المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أسعار أحدث الهاردوير في مصر ( متجدد ).

الصفحات : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [12] 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22

intelconroe
06-06-2007, 00:40
اولا الهارد ده سيجيت عاملاهومش غلطتى انك مسمعتش عنه
ثانيا كينجستون وغيرها مش هى اللى بتصنع الشيبات اللى على الرامات يعنى ببساطه مش كينجستون ولا شينتك ولا سبيكتك عليها شيبات للشركات ده انما بيشتروها من شركات تانيه زى
هاينكس ومايكرون وسامسونج وكروت الشاشه اكبر مثل على كده عمرك شوفت كرت شاشه عليه رامات كينجستون او شينتك والف شكر

someone2010
06-06-2007, 00:43
أيه الفرق بين الموبايل راك و ال USB TO IDE CABLE ؟؟
ويا ريت أعرف طريقة توصيل الموبايل راك ؟؟؟ هل بيتوصل بكابل داتا و كابل باور ؟
ويا ريت أسعار الموبايل راك وال USB TO IDE CABLE اللي في الصورة اللي فوق ديه

someone2010
06-06-2007, 10:58
أيه يا جماعه محدش رد عليا ليه ؟Con:

SHERIF_ATHLON
06-06-2007, 13:41
أخي العزيز وائل العنانى أهلا بك و بالنسبة للهارد فتوكل علي الله و أشتري الهارد الSEAGATE لن تندم أداء جيد و قوة تحمل و فترة ضمان خمس سنوات من التوكيل و موجود منه موديل 300GB بسعر 475 جنيه و هذا الرابط الخاص به و هو 16MB BUFER AND SATA2
https://www.seagate.com/www/en-us/products/product_finder/
و بالنسبة للرامات يفضل أن تقوم بشراء قطعتين القطعة 1GB و أفضل المتاح حاليا KINGSTONE 1GB BUS 667 بسعر 240 جنيه للقطعة و بالنسبة للباص 800 فأفضل و أرخص موديل متاح هو من شركة CHAINTECH مثل ما أشار عليك الأخ الفاضل intelconroe بس للأسف لا يوجد منها حاليا ألا 512 أو يمكنك الأنتظار حتي تصل دفعات جديدة الي التوكيل أن شاء الله
و الباور ان شاء الله سوف تجده لأنه منتشر وسوف تجده عند وكيل XFX شركة كايرو كمبيوتر
و المعالج ما شاء الله لا كلام عليه و ربنا يبارك لك في الجهاز أن شاء الله
أخي العزيز hamido بالنسبة للباور المازوري فلي أحد الأصدقاء يعمل في شركة و أخرج منه عدة قطع و أخبرني انه ممتاز ولا توجد منه مشاكل حتي الأن
أخي العزيز someone2010

أيه يا جماعه محدش رد عليا ليه ؟
أنت زعلان ليه بس

أيه الفرق بين الموبايل راك و ال USB TO IDE CABLE ؟؟
ويا ريت أعرف طريقة توصيل الموبايل راك ؟؟؟ هل بيتوصل بكابل داتا و كابل باور ؟
ويا ريت أسعار الموبايل راك وال USB TO IDE CABLE اللي في الصورة اللي فوق ديه
أنت لم توضح الموبايل راك العادي الذي يركب به الهارد و يكون داخل الجهاز مثل الذي في هذا الرابط
https://www.nextag.com/mobile-rack-hard-drive/search-html?nxtg=79710a1c052a-36F77189846EBE80
فهو عادي بيركب بكابل داتا و كابل باور و بالنسبة لأسعار ال USB TO IDE CABLE فيوجد منه موديلين الموديل الأول و هو مثل الذي في الصورة و بسعر حوالي 30 جنيه و يوجد موديل أخر يقوم بتشغيل IDE AND SATA و بسعر 45 جنيه واتمني أن أكون قد أستطعت أفادتك
Wink:

someone2010
06-06-2007, 14:48
يا شريف هو الموبايل راك أنواع؟وسعره كام؟؟ولازم أخد الكيس معايا عشان البياع يركبهولي؟

