المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : بحاجة لهارد سعة عالية للالعاب النصيحة

thameros
19-08-2015, 22:23
الاخوة الاعزاء نتيحة لكبر سعة الالعاب والتي تحتاج لهارد ذات سعة عالية فقد فكرت بااقتناء هارد اما سيكيت او وستندجتال 3 تيرابايت للالعاب عدا البوت والذي هو عندي سامسونج اس اس دي الخلاصة دخلت على مواقع ينصحون بسرعة 7200 وارجو الافادة اي الهاردات افضل للالعاب لا التخزين مع الشكر

phenomenon
19-08-2015, 23:57
افضل هاردات للالعاب .. مفيش
افضل هاردات للتخزين .. الارخص والموفر فى الطاقه
افضل هاردات للاعمال والتحميل .. SSD واكيد الاجيال الجديده ولكن انت اكيد بتفكر تتجنبها بسبب مشكله M2 اللى معاك

شوف اخى .. داخل الالعاب الهارد تحميله بيكون 0% جهد اغلب الوقت ماعدا اوقات السيف جيم او تحميل مستوى جديد او فتح اللعبه او التلوييد وايضا اوقات العاب الاونلاين
لانها بتفضل تحدث ملفات على الهارد باستمرار بس بردو مش لدرجه اننا هنقول هارد للالعاب ..
اللى معاه هارد Data زى اللى معاه هارد SATA 3GB زى SATA 6GB زى SSD زى M2 زى جميعهم بلا استثناء
جميعهم ادائهم واحد بالالعاب واذا فرق الامر فماذا يكون الفارق ؟ اطار ؟ اطارين ؟ اقصاهم يمكن ثلاثه اطارات
مش الامر اللى يخلينى بردو اقول هارد للالعاب
مفيش هارد بيساعد على تسريع اداء الالعاب
لكن الهارد بيساعد على شغيل الويندوز
نظريا هارد SSD بيفتح الويندوز فى 7 ثوانى وهارد HDD بيفتح فى 12 ثانيه
مش دايما : انا معايا هارد HDD وبدون تفعيل اى خواص زى Fastboot والكلام ده الويندوز عندى بيدخل بمجرد الضغط على زرار power on
لكن الاهم فى سرعه هارد SSD هى الالعمال الكتابيه تحديدا وعمليات صناعه الملفات والمونتاج وتضغيط وفك الملفات الضخمه واكيد مع مجموعه برامج التصاميم شيئا ما
لكن الالعاب : مش تقتنع بشىء اسمه هارد للالعاب ولو لقيت فاعرف انه ضحك على العقول لان الهارد طول وقت اللعبه زى ماقولتلك تحميله بيكون اقل من 1% وتابع بنفسك

thameros
20-08-2015, 04:41
نورت ياباشا انت ليس فقط تحل مشاكل تفنية بل ترفدنا بمعلومات مفيدة الله يوفقك وطالما تذكرتني فقد نويت استبعد شريحة الهارد M.2 وهارد اخر نوع ADATA 256GB ويحل محلهم هارد سعة عالية للالعاب لان الالعاب اصبحت اقل لعبة حجمها 30 غيغا وانا ببالي الان Western Digital WD VelociRaptor WD1000DHTZ 1TB 10000

thameros
20-08-2015, 04:45
كلامك ذهب ولكن تخيل اني منصب اربعة العاب حديثة مجموعهم غيغا180

thameros
20-08-2015, 05:00
الاخ المشرف للتوضيح اسعى لهارد خاص للالعاب اقصد لا لتخزينها كصيغة ISO بل مكتبة العاب حية

phenomenon
20-08-2015, 07:49
منور بوجودك اخى الكريم .. خد بالك اخى لو حبيت تضيف اى مشاركه جديده ضيفها على مشاركتك الاساسيه من خلال زرار تعديل المشاركه فقط

ايوه فعلا فى العاب بالشكل ده GTA V + Shadow of mordor + Batman + The Witcher TWH
ادى 180 تقريبا .. بس انت طالما مثبتهم فعلا يعنى بتلعب اى لعبه فى اى وقت حسب راحتك يبقى كده انت محتاج هارد لللعاب فعلا وهاردات التخزين
ملحوظ ( يقال ) انها بطيئه باداء الالعاب زى هارد Green مع انك لو سمعت اراء ملاكه هتتعجب انهم راضيين عن ادائه جدا بس عموما هارد جرببن مصمم
على انه موفر فى الاستهلاك وطبيعى يكون بطئه ملحوظ فى الشغل

عموما هارد رابتور معروف ان ادائه عالى ومقدر له بالعمر الطويل وافضل من البلاك ولكن اسوا من البلاك فى صوته , OEM بدون كماليات
مش عارف موضوع الصوت مهم بالنسبالك ولا لا
لو بتلعب الالعاب وبتسمع ميوزيك من سماعه هاند فرى يبقى مش تقلق بموضوع الصوت
اما لو الصوت من خلال سماعات بجانب الكيس او متوزعه بالغرفه اكيد صوته هيكون ملحوظ جدا ..
كمان سعره عالى جدا على 1TB
سعره على امازون مساوى لسعر هاردات SSD اعلى بالاداء

