المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : بخصوص الذاكرة العشوائية

Rafale
03-08-2015, 23:18
سلام عليكم لدي اللوجة الام من طراز جيجا بايت P67 وبها اربعة شقوق للرام
ولدي رام 4 جيجا منفردة جربتها علي الشقين الاول والثاني علي الترتيب من اليمين الي اليسار عملت اما الشقين الثالث والرابع فلم تعمل
هل هناك مشكلة في شقوق الرام الثالثة والرابعة ام ان الرامات لا تعمل الا بعد وضع رامات في الشقين الاول والثاني اولا ؟
شقوق الرام التي جربتها وتعمل الاثنين البعيدة عن المعالج
اما الاثنين القريبة من المعالج لا تعملان عندما اجرب رامة فيهما

ahmadrashad
04-08-2015, 01:00
السلام عليكم ورحمه الله

ممكن عشان بيتعرضو دايما لسخونيه البرسيسور بالاضافه للغبار الخارج من المروحه بيحصل اكسدة لسنون الداخليه للسلوت بيحتاج في البدايه تنظيف بفرشاة جافه بعد كدة اكاي هتلاقيهم يشتغلو معاك بدون مشاكل

Rafale
04-08-2015, 01:09
السلام عليكم ورحمه الله

ممكن عشان بيتعرضو دايما لسخونيه البرسيسور بالاضافه للغبار الخارج من المروحه بيحصل اكسدة لسنون الداخليه للسلوت بيحتاج في البدايه تنظيف بفرشاة جافه بعد كدة اكاي هتلاقيهم يشتغلو معاك بدون مشاكل

المزر بورد مفهاش اي غبار ولم تتعرض لساعات عمل كبيرة ياعزيزي
انا شفت نفس المشكلة علي النت في منتديات اجنبية بيعانوا من نفس المشكلة بس مفهمتش الحل
هما السوكتين الي جنب البروسيسر مش شغالين انما التانيين شغالية

ahmadrashad
04-08-2015, 01:35
المزر بورد مفهاش اي غبار ولم تتعرض لساعات عمل كبيرة ياعزيزي
انا شفت نفس المشكلة علي النت في منتديات اجنبية بيعانوا من نفس المشكلة بس مفهمتش الحل
هما السوكتين الي جنب البروسيسر مش شغالين انما التانيين شغالية

علي حسب ما شوفت شكل المازر بورد كل شقين لونهم ذي بعض بيحصل مابينهم خاصيه الدوال شانيل مفيش حاجه بقي انها 1 و 2 لازم يكون فيها رامات عشان يشتغل 3 و 4 وعادي حتي في المنتديات الاجنبيه برضو ممكن يكون قله صيانه,,, صيانه السلوت شقين جزء عشان الاكسدة ودة لما يفضل مركون من غير شغل والشق التاني لما يتعرض لاتربه وفي الحالتين بيحتاج اكاي وتركب الرامه كاذا مرة و تفكها اي اكسدة هتروح بعد كدة تنظف سنون الرامات باستيكه وشكرا

Rafale
04-08-2015, 01:39
علي حسب ما شوفت شكل المازر بورد كل شقين لونهم ذي بعض بيحصل مابينهم خاصيه الدوال شانيل مفيش حاجه بقي انها 1 و 2 لازم يكون فيها رامات عشان يشتغل 3 و 4 وعادي حتي في المنتديات الاجنبيه برضو ممكن يكون قله صيانه,,, صيانه السلوت شقين جزء عشان الاكسدة ودة لما يفضل مركون من غير شغل والشق التاني لما يتعرض لاتربه وفي الحالتين بيحتاج اكاي وتركب الرامه كاذا مرة و تفكها اي اكسدة هتروح بعد كدة تنظف سنون الرامات باستيكه وشكرا

بشكرك شكرا جزيلا