3m.Ahmed
06-06-2007, 14:55
السلام عليكم
ملاحظة و نصيحة
الهارد راك في اغلب انواعه بيزود حرارة الهارد و يقلل عمره فاحرص علي الراك في تهوية جيدة و الهارد مركب فيه باحكام
تاني حاجة الراك بسيمح بحركة الهارد خارج جهاز الحاسب مما يعرضه للصدمات و برضه تقليل عمره و تعطله
فلاحظ الحفاظ علي الراك و الهارد من الصدمات

someone2010
06-06-2007, 15:25
السلام عليكم
ملاحظة و نصيحة
الهارد راك في اغلب انواعه بيزود حرارة الهارد و يقلل عمره فاحرص علي الراك في تهوية جيدة و الهارد مركب فيه باحكام
تاني حاجة الراك بسيمح بحركة الهارد خارج جهاز الحاسب مما يعرضه للصدمات و برضه تقليل عمره و تعطله
فلاحظ الحفاظ علي الراك و الهارد من الصدمات
أنا مش حركب فيه هارد .... حركب دي في دي RW بتاع جهاز تاني.... عشان كل شويه بنقله وبفتح الكيس .......المهم هو في منه أنواع ؟؟ يعني نوع يدعم الساتا وكده ولا أيه النظام و سعره كام؟

وائل العنانى
06-06-2007, 16:15
السلام عليكم
أنا بابحث عن أحد الهاردين WD SE16 160Gp Buffer 16mp أو Seagate Buffer 16mb ، أنا مش لاقيهم خالص ، بحثت فى التوكيل بتاع كل واحد منهم وفى مولات روكسي ، حد يعرف ألاقيهم فين ؟
وبالنسبة للرامات الـ 1GB bus 800 ، إيه أفضل نوع .
وشكرا

zicostation
06-06-2007, 17:14
سلام عليكم
انا اللى كنت سالت عن شاشة crt 19 وقولتلى مفيش الا ديل و سى تى اكس وبالسعر اكيد جودتهم مشكويسة فرحت جبت شاشة 21 بس ترينترون مش شادو ماسك مستعملة بس نضيقى وبسوط بيها
اللى عايز اساله بقة دلوقتى عن الكيسات انت ذكرت الثرى دى اورورا بس فى موديل تانى اجدد وشكله اخلى اسمه ثرى دى اورورا 570 فهل وكيل جيجابايت جابها مصر ولا معندوش غير القديمة اللى تسعمية وى انا مستعد ادقع مبلغ فى كيسه بس يدونا الأختيارات زى اللى متاحة برة مصر

HuLkY
06-06-2007, 18:11
السلام عليكم
أخ شريف بجد موضوع متميز جدا و الناس هنا زى الفل بصراحة
دى اول مشاركة لى و أحب أسأل شوية أسئلة لو أمكن
1-لو أمكن بس تقول لنا فين توكيلات القطع الحديثة فى الأسكندرية؟و أرقام التليفونات لو أمكن؟
2-ليه فى مصر الأسعار متغيرة بعدم ثبات---خلال أيام قليلة بينخفض أو يرتفع السعر بلا مبرر؟
3-كارت فيجا XFX-GeForce 8600 GTS XXX Edition سعره وصل كام؟
4-إيه هو أحسن سعر لأحسن ماركة باور سبلاى تشغل الكارت ده و فيما فوق؟
5-أتأكد إزاى من الرمات الKingstone أصلية و لا مضروبة؟ هل من العلبة من بره؟و لا بيبقى سعر الأصلى أعلى؟
6-هل فيه فمصر Dual Channel Kit? و أشترى مثلا 2 جيجا كل واحدة 1 جيجا و يشتغلم كويس؟
ألف شكر على إهتمامكم بجد و منتدى يستاهل كل الحب الخير
إجابة للأخ someone2010 أنا بستعمل كابل زى اللى هو نزل صورته ده و حطيت عليه هارد ديسك و جربت عليه كمان DVD Rewiter و كان شغال فل
الكابل كان عامل 45 جنيه و كان كويس جدا
ألف شكر يا شباب
سلام عليكم
:Big::)

hamido
06-06-2007, 20:18
السلام عليكم
يا شباب أنا محتار بين البوردة 945p-s3 و 965p-ds3
الأولى سعرها 490 و الثانية 870
فرق سعر كبير و شايف انه ما يستاهلش
بس في بوردة اللى هي 965p-s3 دي معرفش عنها حاجة .. بس هي اكيد ارخص من الموديل ds3
كما هو الحال خارج مصر...

