المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : نصب شركة Vodafone !

ahmed601
04-09-2015, 15:13
مشترك
ADSL Vodafone
سرعة 8 ميجا بى 299.5 جنية بدل 599 جنية و لية مساحة تحميل 120 جيجا في الشهر
امبارح الشركة خفضة من 599 جنية الى 350 جنية و المساحة أصبحت 300 جيجا بدل 120 جيجا
المهم اتصلة بيهم قالم ده للعملاء الجدد فقط الية هيشترك من امبارح هيستفيد بالنظام ده على طول
350 جنية سرعة 8 ميجا و له 300 جيجا
و انا 299.5 جنية لمدة 9 شهور و لية 120 جيجا سرعة 8 ميجا بعد ال 9 شهور هدفع 599 جنية و لية 120 جيجا
دلوقتى اية الحل ؟
الغى الاشتراك ؟
ام ادفع 299.5 جنية كل شهر و اخد 120 جيجا فقط و غيرى بيدفع 350 جنية و ياخد 300 جيجا ؟؟؟؟
للعلم مشترك معاهم من شهر 7 بالتحديد 30/7

arrow92
04-09-2015, 15:48
مشترك
ADSL Vodafone
سرعة 8 ميجا بى 299.5 جنية بدل 599 جنية و لية مساحة تحميل 120 جيجا في الشهر
امبارح الشركة خفضة من 599 جنية الى 350 جنية و المساحة أصبحت 300 جيجا بدل 120 جيجا
المهم اتصلة بيهم قالم ده للعملاء الجدد فقط الية هيشترك من امبارح هيستفيد بالنظام ده على طول
350 جنية سرعة 8 ميجا و له 300 جيجا
و انا 299.5 جنية لمدة 9 شهور و لية 120 جيجا سرعة 8 ميجا بعد ال 9 شهور هدفع 599 جنية و لية 120 جيجا
دلوقتى اية الحل ؟
الغى الاشتراك ؟
ام ادفع 299.5 جنية كل شهر و اخد 120 جيجا فقط و غيرى بيدفع 350 جنية و ياخد 300 جيجا ؟؟؟؟
للعلم مشترك معاهم من شهر 7 بالتحديد 30/7

الغى الاشتراك
الالغاء وكده يعتبر اسرع شركه هى شركه فودافون عن تجربه
ساعتها خت رقم الالغاء بعد 5 ايام بس

وممكن بعد ما تلغى ترجع تشترك معاهم تانى فى نفس اليوم عادى خالص كانك عميل جديد
وهتاخد نفس اجراءات العميل الجديد
راوتر جديد والخ

وعن تجربه برده

طبعا لو مش كملت السنه هيقولك لازم تدفع 200 جنيه
فالعمل ايه
انت خت راوتر
بيعه ب100 جنيه هنا او فى دوبيزل
وحط عليهم 100 جنيه
ولمه تشتراك معاهم تانى هتاخد راوتر يبقا مش خسرت كتير

فهمتنى

ahmed601
04-09-2015, 17:45
الغى الاشتراك
الالغاء وكده يعتبر اسرع شركه هى شركه فودافون عن تجربه
ساعتها خت رقم الالغاء بعد 5 ايام بس

وممكن بعد ما تلغى ترجع تشترك معاهم تانى فى نفس اليوم عادى خالص كانك عميل جديد
وهتاخد نفس اجراءات العميل الجديد
راوتر جديد والخ

وعن تجربه برده

طبعا لو مش كملت السنه هيقولك لازم تدفع 200 جنيه
فالعمل ايه
انت خت راوتر
بيعه ب100 جنيه هنا او فى دوبيزل
وحط عليهم 100 جنيه
ولمه تشتراك معاهم تانى هتاخد راوتر يبقا مش خسرت كتير

فهمتنى

للأسف قالم لى لازم تسلم الروتر و لازم ادفع 199 جنية !

arrow92
04-09-2015, 17:48
للأسف قالم لى لازم تسلم الروتر و لازم ادفع 199 جنية !

