المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : [مصر] ما رأيكم فى هذه التجميعه ؟

mynameisbahaa
06-09-2015, 11:05
السلام عليكم ورحمه الله
ما رأيكم فى التجميعه دى ؟

المعالج : core i5 4440 او 4460
اللوحه الام : MSI H97 PC Mate Socket 1150

الرام : Kingston ValueRAM 4GB DDR3 1600MHz CL11

الدريف : Kingston SSDNow V300 60GB Solid-State Drive (SV300S37A/60G)

باور : Corsair VS Series VS450M 450w او HEC (Gamma) 350w PSU . هل يكفى hec gama i وهل هو جيد ؟

الكيسه : Cooler Master N300 Mid Tower او Corsair Graphite Series 230T . ايهم افضل و اجمد ؟

أقصى ميزانية محددة: فى حدود 3000 ل 3700
- استخدامك للجهاز: تسجيل صوت وسكرين كاست , بعض الفوتوشوب , اوفيس
- حجم الشاشة و الدقة (Resolution) التي تستخدمها: 24 بوصه , 1920 * 1200 , https://www.amazon.com/Dell-UltraSharp-24-Inch-LED-Lit-Monitor/dp/B005JN9310

- القطع التي ستعيد استخدامها من الجهاز القديم: هارد ديسك 500 جيجا
- ميعاد شراء الجهاز: فى خلال ايام
- مكان الشراء:القاهره
- محل سكنك: محافظة الغربيه

ملحوظات :
1- مش محتاج كارت جرافيك ها اكتفى بالمدمج مع المعالج - على الاقل فى الوقت الحالى
2- مش محتاج معالج ولا لوحه ام بتيح overclocking
3- اللوحه الام لازم يبقى فيها مخرج DVI-D او DISPLAY PORT او الاتنين
4- ممكن ازود رامات لاحقا عند الحاجه
5- عشان التسجيل الصوتى ان شاء الله ها شترى external audio interface

** على فكره اللى كتبته ده من على كمبيوتر قديم مشترك بينى وبين اخى. فلو اتأخرت فى الرد شويه , يبقى مش عشان انا مطنش او كسلان :)
مستنى رأيكم و شكرا

phenomenon
06-09-2015, 22:40
وعليكم السلام ورحمه الله
الاقتراح كويس جدا واتاكد من شكل الراكه فى صفحه اللوحه الام اللى بتفكر تشتريها سواء VGA or DP or DVI or HDMI حسب احتياجاتك

mynameisbahaa
07-09-2015, 16:41
شكرا جزيلا لحضرتك على ردكم الكريم

بس سؤال لوحه msi دى سمعتها كويسه ؟ الحقيقه معنديش خبره الا مع لوحه اسوس فى جهازى القديم
اللوحه الاسوس اللى لقيتها Asus H81-GAMER Socket LGA 1150 اقل فى السعر حبه بس ملقيتش ليها مراجعات .
ملحوطه : انا كنت بقرا اراء الناس فى موقع http:/www.newegg.com (https://newegg.com) لقيت تجارب لناس مع لوحه msi اللى فوق ولكن ملقيتش اى ذكر لوحه اسوس المذكوره

phenomenon
07-09-2015, 17:17
شكرا جزيلا لحضرتك على ردكم الكريم

بس سؤال لوحه msi دى سمعتها كويسه ؟ الحقيقه معنديش خبره الا مع لوحه اسوس فى جهازى القديم
اللوحه الاسوس اللى لقيتها Asus H81-GAMER Socket LGA 1150 اقل فى السعر حبه بس ملقيتش ليها مراجعات .
ملحوطه : انا كنت بقرا اراء الناس فى موقع http:/www.newegg.com (https://newegg.com) لقيت تجارب لناس مع لوحه msi اللى فوق ولكن ملقيتش اى ذكر لوحه اسوس المذكوره

