المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : بطاقه r9 280x هل اجربها على باور 500 وات

hassan said
18-07-2015, 16:30
اشتريت بطاقه sapphire vapor-xr9 280x
ولدى باور سبلاى ليس معروف اسمه kraft korea
هو فعلا كورى وتبعا للموضوع الرائع للمشرف phenomenn
الباور عند الضغط يقل بنسبه 3 فى الميه فقط
السؤال : هل فقط اجرب الكارت بدون تشغيل لعبه مع ازاله الهارد الثانى والمراوح وكدا فقط مجرد تشغيل وتعريف ورؤيه الحراره ؟

mohamedmostaf
18-07-2015, 18:51
اشتريت بطاقه sapphire vapor-xr9 280x
ولدى باور سبلاى ليس معروف اسمه kraft korea
هو فعلا كورى وتبعا للموضوع الرائع للمشرف phenomenn
الباور عند الضغط يقل بنسبه 3 فى الميه فقط
السؤال : هل فقط اجرب الكارت بدون تشغيل لعبه مع ازاله الهارد الثانى والمراوح وكدا فقط مجرد تشغيل وتعريف ورؤيه الحراره ؟
مش مشكلة لو مجرد تجربة جربه عادى من غير ازالة اى حاجة ولكن الأفضل تغييره طبعا على الأقل يكون باور 650 او 700 watt

hassan said
18-07-2015, 20:19
الف شكر على ردك - انا فعلا شغلتو ومش هشغل اى لعبه او اى حاجة كدا لغايه ما اجيب باور عالى انا قريت انو فى ال idle بيسحب 65 ومواقع تانيه بتقول 105 وتالتا بتقول 150 - فانا شلت كل المراوح ولغيت التربو من البروسيسور والحمد لله شغال الكارت عادى
بس سؤال كدا الكارت تمام ولا لازم اجربو على لعبا عاليا واشوف درجه حرارته فى ال load هتبقى مناسبه ولا عاليا - للعلم زى ما قلت الكارت 20 فى الميه بس سرعه المراوح اتوماتيك وتمام . حرارته حاليا 37 - 40

hassan said
18-07-2015, 20:21
حاجه تانيا الكارت 0 فى الميه وانا مش بعمل حاجة ثم طبعا بيطلع ل 6 و 20 واكتر ثم ينزل تانى بعكس كارت على ادى الى هو gt 610 كان علطول 50 فى الميا

mohamedmostaf
19-07-2015, 01:29
الف شكر على ردك - انا فعلا شغلتو ومش هشغل اى لعبه او اى حاجة كدا لغايه ما اجيب باور عالى انا قريت انو فى ال idle بيسحب 65 ومواقع تانيه بتقول 105 وتالتا بتقول 150 - فانا شلت كل المراوح ولغيت التربو من البروسيسور والحمد لله شغال الكارت عادى
بس سؤال كدا الكارت تمام ولا لازم اجربو على لعبا عاليا واشوف درجه حرارته فى ال load هتبقى مناسبه ولا عاليا - للعلم زى ما قلت الكارت 20 فى الميه بس سرعه المراوح اتوماتيك وتمام . حرارته حاليا 37 - 40
لا امال هتجربه ازاى جربه على العاب ولكن يفضل ماتشغلهوش كتير وغير الباور فى اسرع وقت

whiteknights
19-07-2015, 05:04
جربه عند الضغط مع الألعاب لكى تطمئن ان درجات الحرارة طبيعية و لكن لازم تجربه على باور تانى محترم غير اللى معاك.. اما فى ال IDLE فالحرارة مناسبة و طبيعية

hassan said
19-07-2015, 15:23
تمام انا شغلت call of duty 2 والكارت نسبه شغله تعدت ال 60 فى الميه وحرارته وصلت 67 - بس طبعا مع دقه 720p وكنت قافل كل حاجة - اول طبعا ما دخلت اللعبه لاقيت كل حاجه اتنقلت لوحدها هاى - والان من كارت الى باور ( واخرج من دحره لدوحديره ومن فخ لفخ )
هو لو البروسيسور الى عندى fx 6300 عمل الدنيئه مع الكارت - الفرابس بس الى هتنزل يعنى مش مشكله كبيره ممكن تحصل للكارت - معلش يا جماعه الواحد بيتعلم منكو .

