المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حرارة الhp !

عمر خاطر
27-09-2015, 03:00
السلام عليكم

انا معايا لاب hp probook 450 G1 من سنة تقريبا

اللاب فترة الشتاء كان ادائه من ناحية الحرارة كان مقبول وتقريبا محستش بيه بيسخن خالص في الاستخدام العادي

في الالعاب كان بعد فترة قصيرة من اللعب على الالعاب التقيلة زي fifa ,pes ,assassin creed كان بيسخن جامد بس مثلا كان يوصل درجة حرارة البروسيسور ل90 مثلا بس لعبة خفيفة زي اسفلت 8 كان يستحملها لفترات كبيرة بدون سخونة جامدة

من اول فصل الصيف والموضوع بدأ يختلف شوية ووصل اقصاه من اسبوع او 10 ايام ببقى قاعد على الجوجل كروم بس مثلا وقاعد في تكييف والاقي البروسيسور يوصل ل60 ولو شغلت لعبة زي اسفلت لفترة قصيرة ممكن يوصل ل90

فهل كدا الوضع دا طبيعي ولا محتاج اعمل حاجة لاني قلقان وكنت بسمع ان ال hp غيرت من نفسها وصلحت موضوع الحرارة دا فمش عارف كدا ايه النظام

saidegypt
27-09-2015, 05:18
انا معايا نفس اللاب وعمل نفس الحركة كده حرارة عالية وصوت مروحة البروسيسور يعلى من غير مشغل اى حاجة حتى
فى النهاية اكتشفت انها فيروسات غيرت الانتى فيرس وغيرت نسخة الويندوز
والحمد لله اللاب تمام الحرارة مبتعلاش خالص

عمر خاطر
27-09-2015, 22:00
انا معايا نفس اللاب وعمل نفس الحركة كده حرارة عالية وصوت مروحة البروسيسور يعلى من غير مشغل اى حاجة حتى
فى النهاية اكتشفت انها فيروسات غيرت الانتى فيرس وغيرت نسخة الويندوز
والحمد لله اللاب تمام الحرارة مبتعلاش خالص

طب استخدمت انتي فايرس ايه ؟ ودرجات الحرارة عندك بتوصل لكام في العادي وتحت الضغط وبعد قد ايه ؟

saidegypt
28-09-2015, 20:46
طب استخدمت انتي فايرس ايه ؟ ودرجات الحرارة عندك بتوصل لكام في العادي وتحت الضغط وبعد قد ايه ؟

الاول كنت بستخدم افيرا
وبعدين استخدمت افاست
الحرارة حاليا فى الخمول 45 الى 48
وفى الضغط برامج تحويل صيغ فيديو ,والعاب بتوصل 65

عمر خاطر
29-09-2015, 05:24
الاول كنت بستخدم افيرا
وبعدين استخدمت افاست
الحرارة حاليا فى الخمول 45 الى 48
وفى الضغط برامج تحويل صيغ فيديو ,والعاب بتوصل 65

طب الفايرس دا ملوش دليل على وجوده ؟ يعني مبيزودش استخدام البروسيسور مثلا ؟ يعني اعرف منين انه موجود ؟

انا بستخدم الكاسبر ايه نظامه ؟ ودرجة الحرارة بتوصل لكدا بعد ضغط قد ايه ؟ ومبتزيدش عن كدا خالص ؟

saidegypt
29-09-2015, 14:22
كان البروسيسور بيشتغل فوق 90 %
من غير مشغل اى حاجة وصوت المروحة بيعلى ودرجة الحرارة بتعلى
نزل برنامج speccy او CPU z
وشوف درجات الحرارة عشان تعرف المشكلة فين
وشوف استخدام البروسيسور كام فى الميه

عمر خاطر
07-10-2015, 19:59
لا انا مكنش بيعمل معايا كدا ...انا وديته الضمان وغيرلي مروحة طلعت كانت بايظة !!

الان في العادي درجة الحرارة حوالي 50 ولسه هاجربه مع العاب