المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة انقطاع متكرر في النت شبكة لينك دوت نت

grayfox84
01-08-2015, 14:31
السادة الاعضاء
تحية طيبة

نرجو من سيادتكم مساعدتي في هذه المشكلة
من فترة بدأ الانترنت عندي يقع ويرجع تاني
كان في الاول مرة في اليوم ودلوقتي يقطع من 5 ل 10 مرات في الساعة الوحدة
كلمت خدمة العملاء أكتر من مرة يتصلح يوم ويرجع تاني
وكلمت السنترال عشان لو في تشويش يتصلح وبالفعل تم مع ان ماكنش في تشويش بس عشان ارضي لينك
عملت كل حاجة ممكن الواحد يتخيل وبرده مفيش فايدة
مع العلم اني قمت بتغير كل شيء من اسلاك وراوتر وسبليتر

رجاء من سيادتكم مساعدتي في هذه المشكلة

ولكم جزيل الشكر

ahmed601
01-08-2015, 18:34
الغى الاشتراك معاهم الشركة بتتلاعب بيك

Ahmedyasseramin
01-08-2015, 23:24
السلام عليكم اخي انا حصلت معايا مشكله مشابها والحل بأذن الله انك تغير السلك العمومي الي جي من الكبل الرئيسي الي في الشارع وهي ههتحل ان شاء الله وجرب كده وقولي بس لازم تجيب حد من السنترال يعملهالك وانت بس لشتري السلك وهو هيركبه وربنا معاك

ahmed601
02-08-2015, 01:31
السلام عليكم اخي انا حصلت معايا مشكله مشابها والحل بأذن الله انك تغير السلك العمومي الي جي من الكبل الرئيسي الي في الشارع وهي ههتحل ان شاء الله وجرب كده وقولي بس لازم تجيب حد من السنترال يعملهالك وانت بس لشتري السلك وهو هيركبه وربنا معاك

المشكلة مش من السلك المشكلة من مزود الخدمة كان عندى نفس المشكلة زمان مع تى اى دتا و العيب كان من عندهم
هو كمان كاتب مع العلم اني قمت بتغير كل شيء من اسلاك وراوتر وسبليتر

grayfox84
02-08-2015, 17:30
كده كده شركات النت كلها بتلاعب بالاعضاء
وأنا هحاول اغير السلك مرة تانية واشوف

ولكم جزيل الشكر على الرد

ahmed601
02-08-2015, 17:34
كده كده شركات النت كلها بتلاعب بالاعضاء
وأنا هحاول اغير السلك مرة تانية واشوف

ولكم جزيل الشكر على الرد
طيب ربنا معاك :D

ahmed601
05-08-2015, 12:03
اخى هل غيرة اسلاك التليفون مره أخرى ؟ و ما هي النتيجة ؟ الشركة فعلا صادقة معك و مشكلة سلك التليفون ؟ :)

grayfox84
06-08-2015, 14:17
سبحان الله فجأة الخط اشتغل تمام من غير مااعمل أي حاجة
والاقي تليفون جي من لينك بيقولي
" حضرتك احنا كشفنا على الخط بتاعك بالكامل ومالقيناش أي عيب وواضح ان العيب عندك داخلي أو من السنترال "
ده يوضح ان خدمة العملاء والدعم الفني لا يفقهوا شيء
وبأكد مرة تانية اني مغيرتش حاجة نهائي من اخر مرة
فواضح ان الشركة كانت بتحور كالعادة وان العيب كان من عندهم ...

ahmadrashad
06-08-2015, 16:49
" حضرتك احنا كشفنا على الخط بتاعك بالكامل ومالقيناش أي عيب وواضح ان العيب عندك داخلي أو من السنترال "

عموما خدمه العملاء دول شق والدعم الفني شق تاني "اكبر دليل علي كدة اي شركه حد بيستظرف معاهم ويقولهم معنديش نت وهو عندة ميقدروش يعرفو ان بيضحك عليهم لحد ما يبعتو فني طبعا بفيزيته عشان لو حد بيستظرف يغرم" من الواضح ليه من خلال تظبيطهم للسرعه انها بتعتمد علي جودة الكبلات ومدي مقومتها سواء بالايجاب او بالسلب ولذلك السستم معموله حد سرعتك ميتخطهاش ودة بيكون ظاهر جدا انه بيطلب منك انك تعمل 3 تحميلات من موقع السيرفر بتاعه قوي من علي وضعيه السيف مود في الويندوز عشان يضمن ان العيب مش من برامج عندك شغاله او فيروسات وفايدة 3 تحميلات من سيرفر واحد قوي عشان يمسك الخط بالكامل تحميل,,,,النقطه الي انا معرفهاش ولو حد عنده خلفيه ممكن يقولها هل ممكن انا سرعتي مثلا 1 ميجا وكبلاتي حالتها سيئه جدا اكون باستهلاك من اجهزة شركه الانترانت ذي واحد سرعته 2 ميجا بس كبلاته ممتازة جدا لان السلك كل ما يكون توصيلته وحشه هيكون مقومته لاي داتا تمر فيه عاليه جدا فيتطلب من الشركه انها ترفع السرعه لو حد عنده خلفيه ودارس دورات شبكات ممكن يفيدنا في الموضوع دة

ahmed601
07-08-2015, 12:38
كويس انك مسمعتش كلامهم و غيرت السلك :D
المشكلة بالظبط ذي السيبر الية ممكن يوصل 4 خطوط نت بدون مشاكل فا موصل 6 خطوط مثلا علشان المكسب و يقطع عن ده و يوصل لده !
و انت عميل قديم عندهم فا مش مشكلة المهم العميل الجديد !
لانهم عرفين ان الغاء النت و الاشتراك في شركة تانية مش بالساهل !

