المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لا يوجد اى تأثير لمروحة الكيسة الجديدة فى خفض درجات الحرارة

whiteknights
24-07-2015, 18:55
السلام عليكم.. انا لا اعانى من ارتفاع درجات الحرارة حيث انى من حوالى شهرين قمت بتنظيف الكيسة و درجات الحرارة انخفضت الحمدلله.. لكن النهاردة قولت اجرب اركب مروحة كيسة أمامية و اشوف الحرارة هتنخفض قد ايه كمان, و بعد التركيب لاقيت ان الحرارة لم تنخفض ولا حتى لدرجة واحدة سواء عند الضغط او فى الخمول..
هل ده ممكن يكون بسبب طريقة تركيب المروحة؟ ( أعتقد انها متركبة على وضع ضخ الهواء الى الداخل) .. ولا ممكن يكون بسبب ان الأسلاك عندى مش متنظمة؟ حيث ان الأسلاك متلخبطة و عاملة زحمة قدام المروحة

المروحة نوعها NZXT 120mm
الكيسة Thermaltake commander MSIII

phenomenon
24-07-2015, 19:12
,وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ... انا قولتها قبل كده ( ركب مراوح شيل مراوح حسيت بفرق ؟ مفيش فرق ) او على الاقل مش الفرق الخيالى اللى ممكن واحد ينتظره
بس على كل حال الفكره فى التركيب مهمه وانت عكست اتجاهها

خليها Intake تشفط الهواء السخن انا كنت راسمها قريب لاحد الاعضاء بس مش هنلاقيها تانى بسهوله

Ceiling = Exhaust يعنى مروحه السقف هتدفع الهواء من فوق الى داخل الكيس والشكل دا فى حراره مرتفعه نازله على كارت الشاشه بسبب هواء المشتت مدفوغ عليه
Rear = Exhaust بردو مروحه الخلف هتدفع الهواء الساخن المتواجد فى منطقه المشتت وفوق بورده كارت الشاشه
Front = Intake هتعكس بقى مروحه المقدمه واللى هيكون اتجاهها نفسه اتجاهه اخر مروحه فى الكيسه بس فى الوقت دا هى هتستلم الهواء السخن وتطرده خارج الكيس

امسك المروحه فى ايديك وخلى ماركتها قدامك لو ركبتها فى اخر الكيسه بالشكل دا تبقى بتدفع الهواء
اما لو ركبتها بالشكل دا فى مقدمه الكيسه يبقى بتشفط الهواء
افضل مايبقوا عكس بعض بيطردوا ويدفعوا على بعض

هحاول ادورلك على الرسمه واجيبهالك
مروحه الباب والمقدمه من اهم المراوح فى الكيس والخلفيه اكيد عشان تطرد حراره المشتت وتبرد منطقه دايره الباور بتاعت اللوحه الام وبنفس الوقت تلقحه قبل ماينزل على بورده كارت الشاشه
طبعا لو فى مروحه فى المنتصف تستلم الهواء بنفس الاتجاهات بس هيكون وضعها بردو Intake نظريا لانها بتستلم من مروحه الـ Rear الخلفيه الهواء السخن
هشوفلك الصوره ويمكن اشوفلك صوره كيس

whiteknights
24-07-2015, 19:35
,وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ... انا قولتها قبل كده ( ركب مراوح شيل مراوح حسيت بفرق ؟ مفيش فرق ) او على الاقل مش الفرق الخيالى اللى ممكن واحد ينتظره
بس على كل حال الفكره فى التركيب مهمه وانت عكست اتجاهها

خليها Intake تشفط الهواء السخن انا كنت راسمها قريب لاحد الاعضاء بس مش هنلاقيها تانى بسهوله

