المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أفتوني في أمري

أبو سهل المصري
26-08-2015, 02:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عندي بعض الاستفسارات بارك الله فيكم
أولا : بالنسبة للبروسيسور :-
أيهما أفضل
AMD A10 7870K
أم
AMD A10 7850K
هو الأول أحدث وأغلى بقليل لكن تقييم الثاني في بعض المواقع أفضل فمحتار أجيب الأول أم الثاني ؟
------
وهل يوجد لهذا البروسيسور أفضل من هذه المازربورد وهل هي جيدة أم لا
Gigabyte AMD FM2+/FM2 A88X DDR3 2133 DisplayPort HDMI Dual-link DVI ATX Motherboard (GA-F2A88X-UP4)
------
ثانيا : الرامات :-
Corsair Dominator Platinum 8GB (2x4GB) DDR3 1866 MHZ (PC3 15000) Desktop Memory (CMD8GX3M2A1866C9)
أم
Corsair Vengeance 8GB (2x4GB) DDR3 1866 MHZ (PC3 15000) Desktop Memory (CMZ8GX3M2A1866C9)
هل الفرق في الأداء كبير بينهما لأن الأولى أغلى بكثير من الثانية
-----
وهل هذه التجميعة متوافقة مع بعض بصورة جيدة ؟
وشكرا جزيلا لكم ، ربنا يجزيكم الخير

phenomenon
26-08-2015, 13:02
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته .........
القسم غير صحيح للمناقشه

تقييم المعالج الاول اقل لان فرق السعر يمكن مش مناسب لفرق الاداء اللى قدمه الموديل الجديد عن اللى قبله او كان متظر تقديمه
واللوحه الام ممتازه والمهم تكون مناسبه لاختياراتك وكافيه لمتطلباتك

رامات Dominator معروف عنها انها غاليه بطبيعه الحال لانها من افضل خامات الهاردوير المستخدمه فى صناعه الميمورى شيب
عاوز الصراحه ؟ رامه Corsair Dominator غاليه لانها Corsair Dominator فقط
ودا يعنى اسم عالمى ومشهور ويجب تدعيمه عالميا والتوافق معاه من اى شركات مصنعه لهاردوير اجهزه الـــــــ PC

عاوز الصراحه اكتر ؟ الرامه تعتبر افضل تصميم شكل رامه حصلت ومفضله لدى عدد كبير من ملاك المنصات الحماسيه وهاويين كسر سرعه
هل ادائها افضل من الرامه المنافسه ؟ مش شرط طبعا

أبو سهل المصري
26-08-2015, 13:25
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته .........
القسم غير صحيح للمناقشه

تقييم المعالج الاول اقل لان فرق السعر يمكن مش مناسب لفرق الاداء اللى قدمه الموديل الجديد عن اللى قبله او كان متظر تقديمه
واللوحه الام ممتازه والمهم تكون مناسبه لاختياراتك وكافيه لمتطلباتك

رامات Dominator معروف عنها انها غاليه بطبيعه الحال لانها من افضل خامات الهاردوير المستخدمه فى صناعه الميمورى شيب
عاوز الصراحه ؟ رامه Corsair Dominator غاليه لانها Corsair Dominator فقط
ودا يعنى اسم عالمى ومشهور ويجب تدعيمه عالميا والتوافق معاه من اى شركات مصنعه لهاردوير اجهزه الـــــــ PC

عاوز الصراحه اكتر ؟ الرامه تعتبر افضل تصميم شكل رامه حصلت ومفضله لدى عدد كبير من ملاك المنصات الحماسيه وهاويين كسر سرعه
هل ادائها افضل من الرامه المنافسه ؟ مش شرط طبعا
اعتذر منكم أولا عن وضع الموضوع في القسم غير المناسب للمناقشة
وأشكركم جزيل الشكر ثانيا على ردكم الشافي الوافي
جزاكم الله خيرا