المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ما هو افضل مشتت لتبريد معالج I7-4790K ؟

Abdallh205
08-08-2015, 13:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كنت عايز اعرف ايه هو افضل مشتت لتبريد معالج
I7-4790K بعد كسر السرعه
علماً انه هيكون في غرفة بدون تكييف وماهي قوة تبريد مشتت
Cooler Master X6 CPU CoolerCooler
وايضا Master Hyper 612 PWM CPU
وايهم انسب للمعالج قبل الكسر وبعد الكسر وشكرا

Abdallh205
08-08-2015, 23:03
برجاء حذف الموضوع لعد الاهميه

ahmedmiy
09-08-2015, 08:44
ليه عدم الاهمية

شوف اخى انا عندى المعالج مع المشتت Noctua NH-D15 CPU Cooler
درجة الحرارة الايام ديه بين 40 الى 50 ومن غير تكييف فى الغرفة وكنت مضطر اشيل مروحة من المشتت علشان متعرضة مع الرامات وبيشتغل بمروحة واحدة بس
فحضرتك ممكن تقول نوع البوردة والرامات وكمان السعر فى حدود كام للمشتت وان شاء الله كل الاعضاء تساعدك بالراي والنصيحة

Abdallh205
09-08-2015, 09:42
شكراً لك أخي الكريم على ردك الجميل:) انا استعنت بصديق غالي من المنتدى وافادني بمبرد مائيCorsair Hydro Series H55 Quiet Liquid CPU Cooler علماً انا مش هكسر سرعه المعالج ده هيبقي للتبريد الافتراضي وكانت هجيب مشتت زي بتاعك والكيسه متسعه ليه والبوردة ايضا Z97SLI بس حجمه عملاق ومش جي معايا وبعدين شكله بيعمل صوت مزعج هخليني في المبرد المائي الفرق في السعر مش كثير

ahmedmiy
09-08-2015, 10:34
ان شاء الله تتوفق فى اختيار مشتت ممتاز بالنسبة للصوت الحمد لله مفيش صوت خالص وبالنسبة للتفضيل بين الهوائى والمائى فانا ليس عندى اى تجارب او معلومات كافية عن المائي بالتفصيل ولما كنت بجمع فضلت الهوائي بدون تردد لالتماس مشاكل المائي وعلشان تكون التجربة واضحة معاك ديه القطع المتعلقة بالمشتت.
Cooler Master CM Storm Trooper Full Tower Case
Asus SABERTOOTH Z97 MARK 1 Socket 1150 Motherboard
Corsair Vengeance Pro DDR3 1866 CL9 V1.5 Dual Channel Memory Kit -Blue
اخيرا فكر كويس ودقق فى التفاصيل قبل الشراء ومبروك ان شاء الله

Abdallh205
09-08-2015, 11:56
ان شاء الله تتوفق فى اختيار مشتت ممتاز بالنسبة للصوت الحمد لله مفيش صوت خالص وبالنسبة للتفضيل بين الهوائى والمائى فانا ليس عندى اى تجارب او معلومات كافية عن المائي بالتفصيل ولما كنت بجمع فضلت الهوائي بدون تردد لالتماس مشاكل المائي وعلشان تكون التجربة واضحة معاك ديه القطع المتعلقة بالمشتت.
Cooler Master CM Storm Trooper Full Tower Case
Asus SABERTOOTH Z97 MARK 1 Socket 1150 Motherboard
Corsair Vengeance Pro DDR3 1866 CL9 V1.5 Dual Channel Memory Kit -Blue
اخيرا فكر كويس ودقق فى التفاصيل قبل الشراء ومبروك ان شاء الله
الله يبارك فيك المشتت اللي انت مختارة قوي بس المائي احدث واقوي منه
وحجمه مش كبير وانا بحاول مخليش الغرفه من الداخل مزدحمة
علشان التهويه رغم اني قلقان شويه بس دي افضل حاجه موجودة في السوق وانا مش هكسر سرعه المعالج ممكن في الشتاء علشان يساعد معايا في التبرير :D