المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ياخسارة فلوسك ياصابر gtx 670

G max
12-08-2015, 01:28
انا جبت كارت مستعمل Evga gtx 670 ftw 2 المهم دفعت فرق 750 جنيه من كارتى القديم Gtx 660 الاداء على ال gtx 660 فى الالعاب زى watch dogs & advanced warfae & assisans creed unity زى الزفت يعنى لما العب حنى على الMedium بلاقى اللعبه بتجيب 10 فريم مثلا وخاصة فى ِ avvanced & watch dogs اما لو علتها على ال high اللعبه مابتتحركش اصلا المهم قولت اجيب ال 670 وهيظبط الدنيا بقى جيت اشغله على اللعب دى watch dogs علتها على الاخر اللعبه مبتتحركش وطتها شويه برضه مع ان اللى هيجننى ان برنامج Gforce experince عامل opimize على ال ultra setting وكمان فى موقع اسمه gameebat الكارت بتاعى جايب عليه 140% وال req sys عاووز 660ti باللنسبه للعبه ryse son of rome كنت بالعبها على ال ultra setting على ال 660 بتجيب 25 فريم لما كنت بفتح الsupersimpling 1.5 او 2 الكارت بيموت وبيجيب 7 فريم اما على ال 670 بيجيب 15 فريم الصراحه ايه المشكله بالظبط هل البروسيسور ضعيف هل الماذر مش شايله الكارت وامكانيات جهازى Ram 8 @1333 - -----------Cpu core i5 2400@ 3.1 ------Mother h 61 (with broken cpu bin 8 or 9 pins) ------------ Power 600 وفرق الفلوس ده كتير ولا كويس ولو حبيت ابيع الكارت يجيب كام انا جبته 1700 جنيه لسه مجربتش بقيت الالعاب

wessam-pro
12-08-2015, 02:42
اولا انت استعجلت ليه فى الشراء يا صديقى انا واكثر من عضو اكدنا لحضرتك فى موضوع السابق ان التحديث من 660 ل 670 خطوة غير جيدة .. غير ان البطء الغريب في الالعاب عندك مستحيل يكون سببه ضعف ال660 لانه كرت قوى ..

بما انك خلاص اشتريته هجاوب عليك البروسيسور بتاعك قوى والماذربورد تشغل الكرت عادى والرامات 8 ممتازة

دى الحاجات اللى تقدر تعملها عشان تصلح الاداء بالترتيب من الاسهل للاصعب
- راجع على تثبيت الكرت وتثبيت وصلات الباور الخاصة بيه وممكن تنضف السوكت الخاص بكرت الشاشة فى اللوحة الام باستخدام فرشة ناعمة جافه
- نزل برنامج مجانى اسمه ddu ابحث فى جوجل عنه ده بيشيل اى اثر للتعريفات القديمة وبعدين حضرتك هتنزل اخر تعريف من موقع نفيديا وتتاكد انه متوافق مع نسخة الوندوز اللى بتستخدمها
- لو مفيش نتيجة اعمل reset لل bios الخاص باللوحة الام او load default settings
- لو مفيش برده نزل وندوز جديد تكون نسخة مضمونه ومجربة

وياريت تذكر نوع الباور الخاص بيك بالظبط (الموديل) لان ف حالة استمرار المشكلة يا اما هو هيكون السبب او اللوحة الام لا قدر الله
بالنسبة لسؤالك الاخر 750 جنيه فرق مبلغ كبير - ال660 gtx مستعمل يعمل فى حدود 1000 جنيه فى حين انى مريت على مواضيع كتير من اخوة فى المنتدى عارضة كرت 680 gtx بمبلغ 1600 جنيه و 1550 جنيه

انا مش عاوز اضايقك والله انا بقولك الحقيقة وانك اتسرعت ومصبرتش لما تشوف اراء الاعضاء او حتى تحل المشكلة اللى عندك قبل البدل لكن بسيطة ان شاء الله

phenomenon
12-08-2015, 02:54
النقطه دى استوقفتنى : هو المعالج بتاعك مكسور منه بنن ضايعه يعنى ؟ ولا المشكله فى سوكيت اللوحه الام نفسه ؟

