المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله في التبريد المائي

Wronged
18-07-2015, 03:51
كنت عايز اعرف هل التبريد المائي للبروسيسور الدائره المغلقه زى كورسار هل يحتاج وجود تكيف في الغرفه عند تشغيل الجهاز
انا علي قد علمى انو بيشتت الحراره عن طريق المراوح الى عليه
كل اما انوى اروح اشتريه الاقي صاحب المحل يخوفنى و يقلي لازم يكون عندك تكيف عشان لو معندكشي تكيف ونتا شغال بيه البروسيسور هيسخن جامد
ارجوكو سعدونى عشان انا اتخنقت
البروسيسور بتاعى I7 4790K
Cooler : cooler master hyper 212 evo
درجه الحراره عند الضغط ببرنامج برام 95 بتوصل 70 في اول 10 دقايق ولاكن بعد اول 10 دقايق الحراره بترتفع جدا و بتوصل 85 ~95
و حرارت الرامات بتزيد بشدهhttps://arabhardware.net/forum/attachment.php?attachmentid=28928&stc=1https://arabhardware.net/forum/attachment.php?attachmentid=28929&stc=1https://arabhardware.net/forum/attachment.php?attachmentid=28930&stc=1

TIMO1
18-07-2015, 04:21
متضغطشى ببرنامج البرايم على الهاسويل رفريش اضغط برنامج aida 64 extrem edition بواسطه الضغط على stress cpu فقط
والمعالج على المشتت الهايبر بدون كسر كافى للغايه انت بس حاول تشوف انت ظابط الفان سبيد على كام % من البيوس حوال تعمل بروفيل لفانه المشتت من البيوس بحيث لما الجراره تزيد فوق ال70 الفانه تزيد على 100%
وفى كل الاحوال انت لو بتلعب لعبه او بتشتغل ببرنامج مش هاتوصل للضغط بتاع البرايم ابدا هو برنماج ضغط ثقيل للغايه والهدف منه التاكد عند الكسر من الاستقرار وتقصير مده التجربه علشان لو هاتجربه مثلان على برنامج او لعبه ساعتين 10 دقايق من البريم بتكون كفيله انها تظهر لو فى عدم استقارار ... انما طالما حضرتك على الوضع الاستوك متقلقشى من حاجه ..
وراجع الاتى انك تكون مظبط حركه دخول وخروج الهواء ممكن تراجع الموضوع فى توقيعى
فرد المعجون كويس على المعالج والتاكد من ان المسامير والقاعده راكبه جيدا على المعالج
قم بوضع الكيسه فى مكان جيد التهويه وتكون بعديه عن الحائط علشان يبمقاش فى جيوب حراريه بين الكيسه وبين الحائط ويبقى مجال جيد للتهويه
متضغطشى بالبريم 95 واستخدم برامج تانى زى الى رشحتهولك ...

doctor-adam
18-07-2015, 04:27
بالنسبه لدرجات الحراره وارتفاعه ووصله ل 90 مع برنامج برام 95 طبيعى جداا لان البرنامج غير متوافق مع معالجات الهازويل

استخدم اثناء الضغط على معالجك برنامج aida 64 فهو امن جدا بالنسبه لمعالجات الهازويل وحتى لو وصلت معاه لدرجات حراره 85 مع المشتت المذكور ودرجات حرارة الجو فهو مقبول جدااا
المهم انك اثناء الاستخدام اليومى درجات الحراره ما تتخطاش 75 علشان العمر الافتراضى للمعالج

الصور انا مش شايف منها حاجه حاول ارفعها تانى علشان نبص على فولت وتردد المعالج ونشوف الماكس والمينى لدرجات الحراره

وهل انت كاسر سرعة المعالج ولا على وضعه الافتراضى ؟

بالنسبه لموضوع المشتت المائى المعلومه اللى ذكرتها مع تجارب الكثيرين فهى صحيحه لازم درجة حرارة الغرفه تكون مش عاليه