يا ريت أي حد يكون عارف سعرها يقولي عشان دي الحاجة الوحيدة اللى لم أستقر عليها حتى الان .. و المعالج سيكون E4300 ان شاء الله

وائل العنانى
07-06-2007, 00:27
السلام عليكم
يا شباب أنا محتار بين البوردة 945p-s3 و 965p-ds3
الأولى سعرها 490 و الثانية 870
فرق سعر كبير و شايف انه ما يستاهلش
بس في بوردة اللى هي 965p-s3 دي معرفش عنها حاجة .. بس هي اكيد ارخص من الموديل ds3
كما هو الحال خارج مصر...

يا ريت أي حد يكون عارف سعرها يقولي عشان دي الحاجة الوحيدة اللى لم أستقر عليها حتى الان .. و المعالج سيكون E4300 ان شاء الله

أنا كنت ها اتدبس فى وحدة 945 ، وعرفت من الجماعة هنا كتر خيرهم قالوا لي على المعلومات التالية:
إنها مش متوافقة بنسبة 100% مع البروسيسورات الـ Core 2 duo رغم ان شركتها كاتبه انها متوافقة ، ده غير إن الـ 965 أسرع بحوالى 15 أو 20% ، وكمان الـ 965 بتدعم ما بعد الـ Core 2 Duo يعنى ممكن تعمل ابديت فى المستقبل من غير ما تغيرها ، لكن 945 آخرها هو Core 2 duo يعنى مش ها تعرف تعمل أبديت فى المستقبل وها تضطر تغيرها ، وكمان بتقبل الرامات الـ bus 800 وبتقبل البروسيسورات الـ bus 1333 ، الموديل بتاعها بالضبط هو:
965P-DS3 rev 3.3 وعلى فكره أحسن سعر لقيته لها 850 فى شركة كمبيوداتا الدور التاني مول السخاوي ولو قال لك أكتر ابقى فاصله ، وربنا يوفقك

someone2010
07-06-2007, 01:47
شريف أنا قصدي على الموبايل راك بتاع الدي في دي مش الهارد ؟؟ تعرف بكام ؟و منين أشتريه؟

arabtoarab
07-06-2007, 10:08
حصلت علي الجهاز بفضل الله وتم التركيب وأكلمكم من عليه حالياَ والفضل لله أولا ثم لمساعدات الأخ العزيز شريف

نصح من مشتري
=============

لا تتبع السعر الذي يضعه الأخ شريف ولكن أجعله بالنسبه لك سعر أولي وفاصل في السعر لأنه فعلا المولات بتعلي جدا ولو فاصلت بتجيب أسعار حلوة

مثلا حصلع علي باور هيك 480 وات بمبلغ 450 جنيه من بعد المفاصلة لمرة واحدة فقط
أما الماذر بورد 965p-ds3 فحصلت عليها ب 850
كارت الشاشة لفيت 4 مولات كاملة للبحث عن 8500 من xfx لكن الكل يقول ان السحب عليها كان قوي جدا وأخر واحد سحب من الوكيل كان قبل دخولي له بنص ساعه مع أني كنت هناك قبلها بساعتين وما ذهبت له ( نصيب
وحصلت علي شينتك وأمري لله بمبلغ 705 جنيه فقط أي فاصلت في 20 جنيه ومن أول مرة وافق
طبعا من التوكيل كمبيو سنتر

عيبه أن المشتت والمروحة كأنها ألعاب أو كانك تستخدم كارت mx القديم بعكس ال xfx صاحب المشتت الكبير

أما البروسيسور فاصلت وحصلت علي 1335 فقط

نتكلم عن الهاردات
الويسترن متعقد منه فلم أشتريه أبداً ولكني سألت
والسيجيت المتوفر 160 - 200 - 300 تايلاني وصيني

نضيحة يا أخوة أنتبهوا
1- لا تشتري الصيني
2- هناك هاردات صيني مركونة عند البعض شارينها من أيام الغلو ويبعونها بنفس الثمن لكي لا يخسروا ويخبروك أن التايلاندي غير متوفر في السوق ( كذب )
فوجدت الهارد الصيني أغلي من التايلاندي ب 60 جنيه كاملة بسبب ما ذكرته لكم

بالنسبة للهاردات كلها بافر 8 سواء السيجيت أو الويسترن ولا تسألهم عن غير ذلك لأن كل أصحاب المحلات جهلاااااااااااااااء
واحد منهم بيقول لي البافر 16 في السكازي فقط !!