G max
12-08-2015, 03:00
متكشر جدا يأستاذ وسام بالنسبه للبور عندى Colerrmaster 600 هو انا نزلت اخر تعريف للكارت وشيلت التعريف القديم وانا بعمل unistall للتعريف القديم اللى هو preform clean istallation والمشكله اتحلت فى لعبة watch dogs شلتها وسطبتها من جديد وفضيت مساحه من ال c لان كان فيه 9 جيجا بس اللعبه بالعبها على الultra زى الميه بس ryse son of rome المشكله فيها متحلتتش ولسه بتقطع وبتدى 15 فريم مع super simpling 2x بس انا هشلها واسطبها من جديد لو منفعش هبقى اجرب الحاجات اللى حضرتك قولت عليها بس الصراحه انا كارتى الراجل خدو ب700 جنيه بالعافيه والله الكارت مكملش سنه معايا بس الكارتونه ضاعت بالضمان بكله هو ده اللى خلانى ابيعه كده قالى ده النسخه ال tiب 900 جنيه وانا الصراحه اتسرعت اوى انا مكنتش ناوى اجيبه والله حتى دلوقتى كنت ناوى اجيب ال 770 وكنت هبيعالكارت بتاعى بره واذود طيب لو حبيت ابيع الكارت ده مستقبلا يجيب كام وبالنسيه لل pin المكسوره فى البورده واحد من الاخوه اللى هنا قالى دى هتعمل معاك بلاوى ولازم تغير الماذر بس انا عدلت كام بن فيها واهى شغاله

wessam-pro
12-08-2015, 03:02
النقطه دى استوقفتنى : هو المعالج بتاعك مكسور منه بنن ضايعه يعنى ؟ ولا المشكله فى سوكيت اللوحه الام نفسه ؟

Mother h 61 (with broken cpu bin 8 or 9 pins) فعلا انا شفت الجملة دى بس قلت جايز كاتبها غلط ولا عامل كوبى لاسم اللوحة ودى جت كده :D

بس كده يبقى قصده ان فيه 9 بنات مكسورين ف سوكت اللوحة :D

G max
12-08-2015, 03:02
ايوه حضرتك اللى قولتلى على ال pin المكسوره قبل كده هو الpin مكسوره فى الماذر ايوه انا اسف قولت على البروسيسورمش الماذر

wessam-pro
12-08-2015, 03:10
متكشر جدا يأستاذ وسام بالنسبه للبور عندى Colerrmaster 600 هو انا نزلت اخر تعريف للكارت وشيلت التعريف القديم وانا بعمل unistall للتعريف القديم اللى هو preform clean istallation والمشكله اتحلت فى لعبة watch dogs شلتها وسطبتها من جديد وفضيت مساحه من ال c لان كان فيه 9 جيجا بس اللعبه بالعبها على الultra زى الميه بس ryse son of rome المشكله فيها متحلتتش ولسه بتقطع وبتدى 15 فريم مع super simpling 2x بس انا هشلها واسطبها من جديد لو منفعش هبقى اجرب الحاجات اللى حضرتك قولت عليها بس الصراحه انا كارتى الراجل خدو ب700 جنيه بالعافيه والله الكارت مكملش سنه معايا بس الكارتونه ضاعت بالضمان بكله هو ده اللى خلانى ابيعه كده قالى ده النسخه ال tiب 900 جنيه وانا الصراحه اتسرعت اوى انا مكنتش ناوى اجيبه والله حتى دلوقتى كنت ناوى اجيب ال 770 وكنت هبيعالكارت بتاعى بره واذود طيب لو حبيت ابيع الكارت ده مستقبلا يجيب كام وبالنسيه لل pin المكسوره فى البورده واحد من الاخوه اللى هنا قالى دى هتعمل معاك بلاوى ولازم تغير الماذر بس انا عدلت كام بن فيها واهى شغاله

متعملش حاجة من اللى قلت عليها خلاص ماهى المشكلة واضحة .. بص انت تغير اللوحة دى او توديها صيانة عند حد بيفهم بس الافضل تغيرها لانها سبب البطء ..

