المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ما هي افضل ماركات السماعات لاسلكية

دعوة لصلاة
16-09-2015, 01:58
السلام عليكم ورحمة الله
ما هي افضل ماركات و انواع سماعات كمبيوتر لاسلكية الشراء من امازون

phenomenon
16-09-2015, 08:28
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

SteelSeries H Gaming Wirless = 299$
Turtle Beach Force Air Elite 800 Wireless = 279$
ASTRO A50 Wirless = 299$
Corsair 2100H Wireless = 95$
جميعهم داعمين للكومبيوتر وفى اختيارات اخرى لو الاسعار عاليه وفى اختيارات تانيه افضل فى السعر نسبيا لكن Wired

MeR0
16-09-2015, 20:35
سلام عليكم
بعد أذن صاحب الموضوع

ممكن استاذ phenom ترشحلي سماعة هيدفون بميزانية 300 :400 ويفضل 300
سلك والاستخدام متنوع بس الاغلب العاب ويليه ميوزك وافلام

انا اسف اني دخلت في موضوعك بس قلت استغل :)
لو ضايقت حضرتك ممكن امسح او المشرف يمسحه

phenomenon
17-09-2015, 01:35
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ..
مش هكدب عليك السوق المصرى محدود وفعلا السماعات العاليه تستحق سعرها والرخيصه هتندم انك جيبتها
ولو بمكانك لازم البدايه تكون على الاقل من الاتى
Logitech G430 Stereo Gaming Headset = 800 LE
Kingstone Hyper X Cloud Gaming = 700 LE
Logitech G230 stereo Gaming Headset = 575 LE
ممكن
Coolermaster CM Storm ceres 500 = 425 LE
مريحه جدا السماعه الاخيره وصوتها نقى وعمليه وشكلها قوى وهتفصلك عن العالم تماما وممتعه فى الالعاب وداعمه للكومبيوتر زى جميع السماعات السابقه
لكن بصراحه انا افضل الاولى او التانيه كبدايه لسماعه gaming بالكتير التالته . افضل ماتشترى وتفكر تبيعها بعد فتره
لانك مثلا مش حبيت فيها الــ Bass او terble خصوصا ان السماعات فى الرنج ده مشهوره بدرايفر bass&terble قديم لكن لما نبص لسعرها هتلاقى انها تستحقه جدا
يمكن تلاحظ ان السماعات فى الرنج ده وزنها خفيف مقارنه بسماعه زى Kingstone Cloud Gaming او G430 وانصحك جدا دى تكون بدايه سماعه جيمينج عاليه
او انتظر يمكن تنزل Corsair 2100H بس الله اعلم سعرها هيكون كام اظن مش اقل من رنج G430
لكن اذا كانت ميزانه محدوده ومستعجل على الشراء هنصحك اكيد بسماعه Logitech G230 بدون تردد

دعوة لصلاة
17-09-2015, 09:11
بارك الله فيك اخيPhenomenon (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11301600) علي التوضيح بس ممكن تعطيني رايك فى هذا السماعات Creative EVO ZxR ايهما افضل

phenomenon
17-09-2015, 11:48
السماعه ممتازخ جدا وضمن افضل 10 سماعات للالعاب بعام 2015 وبتحتاج شحن كل 8 ساعات وفيها مميزات كثيره ولكن Steelseries H تعتبر رقم 1
من رايى كمان مش تستعجل فى اختيار السماعه وتاكد من المميزات والعيوب عشان تشوف افضل اختيار بالنسبالك هيوديك لمين

MeR0
18-09-2015, 14:08
جزاك الله خير بس كده الميزانية هتبوظ :)