المهم للتفرقة بين البافر في السيجيت

أنظر للسريل علي الهارد
ST3300820AS بافر 8
ST3300622AS بافؤ 16

ولن تجد الثاني لا ويسترن ولا سيجيت وأتمني من شريف تصحيح الموضوع
( المعلومات أكيدة حصلت عليها قبل السفر لأهرم من غش البائعين )

بحصوص الكيس فكانت كلها سيئة ما عدا الكيسات الإحترافيك
فكيسة مثل جيجا بايت بثمن 950 جنيه كلها من الألومنيوم تخبط يدك فيها وتشعر بالجودة وتشعر أنها تغريك لأبعد حد ولكن لا مجال للتفكير

حصلت علي كيس دولفين بثمن 195 جنيه

الشاشة يوكد من فيوسون 1500 جنيه الداعمة لل ipod أقصد يركب بها
والثانية من بينكو وثمنها 1450 جنيه

ونصيحة مني أحصل علي الثانية مثلي
يوجد بها ميزتنين غير متوفرة بالأولي منها ضبط الإضائة حسب المحيط

ولكن الحقيقة جودة الصورة في lcd لم تعجبني مطلقاً

بالنسبة لسماعات الكريتف 2.1 حصلت عليها بمبلغ 120 جنيه وهذا أقل سعر قد تحصل عليه

أخواني أصحاب ال ddr1 بدأت ال 256 باث 400 تنقرض في الأسواق حتي لي الوكيل ولكنها موجودة في سوق العصر من الباب الأيسر أول محل علي اليسار

أما ال ddr2 فمتوفر بسرعة 667 فقط بمبلغ 140 جنيه لا يقبل النزول ولو جنيه وكمان ضمان مدي الحياة من الوكيل

أما عن 800 غير متوفر أطلاقا ولو توفرت يتكلموا في 900 جنيه ( حرامية )

كل الرامات المتوفر من كنج ستون هي رامات عادي وليست هايبر كما علقوا الأوراق في الخارج فلا تنخدعوا

أبخث عن رامات كينج ستون شيب من كينج ستون ( تجد الشيب أو ال ic مكتوب عليه kingstone لاحظ جيدا الإسم والحروف ولا تنخدع بأي حرف خاطئ في الوسط
أو أحصل عليها من الوكيل )

نزلت يا أخوة بوردة 865 بمبلغ 310 جنيه ( ساوند فقط ) ونزلناها ل 295 بالفصال لدي أحدهما لكن الكل رفض

وثمنها 295 تقريبا ( فيجا وساوند )

المميزات
1- تعديل الشب لتدعم pentium d - core2due
2- تدعم ديوال شانل ( أربع سوكت للرام )
3- بوردة جيدة لمن يريد التوفير

إذا أردت الحصول علي بوردة لسيلرون أو بانتيوم فلا تتنازل عن أقل من هذه أبداً

بالنسبة للباورات لا تستغني عن واحد من 3 ( لأصحاب الكروت العالية للشاشة )
hec
mazori
k-max

لا أذكر الأسماء جيدا ولكن هذه بالترتيب
ضمان الأول والثاني سنتين والثالث لم أسأئل

يوجد ايضا باور الخاص بالكيس دولفين بمبلغ 60 جنيه

الكيس جاموا نزل منها إصدارة ثانية وهي أجمل شكلاً ولكن بها عيب خطير يدل علي غفلة الشركة وهي أن فتحات ال usb والساوند فوق ال cd-rom مباشرة !!!
غفلة عجيبة جدا الحقيقة

