المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال بخصوص كابل الفيجا وتشغيل الشاشة

noppy
12-07-2015, 01:39
كل سنة وانتم طيبين

ازاى اوصل شاشة كومبيوتر ب اللاب توب بكابل الفيجا بس تشتغل كشاشة اساسية

يعنى لما وصلتها الشاشة الخارجية مش بتلقط اشاره غير لما اللاب يشتغل

ازاى اخليها تشتغل من اول ما اضغط على زرار الباور اكنها شاشة اساسية لانى ناوى اشيل شاشة اللاب

doctor-adam
12-07-2015, 01:50

ازاى اخليها تشتغل من اول ما اضغط على زرار الباور اكنها شاشة اساسية لانى ناوى اشيل شاشة اللاب

وانت طيب

مش فاهم تقصد ايه ؟؟؟؟

وطبيعى انها مش هتعرض صوره غير لما اللاب يشتغل

noppy
12-07-2015, 02:10
شكرا لسرعة رد حضرتك .... انا عندى اللاب القديم شاشتة اتكسرت ف جبت وصله فيجا ووصلتها على شاشة ديسك توب وشغالة

اما الاب الجديد (الاتنين نوعهم hp( مش بيشغلها غير لما اشغل اللاب والويندوز يفتح على الشاشة الزرقاء الى باكتب فيها الباسورد وقتها الشاشة الخارجية بتشتغل

بعكس القديم الى اول ما ادوس على الباور الشاشة الخارجية بتلقط وتشتغل وتجيبلى مراحل اقلاع الويندوز

يارب اكون عرفت اوصلك المشكلة

thetrap81
12-07-2015, 03:14
كل سنة وانتم طيبين

ازاى اوصل شاشة كومبيوتر ب اللاب توب بكابل الفيجا بس تشتغل كشاشة اساسية

اضغط كليك يمين على سطح المكتب واختار screen resolution
في خانه display هتلاقي خياران لشاشه اللاب والشاشة الخارجية تختار الشاشة الخارجية
في خانة multiple display اختار show desktop only 2
https://arabhardware.net/forum/attachment.php?attachmentid=28853&stc=1

noppy
12-07-2015, 03:53
اضغط كليك يمين على سطح المكتب واختار screen resolution
في خانه display هتلاقي خياران لشاشه اللاب والشاشة الخارجية تختار الشاشة الخارجية
في خانة multiple display اختار show desktop only 2
https://arabhardware.net/forum/attachment.php?attachmentid=28853&stc=1
(

شكرا لحضرتك انا عملت زى ما انت شرحتلى بس الشاشة الخارجية مش بتلقط غير لما الشاشة التانية تشتغل الاول والكومبيتر يشتغل بعد كدة التلفزيون بيلقط الصورة

noppy
12-07-2015, 07:07
انا الشاشة بتاعة اللاب شغالة والشاشة الخارجية شغالة ولما باظبط الاعدادات على ان الشاشة الخارجية بس تشتغل اول ما اعمل ريستارت لللاب الاقى الخارجية فصلت وشاشة اللاب تشتغل لحد ما يظهر الاكاونت بتاعى فى شاشة دخول الويندوز الزرقاء فى اللحظه دى الشاشة الخارجية تشتغل

انا كل الى عايزة انى اخلى الشاشة الخارجية تشتغل من اول لحظه فى اقلاع الكومبيوتر اكنها شاشة اللابتوب ياريت حد يفيدنى مع العلم انى جربت زرار ال fn f4 الى فية عرض الشاشة ومفيش امل

doctor-adam
12-07-2015, 09:39
شكرا لسرعة رد حضرتك .... انا عندى اللاب القديم شاشتة اتكسرت ف جبت وصله فيجا ووصلتها على شاشة ديسك توب وشغالة

اما الاب الجديد (الاتنين نوعهم hp( مش بيشغلها غير لما اشغل اللاب والويندوز يفتح على الشاشة الزرقاء الى باكتب فيها الباسورد وقتها الشاشة الخارجية بتشتغل

بعكس القديم الى اول ما ادوس على الباور الشاشة الخارجية بتلقط وتشتغل وتجيبلى مراحل اقلاع الويندوز

يارب اكون عرفت اوصلك المشكلة

اها كده تمام
يعنى انت اللى فارق معاك انك تشوف مراحل اقلاع الويندوز على الشاه الخارجيه :D

بالنسبه للاب القدم والجديده اكيد مش نفس الفيرجين واحد احدث من التانى

اعتقادى ان المشكله اشاره وانا شايف ان هو كويس هو اشتغل:D

لو مصمم على مراحل اقلاع الويندوز :Dممكن تجيب ادابتور من dvi الى فيجا وتوصل الادبتور فى اللاب لو فيه مخرج dvi وتجرب

noppy
12-07-2015, 14:00
ربنا يكرمك ... للاسف ماعنديش مخرج لل dvi ان شاء الله حد من الاعضاء يكون عندة فكرة اية الحل يفيدنا