بصراحة خايف ادفع مبلغ كبير في سماعة علي الرغم اني اكيد هحس بفرق
انا معايا سماعة سنهايزر 202 بس مش عجباني :(
ممكن افكر واتوكل علي الله في ارخص سماعة رشحتها
Coolermaster CM Storm ceres 500

phenomenon
18-09-2015, 14:40
لا يا راجل دى فين ودى فين

انت ان شاء الله هتكون راضى عن السماعه الجديده جدا .. فى البدايه :)
اصل مشكله الكماليات انها لا ترضى ابدا مهما ارتفعت بسعرها
كيسه شاشه سماعه كيبورد ماوس
بمجرد انك تتملك من اللى كان ناقصك وتلاقيه فيها تبدا احتياجاتك تزيد عنها
وتقول عاوز الاعلى او عاوز لافضل او الاكثر راحه او لون تانى او جلد مختلف او وزن تانى او سماعه اعلى بالشات او حسب راحتك ونظرتك ليها
لكن دا ميمنعى انها خدمتك على قد سعرها بشكل مثالى

سماعه كولار مساتر سماعه محترمه وتم تقييمها فى مواقع هاردوير عديده بتقيمات لا تقل عن 8 من 10
بس ياه لو تقدر توصل لسماعه Logitech يعنى تبقى قسمت البد نصين وخير الامور الوسط
اما لو الميزانيه هتاثر معاك بردو ومفيش فرصه لشرائها فتاكد ان سماعه كولار ماستر شىء يقارن مع السماعات اللى بالموضوع خاصه فى نظام درايفر الصوتيات
وسماعه سنهايزر 202 شىء اخر خارج المنافسه تماما فى كل شىء

بس مره اخيره ياريت توصل لمساعه Logitech G230

MeR0
18-09-2015, 15:07
انت بصراحة بتغريني اني ارفع سقف طموحي واجيبها :)
طيب معلش انا ممكن مستعجلش لو في حاجة جديدة ممكن تنزل او لو في فرصة ان اسعارهم تنزل شوية :)

phenomenon
18-09-2015, 16:56
اكيد اخى فى جيديد باستمرار وكل فتره فيها جديد وموديلات افضل بسعر الموديلات الحاليه
وعدم الاستعجال فى شراء الكماليات تحديدا بيرجع بالمنفعه فى النهايه

سماعه G230 تعتبر اول افضل سماعه ااسنادى تقدر تعتمد عليها كجيمر بالنظر كبدايه فى امر الصوت
والراحه وقت الاستخدام فتره اطول بالالعاب
وضمانها تلات سنين بس اهم شىء تحافظ عليها جدا تحديدا مع G230 & G430
لانك ممكن تلاحظ فيها اجزاء نحيفه جدا معرضه للكسر لكن المهم ان جسم السماعه نفسه غالى ومثالى بوجهه عام

كمان حجمها بنفس حجم كوبايات السماعات نفس سماعات High-End Gamig يعنى هتفصلك اكتر عن العالم حواليك ومريحه اكتر مش هتحس بضغطها عليك
اكيد انت عارف الامور دى كلها وبتدور على حلول ليها قدر المستطاع عشان كده بقولك خليك وسط يعنى

هى تقريبا نفس G430 فى الراحه ونقاء الصوت وقوته والخامه كلها لكن كعيوب او عجز فيها عجز زى اى شىء اخر
تاتى بدون سوفت وير ايضا ومعالج لا يمكن له تدعيم Surround Suounf والمايك ضعيف فى الشات دى تعتبر اهم عيوبها

شخصيا ممكن اتغاطى عن امر المايك والشات الاونلاين فى الالعاب
وبالرغم من اهميه السوفت وير طبعا لكن ممكن يكون معاك كارت صوت عالى وتلعب بالايكولايزر عادى وتحس باختلافه
لكن عدم تدعيم Surround Sound وسماعه العاب بصراحه ده العجز الوحيد فيها او فى كولار ماستر

وعشان كده انا كنت قولتلك باول رد وعلملتك على اول سماعتين لون اخضرحسب وجهه نظرى الشخصيه
انا بقولك الامور دى مش عشان نعيب فيها طبعا لكن عشان نوضح ايه المتوقع انك تقابله او مش تلاقيه وتلاقيه فى الموديل الاعلى بالسعر
وده تقريبا الفرق الوحيد بينها وبين G430