باقي الكيسات لم تعجبني الصراحة لا من حيث التبريد ولا الشكل

arabtoarab
07-06-2007, 10:10
أعتذر عن الأخطاء الكثير ولكني وقعت في غفلة كبيرة أنا أيضا بعد الدوران 9 ساعات بين المولات

أشتريت كيبورد بشكل وتنسيق يختلف عما تعودت عليه
وبالتالي سأحتاج لفترة كبيرة للتعود علي التنسيق الجديد

لا أدري كيف مرت عليا هذه
لولا السفر لأرجعتها

hamido
07-06-2007, 12:44
مبروك عليك أخي arabtoarab الجهاز الرائع و ان شاء الله يدوم معك لسنوات بأداء ممتاز

عندي بعض الأسئلة لك:
1- هل المعالج E4400 C2D موجود في الأسواق ام لا ؟
2- هل الكيسة الدولفين جيدة التهوية و بها فتحات للمراوح ام اكتفي بالكيسة القديمة التي أملكها ؟

Bulldozer FX
07-06-2007, 14:04
مبارك عليك جهازك اخى arabtoarab وياريت تذكر مواصفات الجهاز بالتفصيل وسعره النهائى لان احد اصدقائى يريد شراء جهاز جديد وقد اذهب معه فى القريب انشاء الله لشرائه ومبارك عليك جهازك الجديد مرة اخرى

وائل العنانى
07-06-2007, 14:27
الف مبروك يا arabtoarab على الجهاز الجميل اللى انت جبته ، وعلى فكرة الرامات الـ Kingstone 512 bus 667 انا لقيتها على 125 بعد الفصال فى شركة كمبيوداتا بالدور التاني بمول السخاوي ، بس ماعرفش الشيب سيت بتاعها إيه ، وعموما الفرق مش كبير ، بالنسبة لكارت الفيجا اللى انت جبته ماتقلقش لأن الشينتك ماركة محترمة ، انا شفت كروت الجيجا بايت كلها بدون فانات (مراوح) حتى الـ 8500 وصحيح فيها بايب بس صفير جدا طوله مايزيدش عن 6 سم ، بالنسبة للهاردات أنا تعبت جدا من كتر اللف وفعلا مالاقيتش خالص بافر 16 لا فى الويسترن ولا فى السيجيت ، أعلى حاجة كانت 8 ، وسألت توكيل كل من الإتنين وقالوا لي مافيش (بيتكلموا على إنهم ماجابوهاش أصلا) وانت بتقول انك جبت سيجيت تايلاندي ، حجمه كام ومنين ؟ ، وعلى فكرة انا قلقان شوية من السيجيت لأنى أعرف عنه انه من مميزاته قدرته العالية على الإحتمال وعمر إفتراضي أطول بس من عيوبه إنه تقيل شويه ومش بسرعة الويسترن ، صحيح نظريا الإتنين بسرعة واحدة ، لكن عمليا الناس بتفضل الويسترن علشان السرعة بتاعته ، انت رأيك إيه ؟ انا كنت عايز اجيب فى حدود 400 جنيه وياترى لقيت الهاردات السيجيت التايلاندي فين ؟ ووكيل الكينجستون فين ؟
ومبروك تاني على الجهاز