كان عندى زمان لوحة MSI فيها بن واحد مكسور ومع كدا فضلت شغاله عادى لمدة شهر لحد ما فصلت نهائى

متغامرش لان البروسيسور ممكن يتحرق منك وتمنه اغلى بكتير من البوردة هاتلك بوردة تانية ب300 جنيه ولا حاجة بدل ما تخسر البروسيسور ال تمنه 1000

G max
12-08-2015, 03:25
يعنى انا اغير البورده واتكل على الله وهلاقى فرق والمشاكل دى كلها هتتحل اصل انا قدامى بورده بس مش متأكد من اسمها بس شكلها بورده حلوه ب 450 جنيه مستعمله اتأكد من اسمها واقولكم فى حاجه كمان محدش رد على السؤال الكارت ده لو حبيت ابيعه يجيب كام

phenomenon
12-08-2015, 03:29
مفيش مشكله ياجماعه المهم انها وضحت : بصراحه اخى مينفعشى نتكلم فى اى شىء طول ما البنن دى ضايعه ..
اذا عاوز الصراحه انا لا اثق حتى فى اى بنن اتعوجت وتم تصليحها او عدولها او ضاعت وركبت غيرها
ملايين المشاكل بتحصل بسبب المشكله دى والمفترض انك عندك خلفيه مسبقه عن المشكله وكان لازم تعالجها
شخصيا شوفت مشاكل كتيره بسبب البنن الضايعه واللى تم تصليحها واللى لم تخلى من المشاكل مره تانيه ابدا ( ابدا )

اولا خلاص هنفترض انك اشتريت كارت GTX 670 الان ومفيش ضرر ولا ضرار .. لكن كان لازم تشوف ميزانيه بسيطه للوحه الام
شوف اخى المعالج شغال مع الشيبايه والرامات وكارت الشاشه والشيبايه شغاله مع الهاردات وهى فى النهايه حلقه وصل واحده منقدرشى نحدد مين اكتر المتضرر
اتوقع PCI Express Lanes من خلال كلامك لكن فى الواقع ممكن يكون كل شىء متضرر :
انت بتقول مش قادر تجيب 10 اطارات على لعبه WD وعلى Mid-Settings وده شىء لا يعقله اى انسان فى وجود كارت GTX 630 او R7-250
انت المفروض تكون بتحقق اعلى من كده على المعالج الجرافيكى المدمج مع الاعدادات المتوسطه

مستحيل يكون معاك كارت GTX 670 ومش راضى عن ادائه - تقريبا الاخ وسام بموضوعك السابق ذكر بالنص " تحسن الاداء ايوه لكن ربع اطار والكلام ده مستحيل "
فعلا لعبه خفيفه واعدادات متوسطه واعتقد انك حتى لو هبطت الاعدادات على Very Low مش هتفرق لان فى مشكله هاردوير

يعنى انا عاوز الخصلك ان جميع الالعاب الحديثه مع كارت 670 مفترض انها playable اما من كلامك عن الامر ده عنق زجاجه متسبب فيها المعالج
عموما مينفعشى نتكلم كتير فى وجود عيب فنى زى ده لازم لوحه غيرها او تصلحها بس تذكر اللى قولتهولك عن امر تصليح البنن ( فلوس فى الارض )
وبالمستقبل هتلاقى مشكله ظهرت من تحت الارض وهيكون فيها العيب سنون السوكيت

بالرغم انى مش بعترف بالامر ده بس جربه من باب العلم بالشىء :
جرب تختبر الاداء على برنامج CineBench R15 او Performance Test او PCMARK8 وقولنا كده النتائج بتاعتك كام
نظريا هنلاقى على مواقع الشركات دى منصات كتيره بنفس المعالج وكارت الشاشه ونظريا مفترض انها تكون متفاوته فى النتائج بشكل سليم
يمكن Cinebench وحده يقولك مركز نتيجه معالجك فين بالضبط وياريت تذكر اسم المعالج ؟
عموما حاول تجرب النتائج ربما تكون البرامج دى بالذكاء الكافى لكشف الامر

تعديل : تم ملاحظه اسم المعالج وتقريبا كلام الاخ الكريم وسام قريب من كلامى جدا فى موضوع تصليحها