الشكر لله .. مفيش داعى للقلق من اى لوحه كنظام جوده او خامه

لوحه ASUS Gamer لسى جديده جدا فى السوق ومتوقع منلاقيش ليها مراجعات كتير
لان فى الغالب الشيبات المتوسطه فى السعر مش بيتعمل عليها مراجعات
يمكن تلاقى مراجعه h97 Gamer او Z97 Gamer

mynameisbahaa
08-09-2015, 10:52
شكرا لحضرتك وربنا يكرمك

كلمت البدر جروب اسأله على باور XFX TS Series 450W 80 Plus Bronze وقولت بالمره اسأله على اللوحه الام msi لقيته بيقولى ابعد عنها دى مكوناتها تايوانى وخدلك واحده جيجا بايت مكوناتها يابانى واستبدال فى اول شهر لو كانت معيوبه !!
حضرتك شايف ايه ؟ الحقيقه دى حاجه تدوخ !! ولو اللوحه باظت بعد كام شهر اعمل فيها ايه ؟ اول مره اسمع الكلام ده الحقيقه لانى اول مره اجمع كمبيوتر بنفسى

اسف, تقلت على حضرتك (:
شكرا جزيلا

Walid DX01
08-09-2015, 15:38
شكرا لحضرتك وربنا يكرمك

كلمت البدر جروب اسأله على باور XFX TS Series 450W 80 Plus Bronze وقولت بالمره اسأله على اللوحه الام msi لقيته بيقولى ابعد عنها دى مكوناتها تايوانى وخدلك واحده جيجا بايت مكوناتها يابانى واستبدال فى اول شهر لو كانت معيوبه !!
حضرتك شايف ايه ؟ الحقيقه دى حاجه تدوخ !! ولو اللوحه باظت بعد كام شهر اعمل فيها ايه ؟ اول مره اسمع الكلام ده الحقيقه لانى اول مره اجمع كمبيوتر بنفسى

اسف, تقلت على حضرتك (:
شكرا جزيلا

ازاي يعني مازربورد من شركه كبيره زي MSI هتنزل بجوده سيئه او هتتحرق من أول شهر ؟
عمري ما اشتريت مازربورد غير MSI وبتفائل بيها وعمر ماحصل مشكله وفي لوحات أم اقل من H97 بكتيييييير :)
اللي أعرفه ان مكونات اللوحه ياباني .. اكيد بعد كلامه انت مش مستريح للوحه
شوف اللي يريحك انت محدش هيجبرك علي حاجه .. واكيد هو بيقولك كده علشان اللوحه غير متاحه عنده والله واعلم

phenomenon
08-09-2015, 16:32
لالا مش كده خالص
صراحه غريبه انه يقول كده تايوان مش الصين وهو مين قاله ان جيجابايت يابانى وحتى ايه المشكله من تايوان
طيب ماهو عنده باورات وكروت صوت ولان وغيره صينى وزى الزفت بيبيعها ليه
شوف يا اخ محمد .. بغض النظر عن اى لوحه ام او اى هاردوير بعينه
ليه بنعمل مواضيع ونسال بعض ( بنجوجل ) عشان نستفيد من خبره بعض ونقدر نفيد نفسنا بنفسنا
عشان لما اكون رايح اشترى اى هاردوير او اى الكرتونيات اكون واثق جدا من اختيارى ...
ومش منتظر عامل فى شركه يودينى يمين وعامل شركه اخر يجيبنى شمال

مبدايا هو بيحاول يسهل عليك الامر وعلى نفسه لان اللوحه مش موجوده غير فى شركه النخيلى والدلتا اسكندريه
لكن لو كانت عنده كان هيكون رده مختلف
اى بائع لازم يجمل بضاعته ويعيب فى البضاعه الناقصه ( صدقنى انا اشتغلت بائع فتره طويله وعارف الدنيا ماشيه ازاى )

طبعا انا لم ارشحلك اللوحه الام وهى من اختياراك لكن حبيت اقولك رايى عن الموضوع وبعيد تانى مفيش داعى للقلق من اى لوحه ام