SHERIF_ATHLON
07-06-2007, 15:03
أهلا بكم أخواني الأعزاء أن شاء الله تكونوا بخير سوف أبدا بالرد علي طلباتكم بالترتيب
أخي العزيز someone2010 بالنسبة للموبايل راك الذي تقصده فلا ينفع لك ألا EXTERNAL RACK و أن شاء الله سوف اسأل لك عنه هو في حدود من 150 و انت طالع و أن كان الأرخص تشتريلك USB TO IDE CABLE و سوف يؤدي المطلوب و زيادة أن شاء الله
أخي العزيز وائل العنانى الأفضل لك بالنسبة للهارد هو السيجيت و أنا يا جماعة و الله شوفت بعيني الهارد ال 300GB و موديله ST3300622AS وهو بافر 16 ميجا من الموقع الخاص بالشركة و يمكنكم التأكد من الموقع و هذا الرابط
https://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?vgnextoid=d1ae99f4fa74c010VgnVCM100000dd 04090aRCRD&locale=en-US
و بالنسبة للرام BUS800 فلا يوجد ألا CHAINTECH APOGEE 512MB بسعر 170 جنيه و خلال أسبوع سوف تصل دفعة 1GB أن شاء الله
اخي العزيزzicostation ألف مبروك علي الشاشة الجديدة و ربنا يبارك لك فيها و بالنسبة للكيسة الموجودة الموديل القديم
أخي العزيز Hulky بارك الله فيك
بالنسبة لموضوع التوكيلات يمكنك زيارة موضوع أخونا المتميز AYMAN2009 و هذا الرابط الخاص به
https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=54882
بالنسبة للأسعار المتغيرة :mad: أنت جيت علي الجرح الموضوع له أبعاد كثيرة لكن خلي بالك الأسعار سوف ترتفع علي الأجازة ربنا يلطف
بالنسبة لكارت الفيجا XFX-GeForce 8600 GTS XXX Edition لم يصل العادي منه بعد الذي نزل من الشركة XFX 8600GT AND XFX 8500GT و أتسحبوا من السوق
باور K-MEX 550W بسعر 225 جنيه
بالنسبة للرامة فيجب ان تتأكد من أسم الماركة جيدا و من الشيب عليها و ان شاء الله ربنا يكرمك و يوجد في السوق عبوة بها قطعتين بس بسعر أعلي من شرائهم منفصلتين
و لا شكر علي واجب و أن شاء الله أكون افدتك:frnd"
أخي العزيز hamido لم أجد GIGA-BYTE 965P-S3 الموجود الموديل الأعلي و جاري البحث عنها LooL
أخي العزيز arabtoarab
ألف ألف مبروك علي الجهاز و متكلفتناش نريد منك تقرير مفصل عن الجهاز

نصح من مشتري
=============

لا تتبع السعر الذي يضعه الأخ شريف ولكن أجعله بالنسبه لك سعر أولي وفاصل في السعر لأنه فعلا المولات بتعلي جدا ولو فاصلت بتجيب أسعار حلوة
عزيزي أنا دائما كنت أنوه أن الأسعار التي أضعها ليست أسعار نهائية فعند ساعة الشراء ممكن تحصل علي سعر أقل و خصوصا في هذه الفترة من السنة نتيجة الركود بسبب الأمتحانات و ممكن تروح تشتري تجد الأسعار أرتفعت ( لا قدر الله ) فأنا لم أقل أبدا أن سعري نهائي

المهم للتفرقة بين البافر في السيجيت

أنظر للسريل علي الهارد
ST3300820AS بافر 8
ST3300622AS بافؤ 16
أخي الفاضل أنا حزين :Unhappy: وذلك لأنك لم تحصل علي الهارد و صدقني موجود الموديل الثاني ST3300622AS ببافر 16 ميجا و أنا أخبرتك عن الشركة التي تبيعه هل نفذ من عندهم الهارد

وائل العنانى
07-06-2007, 15:48
أخي الفاضل أنا حزين :Unhappy: وذلك لأنك لم تحصل علي الهارد و صدقني موجود الموديل الثاني ST3300622AS ببافر 16 ميجا و أنا أخبرتك عن الشركة التي تبيعه هل نفذ من عندهم الهارد

اخي الكريم شريف
شكرا لك على متابعتك لنا ، أرجوا أن تخبرنا عن الشركة اللى بتبيع الهارد السيجيت بافر 16 ، انا مستعد أشتريه فورا ، خصوصا ان انا ناوي اشترى 3 أجهزة مع بعض ، يعنى مش عايز اتدبس فى 3 هاردات من ام بافر 8 ميجا
وبرجاء أنا تتصل بي ، انا سايب لك رقم تليفونى فى رسالة خاصة ، وانا موجود الآن واكون شاكر جدا لك

