المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله غريبه بال case

moneim67
21-08-2015, 08:30
السلام عليكم
الاخوه الزملاء ظهرت عندى مشكله غريبه بال case وهى ماركه جامبو تجاريه
اصبحت تكهرب لا اعرف السبب حتى بدون تشغبل الكمبيوتر مجرد متصله بالكهرباء بالمشترك
الحقيقه الفولت بسيط بس محسوس لم اقيسه
وتم الكشف عليه بمفك تست
انا قلقان على القطع ممكن تتضرر
بقيت بفصل المشترك الا وقت التشغيل
برجاء المساعده فى معرفه السبب
وهل ده خطر على المكونات
النصيحه
تحياتى

phenomenon
21-08-2015, 09:04
Short Circuit سببها عدم امتلاك البيت نفسه ( البيت نفسه ) خط تالت ارضى
ممكن حد ينصحك انك توصل سلك من ناحيه الطرف الاول فى الارض والناحيه التانيه فى الكيسه وطبعا دا فكر خاطىء ومش صحيح
لان ارض البيت مش هى بيئه التربه الطينيه العازله وبالتالى لازم عند فك او تركيب اى شىء فى الكيس تفصل الكهرباء تماما حفاظ على ( نفسك انت )
فى حلول اخرى كثيره ولكنها غير مجديه ممكن حد يقولك امسك شىء معدنى قبل محاولتك التوصيل باى شىء داخل الكيس
ايضا السبب بشكل كبير فى الكيس نفسه ربما فى نسبه تلامس بين لحام البورده من الخلف والكيس ولكن ايضا دا مش هيمنع انك لو لمست الهارد تحس بماس كهربائى او ربما الباور على حسب

الحل انك ماتتصلشى ابدا مع الكيس وهو مفتوح الا بعد خلع فيشه الكهرباء تماما من سوكيت الكهرباء فى الحائط

فى النهايه =
جميع الهاردوير بلا استثناء يمتلك دوائر حمايه من Short Circuit المعرض له بسبب العمليه دى
ولكن الخطوره الاكبر على الانسان نفسه ولذلك نصيحتى ليك دائما لابس شىء فى رجلك وايديك اليمين على خشب والشمال داخل الكيس ده فى حاله انك عاوز فقط تتاكد من شىء سريع
اما لو هتفك وتركب و و و و مفيش اساس اى انسان هينصحك انت تركب وتفك وفيشه الكهرباء موصوله اساسا بغض النظر عن اخطاء ومخطار الماس ولكن غلط الاتصال بالشكل دا مع الكيس

اخيرا اتاكد ايضا ان مفيش تلامس من البورده فى الاجزاء المعنديه بالكيس
تاكد من الجمله دى ( العيب فى خط توصيل التيار الكهربائى فى البيت نفسه ) اى سوكيت الحائط بتاعكوا مش تلاته بن بل سوكيت كهرباء اتنين بن فقط واغلبنا نفس الموضوع
العيب مش الكيس بردو

moneim67
21-08-2015, 10:51
السلام عليكم
شكرا يااخى فعلا انا كنت حاسس ان الموضوع لا له علاقه بالكيس مباشره
وكان سبق وغبرت الباور سبلاى عند شكى انه السبب
بس للتوضيح العيب فى الكابل الصاعد المغذى بشكل عام
ام من التقسيمه داخل الشقه
اشكرك مره ثانيه على حسن وسرعة الرد
تحياتى وتقديرى