روح الفرع ملكش دعوه بالى بيقوله فى التليفون
روح الفرع
قوله ايه شروط فسخ التعاقد هيقولك تدفع 200 جنيه
اساسا ال199 جنيه دى مش رسوم فسخ التعاقد
دول ثمن الراوتر

ممكن تتصل ب155 وهتعرف بنفسك

انا فسخت تعاقد تقريبا فى كل الشركات وكلهم بدفع 200 جنيه بس من غير ما ياخدوا الراوتر

ahmed601
04-09-2015, 18:18
روح الفرع ملكش دعوه بالى بيقوله فى التليفون
روح الفرع
قوله ايه شروط فسخ التعاقد هيقولك تدفع 200 جنيه
اساسا ال199 جنيه دى مش رسوم فسخ التعاقد
دول ثمن الراوتر

ممكن تتصل ب155 وهتعرف بنفسك

انا فسخت تعاقد تقريبا فى كل الشركات وكلهم بدفع 200 جنيه بس من غير ما ياخدوا الراوتر
انا كلمتهم تانى قال لى ممكن متدفعش فلوس بس هناخد الروتر و كده كده انا مش محتاج الروتر اساسن عندى روتر احسن منه
بس بفكر بعد ما اخد رقم الإلغاء ارجع لشركة tedata و امرى لله بالرغم انهم نصبم علية في 220 جنية سعر اشتراك نت 2 ميجا ووصلم السرعة اقل بكتير كانت 360 كيلو !
لان مشكلة شركة فودافون مطبقين نظامين على الناس
عملاء جدد تدفع 299 جنية تاخد سرعة 8 ميجا و ليك 120 جيجا
و عملاء جدد تدفع 350 جنية تاخد سرعة 8 ميجا و ليك 300 جيجا !
انا لو اتصلم بية هقلهم ده سبب اللاغاء
بيقلولى ان المساحة هتزيد من 120 جيجا الى 300 جيجا لكل الناس بعد أسبوع و طبعا كذابين !
و المفروض حتى لما تزيد الناس المشتركة جديد يبقى ليهم خصم 50 % يعنى ادفع 175 جنية حق سرعة 8 ميجا لانى من العملاء الجدد !
من الاخر هما عوزين يطبقم نظامين ذي ما قلت لك ناس تدفع 299 جنية تاخد 120 جيجا و ناس تدفع 350 تاخد 300 جيجا و لو انت مشترك جديد مينفعش تزود سعر الاشتراك من 299 جنية الى 350 جنية علشان تاخد مساحة 300 جيجا بدل 120 جيجا سئلتهم قالم مينفعش !

ahmed601
11-09-2015, 22:15
دلوقتى الشركة النصابة دى
منزلة نظام
سرعة 8 ميجا بى 599 جنية مساحة تحميل 450 جيجا
و انا كنت مشترك عرض على سرعة 8 ميجا بمساحة تحميل 120 جيجا بسعر 299.5 جنية خصم 50 %
يعنى المفروض سعر اشتراكى الاصلى 599 جنية قبل الخصم يعنى المفروض استفيد بى 450 جيجا بعد الخصم برضة و ادفع 299.5 جنية !
قالم مينفعش ادفع 50 جنية رسوم تحويل للباقة و خش على باقة 300 جيجا سرعة 8 ميجا بى 350 جنية و قالم حتى العملاء الجدد في خصم 50 % مش هيستفيد اكتر من مساحة 120 جيجا ! و بصراحة حاسس الشركة دى بتعمل تلاعب و نصب على المشتركين !

Dr.MahmoudGaber
12-09-2015, 02:21
بص يا باشا ,انا هقولك على سر مايعرفهوش ناس كتير قالهولى واحد شغال فى احد شركات النت الكبرى بس معرفش ممكن تستفيد بالكلام دة ولا لأ (على فكرة انا ماجربتوش ),,,
تتصل بيهم وتتكلم وانت حاطت رجل على رجل وتقولهم انا ماعدتش هدفع فاتورة النت تانى خالص علشان العرض الجديد احسن من اللى انا علية وارخص و للعملاء الجدد فقط ( والمفروض الناس المحترمة تهتم بالعملاء الاساسيين اكتر من العملاء الجدد مش العكس ) ومش مرجع راواتر ومش دافع غرامة واعلى مافخيلكم اركبوة ومش فارق معايا ومش هافصل النت كمان - وعندى تليفون اخويا فالشقة اللى جانبى هاخلية يشترك من شركة تانية عاملة عرض احلى من اللى عندكم وهاخد سلك نت عندة من البلكونة - وانتم اللى ابتديتم وطالما بتهتموا بالعملاء الجدد خلاص هعمل نفسى عميل جديد بس فى شركة تانية علشان انتم مابتقدروش الناس اللى معاكم من زمان.