HuLkY
07-06-2007, 15:57
ألف ألف مبروك للأخ arabtoarab على جهازه الجديد و يا رب كده يدوم معاه على خير
يا شباب
لى بس سؤال هو رخم شوية بس بجد حاجة تغيظ
دلوقت لما نروح لتوكيل شركة و يقول إنه أخد توكيل كذا و نسال عن منتج يقول لك بكل خبرة
مفيش منه أساسا و هو مكسر الدنيا برة----------هل بجد التوكيل بيبقى عايز يبيع كل المخزون القديم و مش بيرضى ياخد من برة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
و لا هم مثلا بيركنوا ااشحنة مثلا عشان تقل فى السوق فيبيع بسعر مولع نار؟؟؟؟؟
يا ريت بس حد يوضح لى النقطة دى
و ألف شكر لكم جميعا
(H)(H)(H)(H)(H)(H)

وائل العنانى
07-06-2007, 16:46
يا جماعة أنا بقالي يومين باسأل نفس السؤال ، الإخوة اللى شافوا الهاردات اللى البفر بتاعها 16 ميجا ، شافوها فين ؟ يعنى عند مين ، وبكام ؟ وشكرا

ahmedsamir23
07-06-2007, 21:45
هل هناك بروسيسورات amd اعلى من ال 5200+.... فى السوق وما اسعارها...

وهل هناك بوردات شيب amd 690v..... or....697g......بلت ان فيجا....

arabtoarab
07-06-2007, 23:18
مبروك عليك أخي arabtoarab الجهاز الرائع و ان شاء الله يدوم معك لسنوات بأداء ممتاز

عندي بعض الأسئلة لك:
1- هل المعالج E4400 C2D موجود في الأسواق ام لا ؟
2- هل الكيسة الدولفين جيدة التهوية و بها فتحات للمراوح ام اكتفي بالكيسة القديمة التي أملكها ؟

الكيسة بها فتحة أمامية كبيرة جدا يمكنك تركيب مروحة كبيرة بها
وفتحة خلفية لمروحة متوسطة
وفتحة جانبية مع مروحة صغيرة

بالنسبة ل E4400 الأخ شريف يرد عليك بإذن الله لأني لم أسأل

arabtoarab
07-06-2007, 23:20
مبارك عليك جهازك اخى arabtoarab وياريت تذكر مواصفات الجهاز بالتفصيل وسعره النهائى لان احد اصدقائى يريد شراء جهاز جديد وقد اذهب معه فى القريب انشاء الله لشرائه ومبارك عليك جهازك الجديد مرة اخرى

الجهاز سأكتب مواصفاته بعد قليل فوق
وهو ثمنه 4500 جنيه من غير الشاشة

وزيادة علي المطلوب فوق

ماوس وكيبورد a4tech
dvd nec + light scripe
كيس دولفين
باور nec 480 وات ب 450 جنيه

arabtoarab
07-06-2007, 23:23
الف مبروك يا arabtoarab على الجهاز الجميل اللى انت جبته ، وعلى فكرة الرامات الـ Kingstone 512 bus 667 انا لقيتها على 125 بعد الفصال فى شركة كمبيوداتا بالدور التاني بمول السخاوي ، بس ماعرفش الشيب سيت بتاعها إيه ، وعموما الفرق مش كبير ، بالنسبة لكارت الفيجا اللى انت جبته ماتقلقش لأن الشينتك ماركة محترمة ، انا شفت كروت الجيجا بايت كلها بدون فانات (مراوح) حتى الـ 8500 وصحيح فيها بايب بس صفير جدا طوله مايزيدش عن 6 سم ، بالنسبة للهاردات أنا تعبت جدا من كتر اللف وفعلا مالاقيتش خالص بافر 16 لا فى الويسترن ولا فى السيجيت ، أعلى حاجة كانت 8 ، وسألت توكيل كل من الإتنين وقالوا لي مافيش (بيتكلموا على إنهم ماجابوهاش أصلا) وانت بتقول انك جبت سيجيت تايلاندي ، حجمه كام ومنين ؟ ، وعلى فكرة انا قلقان شوية من السيجيت لأنى أعرف عنه انه من مميزاته قدرته العالية على الإحتمال وعمر إفتراضي أطول بس من عيوبه إنه تقيل شويه ومش بسرعة الويسترن ، صحيح نظريا الإتنين بسرعة واحدة ، لكن عمليا الناس بتفضل الويسترن علشان السرعة بتاعته ، انت رأيك إيه ؟ انا كنت عايز اجيب فى حدود 400 جنيه وياترى لقيت الهاردات السيجيت التايلاندي فين ؟ ووكيل الكينجستون فين ؟ ومبروك تاني على الجهاز