Ceiling = Exhaust يعنى مروحه السقف هتدفع الهواء من فوق الى داخل الكيس والشكل دا فى حراره مرتفعه نازله على كارت الشاشه بسبب هواء المشتت مدفوغ عليه
Rear = Exhaust بردو مروحه الخلف هتدفع الهواء الساخن المتواجد فى منطقه المشتت وفوق بورده كارت الشاشه
Front = Intake هتعكس بقى مروحه المقدمه واللى هيكون اتجاهها نفسه اتجاهه اخر مروحه فى الكيسه بس فى الوقت دا هى هتستلم الهواء السخن وتطرده خارج الكيس

امسك المروحه فى ايديك وخلى ماركتها قدامك لو ركبتها فى اخر الكيسه بالشكل دا تبقى بتدفع الهواء
اما لو ركبتها بالشكل دا فى مقدمه الكيسه يبقى بتشفط الهواء
افضل مايبقوا عكس بعض بيطردوا ويدفعوا على بعض

هحاول ادورلك على الرسمه واجيبهالك
مروحه الباب والمقدمه من اهم المراوح فى الكيس والخلفيه اكيد عشان تطرد حراره المشتت وتبرد منطقه دايره الباور بتاعت اللوحه الام وبنفس الوقت تلقحه قبل ماينزل على بورده كارت الشاشه
طبعا لو فى مروحه فى المنتصف تستلم الهواء بنفس الاتجاهات بس هيكون وضعها بردو Intake نظريا لانها بتستلم من مروحه الـ Rear الخلفيه الهواء السخن
هشوفلك الصوره ويمكن اشوفلك صوره كيس

الف شكر ليك.. انا برضو زمان كنت شوفت صورة توضح شرح اوضاع مراوح الكيسة الصحيحة.. كنت متخيل ان المروحة الأمامية بتتركب عكس اتجاه وضع المروحة الخلفية و بتكون Intake
اعتقد انى ركبتها على هذا الوضع و الهواء بيتم ضخه داخل الكيسة.. اما المروحة الخلفية عندى فالهواء بتم طرده خارج الكيسة
بس مش عارف.. انا اتلخبط و مبقتش متأكد من الطريقة السليمة

whiteknights
24-07-2015, 19:40
انا لما بحط ايدى قدام المروحة الخلفية بحس بالهواء شوية و هو خارج لبره .. لكن لما بحطها قدام المروحة الأمامية اللى لسه مركبها مش بحس بأى هواء خارج لبره فأعتقد ان الهواء مندفع لجوه

ahmadrashad
24-07-2015, 20:00
السلام عليكم ورحمه الله

ممكن تحسها عن طريق ورقه خفيفه ذي ورق النتيجه يا هتلاقيها انطردت يا هتلاقيها انجذبت

phenomenon
24-07-2015, 20:21
خلال تجربتى هذه افضل طريق
لو جيت تلاحظ هتلاقى المراوحل فى اتجاه واحد وهو الدفع Push لكن بسبب مركزهم فى واحده Exhaust وواحده Intake ولكن جميعم فى اتجاه واحد مش معاكسين بعض
ومبدايا بيكون حسب رؤيتك للغرضه بتاعتك والمنافذ بتاعتها شوف كمثال على الصوره
هنستخرج وجود اى مشتت فى الصوره ونضيف مراوح بس

https://arabhardware.net/forum/attachment.php?attachmentid=29001&stc=1

اللى فوق هتلاقيهم بيدخلوا هواء ( جديد ) تبقى Exhaust
حتى لو مشبتدخل هواء جديد بس الغرض انها تدفع الهواء الموجود من فوق دايره الباور ( VRM ) المتسبب فيه مشتت المعالج

اللى فى الخلف هتلاقيها بتدخل هواء جديد تبقى Exhaust
بالرغم ان الغرض منها هنا مش هواء جديد الا لو فى شباك وارا الكيسه مباشره لكن الغرض انها تدفع الهواء للامام