phenomenon
21-08-2015, 11:36
الشكر لله .. العيب مش الكيس نفسه بردو ولكن للاحتياط تاكد ان كل الهاردوير راكب داخل الكيس بشكل سليم قدر المستطاع
نفس المشكله بتحصل فى كيسات تمنها اكتر من 2000 جنيه لان المشكله اساسا مش فى الكيس نفسه
المشكله فى طريقه توصيل الكهرباء للبيت نفسه ..
طبعا اخنا فى مصر الموضوع مش لدرجه الاهتمام الكبير
لكن انت لو خارج مصر فى اى دوله اوروبيه او اجنبيه وسكنت فى شقه ولقيت البيت نفسه بدون سوكيت كهرباء 3 بن تقدر ترفع دعوه قضائيه قصاد مالك العقار
لانه ملتزمشى بنصوص توصيل خط الكهرباء التالت اللى بيحمى جميع الالكترونيات من Short Circuit والعيب مش فى الباور وماكنشى داعى لتغييره
وبالتالى لازم الفيشه نفسها كمان تكون تلاته بن
يمكن اذا اشتريت محول كهرباء عالى فى التمن تلاقى الكابل بتاعه فيشته تلاته بن وتقدر تفك البن التالت منه عشان لو كان سوكيت الحائط اتنين وطبعا
اغلبنا سوكيت الحائط اتنين لكن البن التالت العرض منه خط ارضى واصل للارض والتربه نفسها ودا لازم يتم عمل حسابه اثناء توصيل الكهرباء داخل العقاء او المسكن نفسه
وطبعا دا مش عندنا فى مصر لكن بعض المالكين بيهتموا بيها

moneim67
21-08-2015, 11:45
السلام عليكم
انا ممكن اعمل حاجه للكهربا بشكل عام
انا بعد كلامك مسكت المفك التست ولقيت الريسفر فيه نفس المشكله كهربا بسيطه
ممكن تساعدنى ازاى
عشان فى اولاد صغيرين بيقعدو على الكمبيوتر دلوقتى
فيه حل مؤقت حتى عمل الحل النهائى بعد كده
تحياتى وتقديرى

ahmadrashad
21-08-2015, 11:46
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

دة اسمها كهرباء استتيكيه هي المشكله الغريبه الي متعرفهاش انها بتضر باجزاء الكمبيوتر اكتر ما بتضر بالانسان في واحد صديقي جاب الاسورة الي بتحمي من الكهرباء الاستتيكيه اقرا الموضوع علي الرابط:

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=35064 (https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=35064)

بعد ما باظ منه هارد ديسك بمجرد ما مسكه لاقي صوت شرز خفيف حصل في بوردة الهارد بيشغل الهارد لاقه مش بيشتغل من سيعتها وهو بيستخدم الاسورة دة ,,فهي بتضر بمكونات الكمبيوتر كمان وانت هتحس بيها اكتر حاجه لو مش لابس حاجه في رجليك وبدوس علي بلاط مثلا لانك في الحاله دة بقيت انت طرف ارضي بيصرف في الارض طول ما الكهرباء الاستتيكيه في جسمك انت مش حاسس بيها اول ما تلاقي سكه في جسمك الي جسم تاني هتحس بيها بقوة الاسورة دة بتصرف الكهرباء دة لارضي من غير ما تضر بحاجه ولا بيك ولا بمكونات الكمبيوتر ,,,,,

ملحوظه: الموضوع دة ملهوش دعوة خالص بكهرباء العموميه او تقسيمه الشقه كما ذكرت دة كهرباء استتيكيه بس الكياسات المحترمه بتكون مطليه بمادة عازله تخليك متحسش بالكهرباء دة

moneim67
21-08-2015, 11:57
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

دة اسمها كهرباء استتيكيه هي المشكله الغريبه الي متعرفهاش انها بتضر باجزاء الكمبيوتر اكتر ما بتضر بالانسان في واحد صديقي جاب الاسورة الي بتحمي من الكهرباء الاستتيكيه اقرا الموضوع علي الرابط:

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=35064 (https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=35064)