تعالى بقى للشىء الاهم
شركه MSI شركه تايوانى الاصل شركه GIGABYTE شركه تايوانى الاصل شركه ASUS شركه تايوانى الاصل شركه ASROCK شركه تايوانى الاصل
جميع اللوحات الام ASUS & GIGABYTE & ASROCK & MSI بيجى عليها باتش ختم الصناعه على شريحه البورده الرئيسيه made in Taipei وهى عاصمه تايوان
مفيش ولا لوحه فيهم تصنيع يابانى

ايه اللى بيكون تصنيع يابانى فى اللوحه : المكثفات ودوائر الطاقه او دايره تغزيه المعالج بالفولتيات
مفيش لوحه ام بتنزل دلوقتى فيها مكثفات صينى والحمد لله لكن المكثفات التايوانى يعتمد عليها فى الباور سبلاى بشكل كبير جدا
سواء فى باورات Seasonic or EVGA or Corsair or Superflower او الماركات العالميه فى تصنيع وشراء مكونات الباور سبلاى
واعمارها تصل الى 5 او 10 سنوات من فتره ضمانها الافتراضى للباور سبلاى لانها 105C وكفائه عاليه فى الاداء والاعمار

اما اللوحه الام ضمانها تلات سنين وممكن تتعب قبلها وممكن تعيش 10 سنين زى اى لوحه ام بل ممكن تخرج من المصنع فيها عيب عادى امر متفاوت

ده بخصوص لوحه MSI : اللوحه مالهاش مراجعات عشان نتاكد ان كانت دايره الفولتيه 10K Solid Cap ولا لا
لكن حتى وان كانت تايوانى مفيش مشكله لان فى فرق كبير جدا بين التايوانى والصينى
على العموم زى ماقولت لحضترتك متخليش البائع يقنعك بشىء : اللوحه ممتازه لو بتفكر تشتريها يمكن مش تكون اعلى دائره فولتيه حصلت وايه يعنى
لكن هتكون ادائها ممتاز فى التبريد زى باقى اللوحات وعمرها طويل وليها قده كبيره من التحمل تحت درجات حراره وفترات طويله

بوجهه عام لوحه جيجابايت واسيوس واضحه فى وصف دايره الفولتيه Solid Caps or 10K Solid Caps وجميعهم نوعيات يابانى
لوحه MSI اقتصاديه وده واضح فى سعرها ومش عيب او غلط او فيه اى خطوره او يقلل من كفائتها لكن يقلل من تكلفتها الصناعيه عشان تناسب
احتياجات الميزانيه البسيطه

mynameisbahaa
09-09-2015, 09:08
ازاي يعني مازربورد من شركه كبيره زي MSI هتنزل بجوده سيئه او هتتحرق من أول شهر ؟
عمري ما اشتريت مازربورد غير MSI وبتفائل بيها وعمر ماحصل مشكله وفي لوحات أم اقل من H97 بكتيييييير :)
اللي أعرفه ان مكونات اللوحه ياباني .. اكيد بعد كلامه انت مش مستريح للوحه
شوف اللي يريحك انت محدش هيجبرك علي حاجه .. واكيد هو بيقولك كده علشان اللوحه غير متاحه عنده والله واعلم

والله اللوحه انا اللى مختارها بنفسى محدش قاللى عليها . انا اللى اخترت المعالج وعلى اساسه فلترت اللوحات الام المتوافقه معاه وفلترتها على اساس السعر - هاعمل ايه بلوحه ام ب 1500 او 2000 جنيه وميزانيتى كلها فى حدود 3000 ل 3500 او 4000 - وبعد كده روحت قريت تعليقات الناس اللى اشترتها على موقع https://www.newegg.com والحقيقه اللوحه ال msi اخترتها واخده 8 تعليقات و اغلب الناس مدينها 5نجوم او 4 نجوم من خمسه بس المشكله ان التعلقيات كلها 8 تعليقات بس , فصعب قوى انك تتخذ قرار وتبقى مستريح وانت متخذه على معلومات قليله , وفى حاجات ممكن تقوتنى لانى زى ما قولت قبل كده انا مش ببنى كمبيوتر كل يوم , ده هيبقى تانى كمبيوتر فى حياتى والاولانى كنت شاريه متجمع جاهز من محل , عشان كده بتكلم معاكم واخذ رأيكم واقولكم اللى فى بالى واللى سمعته . بس . والحقيقه كلام الاخ البياع مش قلقنى من ناحيه اللوحه الام قد ما خلانى اقلق منه هو . لان زى ما حضرتك قولت حسيت انه بيبيعلى اللى موجود عنده وخلاص

