المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الجهاز مابيشتغلش .......

mohamedmostaf
23-09-2015, 23:55
الجهاز كان فيه مشكلة الصوت وديته الضمان ولما رجع فضلت المشكلة بردو
دلوقتى بقى الجهاز مابقاش يشتغل خالص ( بشغله يشتغل الأنوار تنور والمراوح تشتغل وقبل ما اى حاجة خالص تشتغل على الشاشة يروح عامل حاجة زى ريستارت )
غيرت الباور بباور تجارى بس شلت الكارت طبعا نفس الكلام بس بقى يفصل فى وقت اقل ميكملش لفة واحدة من المروحة
يا ترى فعلا المشكلة من البوردة ؟؟؟؟؟؟؟
ولا ايه

zeayd
24-09-2015, 00:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته افتح الكيسة واتأ:د ان مروحة البروسيسور شغالة كويس و ياريت حضرتك توضح المشكلة اكتر وتوضحلى مواصفات الجهاز

john_ayman
24-09-2015, 02:48
اية دا مش دا بردو جهاز اخوك طب عالعموم انا هقلك الخلاصة الضمان ياما مطنش او المشكلة مش في البوردة فعلا زي ماقالو
بص انت تودي الجهاز كلة لواحد محترف بتاع صيانة وهو يشوفهالك كدا من اولها لاخرها
بس في الغالب هي مشكلة بوردة وشكل البوردة باظت خالص وممنهاش امل
قلي مواصفات جهازك وانا هشوفلك بوردة Gaming نضيفة

mohamedmostaf
24-09-2015, 02:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته افتح الكيسة واتأ:د ان مروحة البروسيسور شغالة كويس و ياريت حضرتك توضح المشكلة اكتر وتوضحلى مواصفات الجهاز
ما انا اكيد فاتح الكيسة عشان كده شوفت مروحة البروسيسور
هى بتشتغل لمدة بسيطة اوى كام ثانية بعد كده يفصل
المواصفات :

windows 10 pro x64bit
core i5 4440 3.10 ghz
Gigabyte H81M-S2PT
Sapphire r9 270x dual-x 2gb
Cooler master glite v2 525 watt

tona one
24-09-2015, 03:06
لازم تجرب كل قطعة على حدا..... عشان تعرف المشكلة فين وابدا بالمعالج ثما المازربورد ..... شوف صديق ليك وجرب عندو
ولو رحت للصيانة فى اى مول خلى بالك لانهم معظمهم جشع

mohamedmostaf
24-09-2015, 03:57
لازم تجرب كل قطعة على حدا..... عشان تعرف المشكلة فين وابدا بالمعالج ثما المازربورد ..... شوف صديق ليك وجرب عندو
ولو رحت للصيانة فى اى مول خلى بالك لانهم معظمهم جشع
الباور غيرته ونفس الكلام يعنى معتقدش منه
كارت الشاشة عينته وخليت الكارت بتاع الداخلى ونفس الكلام وحتى لو كانت المشكلة منه معتقدش ان كانت هتحصل المشكلة ديت ان الجهاز يوقف
معتقدش بردو من الرام
البروسيسور والماذر هبقى اجربهم عند حد ان شاء الله

mohamedmostaf
26-09-2015, 10:59
للرفع

ahmadrashad
26-09-2015, 11:16
السلام عليم ورحمه الله وبركاته

من الواضح ان المشكله عندك في دائرة التغذيه الخاصه بالبرسيسور وعشان نعرف اذا كان منها ولا لاء شيل كابل البور ال 4 بن من المازر بورد وشغل الجهاز لو اشتغل من غير ما يفصل طبعا مش هيجبلك صورة يبقي اكيد العيب في المازر بورد في الدائرة 12

mohamedmostaf
27-09-2015, 00:38
السلام عليم ورحمه الله وبركاته

من الواضح ان المشكله عندك في دائرة التغذيه الخاصه بالبرسيسور وعشان نعرف اذا كان منها ولا لاء شيل كابل البور ال 4 بن من المازر بورد وشغل الجهاز لو اشتغل من غير ما يفصل طبعا مش هيجبلك صورة يبقي اكيد العيب في المازر بورد في الدائرة 12
عملت زى ما حضرتك قولت دلوقتى المرواح بقت تشغتل متكملش نص لفة والجهاز يعمل ريستارت لوحده
يعنى بقى يعد وقت اقل بكتير

MMS-AMMMK
27-09-2015, 01:05
عملت زى ما حضرتك قولت دلوقتى المرواح بقت تشغتل متكملش نص لفة والجهاز يعمل ريستارت لوحده
يعنى بقى يعد وقت اقل بكتير
من اكلامك اخى الكيرم ان فيه مشكلة ى دائرة تغذية المعالج انصحك بالذهاب بالماذربورد الى الوكيل

mohamedmostaf
27-09-2015, 11:35
من اكلامك اخى الكيرم ان فيه مشكلة ى دائرة تغذية المعالج انصحك بالذهاب بالماذربورد الى الوكيل
يعنى زى ما كنت حاسس المشكلة فعلا من الماذر ؟