بس الكلام دة ماتقولوش لموظف عادى ,, تقولة لحد من السيلز او بمعنى ادق الناس اللى بتابع المشاكل وتحلها (الشخص اللى بيتصل بيك يتفاوض معاك علشان ترجع تفتح الاشتراك تانى وبيعمل شوية تسهيلات ) .
شركات التصالات من اول يوم فتحت فيه وهى شغالة بنظرية تسويقية مشهورة عالميا باسم سكيم او سكيمنج
ال سكيم دة اللى هو وش اللبن (طبقة القسطة اللى بتتكون اعلى اللبن ) .
لو تفتكر خط موبينيل او كليك (فودافون) اول ما نزل كا بكام تقريبا 1500 جنية ,وبعد ما الشركات خلصت طبقة الناس اللى معاها تمن الخط (كريمة المجتمع) عملتلهم سكيمنج ونزلت للطبقة اللى بعدها .
نفس الكلام حاليا فالنت هم عارفين ان معظم مستخدمى النت مايقدروش يستغنوا عنة يوم واحد وناس معظمها محترم ومش بتاع مشاكل , فهما حاليا عملولك سكيمنج على اساس انهم مسكينك من ايدك اللى بتوجعك وانت راجل محترم ومش هتتكلم فخلاص عيزين يشوفو الطبقة اللى بعدك , ولو سالتنى هما يلزمهم مين , انت ولا المشترك الجديد هقوللك هم عايزين كل حاجة باقل خدمات يقدموها , فلو انت عرفتهم انك مش هتبقى معاهم هيبوسوا رجلك علشان ترجع تانى وستقنى هم لو بيكسبوا منك جنية واحد مش هيسيبوك .

ahmed601
12-09-2015, 11:31
بص يا باشا ,انا هقولك على سر مايعرفهوش ناس كتير قالهولى واحد شغال فى احد شركات النت الكبرى بس معرفش ممكن تستفيد بالكلام دة ولا لأ (على فكرة انا ماجربتوش ),,,
تتصل بيهم وتتكلم وانت حاطت رجل على رجل وتقولهم انا ماعدتش هدفع فاتورة النت تانى خالص علشان العرض الجديد احسن من اللى انا علية وارخص و للعملاء الجدد فقط ( والمفروض الناس المحترمة تهتم بالعملاء الاساسيين اكتر من العملاء الجدد مش العكس ) ومش مرجع راواتر ومش دافع غرامة واعلى مافخيلكم اركبوة ومش فارق معايا ومش هافصل النت كمان - وعندى تليفون اخويا فالشقة اللى جانبى هاخلية يشترك من شركة تانية عاملة عرض احلى من اللى عندكم وهاخد سلك نت عندة من البلكونة - وانتم اللى ابتديتم وطالما بتهتموا بالعملاء الجدد خلاص هعمل نفسى عميل جديد بس فى شركة تانية علشان انتم مابتقدروش الناس اللى معاكم من زمان.

بس الكلام دة ماتقولوش لموظف عادى ,, تقولة لحد من السيلز او بمعنى ادق الناس اللى بتابع المشاكل وتحلها (الشخص اللى بيتصل بيك يتفاوض معاك علشان ترجع تفتح الاشتراك تانى وبيعمل شوية تسهيلات ) .
شركات التصالات من اول يوم فتحت فيه وهى شغالة بنظرية تسويقية مشهورة عالميا باسم سكيم او سكيمنج
ال سكيم دة اللى هو وش اللبن (طبقة القسطة اللى بتتكون اعلى اللبن ) .
لو تفتكر خط موبينيل او كليك (فودافون) اول ما نزل كا بكام تقريبا 1500 جنية ,وبعد ما الشركات خلصت طبقة الناس اللى معاها تمن الخط (كريمة المجتمع) عملتلهم سكيمنج ونزلت للطبقة اللى بعدها .
نفس الكلام حاليا فالنت هم عارفين ان معظم مستخدمى النت مايقدروش يستغنوا عنة يوم واحد وناس معظمها محترم ومش بتاع مشاكل , فهما حاليا عملولك سكيمنج على اساس انهم مسكينك من ايدك اللى بتوجعك وانت راجل محترم ومش هتتكلم فخلاص عيزين يشوفو الطبقة اللى بعدك , ولو سالتنى هما يلزمهم مين , انت ولا المشترك الجديد هقوللك هم عايزين كل حاجة باقل خدمات يقدموها , فلو انت عرفتهم انك مش هتبقى معاهم هيبوسوا رجلك علشان ترجع تانى وستقنى هم لو بيكسبوا منك جنية واحد مش هيسيبوك .

انا مشترك على سرعة 8 ميجا بسعر 599 جنية بعد الخصم علشان انا عميل جديد اصبحة بى 299.5 جنية و المفروض دلوقتى السرعة ال 8 ميجا الية بسعر 599 جنية ليك 450 جيجا مخدتهمش بيقلى اخرك 120 جيجا او تخرج من العرض و تدفع 350 جنية مقابل 300 جيجا !

التركي
27-09-2015, 15:43
الف شكر معلومات قيمة