وبالتوفيق وكل سنه وات طيب

Wronged
18-07-2015, 08:01
انا بشكر حضرتكو علي الردود
و انا رفعت الصور تاني عشان تكون وضحه
دي اللنكات
انا بستخدم البروسيسور في الوضع الافترادي
مع اني جايب كل مكونات الكيسه اوفركلوك بس بصراحه بعد مدفعت 18 الف جنيه في الجهاز خفت اعمل كسر عشان كل الناس خوفوني من حكايت الكسر دي
مع اني كنت مختار القطع عشان اجرب حكايت الكسر بس بصراحه مفيش لعبه لحد دلوقتي بتقطع معايا كل الاعاب بلعبها علي الالترا
و كنت عايز اجيب شاشتين كمان عشان عجباني نظام اللعب علي 3 شاشات بصراحه شايفها ممتعه اكتر من شاشه وحده
و كل سنه ونتو طيبين

Wronged
18-07-2015, 08:30
ازاي اعمل بروفيل لمروحت المشتت لو سمحت
نوع المازر
ga z97x ud3h

doctor-adam
18-07-2015, 08:40
مش تخاف اكسر ولا يهمك تدفع المبلغ دا كله ومش تكسر حتى يبقى حراام:D

انا عاوزك تدخل البيوس وتسعيد الاعدادات الافتراضيه وتعمل ريستارت
ولو فاهم كسر سرعه عاوزك
تدخل البيوس تانى تكسر سرعة الكورز ل 4.5

والفولت ل 1.255 وبعدين تدخل الويندوز تختبر الثبات ببرنام ل aida64

وتنسى البريم 95 مع معالجك خالص وترفع صوره اثناء الضغط
من برنامج cpuz وبرنامج hw monitor

TIMO1
18-07-2015, 14:21
مش تخاف اكسر ولا يهمك تدفع المبلغ دا كله ومش تكسر حتى يبقى حراام:D

انا عاوزك تدخل البيوس وتسعيد الاعدادات الافتراضيه وتعمل ريستارت
ولو فاهم كسر سرعه عاوزك
تدخل البيوس تانى تكسر سرعة الكورز ل 4.5

والفولت ل 1.255 وبعدين تدخل الويندوز تختبر الثبات ببرنام ل aida64

وتنسى البريم 95 مع معالجك خالص وترفع صوره اثناء الضغط
من برنامج cpuz وبرنامج hw monitor

يا افندم ياريت حضرتك لو مش فاهم متتكلمشى بحسن نيه علشان متعملشى مشاكل لحد انت عايزوا يقوم بكسر معالج 4790k على مشتت هايبر 212 ايفو يعنى واشمعنا يعنى 4.5 ان كان هو اصلان التيربو بتاعوا الاساسى 4.4 4.5 كده بقى هو عامل كسر وبعدين الكسر ليه اسس وقواعد واولها انه المشتت والحراره تكون كويسه هل انت شفت الحراره كويسه ومساعده للكسر والمشتت مش قوى علشان يساعده على الكسر ..... ياريت لو عندك معلومه سليمه تضيفها زى ما الاخ صاحب الموضوع بيقولك ازاى مثلان يعمل بروفيل للفان سبيد علشان يتحكم فى سرعه المشتت مع الحراره ده لو حضرتك تعرف واقصى خط مسموح بيه 4

doctor-adam
18-07-2015, 19:37
يا افندم ياريت حضرتك لو مش فاهم متتكلمشى بحسن نيه علشان متعملشى مشاكل لحد انت عايزوا يقوم بكسر معالج 4790k على مشتت هايبر 212 ايفو يعنى واشمعنا يعنى 4.5 ان كان هو اصلان التيربو بتاعوا الاساسى 4.4 4.5 كده بقى هو عامل كسر وبعدين الكسر ليه اسس وقواعد واولها انه المشتت والحراره تكون كويسه هل انت شفت الحراره كويسه ومساعده للكسر والمشتت مش قوى علشان يساعده على الكسر ..... ياريت لو عندك معلومه سليمه تضيفها زى ما الاخ صاحب الموضوع بيقولك ازاى مثلان يعمل بروفيل للفان سبيد علشان يتحكم فى سرعه المشتت مع الحراره ده لو حضرتك تعرف واقصى خط مسموح بيه 4