اللى فى الامام والمنتصف هيستلموا الهواء لبدا عمليه الطرد خارج الكيس تماما وفى الوضع دا هيبقوا Intake
لانهم مشبيدخلوا اى مصدر هواء جديد لكن بياخدوا من داخل الكيس الهواء المدفوع عليهم

لو انت بصيت على الصوره هتلاقى 9 اسهم باستثناء سهم كارت الشاشه يبقى 8 اسهم ولو لاحظت انت كده اتجاهات الهواء جميعها فى اتجاه واحد مفيش انعكاس
الاختيار التانى قدامك هو انك تعكس الثمانيه اسهم
يبقى السقف والخلف للخارج والامام والمنتصف للداخل والاتنين بيملوا الدنيا تراب متقلقش :)
عموما المراوح وشغلها بيتوقف كتير اوى على الكيسه نفسها ونوعيه المراوح والغرفه بتاعتك
شوف كده براحتك بس عموما الطريقه اللى فى السرمه انا معتمد عليها وفرقت جدا مع مروحه الامام تخرج الهواء وبعدها ظبطت كل المراوح بالاتجاه ده
القلق الوحيد بالنسبالى كانت منطقه المشتت ودايره الباور ولكن عكس ماتوقعت تماما وزى الرسمه جابت نتيجه ايجابيه للسيستم مش كتير بس مش اسوا من الاول

whiteknights
24-07-2015, 20:30
شكرا ليك على تعبك معايا.. هو انا شكلى كده عملت عكس الرسمة.. يعنى المروحة فى الخلف معمولة intake لطرد الهواء الساخن الى الخارج تماما .. اما المروحة الأمامية عملتها Exhaust لضخ الهواء الى الداخل.. معنديش مراوح اخرى فى الكيسة غير المروحتين دول .. هجرب كده اعكس اتجاه المروحة الأمامية الى intake و اشوف النتيجة

whiteknights
24-07-2015, 21:29
جربت اعكس المروحة الأمامية لكن للأسف برضو مفيش اى فرق فى درجات الحرارة عن السابق.. الغريب ان المروحة دى NZXT الهواء خارج منها ضعيف جدا.. فى حين ان المروحة الخلفية اللى جاية مع الكيسة الهواء خارج منها بشكل اقوى, هحاول اجرب اظبتها من البيوس لعل وعسى تعمل فرق

arrow92
24-07-2015, 21:54
بص اولا مش ينفع تحسب حاجه فى الجو الحر ده
استنا لمه الجو يكون كويس وساعتها قارن وشوف هتاثر ولالا

انا عندى تروبر وحوالى 7 مرواح موزعهم توزيع حلو ودرجات الحراره عماله تعدى ال45 فى الخمول

لان الجو حر اساسا

فمهما عملت فى الجو ده الحراره هتفضل عاليه

فى مجموعه حلول تقلديه علشان تستفاد من المراوح الى فى الكيسه
حاول تحط الكيسه على تربيزه مش فى الارض يعنى لو عندك تربيزه كمبيوتر مش تحطها من تحت لان كده انت تقريبا تكتمها
لازم يكون فى تربيزه تانيه او حاجه تحطها عليها بحيث تكون من فوق مش من تحت

يكون فى مسافه اكتر من 25 سنتى ما بين ظهر الكيسه والحيطه بيحيث تقدر تخرج الهوا بسهوله

مش تحط حاجه تحت الكيسه اذا كان مفرش مثلا او مشمع على التربيزه
لمه تيجى تنظف المراوح
انا كنت فى الاول بنظفها وهى مكانها بالبلور بس اكتشتف انى لمه بفكها وانظفها وامسح كويس واركبها ادائها بيبقا اعلى شويه

وترتيب المراوح برده مهم زى ما قالك استاذ
Phenomenon

وجرب الطريقه دى فى توزيع المراوح
https://arabhardware.net/forum/attachment.php?attachmentid=29002&stc=1الازرق يعنى ادخال والاحمر يعنى اخراج الهوا

whiteknights
25-07-2015, 00:45
بص اولا مش ينفع تحسب حاجه فى الجو الحر ده
استنا لمه الجو يكون كويس وساعتها قارن وشوف هتاثر ولالا