MeR0
18-09-2015, 18:53
استاذي العزيز
اشكرك علي سعة صدرك وردودك المثالية الي بتعجبني وبتساعد الواحد في الاختيار الصح
جزاك الله كل خير
ومرة تانية اسف لصاحب الموضوع ولحضرتك اني دخلت وازعجتكم ولا حاجة
ان شاء الله هتوكل علي الله واجيبها G230
بس اخر استفسار هي السماعة دي تنفع بردو في الاغاني والافلام
البيز فيها تمام ولا اعتمد علي السماعة التانية فيهم؟

phenomenon
18-09-2015, 19:40
اكيد طبعا .. لو عاوز الصراحه دى فى الــ Music افضل من سماعه G430 الاعلى بالسعر او ممكن نقول اسهل فى
انها تقدم الصوت الانقى مباشره من كارت الصوت بتاعك عن طريق الجاك الخلفى او ربما خلفى وامامى
مش زى G430 شغاله USB ومحتاجه لوحه ام فيها USB-DAC عشان يقدم باور ويحاول ينقى تردد الصوت فى نفس الوقت
او لسى هتفصلها وترجع تعتمد علي الجاك طول فتره الشحن او تشغل نفسك بالعمليات دى

هى هى نفس بروسيسور ودرايفر G430 ولكنها تفتقد الخصائص اللى ذكرتهالك surround 7.1
يعنى لو قارينا بينها وبين G430
هنقول G230 do the job better لانها ارخص فى السعر لكن بنفس كفائه الخامه ونقاء الصوت وطريقه التصميم
ولكن G430 جايه عشان خاطر Dolby Studio 7.1 او البيئه المحيطه اللى انت عاوز تسمعها بس
مش شايفها عشان خاطر العاب الاونلاين يعنى هى ميزه كبيره طبعا تحديدا عشان خاطر العاب FPS
لكن ممكن امر توفير سماعه بصوت 360 درجهلبيئه اللعبه تكون فى الترقيه القادمه باذن الله :)
ومش شىء يشغلنى فى الصوتيات والموسيقى اطلاقا بل الالعاب فقط ولكن ليدك Bass&Treble نفس سماعه G430

والشكر لله يا استاذ ميرو ومفيش مشكله من كثره الاستفسارات المهم تكون راضى ومقتنع
باذن الله اختيارك فى محله انا ماكنتش بفضل سماعه CM لسبب واحد سعرها اعلى من اللزوم فى مصر
لو جينا نقارنها بينها وبين G230 فى فرق العمله هنلاقى انها على الاقل تعمل فرق 200 جنيه على الاقل
ولكن لان سماعه CM بدايه لابد ان يكون سعرها مرتفعه نسبيا لانك مجبر على البدا بها

MeR0
19-09-2015, 23:48
استاذ فينوم بعد ما استقريت وكنت ناوي ان شاء الله اجيب ال G230 لاقيت ان في اراء بتقول ان الهيدفون الصوت فيها افضل واقوي عن الهيد سيت خصوصا الميوزك وانا بردو مش عاوز اجيب حاجة تنفع للالعاب بس انا اها هعتمد العاب بس يعني حابب اني ممكن استغلها في الميوزك ومتضايقنيش او احس بفرق في صوت كبير
مش عارف الكلام خلاني اتردد واحتار

محمدابو عبدالله
20-09-2015, 23:18
معلهيش انا كمان اسمحلوي ادخل في الموضوع انا عندي البطاقه الصوتيه دي
CREATIVE LABS SB0880 PCI EXPRESS SOUND BLASTER X-FI TITANIUM SOUND CARD
https://www.upgradepc.net/upc/wp-content/themes/upgradepc/js/timthumb.php?src=https://www.upgradepc.net/upc/wp-content/uploads/2015/02/0880-1.jpg&h=224&w=280
هل السماعه دي مناسبه له طبعا انا تباعتك كل الكلام اللي بين حضراتكم واكيد عرفت الكويس من الوحش لان في البدايه ايضا وامامي السماعه دي يسعر كويس عاوز اعرف كويسه في الالعاب والافلام وخلافه ولا ايه
A4tech Bloody G501 Gaming Headset
وشكرا

r.a.m
23-12-2015, 23:34
السلام عليكم ورحمة الله
ما هي افضل ماركات و انواع سماعات كمبيوتر لاسلكية الشراء من امازون

Logitech
Bose
Klipsch
Altec Lansing
Creative