المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة فى هاتف IPHONE 3Gs !

ahmed abouelkhe
05-09-2015, 18:10
انا معايا iphone 3gs الجهاز كان شغال معايا بشكل ممتاز جدا وهو على نظام ios 6.1.3 المهم انا غيرت النظام لـ ios 6.1.6 وعملتلو جيلبريك واشتغل تماما , والكام دوت من سنه ونص , وانا لاخظت فى خلال السنه اللى التيليفون كان عليه ios 6.1.6 انو مش بيشغل شبكات الـ 3G مع العلم ان فى النظام السابق (6.1.3) كان شغال عادى , وفى الفترة الاخيره لاحظت ان التيليفون بقا كل شويه يضيع الشبكه ويبحث عنها كل شويه على الحال ده لحد لما يقولى مفيش ارسال او مفيش شبكة , والعيب الكبير لان لو سبتو كل شوية يبحث التيليفون بيسحب من البطارية جامد اوى ..... فما الحل :( ؟! , وهل ممكن ارجع لنظام ios 6.1.3 تانى ؟! .

انا كان عندى استفسار اخر : كام سعر شاشة الهاتف (مستعملة او جديده) ؟
وكام سعر السماعات الخاصه بالهاتف (الداخليه للهاتف) ؟

MOHAMED FAROOQ
06-09-2015, 04:06
أخى الغالى ..
للأسف لن تستطيع الرجوع لأى نظام أقدم من ios 6.1.6
شخصياً أنا عملت التحديث ده لأكثر من جهاز iphone 3gs وأخرهم كان أول أمس ... لكن لم أرى هذه المشكله نهائياً ..

عمتاً قم بإعاده ضبط إعدادات الشبكه ..
بالدخول للقائمه ثم الإعدادات ثم عام ثم إعاده ضبط الإعدادات ثم إختار كلمه ( إعاده ضبط إعدادات الشبكه ) وإنتظر إلى أن ينتهى وراقب وضع الشبكه ..
إن لم تحل المشكله .. قم بإعاده تثبيت النظام وراقب الشبكه وبدون جيلبريك .. إن لاحظت أنها مستقره فالمشكله كانت من أداه فى الجيلبريك أو من الجيلبريك نفسه وإن لم تحل المشكله فستكون حينها عطل هاردوير ولابد من الذهاب لفنى متخصص ..

أما بالنسبه لسعر الشاشه والسماعه .. فلن يفيدك فيها إلا مركز صيانه .. وكل مركز سيختلف فى سعره ..

ahmed abouelkhe
07-09-2015, 02:26
أخى الغالى ..
للأسف لن تستطيع الرجوع لأى نظام أقدم من ios 6.1.6
شخصياً أنا عملت التحديث ده لأكثر من جهاز iphone 3gs وأخرهم كان أول أمس ... لكن لم أرى هذه المشكله نهائياً ..

عمتاً قم بإعاده ضبط إعدادات الشبكه ..
بالدخول للقائمه ثم الإعدادات ثم عام ثم إعاده ضبط الإعدادات ثم إختار كلمه ( إعاده ضبط إعدادات الشبكه ) وإنتظر إلى أن ينتهى وراقب وضع الشبكه ..
إن لم تحل المشكله .. قم بإعاده تثبيت النظام وراقب الشبكه وبدون جيلبريك .. إن لاحظت أنها مستقره فالمشكله كانت من أداه فى الجيلبريك أو من الجيلبريك نفسه وإن لم تحل المشكله فستكون حينها عطل هاردوير ولابد من الذهاب لفنى متخصص ..

أما بالنسبه لسعر الشاشه والسماعه .. فلن يفيدك فيها إلا مركز صيانه .. وكل مركز سيختلف فى سعره ..

شكرا لرد حضرتك , لاكن انا عملت اعادة ضبط للشبكة , ومفيش حل بردو , انا شكلى كده هعمل ريستور للجهاز

MOHAMED FAROOQ
07-09-2015, 05:05
إذن قم بعمل ريستور لتتأكد من أن المشكله ( سوفتوير أو هاردوير )
وإن شاء الله خير ...