بعد ما باظ منه هارد ديسك بمجرد ما مسكه لاقي صوت شرز خفيف حصل في بوردة الهارد بيشغل الهارد لاقه مش بيشتغل من سيعتها وهو بيستخدم الاسورة دة ,,فهي بتضر بمكونات الكمبيوتر كمان وانت هتحس بيها اكتر حاجه لو مش لابس حاجه في رجليك وبدوس علي بلاط مثلا لانك في الحاله دة بقيت انت طرف ارضي بيصرف في الارض طول ما الكهرباء الاستتيكيه في جسمك انت مش حاسس بيها اول ما تلاقي سكه في جسمك الي جسم تاني هتحس بيها بقوة الاسورة دة بتصرف الكهرباء دة لارضي من غير ما تضر بحاجه ولا بيك ولا بمكونات الكمبيوتر ,,,,,

ملحوظه: الموضوع دة ملهوش دعوة خالص بكهرباء العموميه او تقسيمه الشقه كما ذكرت دة كهرباء استتيكيه بس الكياسات المحترمه بتكون مطليه بمادة عازله تخليك متحسش بالكهرباء دة
السلام عليكم
الكهرباء الاستاتيكيه بتنور مفك التست
وبتعطى كام فولت
ان الكهربا الاستاتيكيه وطبعا تم دراستها كذا مره
على العموم سوف اراجع الرابط واقرا الموضوع بعد صلاه الجمعة باذن الله
لنا عوده
تحياتى

arrow92
21-08-2015, 11:57
انا كان عندى كيسه زمان اوى من تقريبا 7 سنين كان اسمها ماتريكس

كانت بتعمل نفس الحكايه بمجرد ما بمسكها بحس بكهربا بسيطه
حتى لو مطفيه ومفصول عنها الكهربا

بس مش دايما الحكايه دى يعنى ساعات وساعات

لمه كنت بروح زمان لاى حد بيتاع صيانه كمبيوتر وكده
كان بيقولى انها عيب الكيسه نفسها ..لانها من نوع مش كويس

حتى عنده حسيت بالكهربا دى يعنى مكنش عيب فى الاسلاك او الشقه عندى

ولمه غيرت الهارد وير لكيسه تانيه كانت اغلى شويه مش حسيت بالكهربا دى تانى

ومره تانيه حسيت بكهربا برده عند كيسه واحد صاحبى
بس كان عيب وصله الصوت كان فيها مشكله زى ما يكون ملمسه بمجرد ما بتمسك الكيسه تحس بكهربا
بس بعد تغييرها المشكله اختفت

فانت بما انك بتقول كيسه قديمه ..يبقا تقريبا نفس مشكله الى كانت عندى

moneim67
21-08-2015, 13:37
انا كان عندى كيسه زمان اوى من تقريبا 7 سنين كان اسمها ماتريكس

كانت بتعمل نفس الحكايه بمجرد ما بمسكها بحس بكهربا بسيطه
حتى لو مطفيه ومفصول عنها الكهربا

بس مش دايما الحكايه دى يعنى ساعات وساعات

لمه كنت بروح زمان لاى حد بيتاع صيانه كمبيوتر وكده
كان بيقولى انها عيب الكيسه نفسها ..لانها من نوع مش كويس

حتى عنده حسيت بالكهربا دى يعنى مكنش عيب فى الاسلاك او الشقه عندى

ولمه غيرت الهارد وير لكيسه تانيه كانت اغلى شويه مش حسيت بالكهربا دى تانى

ومره تانيه حسيت بكهربا برده عند كيسه واحد صاحبى
بس كان عيب وصله الصوت كان فيها مشكله زى ما يكون ملمسه بمجرد ما بتمسك الكيسه تحس بكهربا
بس بعد تغييرها المشكله اختفت