mynameisbahaa
09-09-2015, 09:53
لالا مش كده خالص
صراحه غريبه انه يقول كده تايوان مش الصين وهو مين قاله ان جيجابايت يابانى وحتى ايه المشكله من تايوان
طيب ماهو عنده باورات وكروت صوت ولان وغيره صينى وزى الزفت بيبيعها ليه
شوف يا اخ محمد .. بغض النظر عن اى لوحه ام او اى هاردوير بعينه
ليه بنعمل مواضيع ونسال بعض ( بنجوجل ) عشان نستفيد من خبره بعض ونقدر نفيد نفسنا بنفسنا
عشان لما اكون رايح اشترى اى هاردوير او اى الكرتونيات اكون واثق جدا من اختيارى ...
ومش منتظر عامل فى شركه يودينى يمين وعامل شركه اخر يجيبنى شمال

مظبوط كلام حضرتك وهو ده اللى خلانى اخد رأيكم من الاول وكمان اقولكم على الكلام اللى الراجل قاله لى . انا عارف انكم هدفكم تساعدوا بعض مش هدف تجارى عشان كده بتكلم معاكم وبقولكم على الجديد فى الموضوع

مبدايا هو بيحاول يسهل عليك الامر وعلى نفسه لان اللوحه مش موجوده غير فى شركه النخيلى والدلتا اسكندريه
لكن لو كانت عنده كان هيكون رده مختلف
اى بائع لازم يجمل بضاعته ويعيب فى البضاعه الناقصه ( صدقنى انا اشتغلت بائع فتره طويله وعارف الدنيا ماشيه ازاى )

طبعا انا لم ارشحلك اللوحه الام وهى من اختياراك لكن حبيت اقولك رايى عن الموضوع وبعيد تانى مفيش داعى للقلق من اى لوحه ام

الموضوع كله انى كنت خايف تكون الميزانيه اللى انا حاطيطها تكون بتحجم الخيارات اللى قدامكم .

تعالى بقى للشىء الاهم
شركه MSI شركه تايوانى الاصل شركه GIGABYTE شركه تايوانى الاصل شركه ASUS شركه تايوانى الاصل شركه ASROCK شركه تايوانى الاصل
جميع اللوحات الام ASUS & GIGABYTE & ASROCK & MSI بيجى عليها باتش ختم الصناعه على شريحه البورده الرئيسيه made in Taipei وهى عاصمه تايوان
مفيش ولا لوحه فيهم تصنيع يابانى

ايه اللى بيكون تصنيع يابانى فى اللوحه : المكثفات ودوائر الطاقه او دايره تغزيه المعالج بالفولتيات
مفيش لوحه ام بتنزل دلوقتى فيها مكثفات صينى والحمد لله لكن المكثفات التايوانى يعتمد عليها فى الباور سبلاى بشكل كبير جدا
سواء فى باورات Seasonic or EVGA or Corsair or Superflower او الماركات العالميه فى تصنيع وشراء مكونات الباور سبلاى
واعمارها تصل الى 5 او 10 سنوات من فتره ضمانها الافتراضى للباور سبلاى لانها 105C وكفائه عاليه فى الاداء والاعمار

اما اللوحه الام ضمانها تلات سنين وممكن تتعب قبلها وممكن تعيش 10 سنين زى اى لوحه ام بل ممكن تخرج من المصنع فيها عيب عادى امر متفاوت

يعنى انا حقى ايه عند البائع ؟ 3سينن ضمان ولا هى سنه واحده ؟ ولو اللوحه عطلت خلال السنه , البائع يغيرها لى ولا بيصلحها ولا ايه ؟

