المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : جدوي تحديث جهازي وحيره بين Amd وIntel

SheNo0o
11-08-2015, 12:15
بسم الله الرحمن الرحيم

في البدايه انا محتاج النصيحه من خبراء المنتدي الكرام

انا مواصفات جهازي دلوقتي

Processor : AMD Phenom II X4 965 BE
Mobo : Gigabyte GA-890GPA-UD3H
Ram : Dual Channel KingStone 4GB DDR3
Graphic : AMD Radeon HD 6850 1024MB
System HD : OCZ Vertex 4 120GB كله ل نظام التشغيل كامل
HD : WesternDigital 1TB WD10EADS
الشاشه Samsung 21 lcd مش هتتغير
الكيسه Cooler Master cm619 تقريبا كيسه حلوه وبرده مش هتتغير
الباور Cooler Master برده 650w وبيتهيقلي باور حلو ويستحمل حتي بعد التحديث وبرده مش هيتغير ان شاء الله

سؤالي بقي هل في جدوي من التحديث للجهاز بحيث مع برامج التعديل Photoshop & Lightroom وبرامج الفيديو وكمان هيبقي مخصص للالعاب التقيله
انا من الناس ال مبتحبش الجهاز يبقي بيهنج وعارف ان البروسيسور ممكن يكون كويس بس انا بسالكم لان اكيد انتوا ادري ومتابعين اكتر وعارفين هل في جدوي من تحديث الجهاز ولا احدث بس كارت الشاشه وازود رامات ؟
انا من الناس ال بتحب Amd وبشوف انها احسن قيمه مقابل سعر ومن زماااااان بطلت اشتري Intel نظرا لسعرها العالي وتعدد الانواع فيها كتير جدا والفروق بين البروسيسرات بتبقي قليله والفجوه السعريه اكبر لكن في الوقت ده مش حاسس اني ممكن الاقي في AMD البروسيسور الي يستاهل اني اشتريه حاليا في الوقت الحالي يعني ال 8350 انا شايف انه قديم شويه والمعماريه الجديده بتاع ال 9XXX سعره عالي قوي ومعرفش جدواه السعريه يستاهل ولا لا
انصحوني كده واستفيضوا مش عارف اعمل ايه بس انا ممكن اروح لانتل عادي الفتره الجايه

وفي فكر تاني ف دماغي اني استني ال DDR4 لما تستقر كده وتنزل وسعرها يظبط وتبقي موجوده ف ده ال عاملي حيره كبيره مستنيكم يا خبراءنا
والف شكر ليكم جميعا مقدما في انتظاركم

Dr.MahmoudGaber
11-08-2015, 16:58
انتل

phenomenon
11-08-2015, 19:01
الموضوع مكانه قسم المعالجات واللوحات الاوم :
شوف اخى التحديث مش هيعود عليك بالخساره ابدا خاصه فى الاداء
اولا الترقيه من معالج Phenom IIX4 965 الى FX 8300 ليست سيئه او بلا جدوى وكمان معالج AMD FX 8300 مش قديم
احنا عندنا معالج FX 8370 انتاج نهايه 2014 وهو تحديث لمعالج FX 8350 انتاج 2012 والاتنين Piledriver Architecture باسم Code name Vishera
لكن انت يمكن تقصد معالجات الجيل الاول من Bulldozer FX 8100 Zambezi انتاج 2011

الفكره للانتقال الى معالج FX 8350 مربحه جدا خاصه ان كانت اللوحه الام +AM3 , ولكن للاسف بغد النظر للخصائص اللوحه مش بتعدم Piledriver FXs
معالج FX 8370 نفس الاداء النموذجى مع FX 8350 ومعالج FX 8370E بيستهلك فقط 95W

انا بكلمك عن AMD بسبب اهتمامك بيها
لكن افضل صفقه فى جميع الاحوال هى Core I7-4790K فرق كبير بالاداء وبغض النظر عن استهلاك الطاقه لانك مع كسر السرعه هتستهلك نسب عالهي فى الحالتين
اما بخصوص انتظار الرامات الجديده فامرها يرجعلك ايضا لكن رامات الجيل الثالث لن تموت بسهوله او على الاقل ليست قبل اربعه سنوات من الان
معالج الجيل السادس يقدم اداء افضل مع رامات الجيل التالت ( رامات الجيل التالت ونظام شغلها اكيد مسيطر بشكل كبير على البرامج واسوفت وير )
رامات الجيل الرابع لم تقدم اى شىء جديد سوى الفولتيه الاقل فقط وربما الترددات الاعلى ولكنها نفس الاداء النموذجى مع رامات الجيل التالت