انتل I5-4430

من حيث المراوح مش لازم بس معالج AMD فى الغالب بيحتاج مشتت حراره بسبب ضعفه المشتت المصنعى وصوته العالى
اما اذا ذهبت مع انتل امر المراوح او المشتت مش ضرورى فى الكيس خاصه لو الغرفه حرارتها معتدله مش حر جدا
كمان كارت الشاشه حرارته كويسه
كيسه TT مش احترافيه ولا تعرف شىء عن الاحتراف
كيسه NZXT Source 210 سعرها 300 جنيه لكن شكلها كلاسيكى لكن تبريدها ممتاز وتضرب TT بالشلوط
هتحتاج اكيد باور منفصل وممكن بشكل او باخر نشوف باور منفصل يساعدك فى استقرار النظام وترقيه كارت الشاشه بالمستقبل الى كارت اقوى بدون حمل هم الباور

ضع نصوص والقوانين المثبته وانتظر اقتراحات اخرى

هشام الكنج
30-06-2015, 21:47
زي ما قالك اخي Phenomenon انا شايف انه مفيش داعي تشتري لوحة 97 ممكن تشتري معالج i5 من الجيل الرابع ولوحة h81 افضل لك

boyka_atef
01-07-2015, 18:02
طيب يا جماعه ايه رأيكم فى كارت الشاشه بالتحديد وهل هحتاج اغيره بعد قد ايه كده بمشيئه الله وهل هو مناسب للالعاب الحديثه مثل withcher3 و assassin creed unity و batmab arkham knight ولا هيبقى ضعيف معاهم

ثانيا اجيب رامه 4 جيجا اضافيه احسن ولا احط 3 مرواح فى الكيسه وع فكره الكيسه مش رخيصه ديه ثمنها 600 جنيه يعنى معقوله بردوا

هشام الكنج
01-07-2015, 18:43
الكارت جيد جدا شوف مواصافات جهازي بالتوقيع وعندي احدث الالعاب شغالة على اعلى الاعدادات والحمد لله والالعاب تعتمد كالتالي حسب الاولوية على مكونات الجهاز

المعالج
كارت الشاشة
الرامات وغيرها...

يعني طالما عندك المعالج قوي لا تقلق ابدآ

والاحسن تجيب رامة اضافية

boyka_atef
02-07-2015, 00:15
شكرا يا استاذ هشام على تواصلك اولا

ثانيا معلش عندى استفسار تانى انا الرامه بتاعتى من نو ع team black ddr 3 1600mhz

الرامه اللى عندى 4 جيجا هل ينفع اشترى رامه تانيه بس تكون 8 جيجا بحيث يبقى المجموع 12 جيجا بأذن الله ولا لازم مثلا يكون نفس الحجم يعنى 2*4gb

وهل لازم تكون من نفس النوع يعنى لازم team ولا ينفع مثلا تكون كينج استون

معلش انا سألت فى كذا نقطه فى نفس السؤال بس عشمى فى ربنا اولا تفيدونى بالاجابه وشكرا لكل من افادنى بمعلومه :ah7:

هشام الكنج
02-07-2015, 02:56
العفو اخي ولا يهمك اسأل براحتك

بالنسبة للرامة تقدر تزود رامة 8 جيجا مع اللى عندك ليصبح المجموع 12 جيجا ويستحسن تكون من نفس الشركة لانه لو جبت رامة من شركة تانية وطلعت مش نفس الفولت والتواقيت للرامة الاولى هتلاقي مشاكل بالجهاز ولما تكون من شركة واحده الرمات بتشتغل ك dual channel يعني كأنهم رامة واحده

واهم شي عند شرائك الرامة تكون نفس التردد للرامة الاولى كـ 1600mhz او غيرها من الترددات

boyka_atef
06-07-2015, 00:24
شكرا اوى يا استاذ هشام على المعلومات القيمه ديه