المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مطلوب الراى فى تحديث جهاز

ناصر الناغى
06-07-2015, 04:39
بسم الله الرحمن الرحيم الموضوع تحديث جهاز
المازر بورد :جيجا بايت p61
البورسيسور: i3 -2100
رامات :4 جيجا كينج ستون عاديه
كارت شاشه : نيفيديا 210
هارد :1 تيرا ويسترن
الميزانيه المقدره للتحديث :1000 جنيه وممكن الزياده الى 1500 جنيه
سبب التحديث :الجميز فى المقام الاول
ارجو سرعه الرد على الموضوع ولدى استفسار اخر هل الماذر بورد ممكن اشغل عليها رامات 1600 ولا متقبلش
واسف على الاطاله

عادل مرجان
12-07-2015, 22:46
غير كارت الشاشة افضل

Mustafa2016
12-07-2015, 23:06
غير كارت الشاشة والمعالج

وانا انصحك بالكارت ده .. Nvidia GTX 550 TI اشترية مستعمل هتلاقية بسعر 300 جنية مستعمل بس هتحتاج باور لا يقل عن 400 وات يكون فعلى ومن نوع معروف مثل SeaSonic او اى نوع تانى يكون معروف
.................................................. .................................................. .
والمعالج انصحك بمعالج intel core i5 2400 هتلاقيه بسعر 1100 جنية
.................................................. .................................................. .
يعنى هات المعالج جديد والكارت مستعمل والباور جديد هيكونو فى حدود 1600 جنية وهتبقى قادرعلى تشغل الالعاب الحديثة على اعلى اعدادات
.................................................. .....................................
اما عن سؤال الرامات فالمازربورد تدعم الى 1333 فقط
.................................................. .................................................. .................................................. .........................................
وكمان ملحوظة ... قبل ما تفكر تجيب كارت الـ GTX او اى كارت شاشة قوى لازم تفكر فى تغيير المعالج عشان لو كان الكارت قوى والمعالج ضعيف هيحصل عنق زجاجة او العكس لو كان المعالج قوى والكارت ضعيف
وعنق الزجاجة مشكلة كبيرة والمشكلة دى بتخلى الكارت ما يشتغلش بكل قوته

doctor-adam
12-07-2015, 23:29
ايه ريزليوشن الشاشه اللى عندك والباور اللى عندك ايه ؟

ناصر الناغى
13-07-2015, 04:35
الف شكر لكل الاعضاء اللى اهتمو بالموضوع وانا بالفعل بدات اظبط الامور جبت باور سبلاى كوجر 700 وات برونز وكنت عايز اخد الراى برضو فيه رامه جى سكيل 8 جيجا بس باص 1600 تنفع عندى ولا لا ثانيا انا بفكر اجيب gtx 650 ti او r9 270x
علشان كده جبت البور عالى علشان اريح دماغى بالنسبه للشاشه عندى سامسونج led 22
الباور خلاص جبته والرامه لو قولتم اوكيه هخلص فيها مش مشكله وهطلع فلوسهم من الميزانيه نردع بقى للميزانيه هتتحط فى البرسيسور كارت الشاشه نصايحكم ارجوكم
وشكرا مره تانيه

doctor-adam
13-07-2015, 05:02
اكتب اسم البورده بتاعتك كامل علشان نشوف توافق الرامه معاها

بالنسبه للباور دا اللى اشتريته ولا حاجه تانيه
HEC Cougar CMX 700W PSU

؟

ودلوقتى ميزانيتك 1500 جنيه للتحديث فى الكارت والبرسيسور ؟

ما جاوبتش على سوالى ايه الريزليوشن اللى بتشتغل عليه او اكتب اسم الشاشه كامل ؟

Mustafa2016
13-07-2015, 10:22
الف شكر لكل الاعضاء اللى اهتمو بالموضوع وانا بالفعل بدات اظبط الامور جبت باور سبلاى كوجر 700 وات برونز وكنت عايز اخد الراى برضو فيه رامه جى سكيل 8 جيجا بس باص 1600 تنفع عندى ولا لا ثانيا انا بفكر اجيب gtx 650 ti او r9 270x
علشان كده جبت البور عالى علشان اريح دماغى بالنسبه للشاشه عندى سامسونج led 22
الباور خلاص جبته والرامه لو قولتم اوكيه هخلص فيها مش مشكله وهطلع فلوسهم من الميزانيه نردع بقى للميزانيه هتتحط فى البرسيسور كارت الشاشه نصايحكم ارجوكم
وشكرا مره تانيه

الف مبروك على الباور الجديد عقبال باقى القطع ان شاء الله
بخصوص الكارت فالكارت GTX 650 TI ممتاز جداً
وبخصوص الرامات .. جى سكيل نوع ممتاز جداً لاكن الباص بتاعها 1600 والمازربورد بتاعت حضرتك بتدعم باص 1333 فقط
انصحك بالرامات دى .. Corsair Value Select 8GB DDR3 1333MHz CL9
وبخصوص المعالج انصحك بالمعالج ده intel core i5 2400
والمعالج ده مع كارت الـGTX 650 TI ورامات 8 جيجا هيعطيك اداء لا يقهر
.................................................. .................................................. .....
وده فيديو للعبة Battlefield 4 صاحب الفيديو مشغلها على Ultra بالمواصفات دى Core i5 2400 , GTX 650 TI , 8GB RAM
الفيديو : https://www.youtube.com/watch?v=LMlhGQETRNk