ده بخصوص لوحه MSI : اللوحه مالهاش مراجعات عشان نتاكد ان كانت دايره الفولتيه 10K Solid Cap ولا لا
لكن حتى وان كانت تايوانى مفيش مشكله لان فى فرق كبير جدا بين التايوانى والصينى
على العموم زى ماقولت لحضترتك متخليش البائع يقنعك بشىء : اللوحه ممتازه لو بتفكر تشتريها يمكن مش تكون اعلى دائره فولتيه حصلت وايه يعنى
لكن هتكون ادائها ممتاز فى التبريد زى باقى اللوحات وعمرها طويل وليها قده كبيره من التحمل تحت درجات حراره وفترات طويله

هو انا لقيت الصوره دى على موقع msi نفسه :
https://postimg.org/image/5a4tb5y8z/

https://www.msi.com/product/mb/H97-PC-Mate.html#hero-overview
هو ده اللى حضرتك تقصده ؟
بس مش عارف الكلام ده ينطبق على كل اللوحات الام بتاعتهم ولا لوحات ولوحات لأ

بوجهه عام لوحه جيجابايت واسيوس واضحه فى وصف دايره الفولتيه Solid Caps or 10K Solid Caps وجميعهم نوعيات يابانى
لوحه MSI اقتصاديه وده واضح فى سعرها ومش عيب او غلط او فيه اى خطوره او يقلل من كفائتها لكن يقلل من تكلفتها الصناعيه عشان تناسب
احتياجات الميزانيه البسيطه

والله حضرتك شرحت شرح وافى وواضح
اكرمك الله واعزك
شكرا جزيلا ا لحضرتك

Walid DX01
09-09-2015, 10:18
موقع newegg ده متجر للشراء يعني مش مرجع يعتمد عليه في اراء المستخدمين
اللوحه ممتازه ومفيش داعي للقلق
ومفيش اي لوحه تانيه من باقي الشركات فيها مشكله لا هتتحرق من اول شهر ولا هيحصل اي حاجه
المهم دلوقتي ان اللوحه فعلا غير موجوده في مصر الا في محلات قليله ولو انت هتشتري من القاهره خلاص يبقي روح للنخيلي
وهتلاقي اللوحه وباقي المكونات اللي عايز تشتريها هناك .. وسيبك من التاني اللي بيحاول يضحك عليك
ويوصلك معلومه خطأ للاسف عشان يبيع وخلاص ..

mynameisbahaa
09-09-2015, 10:55
موقع newegg ده متجر للشراء يعني مش مرجع يعتمد عليه في اراء المستخدمين
اللوحه ممتازه ومفيش داعي للقلق
ومفيش اي لوحه تانيه من باقي الشركات فيها مشكله لا هتتحرق من اول شهر ولا هيحصل اي حاجه
المهم دلوقتي ان اللوحه فعلا غير موجوده في مصر الا في محلات قليله ولو انت هتشتري من القاهره خلاص يبقي روح للنخيلي
وهتلاقي اللوحه وباقي المكونات اللي عايز تشتريها هناك .. وسيبك من التاني اللي بيحاول يضحك عليك
ويوصلك معلومه خطأ للاسف عشان يبيع وخلاص ..

موقع newegg بالتعاون مع موقع ايجى برايسيز سهلولى كتير تحديد المكونات اللى هاشتريها , عن طريق ايجى برايسيز عرفت ايه المتاح فى السوق المصرى وعن طريق newegg عرفت رأى الناس اللى اشترت المكون ده . وساعات كنت بقرا اراء الناس على amazon . انا عارف ان newegg متجر شراء بس فيه تبويب اسمه "reviews" الناس بتكتب فيه تجربتها مع المنتج سواء بالايحاب او بالسلب والحقيقه معرفش غيره .

