المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار : أيهما افضل ,, PC جديد ام Workstation أستيراد

MohamedYousri
29-07-2015, 19:00
السلام عليكم جميعا

سوق الأجهزة الاستيراد في مصر اصبح كبير جدا و رأيت بنفسي أجهزة Laptop بحالات فوق الممتازه و مواصفات رائعه جدا جدا و بأسعار في حدود الـ2000 جنيه مصري و اجهزة Envy و HP EliteBook Mobile Workstation بمواصفات خارقه و حالة جديدة تماما و بأسعار لا تنافس

دخلت في نقاش مع صديق لي ,,, شراء جهاز Workstation أفضل ام تجميع PC جديد أفضل

ف علي سبيل المثال يوجد اجهزه Precision T7500 Workstation بأسعار لا تزيد عن 2500 جنيه بمواصفات للأستخدام المنزلي هي خارقه و XEON Processor و كروت شاشة Quadro و طبعا RAM لا يقل عن 8 GB

ف هل تنصحون بأستخدام احد هذه الاجهزة بدلا من تجميع جهاز جديد ؟؟؟ و ما مدي كفائة كارت الشاشة الخاص بها Quadro مقارنة بالفئات الاخري الموجوده للسوق

أعذروا لي جهلي ف منذ مده لظروف العمل توقفت عن المتابعه و التحديث المستمر لمعلوماتي

Ell0l
29-07-2015, 19:32
وعليكم السلام يا اخي
اجهزه ال workstation بتبقا معموله للناس الي بتشتغل بي برامج الجرافيك والريندر ....الخ وفي الالعاب مش هتساعدك اوي كرت الشاشه ضعيف في الالعاب لكن بيكون ممتاز في شغل الجرافيك...
انا كنت في نفس حيرتك يا اخي....لكن نصحني الاعضاء بالتجميع ونصحني الاعضاء ايضا بتجميع قطع من الجيل الرابع :D
الخلاصه اذا كنت تريد الجهاز لي اعمال الريندر والجرافيك اشتري جهاز workstation وممكن تجمع جهاز لي اعمال الجرافيك ب 7 الاف برده :D اذا كنت تريد جهاز للالعاب جمع القطع بنفسك احسن :D
يارب اكون افدتك يا كبير :)

MohamedYousri
29-07-2015, 19:52
شكرا يا باشا علي ردك و علي اهتمامك
بس الالعاب مش هتبقي هي العامل الاساسي ف قراري بصراحه
استخداماتي ما بيت الاستخدامات اليوميه العاديه من انترنت و افلام و خلافه و ناوي ادوس و ابتدي اتعلم ف تصميم برامج الاندرويد ف هيبقي الشغل Eclips و Android Studio زائد اني بحب العب علي الفوتوشوب و كده و الحاجات دي كلها بتحتاج رام و بروسيسور كويس
جهازي الحالي معايا بقاله حوالي 5 او 6 سنين و اعتقد ان الاوان اني اجدده لأنه ابتدي يخنقني شويه غير انه DDR2 و C2D ف خلاص كتر الف خيره لحد كده ,,, بس فلوس بفلوس اجيب Workstation ولا PC عادي ,,, هو ده السؤال المحير :D :D

3500 4000 جنيه هيجيبوا Workstation من دول محترمه ,,, لكن مش هيجيبوا جهاز PC كويس

Ell0l
29-07-2015, 23:45
ولله حدد يا باشا انت هتجيبه لي ايه ومعالجات xeon كويسه برده في الالعاب وخش شوف جيمبلاي ليها علي اليوتيوب...لكن ال
Quadro مش كويس في الالعاب ومش هيشغل حاجه تقريبا غير قليل...غير كده انا معرفش ايه نظام المازر الي بيبقا في الاجهزه ديه....