المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة فى نسبة استخدام البروسيسور

ahmed elness
28-08-2015, 09:04
السلام عليكم
انا عندى مشكلة يا جماعة مع نسبة استخدام البروسيسور لما بكون مشغل نت عادى بتوصل نسبة استخدام متصفح النت بس الى 25%.
وكمان فى حاجة غريبة لما بسيب الجهاز شوية مفتوح مثلا ربع ساعة بدون اى استخدام بلاقى نسبة استخدام البروسيسور اتحولت من 1% الى 30% ومفيش اى حاجة بتكون شغالة خالص ولما بفتح task manager بلاقى النسبة دى نتيجة حاجة شغالة اسمها host process of task manager
وكمان فيه حاجة بتاخد نسبة حوالى 40 % من البروسيسور اسمها windows modules installer
هل فيه حل يا جماعة ؟؟لأن المروحة بتفضل شغالة حتى وانا فاتح نت وبتصفح بس.. واسف انى طولت

ahmed elness
28-08-2015, 09:09
ملحوظة يا جماعة لما بكون مشغل متصفح النت بس بيكون فى التاسك مانجر اكتر من process للمتصفح بس

Mody Gamer
28-08-2015, 17:32
host process of task manager دا بتاع برنامج task manager اللي انت فاتحه عشان تشوف ايه اللي شغال وبيسحب
وبالنسبة للحجات اللي بتاخد مساحة كبيرة من البروسيسور دي اقفلها خالص لو مش محتاجها
والمتصفح لما تفتحه وياخد نسبة كبيرة دا تقريبا لانك فاتح حاجة كبيرة عليه او غير المتصفح كله عشان تروح المشكلة دي
انا بستخدم opera و اقصي استخدام (2) مش 2% من البروسيسور دا لو فاتح الموقع دا بس انما لو فتحت لعبة مثلا بيسحب
اما مشكلة بيزيد لوحده من 1% ل 30% دي معرفش حاجة عنها

l_POSEIDO_l
28-08-2015, 20:55
متقلقش دي حاجات عادية خالص بتحصل ساعات والجهاز idle والمفروض انها مثلا بعد 10 دقايق اقصى حاجة تختفي.. انت تقلق بقى اوي لو مش بتستخدم الجهاز وترجع تلاقيه 90 او 100% .. كده يا اما في برنامج بياكل من البروسيسور جامد يا اما في حاجة شغالة في الباك جراوند مثلا زي فيرس او غيره

ahmed elness
01-09-2015, 10:02
متقلقش دي حاجات عادية خالص بتحصل ساعات والجهاز idle والمفروض انها مثلا بعد 10 دقايق اقصى حاجة تختفي.. انت تقلق بقى اوي لو مش بتستخدم الجهاز وترجع تلاقيه 90 او 100% .. كده يا اما في برنامج بياكل من البروسيسور جامد يا اما في حاجة شغالة في الباك جراوند مثلا زي فيرس او غيره

انا الحمد لله قدرت احل مشكلة host process of windows manager ودى اللى كانت بترفع نسبة استخدام البروسيسور والجهاز idle بس فيه مشكلة ظهرت تانى ان برنامج التورنت فجأة بقى يستغل 30 % من البروسيسور بعد ما كان اخرة 10 %

ahmed elness
01-09-2015, 10:04
host process of task manager دا بتاع برنامج task manager اللي انت فاتحه عشان تشوف ايه اللي شغال وبيسحب
وبالنسبة للحجات اللي بتاخد مساحة كبيرة من البروسيسور دي اقفلها خالص لو مش محتاجها
والمتصفح لما تفتحه وياخد نسبة كبيرة دا تقريبا لانك فاتح حاجة كبيرة عليه او غير المتصفح كله عشان تروح المشكلة دي
انا بستخدم opera و اقصي استخدام (2) مش 2% من البروسيسور دا لو فاتح الموقع دا بس انما لو فتحت لعبة مثلا بيسحب
اما مشكلة بيزيد لوحده من 1% ل 30% دي معرفش حاجة عنها
تمام يا افندم انا حليت المشكلة خلاص ..شكرا جزيلا على الرد