المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حرارة البروسور بعد المشتت

peter magdy mon
20-09-2015, 00:30
مساء الخير يا شباب
انا معايا كيسا احترافية و مليانة مراوح
ربنا كرمنى و اشتريت i5 4590 و كنت مشغلة بالمروحة الاصلية و كانت الحرارة بتوصل الى 65 درجة
و انا عندى اربع رامات - فلقيت مشتت Thermaltake NiC L31
و مش بيقفل على المكان الرابع للرامه - و شوفتلة رفيوهات كويسة ان على قد حجمة انة قوى فى تشتيت الحرارة
انا لسة شارية انهاردة و ركبتة و لقيت الحرارة بتوصل فى اللعب الى 60 او اقل شوية - يعنى 5 درجات بينة و بيت التانى فى اللعب او الخمول
و حطيت المعجون اللى بيجى معاة
اية السبب
هل هو اخرة كدة ولا فى حاجة غلط
شكرا

dash-mohamed
30-09-2015, 02:12
اممم انت عارف الهازويل ريفريش سرعاته عالية فالحرارة بتاعته تزعل اوى فى الضغط الكبير , خصوصا مع كارت شاشة قوى الجهاز حرارته بتبقى تمااام بصراحة ..

بص يسيدي انا لسة جايب ال hyper 212 evo اول امبارح الحرارة بالمشتت الافتراضى كانت بتوصل في الضغط 65 -68 وساعات بتخش في 70 كمان اما في الخمول بقى كانت في حدود 39 - 40 - 42

لما ركبت المشتت الحرارة منزلتش كتير !!! يعنى فى الخمول كانت 35 - 37 !!!!

لكن فرقت فين ؟ فى الضغط

فى الضغط الحرارة الحمدلله بتكون فى حدود 48 - 55 ودة الضغط العالى جدا الى كان بيوصل فيها ل 70 بالمشتت الافتراضي

فا الفرق فى الخمول انا شايف مفيش فرق تخيل ! لكن هيفرق فى الضغط لما مروحة المشتت تعلى

دة من تجربتي ف الحرارة فى الضغط اهم شئ كدة كدة الخمول طبيعي + ان مروحة المشتت بتبقى بطيئة فمش هتحس بفرق فى الخمول وانا شفت المشتت بتاعك وعلمت سيرش لقيت حجمة كويس ك heat sink and fan اتاكد من تركيب مشتتك مظبوط وانك حاطط الكولر بشكل سليم

لان تركيب المشتت هو سهل لكنه شغلانة لو هتجيبة لاول مرة انا اعدت بتاع ساعة عشان اركب الايفو

حاجة اخيرة ممكن المروحة متكونش قوية اوى شوف لو المشتت ينفع يتركبله مروحة زيادة ركبها واهتم بتبريد الكيس بشكل عام انا جبت مروحتين شفط هوا حطتهم فوق عشان يساعدوا مع المشتت بردو , يعنى ممكن مشتتك يكون تماام وكل شئ لكن حرارة الكيسة عالية ودة هيأثر بالسلب ع المشتت

phenomenon
30-09-2015, 12:01
كلام واقعى بالفعل : درجه حراره الغرفه نفسها لديها تاثير كبير جدا على درجات حراره الخمول على عكس درجات حراره الضغط تنظر فقط لكفائه وسيله التبريد
اى مع دخول فصل الشتاء ستلاحظ فرق فى درجات حراره خمول الهاردوير على عكس انك لن تلاحظ اى اختلاف اثناء الضغط التقيل لان الهاردوير بيوصل زروه عمله