المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار مهم بعد اذنكم مهم جدااا بخصوص الكهربا

RVD150
20-08-2015, 20:43
دلوقتى انا كنت عامل shutdown للكمبيوتر تمام بس كانت فيشة بتاعت المشترك متوصلة فى الكهربا بس الجهاز معمولو shutdown تمام دلوقتى كبل الكهربا بتاع البيت ضرب و ولع عايز اعرف كدا ممكن ياثر على الكمبيوتر عشان كانت فيشة بتعات المشترك متوصلة فى الكهربا ولا مش هاياثر

ahmadrashad
20-08-2015, 21:08
السلام عليكم ورحمه الله

لو الكبل العمومي بتاع الكهرباء ضرب وولع هياثر بنسبه بسيطه علي الاجهزة الي شغاله في الثانيه دة لو تلفزيون او ثلاجه لان الامبير بيعلي لثواني وبيقل علي طول وبيفصل التيار خالص لان المفروض انت عندك مفتاتيح حمايه اتوماتيك بتفصل عن شقتك لو الامبير علي لكن المشكله الاكبر لو الكهرباء راحت ورجعت 380 بالغلط من المحول العمومي هنا كل حاجه هتضرب حتي اللمبات وكل حاجه ممكن تبوظ في ثانيه بالنسبه للكمبيوتر في فيوز داخل البور سبلاي المفروض انه يفصل مع اي علو للجهد او الامبير لو مفصلش الفيوز يبقي هيبوظ اجزاء في البور سبلاي و هيكون هو الي عايز يتغير لو نوعيه وحشه ممكن يبوظ المازر بورد معاه ودة مشكله البورات التعبانه ,,,,,,

ملحوظه : والجهاز مفصول في الغالب مش هيحصل حاجه او علي اسواء الظروف هيضرب الفيوز

RVD150
20-08-2015, 21:28
هو اللى حصل بضبط كدا النور قطع و بعد ثانية الكبل ضرب و الكمبيوتر كان مطفى بس الفيشة متوصلة بى الكهربا

ahmadrashad
20-08-2015, 21:30
هو اللى حصل بضبط كدا النور قطع و بعد ثانية الكبل ضرب و الكمبيوتر كان مطفى بس الفيشة متوصلة بى الكهربا
عادي مفيش مشكله بس المهم اي السبب الي خلي الكبل يضرب وهل انت بتتكلم عن شقتك ولا البيت بالكامل وانت عندك حمايه خاصه بالشقة ولا اي

أرسلت من SM-A500H بإستخدام تاباتلك

RVD150
20-08-2015, 21:39
لا الشارع كلو فصل الشقة عادى فيها المفاتيح اللى بتفصل الكهربا لو حصل قفلة عادى اللى موجودة فى أى بيت بس ولا مفتاح فصل يعنى الكهربا قطعت من غير المفاتيح ما تفصل اصلا

بنسبة للبور صبلاى بتاعى نوعة seasonic 750 w gold

ahmadrashad
20-08-2015, 21:43
لا الشارع كلو فصل الشقة عادى فيها المفاتيح اللى بتفصل الكهربا لو حصل قفلة عادى اللى موجودة فى أى بيت بس ولا مفتاح فصل يعنى الكهربا قطعت من غير المفاتيح ما تفصل اصلا

بنسبة للبور صبلاى بتاعى نوعة seasonic 750 w gold
كدة انت في امان مفيش اي مشكله عندك وكمان البور محترم جدا و عشان تامن نفسك خالص في مشترك هو ثمنه حوالي ١٨٠ جنيه اي تيار مرتفع بيقوم فاصل الفيشه عنها الكهرباء علي طول هو نظام حمايه لوحدة

RVD150
20-08-2015, 22:16
هو الباور هايحمى الجهاز ازاى و لما الفيوز اللى فى البور يضرب طيب كدا الباور باظ يعنى ولا اية

ahmadrashad
20-08-2015, 22:18
هو الباور هايحمى الجهاز ازاى و لما الفيوز اللى فى البور يضرب طيب كدا الباور باظ يعنى ولا اية
انت بتحكي حاجة افتراضيه ولا بتحل مشكله وعموما الفيوز بيتغير عادي لو المشكله جت فيه لازم هتوديه لمتخصص

RVD150
20-08-2015, 23:31
دلوقتى الكهربا رجعت و الكمبيوتر اشتغل عادى اعرف منين بقى اذا كان فى حاجة ولا لا

ahmadrashad
20-08-2015, 23:33
دلوقتى الكهربا رجعت و الكمبيوتر اشتغل عادى اعرف منين بقى اذا كان فى حاجة ولا لا
طالما الجهاز فتح معاك عادي بدون مشاكل يبقي مفيش اي حاجه حصلت للجهاز