المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة كبيرة الجهاز خرب خالص

Man of Steel
21-07-2015, 10:34
السلام عليكم
جهازى امكانياته p67 + i7.2600+باور جاما 450 +كارت 560 +رام كينجستون 4ج +هارد500 +كيسة تجارية
المشكلة باختصار بدات اول ما احط الفلاش واسطب ويندوز بعد اما اعمل f12 الجهاز يعطى شاشة سودة مع انه شغال لكن الشاشة تقفل
دخلت خليت الفلاشة هى البوت رقم واحد يجى يدخل عليها ويرستر
كل الريستارت دة ولما ادخل على الويندوز المتصطب يدخل عادى
المهم خلعت الرام ونضفتها ومن بعدها الجهاز اشغله يضئ ويطفى قبل ما تفتح الشاشة حتى
غيرت الرام باخرى نفس الكلام
خلعت البروسيسور وركيبته نفس الكلام
الباور نفس الكلام
الكارت نفس الكلام
يا ترى العيب ممكن يكون بروسيسور ولا بردا

Mustafa2016
21-07-2015, 11:01
اعتقد ان المشكلة ممكن تكون من الهارد
او المشكلة فى البوردة
لاكن البروسيسور ولا باقى القطع مليهاش دعوة بالمشكلة
وحضرتك يا ريت تذكرلنا نوع الكيسة كاملة ومواصفاتها كاملة وأن شاء الله هنقدر نحللك المشكلة
يرجى ذكر اسم موديل الجهاز بالكامل ومكونات الجهاز بالتفاصيل بالكامل

Man of Steel
21-07-2015, 11:40
اعتقد ان المشكلة ممكن تكون من الهارد
او المشكلة فى البوردة
لاكن البروسيسور ولا باقى القطع مليهاش دعوة بالمشكلة
وحضرتك يا ريت تذكرلنا نوع الكيسة كاملة ومواصفاتها كاملة وأن شاء الله هنقدر نحللك المشكلة
يرجى ذكر اسم موديل الجهاز بالكامل ومكونات الجهاز بالتفاصيل بالكامل

انا محتار جدا هو الجهاز كان بيعمل الموضوع دة على فترات بعيدة
لكن بعد ما طلعت الرام ونظفتها اصبح بالشك دة علطول فغيرت الرامة باخرى نفس الكلام

ahmadrashad
21-07-2015, 11:40
وعليكم السلام ورحمه الله

في البدايه انصحك انك تفك كل مكونات الجهاز وتشيل البطاريه وبهدوء كدة بعد 10 دقايق ترجع المكونات كانها تجميع جديد طبعا الجهاز مفهوش ولا غبار ولا اتربه ومعموله صيانه وسنون الرامات النحاس وكذالك الكرتات تتنظف باستيكه هتلاقي كل حاجه تمام باذن الله جرب كدة وشوف هتوصل لحد فين في حاجه بص في مدخل اليو اس بي وشوف في اي مشكله ولا حاجه

Man of Steel
21-07-2015, 11:52
وعليكم السلام ورحمه الله

في البدايه انصحك انك تفك كل مكونات الجهاز وتشيل البطاريه وبهدوء كدة بعد 10 دقايق ترجع المكونات كانها تجميع جديد طبعا الجهاز مفهوش ولا غبار ولا اتربه ومعموله صيانه وسنون الرامات النحاس وكذالك الكرتات تتنظف باستيكه هتلاقي كل حاجه تمام باذن الله جرب كدة وشوف هتوصل لحد فين في حاجه بص في مدخل اليو اس بي وشوف في اي مشكله ولا حاجه
عملت كدة فعلا والجهاز نظيف تماما

ahmadrashad
21-07-2015, 12:05
عملت كدة فعلا والجهاز نظيف تماما

بص علي المكثفات الموجودة علي المازر شوف في منهم اي حاجه منتفخه وخصوصا الي حوالين البروسيسور وانا قصدت اقولك تفك كل الكبلات و المكونات لان سعات بيكون في قفله علي المازر مش بتتفك غير لما تفك كل حاجه و ترجعها وخصوصا لما تكون المشكله ثابته ذي الي عندك كدة انا في مشاكل عندي قابلتني متحلتش الا لما فكيت المازر بورد في ايدي ونظفتها باكاي بالكامل عموما لو فضل الوضع كدة هتحتاج توديها لحد يكون مضمون بيصلح مزرات عندك

Man of Steel
21-07-2015, 12:29
بص علي المكثفات الموجودة علي المازر شوف في منهم اي حاجه منتفخه وخصوصا الي حوالين البروسيسور وانا قصدت اقولك تفك كل الكبلات و المكونات لان سعات بيكون في قفله علي المازر مش بتتفك غير لما تفك كل حاجه و ترجعها وخصوصا لما تكون المشكله ثابته ذي الي عندك كدة انا في مشاكل عندي قابلتني متحلتش الا لما فكيت المازر بورد في ايدي ونظفتها باكاي بالكامل عموما لو فضل الوضع كدة هتحتاج توديها لحد يكون مضمون بيصلح مزرات عندك
ان شاء الله هروح اجرب انظفها بالكامل باكاى

ahmadrashad
21-07-2015, 12:35
ان شاء الله هروح اجرب انظفها بالكامل باكاى

تشيل البطاريه وانت بتنظفها وتديه وقت كويس عشان تجف تماما قبل التركيب والتشغيل ميقلش عن 20 دقيقه جرب وابقي قول وصلت لحد فين