المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة غريبة بالشاشة Binq gw2255 21.5 inch !!

ahmed abouelkhe
20-09-2015, 01:24
السلام عليكم , ...

انا عندي مشكلة غربية شوية انا عندي شاشاة Binq GW2255 21.5 inch الشاشاة بحس بنغمشة وتحرك فى الشاشاة لما تعرض اللون الابيض واللون الاسود , وسعات بتكون زى شكل الخطوط كده , والغريب ان لازم اركز اوى فى الشاشاة عشان القُط الخطوط او النغمشة لان النغمشة خفيفة جدا جدا , وعلى فكرة النغمشة مش دائمة يعنى سنيتين او 4 ثوانى , وتروح , فهل في مشكلة , ام لا , وما الحل ؟

phenomenon
20-09-2015, 11:06
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته دى مش مشكله باذن الله ..
دى كفائه الشاشه فى معالجه الــــ Motion Blur خصوصا وقت عرض اللون الاسود على الخلفيه البيضاء وهتتعود عليها عادى

ahmed abouelkhe
20-09-2015, 15:45
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته دى مش مشكله باذن الله ..
دى كفائه الشاشه فى معالجه الــــ Motion Blur خصوصا وقت عرض اللون الاسود على الخلفيه البيضاء وهتتعود عليها عادى

ممكن لو سمحت تشرحلي الموضوع دوت ؟ , لان انا لسة شاري الشاشاة من شهرين , والشاشة كانت كويسة , وفي واحد قالي هات كابل ديجيتال !!

phenomenon
20-09-2015, 16:02
انا فهمت انك تقصد اثناء تحريك شريط الصفحات بتبدا تلاحظ نغمشه فى لون الخطوط السوداء
يعنى لما تيجى تطلع وتنزل بالصفحه سواء كنت على النت او داخل صفحه دوكبيمنت بتلاحظ ان الكلام بينغمش الى ان تترك شريط التحريك ؟
اذا كانت دى مشكلتك فدى راجعه لكفائه الشاشه نفسها فى معالجه motion blur او النغمشه اللى بتحصل نتيجه الحركه السريعه فى جركه الاشياء
اما اذا كان الموضوع مختلف عن كده او النغمشه واضحه وثابته طول الوقت والشاشه مش جابه كده فعلا جرب فعلا تغير الكابل وان لم يصلح ارجع بيها للضمان

ahmed abouelkhe
21-09-2015, 11:29
انا فهمت انك تقصد اثناء تحريك شريط الصفحات بتبدا تلاحظ نغمشه فى لون الخطوط السوداء
يعنى لما تيجى تطلع وتنزل بالصفحه سواء كنت على النت او داخل صفحه دوكبيمنت بتلاحظ ان الكلام بينغمش الى ان تترك شريط التحريك ؟
اذا كانت دى مشكلتك فدى راجعه لكفائه الشاشه نفسها فى معالجه motion blur او النغمشه اللى بتحصل نتيجه الحركه السريعه فى جركه الاشياء
اما اذا كان الموضوع مختلف عن كده او النغمشه واضحه وثابته طول الوقت والشاشه مش جابه كده فعلا جرب فعلا تغير الكابل وان لم يصلح ارجع بيها للضمان
,

شكراا لردك : النغمشة مش بتيجى لما انزل او اطلع بسرعة بالصفحات , النغمشه متحركة وبلاحظها اوى اوي فى اللون الاسون وبتكون زي خطوط صغيرة كده بتختفي وتظهر وتتحرك , والمشكلة ان انا معنديش منفز dvi قى المازر !! :(