ahmed601
07-08-2015, 12:44
عموما خدمه العملاء دول شق والدعم الفني شق تاني "اكبر دليل علي كدة اي شركه حد بيستظرف معاهم ويقولهم معنديش نت وهو عندة ميقدروش يعرفو ان بيضحك عليهم لحد ما يبعتو فني طبعا بفيزيته عشان لو حد بيستظرف يغرم" من الواضح ليه من خلال تظبيطهم للسرعه انها بتعتمد علي جودة الكبلات ومدي مقومتها سواء بالايجاب او بالسلب ولذلك السستم معموله حد سرعتك ميتخطهاش ودة بيكون ظاهر جدا انه بيطلب منك انك تعمل 3 تحميلات من موقع السيرفر بتاعه قوي من علي وضعيه السيف مود في الويندوز عشان يضمن ان العيب مش من برامج عندك شغاله او فيروسات وفايدة 3 تحميلات من سيرفر واحد قوي عشان يمسك الخط بالكامل تحميل,,,,النقطه الي انا معرفهاش ولو حد عنده خلفيه ممكن يقولها هل ممكن انا سرعتي مثلا 1 ميجا وكبلاتي حالتها سيئه جدا اكون باستهلاك من اجهزة شركه الانترانت ذي واحد سرعته 2 ميجا بس كبلاته ممتازة جدا لان السلك كل ما يكون توصيلته وحشه هيكون مقومته لاي داتا تمر فيه عاليه جدا فيتطلب من الشركه انها ترفع السرعه لو حد عنده خلفيه ودارس دورات شبكات ممكن يفيدنا في الموضوع دة
انا حاسس انك تبعهم معرفش لية :D
و بعدين هي سرعة 1 ميجا سريعة جدا علشان عوزة خط يكون 100 100 ؟ دى سرعة ملهاش اى لازمة اساسن من اول 1 ميجا الى 2 ميجا دى دلوقتى تعتبر سرعات تصفح ممتازة و لكن تحميل لا ! بمعنى مش لما بيخلص مساحة التحميل بيبطئ لك السرعة الى 256 في الدى اس ال و الموبيل 32 كيلو او 64 كيلو دى سرعات الان متنفعش للتصفح و الشركات النصابة عرفة كده كويس التصفح الممتاز تحتاج سرعة لا تقل عن 1 ميجا ! التحميل المعقول من اول سرعة 24 ميجا

Yasser
07-08-2015, 13:15
غير السلك العمومى _ليا واحد صاحبى كان نفس المشكلع وغير السلك اللى جاى من الشارع وااتحلت ...وانا لينك وعندى نفس المشكله لو قطع النت عندك كحل مؤقت ارفع سماعه التليفون لغايه ويتقالك من فضلك ضع السماعه ودوس كام مره على الحراره وحط السماعه غالبا النت بيرجع بس من الاخر غير السلك اللى من الشارع

ahmadrashad
07-08-2015, 14:51
انا حاسس انك تبعهم معرفش لية :D
و بعدين هي سرعة 1 ميجا سريعة جدا علشان عوزة خط يكون 100 100 ؟ دى سرعة ملهاش اى لازمة اساسن من اول 1 ميجا الى 2 ميجا دى دلوقتى تعتبر سرعات تصفح ممتازة و لكن تحميل لا ! بمعنى مش لما بيخلص مساحة التحميل بيبطئ لك السرعة الى 256 في الدى اس ال و الموبيل 32 كيلو او 64 كيلو دى سرعات الان متنفعش للتصفح و الشركات النصابة عرفة كده كويس التصفح الممتاز تحتاج سرعة لا تقل عن 1 ميجا ! التحميل المعقول من اول سرعة 24 ميجا
تبع لينك ولا تي داتا طيب لو انت بقالك فترة كبيره مشترك في الانترانت في غيرك لحد دلوقتي معندهوس كمبيوتر اصلا احنا في مصر مخرجناش براها ولسه دخل المواطن ضعيف بالنسبه لدول تحت خط الفقر في كبلات فعلا متحمصه بنقولك البنيه التحتيه متهالكه وكل بيتعامل من هذا المنطلق سواء عميل او شركه لما يدخل الفايبر وينتشر هيكون في انترانت ستالايت برة سرعه الانترانت كانه هارد كبير عندك مش بعيد نشوف تطور بعد كدة محدش متوقعه عموما ربنا يصلح الحال

أرسلت من SM-A500H بإستخدام تاباتلك