المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الكيسة بتطفى مرة واحدة مع كارت الشاشة

peter magdy mon
27-08-2015, 09:36
صباح الفل على احلى شباب فى المنتدى
انا معايا كيسا بالمواصفات دى
amd phenom II x6
ASUS M4A785TD-V
APOGEE 1600 2x2GB CL8
AMD 6950/2GB @ LED SAMSUNG PX 2370
Western Digital 1000 BULE 64M
HEC 600W
درجات الحرارة بتاعة الجهاز بالكامل طبيعية جدا و معايا كيسة احترافية مليانة مراوح و مشتت كبير على البروسور
كنت فى بعض الالعاب بوصلت لتررد البروسور ل 3.9 و حولت كارت الشاشة الى 6970 فى بعض الالعاب بردو
دلوقتى المشكلة ان الجهاز و انا قاعد علية مرة واحدة تظهر الشاشة الزرقاء و مكتوب كلام كتير و فى اخر الشاشة يعد من 0% لحد 100% و يفصل
انا قلت الرامات عايزة تتنظف روحت لواحد بتاع صيانة و بفرشة السنان و مادة كدة نظفها
دلوقتى بقا الجهاز يفصل بدون رد فعل كأنى شلت الفيشة و سعات قبل ما يفتح النسخة يفصل و سعات و النسخة شغالة
انا حسيت ان المشكلة من البور فدلوقتى انا شغال بكارت البلت ان اللى فى البوردة و شلت كارت الشاشة المذكور فى المواصفات و شغال زى الفل
هل فعلا كدة المشكلة من البور - ولا صدفة انة شغال كويس علشان الكلام دة امبارح بالليل و دلوقتى الصبح فريح ولا حاجة - هو بقالة بصراحة كدة 5 سنين بالظبط
ولو المشكلة منة هل بيتصلح ولا لازم واحد غيرة كدة
شكرا و ارجو الافادة ضرورى

MMS-AMMMK
28-08-2015, 04:42
عليك اخى الكريم بتجربة كارت الشاشة على جهاز اخر لتاكد من العيب بعيد عنه وقم باستعادة اعدادات ال bios لديك للاعدادات الافتراضية والغى اى Over Clock لاى قطعة بالجهاز
كذلك قم بتنظيف الكيس داخليا من الاتربة وراجع بعد التنظيف على درجات الحرارة

l_POSEIDO_l
28-08-2015, 22:31
عليك اخى الكريم بتجربة كارت الشاشة على جهاز اخر لتاكد من العيب بعيد عنه وقم باستعادة اعدادات ال bios لديك للاعدادات الافتراضية والغى اى Over Clock لاى قطعة بالجهاز
كذلك قم بتنظيف الكيس داخليا من الاتربة وراجع بعد التنظيف على درجات الحرارة

فعلا دي افضل الحلول اللي ممكن تجربها لو تقدر, لو مش هتقدر بلاش انت تعمل حاجة في الجهاز وروح لحد يشوفلك المشكلة ف ايه ومتخلوش يتصرف في الجهاز غير لما يكون متاكد عشان ميبوظش حاجة تانية, بالتوفيق ان شاء الله

Mohamed Osama
22-09-2015, 04:15
جرب كارت الشاشة على جهاز أخر ,,,, وبعدها جرب الباور على جهاز أخر وجرب ...