هو مفيش الا النيخيلى و دلتا كمبيوتر فى الاسكندريه ودلتا اقل من النخيلى ب 100 جنيه طبقا للاسعار الموجود على موقع ا (https://********.com)يحى برايسيز بالنسبه للوحه الام فقط . هاكلمهم واشوف باقى المكونات عامله كام عند كل واحد فيهم ان شاء الله

شكرا جزيلا لرد حضرتك الكريم
اكرمك الله واعزك

phenomenon
10-09-2015, 01:46
اهم شىء مع استلامك للوحه الام حاول تجربه اغلب منافذ وسوكيت اللوحه عشان تتاكد ان مفيش عيب مصنعى بس يعنى للاحتياط وده لاى لوحه ام مهما كانت
ومش تقلق خالص : الامر لا يعنى الاهتمام بنسبه 0%100 ماهى نوعيات المكثفات الموجوده باللوحه الام طالما هى ليست موجهه لكسر السرعه ولكن ان اتضح
انها موجهه لكسر السرعه ولاحظت انها ليست بكفائه جيده او لاحظت ارتفاع فى درجات الحراره فهو امر طبيعى جدا للوحات الغير مخصصه للكسر كشريحه Z لهذا الجيل
ويجب ان تمتنع عن الكسر فورا للحفاظ على عمرها اطول فتره ممكنه
ليك 11 شهر ضمان فى الشركه وضعفهم مع الوكيل وممكن حتى تروح للشركه اللى انت شارى منها بعد الفتره لو حصل اى شىء وهياخدوها منك ويودوها هما الوكيل عادى جدا

mynameisbahaa
10-09-2015, 12:38
شكرا جزيلا لرد حضرتك :)

اهم شىء مع استلامك للوحه الام حاول تجربه اغلب منافذ وسوكيت اللوحه عشان تتاكد ان مفيش عيب مصنعى بس يعنى للاحتياط وده لاى لوحه ام مهما كانت

انا ممكن اجرب slot بتاع الرام و sata و المخارج زى vga ,dvi , usb لكن pci ,pci express الحقيقه انا معنديش كارت جرافيك اجربهم بيه فى امكانيه انى اجربهم بحاجه تانيه ؟

ومش تقلق خالص : الامر لا يعنى الاهتمام بنسبه 0%100 ماهى نوعيات المكثفات الموجوده باللوحه الام طالما هى ليست موجهه لكسر السرعه ولكن ان اتضح
انها موجهه لكسر السرعه ولاحظت انها ليست بكفائه جيده او لاحظت ارتفاع فى درجات الحراره فهو امر طبيعى جدا للوحات الغير مخصصه للكسر كشريحه Z لهذا الجيل
ويجب ان تمتنع عن الكسر فورا للحفاظ على عمرها اطول فتره ممكنه

اسف بس انا تهت منك فى الجزئيه دى ->
" انها موجهه لكسر السرعه ولاحظت انها ليست بكفائه جيده او لاحظت ارتفاع فى درجات الحراره فهو امر طبيعى جدا للوحات الغير مخصصه للكسر"
مش فاهم ازاى هى موجهه للكسر وفى نفس الوقت غير مخصصه للكسر ؟
هيا اللوحه الام msi عرفت انها تدعم overclocking عكس المعالج والرام اللى مختارهم . انا مش عايز اعمل كسر للسرعه , والحقيقه مش عارف هل كسر السرعه ده خاصيه اوتوماتيكيه ولا انا اللى بعملها بارادتى

ليك 11 شهر ضمان فى الشركه وضعفهم مع الوكيل وممكن حتى تروح للشركه اللى انت شارى منها بعد الفتره لو حصل اى شىء وهياخدوها منك ويودوها هما الوكيل عادى جدا

بيغيرها لى ولا بيصلحها خلال ال 11 شهر ؟

phenomenon
10-09-2015, 16:50
بالظبط هو الشىء اللى انت قولته ده
اولا اللوحه مش داعمه لكسر السرعه والبيوس مش غنى بالخصائص لعمليات ضبط كسر السرعه طالما اللوحه ليست شيبايه Z87 or Z97
هذه هى اللوحات المخصصه لكسر السرعه وهذه هى اللوحات التى يجب ان اهتم بمعرفه دوائر الفولتيات فيها لانى هبدا فى تغزيه المعالج بفولتيات وجهد اعلى فى حاله كسر السرعه