mohamedmostaf
19-07-2015, 15:45
تمام انا شغلت call of duty 2 والكارت نسبه شغله تعدت ال 60 فى الميه وحرارته وصلت 67 - بس طبعا مع دقه 720p وكنت قافل كل حاجة - اول طبعا ما دخلت اللعبه لاقيت كل حاجه اتنقلت لوحدها هاى - والان من كارت الى باور ( واخرج من دحره لدوحديره ومن فخ لفخ )
هو لو البروسيسور الى عندى fx 6300 عمل الدنيئه مع الكارت - الفرابس بس الى هتنزل يعنى مش مشكله كبيره ممكن تحصل للكارت - معلش يا جماعه الواحد بيتعلم منكو .
حرارة 67 فى المية ديت نسبيا كبيرة بالنسبة للعبة قديمة مع كارت قوى زى ده
حضرتك ديت لعبة قديمة اوى عمره ما كان مقياس للكارت
جرب حاجة زى call of duty advanced warfare - watch dogs
الكلام العالى ده والصراحة مش فاهم الحتة بتاعت البروسيسور ديت

hassan said
19-07-2015, 16:41
تمام - انا هضطر مشغلش حاجة كبيره دلوقتى علشان الباور - معلش انا غلط هيا 57 - بالنسبه للبروسيسور فهل هيعمل عنق زجاجه ولو حصل فكفائه الكارت بس هيا الى هتنزل شويا ولا هتنزل اوى طبعا حسب اللعبه بردوة ولا هيحصل حاجة للكارت .

mohamedmostaf
19-07-2015, 18:21
تمام - انا هضطر مشغلش حاجة كبيره دلوقتى علشان الباور - معلش انا غلط هيا 57 - بالنسبه للبروسيسور فهل هيعمل عنق زجاجه ولو حصل فكفائه الكارت بس هيا الى هتنزل شويا ولا هتنزل اوى طبعا حسب اللعبه بردوة ولا هيحصل حاجة للكارت .
مفيش اى عنق زجاجة بأذن الله

hassan said
19-07-2015, 22:06
اساسا مفيش - طب الحمد لله - شكرا جزيلا

Haythamovic
20-07-2015, 14:02
نوع كيستك ايه لاني بفكر اجيب كارت R9 280X ومقلق من حجم الكروت

moh_wahid55
21-07-2015, 05:34
هات اخى باور لا يقل عن 600 W يكون zalman . xfx . seatronic +80

عشان ميحصلش مشاكل لا قدر الله

hassan said
22-07-2015, 09:45
نوع كيستك ايه لاني بفكر اجيب كارت R9 280X ومقلق من حجم الكروت

نوع الكيسه / بدون اسم
تجارى / لان مش وقتو بالنسبه ليا
الحجم / صغيره ولولا ان الكارت كان لقطا مكنتش فكرت خالص بسبب الكيسه - لكن شلت الهاردين وعوجت الكارت بعد طبعا لما طلعت الكيسه ونيمتها على جمبها وكلمتها بالراحه وفهمتها ان دا لمصلحتها :p
وحطيت الكارت ورفعت الهاردين فوق - بس لازم تثبت الكارت فى الكيسه لانو طبعا تقيل متقلقشى لو الكارت دخل عندى فى كيسه ماركه ( للعرض فقط one door only ) يبقى هتقدر تركبها ان شاء الله عندك .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــ

هات اخى باور لا يقل عن 600 W يكون zalman . xfx . seatronic +80

عشان ميحصلش مشاكل لا قدر الله

ان شاء الله سيسونك او xfx بس المشكله ان الباورات ديه فى القاهره معطمهم عندكو بس هحاول اشوفلى واحد على قدى ان شاء الله