المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تجميعه للالعاب قويه

islampoob
01-08-2015, 16:50
المواصفات دي كويسه
mother board >gigabyte h 81
processor > cor i5 4590
ram < 8 g.b kingston hyper
VGA card > gtx 960 4 G.b ddr5
power suply 500 gamma
انا دفعت العربون بس مش عارف البورده والبور و الرامات كوبسين ولا لأإ

محمد البرديسى
01-08-2015, 17:23
التجمعية كويسة بس شوف باور ماركة Corsair او XFX اوSeaSonic

Ell0l
01-08-2015, 17:40
كنت ممكن توفر في المعالج وتجيب 4440 او 4460 وبالنسبه للباور هات حاجه 80 بلس برونزي...والماركات الكويسه
SeaSonic او zalman والحاجه الي قالها العضو محمد البرديسي :)
ومبروك يا كبير

islampoob
01-08-2015, 19:31
والبور الي في التجميعه يمشي الحال ولا ضروري اتصل بالشركه واغيره لاني هاستلم التجميعه بكره

Ell0l
01-08-2015, 19:39
بص حرام تجيب باور زي ده مع تجميعه زي ديه :)
الباور الاصلي بيبقا اضمن للقطع الي في جهازك ..ولو جبت الي في التجميعه هيشتغل بس هتحتاج تغيره قريب

ahmadrashad
01-08-2015, 20:06
بص حرام تجيب باور زي ده مع تجميعه زي ديه :)
الباور الاصلي بيبقا اضمن للقطع الي في جهازك ..ولو جبت الي في التجميعه هيشتغل بس هتحتاج تغيره قريب

البور الي في التجميعه جاما الي هو htc اكبر واحد بيصلح الكترونيات اعرفه قال دة مبيبوظش اصلا وانا نقلته في 3 اجهزة تحديث من واحد لتاني ياريت الي مجربش حاجه ميحكمش عليها هو سعره رخيص شويه بالنسبه للماركات الي بتقولها بس دة ذي ما بيقولو الصيت ولا الغني انا شايف تستمر في الباور ,,,,,,
ملحوظه: عشان كارته الفيجا عاليه ممكن تجيبه جاما برضو بس 650 وات عشان تبقي في الامان وانت بتضغط علي الكارته بالالعاب

islampoob
01-08-2015, 20:15
شكرا يا ellol ومحمد البرديسي علي الرد وانا كلمت الشركه وقلتلها تغير البور ل seasonic او Corsair

islampoob
01-08-2015, 20:17
البور الي في التجميعه جاما الي هو htc اكبر واحد بيصلح الكترونيات اعرفه قال دة مبيبوظش اصلا وانا نقلته في 3 اجهزة تحديث من واحد لتاني ياريت الي مجربش حاجه ميحكمش عليها هو سعره رخيص شويه بالنسبه للماركات الي بتقولها بس دة ذي ما بيقولو الصيت ولا الغني انا شايف تستمر في الباور ,,,,,,
ملحوظه: عشان كارته الفيجا عاليه ممكن تجيبه جاما برضو بس 650 وات عشان تبقي في الامان وانت بتضغط علي الكارته بالالعاب
شكرا علي النصيحه بس انا هامشي في السليم وخلاص اضمن

ahmadrashad
01-08-2015, 20:37
شكرا علي النصيحه بس انا هامشي في السليم وخلاص اضمن

هو عموما ميقلش عنهم بس التانين منظر شويه عنه وهو كدة كدة مش باين من الجهاز و المروحه بتاعة الجاما كولر ماستر عندي اهم حاجه تهتم بالصيانه وانت هتهرب من المشاكل لان الباور سبلاي قليل لما بيبوظ بس الاهمال فيه يخليه يبوظ مكونات الجهاز ويعمل فيها مشاكل دة لو متهواش كويس او كان في غباريعمل شبكه استاتيكه تعمل مشاكل في الفولت بس انصحك تقولهم يخلوة 650 وات اي كان ماركته وشكرا

Ell0l
02-08-2015, 01:50
شكرا يا ellol ومحمد البرديسي علي الرد وانا كلمت الشركه وقلتلها تغير البور ل seasonic او Corsair
100 100 يا كبير خليك في الامان كده...والماركتين الي اخترتهم افضل من بعض
احسن حاجه انك متستخسرش حاجه في جهازك :D
ومبروك مره تانيه يا كبير

Ell0l
02-08-2015, 01:56
ملحوظه: عشان كارته الفيجا عاليه ممكن تجيبه جاما برضو بس 650 وات عشان تبقي في الامان وانت بتضغط علي الكارته بالالعاببالنسبه ليك يا اخ احمد انا مش قصدي اقلل من باور gamma او اي حاجه انا كنت بفكر اجيبه اساسا وهو افضل حاجه في فئته السعريه بس لما تجيب حاجه زي seasonic تبقا في الامان اكتر وطبعا افضل :)
واسف لو كان في اي سوء فهم :D :D
+ انك جايب حاجه 80 بلس برونزي :D
كل حاجه وليها فئتها السعريه :)

ahmadrashad
02-08-2015, 10:58
بالنسبه ليك يا اخ احمد انا مش قصدي اقلل من باور gamma او اي حاجه انا كنت بفكر اجيبه اساسا وهو افضل حاجه في فئته السعريه بس لما تجيب حاجه زي seasonic تبقا في الامان اكتر وطبعا افضل :)
واسف لو كان في اي سوء فهم :D :D
+ انك جايب حاجه 80 بلس برونزي :D
كل حاجه وليها فئتها السعريه :)

كدة تمام انا بحسبك متعرفش ان ماركه وصناعه ممتازة برضو بس علي فكرة ودة من كلام ناس بتصلح الكترونيات لازم عشان البور تجيبه قوي كل المكونات تكون قويه ذي ما بيحصل في الاجهزة الاورجينال و السيرفارات لكن لو جبت بور قوي مع مكونات مش قويه لو معملتش صيانه للبور من الاتربه او المروحه علقت بسبب السخونيه انت تعرف من سخونيه المكونات الشحم بيجف بتاع المروحه وخصوصا ان كل حاجه بتكون لازقه في بعضها هيكون البور القوي عامل سلبي لانه بدل ما هيقف هو هيخرب في المازر وكارته الشاشه كان زمان مع البورات التجاريه اي مشكله تحصل في الكهرباء او تحميل زيادة بتغير البور دلوقتي ما شاء الله خارج الضمان وغير مازر بورد ومحدش واخد باله المشكله فين ياريت تكون وصلت فكرتي
ملحوظه : الي بيفكر يعمل امان للجهاز مش موضوع بور قوي وبس بيجيب ubs مع استبليز الي هو مثبت الجهد دة بيحافظ علي الجهاز لاعلي درجه حتي لو البور تجاري بس الوات بتاعه فعلي او اضعف الايمان في مشترك كهرباء بيفصل التيار عن الكومبيوتر بمجرد ما يحصل اي خلل في التياروشكرا