انا عندى تروبر وحوالى 7 مرواح موزعهم توزيع حلو ودرجات الحراره عماله تعدى ال45 فى الخمول

لان الجو حر اساسا

فمهما عملت فى الجو ده الحراره هتفضل عاليه

فى مجموعه حلول تقلديه علشان تستفاد من المراوح الى فى الكيسه
حاول تحط الكيسه على تربيزه مش فى الارض يعنى لو عندك تربيزه كمبيوتر مش تحطها من تحت لان كده انت تقريبا تكتمها
لازم يكون فى تربيزه تانيه او حاجه تحطها عليها بحيث تكون من فوق مش من تحت

يكون فى مسافه اكتر من 25 سنتى ما بين ظهر الكيسه والحيطه بيحيث تقدر تخرج الهوا بسهوله

مش تحط حاجه تحت الكيسه اذا كان مفرش مثلا او مشمع على التربيزه
لمه تيجى تنظف المراوح
انا كنت فى الاول بنظفها وهى مكانها بالبلور بس اكتشتف انى لمه بفكها وانظفها وامسح كويس واركبها ادائها بيبقا اعلى شويه

وترتيب المراوح برده مهم زى ما قالك استاذ
Phenomenon

وجرب الطريقه دى فى توزيع المراوح
https://arabhardware.net/forum/attachment.php?attachmentid=29002&stc=1الازرق يعنى ادخال والاحمر يعنى اخراج الهوا

شكرا جدا ليك على الأفادة.. انا لما نظفت الكيسة من شهرين بالبلاور بس من غير ما افك المراوح.. نظفت المراوح بالبلاور و هما ثابتين, بس النتيجة كانت جيدة درجة الحرارة انخفضت الى 70-74 فى الضغط .. دلوقتى فعلا الجو حر لدرجة انى لما نظفتها بنفس الطريقة و كمان ركبت المروحة الجديدة مازالت الحرارة بتصل الى 81 عند الضغط لما بلعب Far cry 4
مش ناقص غير انى ادور تانى على البخاخة الصغيرة Air compressor لأنها بتساعد فى تنظيف المراوح بشكل اكتر دقة من البلاور بس للأسف مش لاقيها.. و انى اجرب المعجون الجديد على كارت الشاشة

wessam-pro
27-07-2015, 16:01
بص الطبيعى ان المروحة الامامية بتبقى intake يعنى بالبلدى تشفط هوا ساقع
المروحة ال ف ضهر الكيسة فوق بتبقى outtake يعنى بتطرد الهوا السخن من الكيسة وفيه قانون مهم لازم تعرفه الهوا السخن كثافته قليلة بيطلع لفوق يعنى مثلا لو عندك تكييف وقفلته وشغلت مروحة السقف هتلاقيها جايبة هوا سخن حتى لو الاوضة لسه ساقعه لان زى ما قلت الهوا السخن اوتوماتك بيرتفع لفوق

بالنسبة لمروحة باب الكيسة side panel دى مش قانون تبقى in او out بتبقى حسب كرت الشاشة .. لو تصميم الكرت مغلق بيطرد الهوا من ضهر الكيسة يبقى Intake عشان تدخل هوا ساقع .. لو الكرت مصمم انه ينزل كل السخونية بتاعته ف قلب الكيسة يبقى outtake عشان تطرد الهوا السخن بسرعه ..

لو هتركب مروحة فى السقف خليها تطرد الهوا لان زى ما قلنا الهوا السخن بيطلع فوق .. بس يفضل ساعتها تركب مروحة اضافية تحت خالص بيبقى ليها اماكن مخصصة وفلتر ودى صورة توضحلك الفيلم الهندى ده