فانت بما انك بتقول كيسه قديمه ..يبقا تقريبا نفس مشكله الى كانت عندى
السلام عليكم
لقد راجعت الموضوع الموجود بالرابط
سواء كهربا عاديه او استاتيكيه
هل الحل تغير الكيسه بأخرى اكثر جوده
اما ماذا
بصراحة الواحد احتار
لكن انا فاكر حاجه حصلت معايا منذ سنوات معى كنت اتدرب على صيانه الكمبيوتر فى مركز محترم
واصر المدرب على ارتداء كافه المتدربين لحذاء معين كانوا يعطوه لنا مؤقتا وقت الصيانه به تفريغ للشحنات الكهربائيه
وكذلك ارتداء (عراقه) رغم ان المكان كان مكيف
وعدم ارتداء دبله او ساعة او ماشابه رغم ان الكهرباء كانت مفصوله عن الاجهزه
على العموم انا حاجرب اعمل ارضى بالطريقه البلدى كما قرات بالموضع رقم 1
بطريقه ايصالها بماسوره مياه وسوف اوافيكم بالنتيجه بعد التجربه ارجو ماتعملش مشكله اكبر
تحياتى لكل طرح وجهه نظره وذكر المعلومات المتاحه للحل
تحياتى وتقديرى

phenomenon
21-08-2015, 13:53
التاكد من توصيلات الكيس بشكل كامل قدر الامكان

Walid DX01
21-08-2015, 14:24
السلام عليكم
نفس المشكله موجوده عندي الكيسه عندي بس قديمه اكتر من 9 سنين
وعلطول لما بركب سماعه او دراع بتجيلي نفس الكهربه دي
وبشيل ايدي علطول لدرجه ان ده بقي العادي
ولازم علشان اتجنب الموضوع ده موقفش علي البلاط و البس شبشب
ربنا يسترها علينا

phenomenon
21-08-2015, 14:57
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته .. بالضبط اخى وحتى اى مداس فى رجلك مش حامى قوى ليك
احنا ممكن نقفل كومبيوتر على الطرابيزه بدون ما نركبه داحل اى كيس اطلاقا وبمجرد ماتلمس الهارد او الباور ممكن تتسبب فى الشعور بالماس
بس الناس مازال فهمها مقتصر على ان السبب فى الكيس ( الكيس وحده )
الناس معاها اجهزه بالافات الدولارات وبيعانوا منها والسبب الرئيسى ان البيت مفيهوش خط ارضى تالت يفرغ الشحنات دى
او جيب الريست ستاتيك بس الريست ستاتيك مش جهاز شخصى لانك مش مهندس كومبيوتر وبتفتح 20 مره فى اليوم
واى نصائح هتكون متوجهالك من اى مهندس الكترونيات او كهربائى فى العالم باسره هيقولك اقفل الكومبيوتر وشيل الفيسه من السوكيت حفاظا على نفسك وعلى الهاردوير
مش محتاجه اختراعات

moneim67
21-08-2015, 15:24
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته .. بالضبط اخى وحتى اى مداس فى رجلك مش حامى قوى ليك
احنا ممكن نقفل كومبيوتر على الطرابيزه بدون ما نركبه داحل اى كيس اطلاقا وبمجرد ماتلمس الهارد او الباور ممكن تتسبب فى الشعور بالماس
بس الناس مازال فهمها مقتصر على ان السبب فى الكيس ( الكيس وحده )
الناس معاها اجهزه بالافات الدولارات وبيعانوا منها والسبب الرئيسى ان البيت مفيهوش خط ارضى تالت يفرغ الشحنات دى
او جيب الريست ستاتيك بس الريست ستاتيك مش جهاز شخصى لانك مش مهندس كومبيوتر وبتفتح 20 مره فى اليوم
واى نصائح هتكون متوجهالك من اى مهندس الكترونيات او كهربائى فى العالم باسره هيقولك اقفل الكومبيوتر وشيل الفيسه من السوكيت حفاظا على نفسك وعلى الهاردوير
مش محتاجه اختراعات

