المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ما هو رأيكم بهذا اللابتوب ؟؟!

IRAQ.NET
16-09-2015, 13:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

قبل فترة نزلت موضوع عن تجميعة لشراء حاسبة دسكتوب ولكن مثل ما تعرفون مشكلة الكهرباء بالعراق مشكلة كبيرة ..

لذلك قررت شراء لابتوب لاعمال الميديا والكرافكس

فوجدت هذا اللابتوب اعتقد يفي بالغرض ولكن رايكم يهمني اكيد قبل الشراء !

اللابتوب هو ..
lenovo y50
core i7 4720 HQ
RAM 16 GB
hard 1 tera
v.card GTX 960 4 GB

علما اللابتوب مطلوب لاعمال المونتاج والكرافكس

وانتظر اجاباتكم
مع الشكر والتقدير

phenomenon
16-09-2015, 14:21
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته .. كان الله بعونكوا
الجهاز ممتاز اكيد وواضح ان تكلفته هتكون عاليه
بالمواصفات مكتوب ان الخصائص up to GTX 860m 4GB وممكن يكون الموديل الجديد منه GTX 960m عادى
حاول تجيب موديل اقدم حاجه بسيطه بحيث يكون بنفس المواصفات لكن يكون الكارت فيه زى مثلا GTX 780m
هيكون بنفس السعر تقريبا نظرا انه الجيل السابق لكن هيعطيك اداء اعلى او حتى زى GTX 870m

تانى شىء انا من رايى بلاش تستعجل اذا قررت شراء لاب وانتظر لابات الجيل السادس
هتكون بنفس رنج الاسعار تقريبا لكن هتكون موفره بالطاقه افضل من الجيل الرابع والخامس

سؤال اخر ايه مشكله الكهرباء بالتحديد معاكوا ؟ ثطع متكرر ولا ايه بالضبط ؟

IRAQ.NET
16-09-2015, 15:51
شكرا ع الرد
سعر هذا الجهاز في بغداد ١١٧٥ دولار
انا اعلم ان الجهاز قوي ولكن تبقى مسالة الرندر كما تعلم ان الرندر يحتاج الى ساعات طويلة فلا اعلم كيف يتحمل جهاز اللابتوب تحت الضغط المتواصل فانا خايف من هذه المسالة ..
ماا بخصوص الكهرباء اخي العزيز تنقطع لفترات طويلة وتجي لفترة ساعة وتنقطع اربع ساعات ونحن الان نعمل ع المولدات الاهلية وبامبيرات محدودة جدا

phenomenon
16-09-2015, 16:29
ياريتنى ماعرفت كان الله بعونكوا ..
انا كنت هقولك ممكن تجيب جهاز ديسك توب ونشوف باور مناسب وتجيب معاه شاحن UPS ممكن يمشيك من 3 الى 6 ساعات بعد قطع الكهرباء
لكن المشكله ان الشاحن ايضا محتاج فتره طويله للشحن

اكيد المعالج ممتاز واذا قدرت توفر كارت شاشه اعلى يكون افضل وهتقدر تنهى عمليه الرندر فى اوقات بسيطه ان شاء الله لكن اكيد الامر متوقف على شكل عمليه الرندر اللى انت بتنفزها
كمان هتكون محتاج تضبط بعض خصائص عمل الطاقه فى خطه تنظيم الطاقه على الويندوز لانها اكيد هتنفعك جدا
انا مش عاوز اخليك تعلى فى السعر عشان مش تضايق نفسك اكتر من كده بس ممكن وقت شراء اللاب تتسال على امكانيه الاختيار بين الهاردات واذا قدرت توفر هارد SSD هيساعد جدا فى توفير وات
اذا قدرت تلاقى لاب برامات DDR3L يكون ماشى افضل لو مفيش اذن مفيش مشكله
احتمال تتسال بردو على سعه البطاريه وشوف البطاريه القادمه مع اللاب كام خليه دور دائما على العدد الاكبر فى الخلايا 6 او 8 او 12 اكيد الاعلى افضل وفى لابات اتنين بطاريه ايضا من شركه Lenovo
كل الامور دى هتساعدك وهتكون ايجابيه ان شاء الله بالنسبالك واكيد تكون حريص فى البرامج اللى شغاله والفلاشات والجافا ودرجه سطوع الشاشه واغلاق اغلب الخصائص وامكانيات الهاردوير اللى مش محتاجها وقت الشغل

IRAQ.NET
16-09-2015, 16:36
اني اشكرك جدا على سعة صدرك
ممنون منك جدا

IRAQ.NET
16-09-2015, 17:54
يعني ملخص الكلام الجهاز ينفع او يستحق ان اشتريه ويخدمني في العمل الصراحة اني ما عندي خبر ةفي الهاردوير ..
كيف تشوف المعالج جيد ام لا ؟؟

phenomenon
17-09-2015, 00:14
طبعا اخى الكريم انت بتشترى لاب بداخله اقوى واحدث وحده معالجه مركزيه موجوده الان فى كفائه الاداء واستهلاك الطاقه
اربعه نواه معماريه Haswell وثمانيه خطوط وتقنيه hyperthreading لمضاعفه عدد مسارات الانويه ودى الميزه الكبيره لان اغلب برامج الرندر مستفيده منها
وتردد 2.6GHz up to 3.6GHz tubro , و 6mb Cashe
عشان تعرف كفائه المعالج التقريبيه قبل الشراء شوف نتائجه على مراجعات برنامج CenBench R15 وكفائه عمليه الرندر فى وجوده
سواء اختبار Single Thread او multi Cores
البرنامج من تصميم Maxon Cinema 4D Studio لمحاكاه قوه المعالجات فى عمليات الرندر وتحليل قوته بالنتائئج
لكن لاحظ ان النتائج هتكون متفاوته لان الناس اللى بتنفز العمليه دى وترفع نتائجها معاهم امكانيات مختلفه عن بعض
لان كارت الشاشه ليه دور كبير فى عمليه الرندر ايضا والهارد والرام

يمكن يكون فى معالجات اعلى قليلا بالكاش زى I7-4900HQ لانها اعلى بالكاش ميجا فقط 8mb لكن فرق السعر هيكون كبير جدا ويمكن ياثر على تمن كارت الشاشه فى اللاب
انت مش تشيل هم الاداء بالنسبه للمواصفات دى لكن حاول تهتم فقط بخصائص توفير الطاقه
واذا عندك علم ان الامور يمكن تتظبط فى وقت قريب عندكوا بالبلد كمل مع جهاز ديسك توب اما ان كان الامر فى علم الغيب تماما
اللاب ده هيكون حل مثالى بالنسبالك

IRAQ.NET
17-09-2015, 14:16
جميل جدا تحليلك وحلولك نموذجية جدا

شكرا جزيلا اخي

ان شاء الله نويت اشتري اللاب توب لان للاسف مشكلة الكهرباء سنة عن سنة تكون للاسوء !!

Ahmed5000
17-09-2015, 20:19
اللينوفو لا تخاف من تبريده بيشتغل مدد طويلة جدا مش بيقول لأ

IRAQ.NET
18-09-2015, 13:45
شكرا لمشكاركتك اخي العزيز