ولكن مع الجيل الرابع ومعالج pentium G3258 انتل قدمت ميزه كسر سرعته وبكده قررت الشركات جميعها انها تقدم امكانيه كسر سرعه المعالج ده عن طريق معامل الضرب ليه
او عن طريق خاصيه اوتوماتيك داخل البيوس او بالسوفت الخاص باللوحه عشان هى تقوم بالكسر بدلا منك للمعالج ده فقط
وجميع اللوحات الام او اغلبها بشيبات ضعيفه وامكانيات ضعيفه تنافست على الامر ده لكن الامر ده غير جيد بالنسبه لاى لوحه ام مش Z87 or Z97
وعشان كده انا بنبهك فقط حتى لو كان فى امكانيه كسر السرعه مقدمه من الشركه لجذب انتباهك لكن يفضل عدم القيام بها الا مع اللوحات المخصصه قدر الامكان

بخصوص الصيانه : هى باظت خلاص :) خليك متفائل ياعم او او فكر بلوحه تانيه عشان اهم شىء الراحه النفسيه
عموما هو بيعملك صيانه ليها لو فى قطعه تالفه هو عنده قطع غيار اصليه لبعض المكونات لكن لو مش هيقدر يعملها بترجع المصنع الام ويعطيلك واحده تانيه هو

mynameisbahaa
11-09-2015, 08:28
بالظبط هو الشىء اللى انت قولته ده
اولا اللوحه مش داعمه لكسر السرعه والبيوس مش غنى بالخصائص لعمليات ضبط كسر السرعه طالما اللوحه ليست شيبايه Z87 or Z97
هذه هى اللوحات المخصصه لكسر السرعه وهذه هى اللوحات التى يجب ان اهتم بمعرفه دوائر الفولتيات فيها لانى هبدا فى تغزيه المعالج بفولتيات وجهد اعلى فى حاله كسر السرعه

ولكن مع الجيل الرابع ومعالج pentium G3258 انتل قدمت ميزه كسر سرعته وبكده قررت الشركات جميعها انها تقدم امكانيه كسر سرعه المعالج ده عن طريق معامل الضرب ليه
او عن طريق خاصيه اوتوماتيك داخل البيوس او بالسوفت الخاص باللوحه عشان هى تقوم بالكسر بدلا منك للمعالج ده فقط
وجميع اللوحات الام او اغلبها بشيبات ضعيفه وامكانيات ضعيفه تنافست على الامر ده لكن الامر ده غير جيد بالنسبه لاى لوحه ام مش Z87 or Z97
وعشان كده انا بنبهك فقط حتى لو كان فى امكانيه كسر السرعه مقدمه من الشركه لجذب انتباهك لكن يفضل عدم القيام بها الا مع اللوحات المخصصه قدر الامكان

الله ينور عليك, كده انا فهمت , شكرا جزيلا :D

بخصوص الصيانه : هى باظت خلاص :) خليك متفائل ياعم او او فكر بلوحه تانيه عشان اهم شىء الراحه النفسيه

انا مش قلقان من اللوحه دى على وجه الخصوص, بس الواحد خايف يكون قليل البخت:ah5:. واعطال الكمبيوتر بتبقى صعبه التشخيص خاصه لو مش عندك قطع غيار تجرب بيها

عموما هو بيعملك صيانه ليها لو فى قطعه تالفه هو عنده قطع غيار اصليه لبعض المكونات لكن لو مش هيقدر يعملها بترجع المصنع الام ويعطيلك واحده تانيه هو

سؤال : اجيب الباور ده :XFX TS Series 450W 80 Plus Bronze 450
ولا ده : SeaSonic S12II Bronze 520W 80 PLUS
او حضرتك ترشح ايه ؟

انا عارف انى تقلت على حضرتك . بس اعذرنى لسه مبتدئ :ah27:
شكرا جزيلا لحضرتك :)