المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : Call of Duty Advanced Warfare

mohamedreda1
07-07-2015, 05:15
السلام عليكم
دلوقتى يا جماعة انا حملت اللعبة كاملة ونزلت فيديو ازاى اسطبها علشان انزلها صح وبدون اى مشاكل بس بعد ما سطبت اللعبة اللعبة بتفتح بس بيبة فية صوت بس والشاشة سوداء ومكتوب عليها check singal cable
وامكانيات الجهاز عالية البرسسور i5 رام 8 كارت شاشة متحدث اخر تعريف نيفيديا جى فورس 960 حد عندو حل وارجو الرد لانى مفيش مرة قلت مشكلة ف الالعاب واتحلت او حد رد اصلا

هشام الكنج
07-07-2015, 11:29
عليكم السلام

دا معناه انه اللعبة مش شايفة انه الشاشة مش شغالة اصلن يبقى انت ممكن تعمل ايه :

اذا كنت محدث كارت الشاشة قبل تثبيت اللعبة يبقى امسح تعريف كارت الشاشة وسطبه تاني

وان شاء الله تضبط معاك

mohamedreda1
07-07-2015, 16:15
عليكم السلام

دا معناه انه اللعبة مش شايفة انه الشاشة مش شغالة اصلن يبقى انت ممكن تعمل ايه :

اذا كنت محدث كارت الشاشة قبل تثبيت اللعبة يبقى امسح تعريف كارت الشاشة وسطبه تاني

وان شاء الله تضبط معاك

عملت زى ما انت قلتلى مسحت تعريف كارت الشاشة ونزلتة ونفس المشكلة شاشة سوداء وموسيقى اللعبة شغالة عادى

محمد فاروق غازي
07-07-2015, 17:06
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
جرب تغير ريزولوشن الشاشة وجرب تشيل الكابل وتوصله تاني لو مظبطتش يبقى ممكن مشكلة في نسخة اللعبة اللي عندك

mohamedreda1
07-07-2015, 17:43
يا اخى الالعاب الاخرى بتشتغل عادى وعالية اشمعنة اللعبة دى ؟ والشاشة السوداء الكل بيشكتى منها يعنى اكيد فية مشكلة ويوجد حل لها اين الحل

phenomenon
07-07-2015, 17:54
عدم تدعيم ( توافق ) من ريزلوشن الشاشه او معدل تحديث الاطار مع الشاشه / كابل الشاشه / ادابتر كارت الشاشه ( اى شىء جايز )
الحل : اسرع شىء جه فى بالى لكن فى حل اخر
وصل كابل الشاشه على المعالج المدمج Intel HD
افتح اللعبه ( هتفتح معاك ) اختار ريزلوشن اكيد متوافق مع الشاشه بتاعتك ومعدل تحديث اطار اكيد متوافق مع الشاشه بتاعتك
جرب تنقل على الكارت الخارجى وتشوف

فى حل اخر لكن انا مجربتش اللعبه بس بوجهه عام
فى ملف Configurations بيكون فى بارتيشن C او ايا يكن بيتم حفظ بروفايل اعدادات اللعبه جواه ( الاعدادات الحاليه )

هتفتح الملف ده لما تلاقيه وتتاكد انه هو ده ملف الاعدادات settings / Video / GFX اى شىء يدل على انه بروفايل اعدادات الجرافيك
ممكن تحتاج تفتحه عن طريق open With وتختار notebad
ابحث فيه عن الريزلوشن وشوف كام فى كام
اكتب مكانه ريزلوشن الشاشه الاصلى بتاعك
شوف تحته او جمبه هل مكتوب Refreash Rate او رقم معين جمب Hertz
اكتب بدال الرقم دا 60Hz لو شاشتك 60Hz
اقفل واختار Save
جرب تفتح اللعبه

mohamedreda1
07-07-2015, 19:55
عدم تدعيم ( توافق ) من ريزلوشن الشاشه او معدل تحديث الاطار مع الشاشه / كابل الشاشه / ادابتر كارت الشاشه ( اى شىء جايز )
الحل : اسرع شىء جه فى بالى لكن فى حل اخر
وصل كابل الشاشه على المعالج المدمج Intel HD
افتح اللعبه ( هتفتح معاك ) اختار ريزلوشن اكيد متوافق مع الشاشه بتاعتك ومعدل تحديث اطار اكيد متوافق مع الشاشه بتاعتك
جرب تنقل على الكارت الخارجى وتشوف

فى حل اخر لكن انا مجربتش اللعبه بس بوجهه عام
فى ملف Configurations بيكون فى بارتيشن C او ايا يكن بيتم حفظ بروفايل اعدادات اللعبه جواه ( الاعدادات الحاليه )

هتفتح الملف ده لما تلاقيه وتتاكد انه هو ده ملف الاعدادات settings / Video / GFX اى شىء يدل على انه بروفايل اعدادات الجرافيك
ممكن تحتاج تفتحه عن طريق open With وتختار notebad
ابحث فيه عن الريزلوشن وشوف كام فى كام
اكتب مكانه ريزلوشن الشاشه الاصلى بتاعك
شوف تحته او جمبه هل مكتوب Refreash Rate او رقم معين جمب Hertz
اكتب بدال الرقم دا 60Hz لو شاشتك 60Hz
اقفل واختار Save
جرب تفتح اللعبه