G max
12-08-2015, 03:39
تعبت معايا والله هجرب انشالله بس بكره علشان انا عندى شغل وبسقط والله الحاجه اللى انا عاوز اوضحها لحضرتك انا افورت فى موضوع ال ربغ فريم بس اقسم بالله فى advanced warfare كان الكارت القديم بيجيب 7 :10 فريم بالعافيه وده على ال medium setting و ال high كان بيجيب 3:5 فريم مش فاكر بس فى الحدود دى المهم اللى فهمته من كلام حضرتك ان ممكن يكون السبب حاجه تانيه غير الpin المكسوره وده احتماله ضعيف ولعبة wd بقت زى الميه على الultra بعد ماشلتها وسطبتها من جديد اللى هى من المفترض تكون اتقل بكتير من son of rome اللى الكارت بيجيب معاها 15 :17 فريم حتى بعد ماسطبتها من جديد عموما انا هختبر الجهاز بالبرامج اللى قولتلى عليها بس النتيجه بكره ونصبحو على الف خير

phenomenon
12-08-2015, 03:56
ربنا معاك اخى وان شاء الله الامور تتعدل معاك : بس صدقنى مش هنقدر نتكلم فى اى شىء قبل ما يتم علاج الموضوع ده لانه مهم جدا
واى مشكله انت حاسس بوجودها ( انت قولت ايضا ان مفيش فرق بين الكارتين او زياده حقيقيه بالاداء ) هيكون سببها نفس المشكله ومشهنعرف نقولك
اصل الكارت ميفرقشى كتير اوو نقول لا اصل انت ممكن مفعل تنعيم الحواف على اقصى حدوده والتكهنات جميعها لازم نستبعدها طالما فى مشكله اهم
نحاول العمل على حلها للاطمئنان انك فى السليم تماما وبعدها نبدا نشوف المشكله هل عدم رضا عن اداء GTX 670 فعلا ام الامر تحسن عن الاول بشكل كبير
وان شاء الله تقولنا جديد الامور غدا وابدا تحميل مجموعه البرامج وقولنا نتائجك غدا ان احيانا المولى

zeka005
12-08-2015, 04:32
ممكن تصلح المزر بورد في توكيل جاما العنوان مول الاسيوطي خلف مول كوين شارع الخليفة المؤمون مصر الجديد او توكيل متر شارع وادي النيل المهندسين دا انسب مكان هما هيغيرو القعدة بي الكامل التكالفة في حدود 60جنية

G max
12-08-2015, 08:56
ممكن تصلح المزر بورد في توكيل جاما العنوان مول الاسيوطي خلف مول كوين شارع الخليفة المؤمون مصر الجديد او توكيل متر شارع وادي النيل المهندسين دا انسب مكان هما هيغيرو القعدة بي الكامل التكالفة في حدود 60جنية انت متأكد ياباشا من الموضوع بتاع التوكيل ده يعنى البورده هتتصلح وترجع زى الاول ولا اجيب واحده تانيه احسن وهاخدها بعد اد ايه وقت

G max
12-08-2015, 09:19
انا عملت اختبار ب preformance test 7 وكانت النتائج 2198.0 total
cpiu mark 6277.3
2d graphic mark 410.5
3d mark 3781.0
memory mark 2078.0
انا عملت print screen بس الصوره مضغوضه فى اللينك ده disk mark 991.0 https://www.bnatsoft.com/up/bnatsoft4/bnatsoft.com1439513195481.rar

phenomenon
12-08-2015, 19:21
كنت ممكن ترفع صوره بس عموما كمل مراجعه على برنامج CineBench .. وارفعلنا صوره من النتائج
بخصوص المراجعه الاولى نتيجه كارت الشاشه مش متفاوته بشكل صحيح على اختبار 3D الفرق تقريبا 2000 نقطه بينك وبينك GTX 670 OEM

G max
12-08-2015, 20:20
كنت ممكن ترفع صوره بس عموما كمل مراجعه على برنامج CineBench .. وارفعلنا صوره من النتائج
بخصوص المراجعه الاولى نتيجه كارت الشاشه مش متفاوته بشكل صحيح على اختبار 3D الفرق تقريبا 2000 نقطه بينك وبينك GTX 670 OEM
طيب حضرتك ايه المشكله يعنى العيب من البرنامج ولا فى حاجه فى الكارت وكمان ايه افضل برنامج فيهم اعتقد انه pcmark انا معرفتش ارفع الصوره ازاى يارت حد يوضحلى اكتر