السلام عليكم
اخى الغالى Phenomenon
يعنى لو عايز اضيف الخط الثالث الارض
بيكون من العمود الصاعد لازم
ولا ممكن اضيفه من مدخل الشقه بعد العمود الصاعد
طبعا ان عملت ده قبل كده( الارضى) بس فى الشغل
عمود من النحاس بطول مناسب يوضع داخل الارض موضوع حواليه كميه من ملح الطعام وتم ايصاله بفيوز او بار نحاس
هكذا تم عمل الارضى فى احدى الماكينات
معلش انا مهندس كميائى وليس كهرباء
برجاء الايضاح
تحياتى وتقديرى

phenomenon
21-08-2015, 19:24

ahmadrashad
21-08-2015, 19:32
حصل خير فعلا طب اتصدق والله بعد ما خرجت من الصلاة النهاردة وفكرت في الكلام الي قولته شويه وافتكرت بعض من كلامك الي انت كتبته قولت ممكن يظن اني بنرد عليه او بغلطه او عايز اعرضه وخلاص ما انك من الناس المحترمه جدا وانا عن نفسي مش هعمل كدة مع اي حد يبقي هنعمل كدة مع اخ فاضل وتم اختيارة لاشراف في منتدي تقني علي اهم اجزاء في الحاسب الالي مش معقوله طبعا عموما ذي ما قولت حصل خير ويارب يكون الجاي احسن وشكرا علي ذوقك سلام

phenomenon
21-08-2015, 21:05
واضح انه حصل سوء تفاهم غير مقصود للاسف ..
بعتزرلك اخى لو كان ردى صادم بالنسبالك ..اكيد احنا اخوات فى الله قبل اى شىء وتحياتى لك

السلام عليكم
اخى الغالى Phenomenon
يعنى لو عايز اضيف الخط الثالث الارض
بيكون من العمود الصاعد لازم
ولا ممكن اضيفه من مدخل الشقه بعد العمود الصاعد
طبعا ان عملت ده قبل كده( الارضى) بس فى الشغل
عمود من النحاس بطول مناسب يوضع داخل الارض موضوع حواليه كميه من ملح الطعام وتم ايصاله بفيوز او بار نحاس
هكذا تم عمل الارضى فى احدى الماكينات
معلش انا مهندس كميائى وليس كهرباء
برجاء الايضاح
تحياتى وتقديرى

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
بالظبط احى تقريبا نفس الفكره انت محتاج خط ارضى تالت فى سوكيت الكهرباء بالحائط نفسه عشان يحميك
يعنى لازم تحول السوكيت ( تشترى سوكيت جديد وتوصل فيه خط تالت موصول بالسويتش الرئيسى فى الشقه )
دا فى حاله ان السويتش فى الشقه فيه خط تالت بالاساس
اما بطبيعه الحال لو مفيهوش خط تالت لان ده اللى احنا ماشيين عليه يبقى مفيش حل غير انك تدخل كهرباء من جديد للبيت ودى مستحيله طبعا
الحل التانى امامك انك تشترى ادابتر GFCI او Ground Fault Circuit Interruption
وهتشيل السوكيت الاساسى بالكهرباء وتركبه مكانه وهيحولك الخط القادم الى خط ارضى ( Grounded Outlet Socket )
ملحوظه هامه عن GFCI : ليس نموذجيا ولكنه الحل الوحيد امامك اذا لقيته والغرض منه حمايتك اولا وحمايه الاجزاء الموصوله عليه
لانه بيوقف نسبه ارتفاع الــ Current فورا بمجرد حدوثها او عدم توازن التيار بين الـ Hot & Neutral
يعنى دا معناه انك بردو ممكن تحس بالماس مع اللمس
لكن فورا GFCI يتدخل لفصل التيار مباشره وبعدها تكون متضطر تضغط على مفتاح Reset Button لمعاوده التشغيل
ومش تنسى لازم كابل الكهرباء الموصول يكون 3Xprong
اما لو عاوز توفر على نفسك الامر فيجب الاعتماد على فصل التيار تماما من سوكيت / كوبس الحائط لعدم الشعور بالماس او تلف اى هاردوير