الرمات الشيب غير كينجستون كانت ب 120 جنيه
شيب كينج ستون تخرج من الوكيل تجاري علي 130 تقريبا فلا أظنها تباع بأقل

الهاردات التايلاندي في أماكن قليلة لل 200 جيجا والمنتشر الصيني وجبنا التايلاندي أرخص 60 جنيه تقريبا

محل كايرو كمبيوتر في مول الأسيوطي الدور الثاني جبت منه ال 300 جيجا سيجيت تايلاندي ب 480 جنيه
أما ال 200 لا يوجد غير الصيني فقط فذهبت لأماكن أخري حتي وجدناه لصديق لي ولا أذكر المبلغ لأنه أخر ماشريناه وكنت هلكان من السفر واللف :(

نصيحة مني خذ السجيت
السرعة واحدة عالمياً ولكنه هاجس ومنتشر
ولكنه عملي جدا جدا وليس له صوت يكفي ان الشركة تقول لك أضمنه لك 5 سنوات
أما الأخر ولنفترض أنه أسرع فهو يعطب في وقت قليل جدا ويتأثر بأية خبطة

بالنسبة لوكيل الكينجستون فهو المتحدة في مول الأسيوطي حسبما أذكر الدور الأرضي

arabtoarab
07-06-2007, 23:41
LooL
أخي العزيز arabtoarab
ألف ألف مبروك علي الجهاز و متكلفتناش نريد منك تقرير مفصل عن الجهاز

عزيزي أنا دائما كنت أنوه أن الأسعار التي أضعها ليست أسعار نهائية فعند ساعة الشراء ممكن تحصل علي سعر أقل و خصوصا في هذه الفترة من السنة نتيجة الركود بسبب الأمتحانات و ممكن تروح تشتري تجد الأسعار أرتفعت ( لا قدر الله ) فأنا لم أقل أبدا أن سعري نهائي

حبيب قلبي أنا لم أقل أنك تقصر أبدا
ولكني أردت التنبيه أن اسارك كلها أولية وعليهم المفاصلة
لأنك لن تشتري ولكنك تجيب الأسعار وليس من المعقول أن تفاصل كلي يوم وأنت لن تشتري LooL
ولكنك تسأل وتكتب السعر مباشرة وهذا طبعا هو المطلوب ولكني تفاجئت هناك أن الكثيريين يسألوا ويدفعوا مباشرة

بالنسبة للهارد لا أدري يمكن نفذ

هل الفرق في الأداء كبير بين ال 8 - 16 ؟

وألف ألف شكر
بالنسبة للجهاز الأداء ما شاء الله فرق عن البانتيوم 5 أضعاف وزيادة (z)
وأي سؤال أخر أنا بالخدمة

نريد أن نجيب وسام عملاق نعلقة علي رقبة شريف لأنه الحقيقة هو بركة هذا المنتدي :up:

khaled_acmilan
07-06-2007, 23:44
أخي شريف مفيش أخبار عن كارت الزوتاك؟ معلش يا شريف سؤال كمان هل هناك فرق في التصنيع بين زوتاك وشينتيك وإم إس أي وإكس إف إكس وأنهم أفضل في الكارت ده بالذات 8500 أو 8600gt.gts والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

الكينج2006
08-06-2007, 01:44
اولا التحية ل شريف باشا على المجهودات الجبارة اللى عاملها فى الموضوع الجامد ده
ثانيا الف الف الف مبروك arabtoarab على الجهاز الجديد وربنا يباركلك فيه
اخى arabtoarab
انا نازل ان شاء الله يوم السبت اجمع جهاز ودى مواصفاته
M.B GIGA-BYTE 945 G-S3
CPU INTEL P4 3.00 CACHE 2MB BOX
RAM 2*512 HYNEX
وانا كنت هاجيب الكيسة الجاما 300
ومحتار فى الكيسة وبما انك كاتب ان مافيش كيسة عجبتك حيرتنى اكتر
فياريت ترشحلى كيسة تكون كويسة من ناحية التهوية