G max
12-08-2015, 20:34
فى كمان حاجه انا شيرت اللينكات بتاعت متطلبات التشغيل للالعاب اللى عندى والجهاز بتاعى محقق فيها اد ايه
https://www.game-debate.com/games/index.php?g_id=20292&game=Call+of+Duty%3A+Advanced+Warfare&p_make=Intel&p_deriv=Core+i5-2400+3.1GHz&gc_make=Nvidia&gc_deriv=GeForce+GTX+670+FTW+2GB&ram=8&checkSubmit=#systemRequirements اللعبه دى انا معليها على الاخر بس ال super simpiling 4 x بس وبتجيب 30 فريم لما بفتح كل حاجه بتجيب 13 :12 فريم واقل
https://www.game-debate.com/games/index.php?g_id=5247&game=Ryse%3A+Son+Of+Rome&p_make=Intel&p_deriv=Core+i5-2400+3.1GHz&gc_make=Nvidia&gc_deriv=GeForce+GTX+670+FTW+2GB+LE+Edition&ram=8&checkSubmit=#systemRequirements اللعبه دى فاتح كل حاجه على الاخر بس ال super simpling 1.5x بيدى 25 فريم و ال 2x بيدى 15:17 فريم مع ملاحطه ان ال gpu جايب 135% يعنى المفروض الكارت يدينى 50:40 فريم فى الحدود دى

maldin_italy
12-08-2015, 20:56
اخى معلش انا عارف ان كلامى ممكن يبقى خارج سياق التقنى هنا بس انا عايزك متقولش يا خسارة قول الحمدلله على كل حال احنا الرسول صلى الله عليه وسلم علمنا فى الضراء او المواقف اللى تزعلنا نقول كده وربنا يعوضك خير

انا كان معايا كارت 670 بس بصراحه موقعش معايا فى اى لعبه وكان اقل حاجة بشغل على medium ده فى لعب تقيله اوى ومش كل الاعدادات بيكون بعضها بس كمان

فمعتقدش نهائى المشكله فى ال 670 والافضل تجربه عند صديق اخر وتشوف النتائج

G max
13-08-2015, 04:22
طيب ايه رائيكم فى الماذر دى معروضه عليا مستعمله ب 450 جنيه GIGABYTE - Motherboard - Socket 1155 - GA-P67A-UD4 , وهل الفرق بينها و بين ال p61 كبير

G max
13-08-2015, 04:52
اخى معلش انا عارف ان كلامى ممكن يبقى خارج سياق التقنى هنا بس انا عايزك متقولش يا خسارة قول الحمدلله على كل حال احنا الرسول صلى الله عليه وسلم علمنا فى الضراء او المواقف اللى تزعلنا نقول كده وربنا يعوضك خير

انا كان معايا كارت 670 بس بصراحه موقعش معايا فى اى لعبه وكان اقل حاجة بشغل على medium ده فى لعب تقيله اوى ومش كل الاعدادات بيكون بعضها بس كمان

فمعتقدش نهائى المشكله فى ال 670 والافضل تجربه عند صديق اخر وتشوف النتائج ياباشا انت بتريق على الفيلم اصلى سمعتها فى فيلم قبل كده مفيش زعل ولا حاجه سهله يعنى انا بهزر بس

zeka005
13-08-2015, 05:42
انت متأكد ياباشا من الموضوع بتاع التوكيل ده يعنى البورده هتتصلح وترجع زى الاول ولا اجيب واحده تانيه احسن وهاخدها بعد اد ايه وقت

ايو متاكد جدا جدا انا صيانت كتير عند جاما ومر واحد عند مترا الاستلام بعد اسبوع علي اقصي تقدير موعيد العمل من9صبحا الي 4مساء الجمعة و السبت اجازة

G max
13-08-2015, 09:03
ايو متاكد جدا جدا انا صيانت كتير عند جاما ومر واحد عند مترا الاستلام بعد اسبوع علي اقصي تقدير موعيد العمل من9صبحا الي 4مساء الجمعة و السبت اجازة
متحرمش منك ياباشا والله خلاص انا ا هبقى روح ان شالله واقولكم على الاخبار بس محدش قالى ايه رائيكم فى الماذر ال P67 دى وهل هحس بفرق الاداء بينهم بعد مأصلح البورده بتاعتى انا اعرف ان البورده بتفرق بس لو حبيت اكسر السرعه للكارت او البروسيسور ولا فيه حاجه تانيه