اولا الفولت بتاع المعالج على التردد الافتراضى عالى فالافضل انه يكسر

ثانيا البرسيسور المذكور بتوصل بيه ل 4.5 كسر على بورده h97 مش z97 على نفس المشتت المذكور وممكن تراجع تجارب كتير

فى فرق بين التربو بوست والكسر لنفس التردد والافضليه للكسر اكيد ولو مش فاهم الفرق ممكن اشرحه

مش فاهم ايه حكايه الخوف المبالغ فيه من الكسر البرسيسور هيحمى نفسه ويفصل لو دررجات الحراره زادت عن المسموح

واخيرا انا قلت لصاحب الموضوع لو فاهم يعنى ايه كسر يجرب

@alkhdaoy@
18-07-2015, 19:55
اولا الفولت بتاع المعالج على التردد الافتراضى عالى فالافضل انه يكسر

ثانيا البرسيسور المذكور بتوصل بيه ل 4.5 كسر على بورده h97 مش z97 على نفس المشتت المذكور وممكن تراجع تجارب كتير

فى فرق بين التربو بوست والكسر لنفس التردد والافضليه للكسر اكيد ولو مش فاهم الفرق ممكن اشرحه

مش فاهم ايه حكايه الخوف المبالغ فيه من الكسر البرسيسور هيحمى نفسه ويفصل لو دررجات الحراره زادت عن المسموح

واخيرا انا قلت لصاحب الموضوع لو فاهم يعنى ايه كسر يجرب

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=423138
ده موضوع لحضرتك مكنتش عارف ازاى تكسر او تقوم بالضغط على المعالج عندك فبلاش علشان حضرتك اخدت المعلومه من المشرفين ومن الافاضل زى اكستريم في طريقك للكسر يا دكتور تبقى بتنصح الغير وانت مش زو خبره كبيره وموضعك موضح ده .
وفى فرق كبيرررررررررررررر بين الكسر ورفع التردد الى بتقول عليه ده رفع تردد كده طالما ان الفولت ثابت ومش هانجيى جنبه ولا هانيجى جنب اللوحه وفولتاتها يبقى احنا كده معلمناش كسر للسرعه
وياريت تجاوب المشرف المحترم والعضو وتشرح للعضو ازاى يقوم بتفعيل مروحه المشتت وعمل بروفايل ليها علشان يقوم بالتحكم في سرعه المشتت على اللوحه الجيجا بايت .

doctor-adam
18-07-2015, 21:09
ده موضوع لحضرتك مكنتش عارف ازاى تكسر او تقوم بالضغط على المعالج عندك فبلاش علشان حضرتك اخدت المعلومه من المشرفين ومن الافاضل زى اكستريم في طريقك للكسر يا دكتور تبقى بتنصح الغير وانت مش زو خبره كبيره وموضعك موضح ده .
وفى فرق كبيرررررررررررررر بين الكسر ورفع التردد الى بتقول عليه ده رفع تردد كده طالما ان الفولت ثابت ومش هانجيى جنبه ولا هانيجى جنب اللوحه وفولتاتها يبقى احنا كده معلمناش كسر للسرعه
وياريت تجاوب المشرف المحترم والعضو وتشرح للعضو ازاى يقوم بتفعيل مروحه المشتت وعمل بروفايل ليها علشان يقوم بالتحكم في سرعه المشتت على اللوحه الجيجا بايت .

راجع تاريخ الموضوع بتاعى وراجع تاريخ النهارده

انا قلت وجهة نظرى اللى مقتنع بيه عن تجربه شخصيه وعن تجارب قدامى

وانت شايف ان مش ذو خبره ماشى .....