انا عندى سؤال بس نسيت اقولك عليه من وقت الموضوع الاخر .. عاوز اعرف اسم هارد M.2 اللى معاك كاملا وسعه التخزين ليه كام
ومجموع الهادرات معاك انا عارف انها 8 فى SATA III وانت بتحاول تتخلص من شريحه وهارد عشان تكمل مع الساتا
بس ياريت لو تقولى توزيع الهاردات بتاعتك وايه الهارد الاقل فى الاهميه والحجم بعد هارد ADATA بالنسبالك .. يعنى ممكن تفكه
بس اولا عاوز اعرف اسم الشريحه كامل ياريت

SheTos.
20-08-2015, 10:06
البلاك

ahmadrashad
20-08-2015, 10:29
السلام عليكم ورحمه الله
انا شوفت كذا تجميعه احترافيه علي اليو تيوب ولاحظت انهم بيستخدمو الهارد الريد اكيد في حكمه لاني لاحظتها في كذا تجمعيه احترافيه انا مجربتهوش محتاجين نعرف السبب من حد يكون معاه الهارد

thameros
20-08-2015, 12:02
الاخ المشرف المحترم اشكرك على تواصلك اولا نوع الشريحة هو Transcend MTS600 TS128GMTS600 M.2 128GB SATA III MLC Internal Solid State Drive (SSD)
ولم الاحظ فرق مع هارد السامسونج وعطلت لي بورت 5+6
وبالنسبة للهاردات فلي تجربة مع ارشفة الدي في دي فبعد فترة من الزمن يبوز لذلك حولت حوالي 500 لعبة الى صيغة الايزو وانا مقتني الالعاب منذ عام 2000
فنفع معي هارد سيغيت باراكودا عدد 3
ولي هارد للافلام واخر للكتب الالكترونية واخر للتطبيقات وكنت قبل تلك التجميعة عندما احتاج هارد معين اضطر لفتح الكيسة والاسلاك ووو

phenomenon
20-08-2015, 13:06
الاخ المشرف المحترم اشكرك على تواصلك اولا نوع الشريحة هو Transcend MTS600 TS128GMTS600 M.2 128GB SATA III MLC Internal Solid State Drive (SSD)
ولم الاحظ فرق مع هارد السامسونج وعطلت لي بورت 5+6
وبالنسبة للهاردات فلي تجربة مع ارشفة الدي في دي فبعد فترة من الزمن يبوز لذلك حولت حوالي 500 لعبة الى صيغة الايزو وانا مقتني الالعاب منذ عام 2000
فنفع معي هارد سيغيت باراكودا عدد 3
ولي هارد للافلام واخر للكتب الالكترونية واخر للتطبيقات وكنت قبل تلك التجميعة عندما احتاج هارد معين اضطر لفتح الكيسة والاسلاك ووو

اها فهمت تجربتك اخى وصحيح فعلا اداء الشريحه مساوى لاى هارد SSD
يمكن اذا قدرت توفر هارد SSD 240GB SATAIII يكون اسرع فى الكتابه عنه
الشريحه دى مميزه جدا لو كانت PCI Express X2 10GB/s على الاقل
او PCI Express X4 لكن عموما خلاص انا بشجع ايضا على انك تتخلص منها وتكمل مع الهاردات فى port 5+6
وعلى الاقل تقدر تكمل مع الـــ Raid لو كان مفعل

عموما انا رايى ان الميزانيه مناسبه لشراء هارد SSD وتستفيد بادائته العاليه بشكل ملحوظ عن هارد Raptor

صحيح هارد raptor سريع ويستحق سعره لكن بالتاكيد لازم يخلع القبعه لاى هارد SSD حديث يقف امامه
وده بغض النظر عن صوته المبالغ فيه

شخصيا ارشحلك الهارد ده Samsung EVO 850 500GB SATA III SSD (https://www.amazon.com/Samsung-2-5-Inch-Internal-MZ-75E500B-AM/dp/B00OBRE5UE)وسعره تقريبا نفس الرنج
ولكن فرق السرعه رهيب بالتاكيد فى كل شىء و 500GB كويسين جدا لتثبيت عدد كبير من الالعاب والبرامج المطلوبه للويندوز ان شاء الله
بس ادائه لا يستهان به ربما يكون top of the shelf او اسرع هارد بالعالم الان باستثناء طبعا Samsung SM951 NVMe M.2 PCIe :)

السلام عليكم ورحمه الله
انا شوفت كذا تجميعه احترافيه علي اليو تيوب ولاحظت انهم بيستخدمو الهارد الريد اكيد في حكمه لاني لاحظتها في كذا تجمعيه احترافيه انا مجربتهوش محتاجين نعرف السبب من حد يكون معاه الهارد

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ..

اذا كان السؤال ايه السبب من استخداماهم للهارد WD RED ؟
فاكيد سعيهم وراء هارد مخصص لوسائل الانرنت والــ Uploading باستمرار والهارد فعلا ممتاز ومقدر له باطول اعمار هاردات WD
بسبب قدره تحمله ووضعه بالسيرفرات وتهييئه كمرجع لعده اجهزه متصله عليه باستمرار
وبالتاكيد افضل من اى SSD اخر بسبب امكانيات Fault Tolernce او استعداده لعدم التسبب فى الاخطاء دون تلف للبيانات
للاسف هاردات SSD بالفعل سريعه ولكن ليست بكفائه اى هارد HDD فى المحافظه على البيانات
ولذلك بيفضل هارد RED فى عمل السيرفر واجهزه NAS للاتصال عليه طول الوقت او كارشيف