علشان مكدبشى عليك انا مش فاهم اى حاجة من الكلام دا فية توضيح ابسط من كدة

هشام الكنج
07-07-2015, 21:27
بص ااول حاجه جرب تفك كابل الشاشة اللى راكب فى الكيسة لو كنت موصل كابل hdmi وركب السلك العادي وشوف نفس المشكلة ولا لاء

ثاني حاجة شيل كارت الشاشة خالص او اعمله ديسبل واشتغل على الكارت المدمج مع المعالج وشوف نفس المشكلة ولا لاء

mohamedreda1
08-07-2015, 00:18
بص ااول حاجه جرب تفك كابل الشاشة اللى راكب فى الكيسة لو كنت موصل كابل hdmi وركب السلك العادي وشوف نفس المشكلة ولا لاء

ثاني حاجة شيل كارت الشاشة خالص او اعمله ديسبل واشتغل على الكارت المدمج مع المعالج وشوف نفس المشكلة ولا لاء
انا موصل كابل شاشة عادى مش hd ثانيا مش هعرف افك كارت الشاشة واخلية يشتغل على كارت الشاشة العادى الى هو انتل

mohamedreda1
08-07-2015, 00:26
انا الشاشة الى عندى 19 بوصة lg اغيرها واللعبة تشتغل واوصلها بكابل اتش دى ولا اللعبة نفسها بتشتغل على اى شاشة

mohamedreda1
08-07-2015, 18:52
اية يا جدعان مفيش حد من الادارة يرد علينا

محمد فاروق غازي
08-07-2015, 19:00
مش شرط تفك كابل الشاشة سيبه راكب وشيل منه الكابل وحطه في الكارت المدمج الإنتل وجرب تشتغل وشوف النتيجة
ومهم تكون معرف الكارت المدمج الإنتل لو مش متعرف عرفه بآخر تعريف من أنتل لو اشتغلت ارجع جرب على الخارجي

mohamedreda1
09-07-2015, 01:40
مش شرط تفك كابل الشاشة سيبه راكب وشيل منه الكابل وحطه في الكارت المدمج الإنتل وجرب تشتغل وشوف النتيجة
ومهم تكون معرف الكارت المدمج الإنتل لو مش متعرف عرفه بآخر تعريف من أنتل لو اشتغلت ارجع جرب على الخارجي

فعلا عندك حق اللعبة اشتغلت على كارت الشاشة الانتل بس عندى سوال الانتل كارت الشاشة 64 وبالرامات رافع جيجا ونص وكارت الشاشة نيفيديا 2 up to 4

محمد فاروق غازي
09-07-2015, 02:31
مفيش شك إن الخارجي أفضل بمراحل لكن هي مشكلة سوفت وير إما التعريف أو محتاج تنصيب برنامج DirectX أو إنك تظبط أبعاد الشاشة (الريزولوشن) الموصى بها مع الكارت
فدلوقتي وأنت شغال على الكارت المدمج الإنتل هتشيل تعريف الكارت الخارجي وبعدين توصل كابل الشاشة بالكارت الخارجي
وتفتح الويندوز عليه وتعرف الكارت بأحدث تعريف نزل ليه وسيبك من التعريف اللي على الإسطوانة بتاعته
نزل أحدث تعريف للكارت من موقعه الرسمي وركبه وبعدين حمل برنامج DirectX أخر إصدار وركبه وبعدين جرب تشغل اللعبة

mohamedreda1
09-07-2015, 17:15
مفيش شك إن الخارجي أفضل بمراحل لكن هي مشكلة سوفت وير إما التعريف أو محتاج تنصيب برنامج DirectX أو إنك تظبط أبعاد الشاشة (الريزولوشن) الموصى بها مع الكارت
فدلوقتي وأنت شغال على الكارت المدمج الإنتل هتشيل تعريف الكارت الخارجي وبعدين توصل كابل الشاشة بالكارت الخارجي
وتفتح الويندوز عليه وتعرف الكارت بأحدث تعريف نزل ليه وسيبك من التعريف اللي على الإسطوانة بتاعته
نزل أحدث تعريف للكارت من موقعه الرسمي وركبه وبعدين حمل برنامج DirectX أخر إصدار وركبه وبعدين جرب تشغل اللعبة

انا منزل اخر تعريف للكارت من الموقع واى تحديت بينزل بحدثة على طول و برنامج directx منزلة والا ولا لعبة هتشتغل لانها مهمة اوى وعلى العموم شكرا

mohamedreda1
09-07-2015, 17:18
شكرا يا جماعة الحمد لله اللعبة اشتغلت على كارت الشاشة الخارجى والداخلى هو بس كان عاوز اظبط ابعاد الشاشة مش اكتر

محمد فاروق غازي
09-07-2015, 17:29
طيب يا أخي تمام الحمد لله
النسخة اللي عندك مساحتها كام؟

mohamedreda1
10-07-2015, 06:02
طيب يا أخي تمام الحمد لله
النسخة اللي عندك مساحتها كام؟

200 جيجا بحالهم

محمد فاروق غازي
10-07-2015, 11:17
أقصى مساحة نسخة موجودة على الشبكة 45 جيجا