@alkhdaoy@
18-07-2015, 23:42
ازاي اعمل بروفيل لمروحت المشتت لو سمحت
نوع المازر
ga z97x ud3h

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t31.0-8/11713831_10153372982801405_3973231445132352087_o.j pg

&& CPU Fan Speed Control (CPU_FAN Connector)
Allows you to determine whether to enable the fan speed control function and adjust the fan speed.
Normal Allows the fan to run at different speeds according to the CPU temperature. You can
adjust the fan speed with EasyTune based on your system requirements. (Default)
Silent Allows the fan to run at slow speeds.
Manual Allows you to control the fan speed under the Fan Speed Percentage item.
Full Speed Allows the fan to run at full speeds
.&& CPU التحكم في سرعة المروحة (CPU_FAN رابط)
يسمح لك لتحديد ما إذا كان لتمكين وظيفة التحكم في سرعة المروحة وضبط سرعة المروحة.
Normalيسمح للمروحة لتشغيل بسرعات مختلفة وفقا لدرجة حرارة وحدة المعالجة المركزية. يمكنك
ضبط سرعة المروحة مع برنامج ضبط النظام EasyTune بناء على متطلبات النظام الخاص بك. (افتراضي)
Silent يسمح للمروحة لتشغيل بسرعة بطيئة.
دليل يسمح لك بالتحكم في سرعة المروحة تحت البند نسبة سرعة المروحة.
Full Speed تسمح للمروحة لتشغيل بسرعة كاملة.

Wronged
19-07-2015, 02:35
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t31.0-8/11713831_10153372982801405_3973231445132352087_o.j pg

&& CPU Fan Speed Control (CPU_FAN Connector)
Allows you to determine whether to enable the fan speed control function and adjust the fan speed.
Normal Allows the fan to run at different speeds according to the CPU temperature. You can
adjust the fan speed with EasyTune based on your system requirements. (Default)
Silent Allows the fan to run at slow speeds.
Manual Allows you to control the fan speed under the Fan Speed Percentage item.
Full Speed Allows the fan to run at full speeds
.&& CPU التحكم في سرعة المروحة (CPU_FAN رابط)
يسمح لك لتحديد ما إذا كان لتمكين وظيفة التحكم في سرعة المروحة وضبط سرعة المروحة.
Normalيسمح للمروحة لتشغيل بسرعات مختلفة وفقا لدرجة حرارة وحدة المعالجة المركزية. يمكنك
ضبط سرعة المروحة مع برنامج ضبط النظام EasyTune بناء على متطلبات النظام الخاص بك. (افتراضي)
Silent يسمح للمروحة لتشغيل بسرعة بطيئة.
دليل يسمح لك بالتحكم في سرعة المروحة تحت البند نسبة سرعة المروحة.
Full Speed تسمح للمروحة لتشغيل بسرعة كاملة.

EasyTune
انا بحثت عن شرح الرنامج دا فعلن
و شفت شرح ليه طلع هو المتحكم الرئسي في البيوس و من خلاله عملت ابديت للبيوس وبعد الابديت لقيت فيه اوفركلوك
بحثت عنها علي النت و طلعت انك ممكن تكير سرعه البروسيسور و الرامات بدون تدخل منك او تغير اي قيم في البيوس
بمجرد اختيار قيمه الكسر بيقوم بتغير القيم تلقائي و حفضها بابيوس
وجاري التجربه ادعولي

Wronged
19-07-2015, 03:27
انا جربت اكسر سرعه البروسيسور زي ما حضرتكو التولي و استخدمت برنامج جيجابيت الي جاى مع البوردا
جمت قلبي و سميت الله
جربت علي +80% برفورمينس
core speed : 4.6MHZ
Ram Speed : 1866MHZ
Vcore:1.360V
لمدت 30 ثانيه
النتيجه حرارت البروسيسور وصلت 82:90 درجه
حرارت الرامات وصلت 79:80 درجه
انا حاسس ان في حاجه غلت عشان انا اول معملت ضبط المصنع للمازربورد و جربت اضغط علي الروسيسور و الرامات
البروسيسور كانت سرعته 4.4 و الرامات 1600
وصلت درجه حراره البروسيسور 70 و الرامات 62 فقط مزادتشي عن كده
معلشي انا عارف اني لسه جديد في حكايت الكسر دي
بس انا متوكل علي الله ثم عليكو انكو تسعدوني بعد مجمتو قلبي
و مدام جربت مرا هجرب تاني و هسبها علي الله لو حصل حاجه لقدر الله عادي هيبقى مكتوب كده
انا مستني ردكو عليا
و دا لنك الصوره اثناء الكسر