G max
13-08-2015, 15:04
انا عملت اختبار ببرنامج pcmark 8 وكانت النتائج كمايلى https://www.3dmark.com/pcm8/8171544 انا جربت اختبار home كده صح ولا اجرب حاجه تانيه اصل الاختبار ده مش مبين كل حاجه

G max
13-08-2015, 16:23
انا عملت اختبار ببرنامج ال cinebench والصوره هنا https://www.bnatsoft.com/up/bnatsoft4/bnatsoft.com1439513630671.rar

G max
15-08-2015, 19:24
ياجماعه جد يرود عليا

wessam-pro
15-08-2015, 19:38
انا مش عارف انت بتختبر ليه ومحير نفسك المشكلة عندك واضحة زى الشمس انت عامل زى ال زراير قميصه طايره وقاعد بيقول هو الهوا دا داخلى منين وليه !

زى ما زيكا قالك كلم الضمان ده وشوف هيعرف يصلحها ولا لا لو هتتصلح بمبلغ معقول توكل على الله.

لو مش نافعلها تصليح او هتتكلف كتير اشترى بوردة جديدة اى نوع ستفى بالغرض ان شاء الله شرط السوكت يكون متوافق.

G max
15-08-2015, 21:16
خلاص هبقى ارجعلكم لما اصلح البورده ان شالله

Hallmark
19-08-2015, 23:58
كرت ال 670 لن يتحمل ال SSAA في لعبة Ryse هذا هو سبب المشكلة .

بطاقة 970 ينزل معدل الاطارات الى 40 فريم مع تفعيل 1.5X SSAA و كرت ال 670 تقريباً اداءه يعادل نصف بطاقة 970 ، فمعدل الاطارات مع كرتك مع تفعيل ال SSAA في الحدود الطبيعية . لا حل للحصول على معدل اطارات جيد سوى اغلاق SSAA.
https://www.youtube.com/watch?v=pnel6Cme6b8

G max
23-08-2015, 07:12
كرت ال 670 لن يتحمل ال SSAA في لعبة Ryse هذا هو سبب المشكلة .

بطاقة 970 ينزل معدل الاطارات الى 40 فريم مع تفعيل 1.5X SSAA و كرت ال 670 تقريباً اداءه يعادل نصف بطاقة 970 ، فمعدل الاطارات مع كرتك مع تفعيل ال SSAA في الحدود الطبيعية . لا حل للحصول على معدل اطارات جيد سوى اغلاق SSAA.
https://www.youtube.com/watch?v=pnel6Cme6b8 ازاى ياباشا بس شوفت اللينك دى https://www.game-debate.com/games/ind...emRequirements (https://www.game-debate.com/games/index.php?g_id=20292&game=Call+of+Duty%3A+Advanced+Warfare&p_make=Intel&p_deriv=Core+i5-2400+3.1GHz&gc_make=Nvidia&gc_deriv=GeForce+GTX+670+FTW+2GB&ram=8&checkSubmit=#systemRequirements)
x
https://www.game-debate.com/games/ind...emRequirement (https://www.game-debate.com/games/index.php?g_id=5247&game=Ryse%3A+Son+Of+Rome&p_make=Intel&p_deriv=Core+i5-2400+3.1GHz&gc_make=Nvidia&gc_deriv=GeForce+GTX+670+FTW+2GB+LE+Edition&ram=8&checkSubmit=#systemRequirements) الكارت والبروسيسور معدى النسبه المفروض يكون مفيش تقطيع نهائى ولا الموقع ده مغشوش انا حاليا بعد ماوديت البورده التوكيل بتاع جاما وغيرلى السوكت بتاع البروسيسور خالص بواحد جديد بقيت بجيب على ال ssaa 1.5 x 30 frame max & minimumm 20: 19 avrage 25:27 مش عارف المعدلات دى طبيعيه ولا ايه بقى بس فى تحسن فى الاداء ب 2:3 frame بعد التعديل وبعدين حضرتك بتتكلم فى ال 970 يعنى الاداء قريب شويه مع ال 980 اللى هو اقوى كارت فى انفيديا حاليا وبيجيب 40 frame بس يعنى كده ابوس ايدى وش وضهر على كده ومحدش من الناس الغلابه اللى زيى يفكر يشغل ال ssaaنهائى لو عاوز ياكل عيش انا فعلا لو قفلتها ال aass خالص بجيب 45 فريم او اكتر