المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسارCORE CLOCK بكارت GIGABAYTE G1 GTX 970

peter magdy mon
01-10-2015, 01:53
مساء الخير على احلى شباب فى المنتدى
الحمد لله اشتريت كارت GIGABAYTE Windforce 3x G1 970 و منزله اخر تعريف
CORE CLOCK الاصلى 1178 - مع خاصية ال BOOST 1329
دلوقتى ببرنامج GPU-Z و برنامج CPUID HWMonitor
بيوصل الى 1405 مش عاارف بيوصل لاكتر من 1329 ازاى
و دلوقتى بلعب MAD MAX وقافل اللعبة على 60 فريم و اقصى استهلاك للكارت كان 80% - لكن لما الفريم بيبقى مفتوح بيوصل 99% عادى - بس بعتبرة استهلاك و حرارة من غير لازمة للكارت
المطلوب
هل ممكن الغى خاصية البوست مؤقتا لان اللعبة مش محتاجة الزيادة دى
و اخلى الكارت يشتغل على التردد الاصلى اللى هو 1178 توفير حرارة و مجهود على الكارت
شكرا

peter magdy mon
02-10-2015, 00:09
مافيش حل للموضوع دة ولا اية

phenomenon
02-10-2015, 18:00
اللى بيحصل معاك Turbo Boost 2.0 ومتوقفه بنسبه كبيره على درجه حراره المعالج
ودى ميزه رائعه مستحيل ان حد يتنازل عنها
لانها مع ارتفاع درجات الحراره ترديجيا تتسبب فى هبوط سرعه الكور تدريجى

امامك اما الخيار الاول او التانى
ياما تكتفى ب 60 اطار وهى نسبه كافيه للشعور بسلاسه الالعاب على شاشات 60Hz/50Hz
وبهذا الشكل المعالج حتى وان وصل الى 99% Used GPU لكنه لا يعمل بكامل طاقته
يا اما تترك له الامر مفتوح فى معالجه عدد اكبر من الفريمات وبالتالى بيبدا يبذل جهد مالوش داعى
مينفعشى نقول عايزه يجيب عدد كبير من الاطارات وفى نفس الوقت مش عاوز يوصل الى 99%

اما ان لم يكن باللعبه خاصيه توازن معدلات الرؤيه ثبت برنامج MSI AB الكامل ومعاه Rivatuner
بعد التثبيت افتح برنامج RT وثبت معدل الاطارات على 60 فقط FrameRate Limit
لو محتاج تزود عدد الاطارات الى 70 او 80 او 100 براحتك

فى نفس الوقت انت معاك اكتر من بروفايل فى سوفت وير الكارت تقريبا اسمه Gigabyte GURU مش متاكد
ثبته واختار بروفايل سرعه الكور والميمورى اللى تعجبك بس اكيد مش هتختار بروفايل خمول اشتغل على بروفايل جيمينج هيكون وسط
لكن انا فى رايى دى ميزه مستحيل التنازل عنها لانها بتقدر توصل المعالج فى معالجه البيانات اسرع فى الوقت لكن براجتك

peter magdy mon
02-10-2015, 21:57
مساء الخير استاذ ابراهيم
انا مش عارف اشكر حضرتك ازاى
--------------------
هو Turbo Boost 2.0 دى مش موجودة فى كل الكروت يعنى - و اية علاقتها بدرجة حرارة المعالج - ممكن توضيح للنقطة دى
انا حاليا شعال بالروحة الاصلية للمعالج و اقصى درجة هيا 65 درجة
-------------
انا فعلا سطبت برنامج جيا و فعلا فية بروفايل ممكن اظبطة انا او
eco - games - oc بروفايل oc مكتوب علية 1354 لكن حقيقيا بيوصل ل 1429
3 اوضاع مكتوب ارقام لكن فى البرامج التانية بتبان اعلى ب 50 هرتز زيادة
و انا جربت بسرعة كدة انى اوصل لتردد 1450 بنفس الفولت 0.993 و اشتغل كويس بدون مشاكل
اعتقد انة قابل لكسر سرعة كبير الكارت دة - بس مش هجرب دلوقتى خالص لانة مالوش لازمة حاليا
------------------------
فعلا انا عملت بنصيحة حضرتك و قافل الفريم على 60
و فعلا فرق فى حرارة الكارت و المعالج 8 درجات او اكتر
و الكارت بيشتغل ب من 40الى 50% و المعالج تقريبا زية برضو
انا متشكر جدا على نصيحتك لانى مكنتش اعرف لازمتها اية
و حلوة برضو معلومى برنامج Rivatuner مكنتش اعرفها برضو
------------------------
بس لية كلمة physx مش معمول عليها علامة صح فى برنامج GPU-Z
لكن و انا بستلم الكارت و بجربة كانت موجودة
انا متشكر جدا لاهتمام حضرتك و متشكر على نصايحك الغالية
جعلة اللة فى ميزان حسناتك

phenomenon
03-10-2015, 01:36
]مساء الخير استاذ ابراهيم
انا مش عارف اشكر حضرتك ازاى
هو Turbo Boost 2.0 دى مش موجودة فى كل الكروت يعنى - و اية علاقتها بدرجة حرارة المعالج - ممكن توضيح للنقطة دى
انا حاليا شعال بالروحة الاصلية للمعالج و اقصى درجة هيا 65 درجة

مساء الخير اخى الفاضل
قبل ظهور تقنيه Turbo Boost تم ملاحظه معالج Fermi GTX 500 Series ادائه بيهبط تدريجيا مع زياده نسبه الطاقه المطلوبه اثناء الضغط
هذه العمليه Trottle Down اكيده الان لاى وحده معالجه وفيها بيحاول المعالج خنق نفسه بنفسه للحد من نسبه الطاقه المستنفذه وارتفاع درجه حرارته

لذلك تم معالجه الامر فى معماريه Kepler GTX 600 Series بتقنيه Turbo Boost 1.0 وفيها قدر المعالج يرفع من كفائه سرعه الكور تدريجيا
مع عدم البدا فى عمليه اختناق نفسه ( Throttle ) الا مع مراعاه النظر للحراره بالمقام الاول دون النظر لامور الطاقه
فاينما توافر الوات ( باور سبلاى قوى ) تجد زياده بالاداء ( ارتفاع فى سرعه تردد النواه )
يعنى الفكره كلها ارتفاع اداء المعالج تدريجيا وعدم اختناقه عند الوصول لحد قريب من استنفاذ الطاقه

اذا كان لديك معالج GTX 600 والشركه تذكر لك فرضا التردد 950MHz واقصى تردد Boost وليكن 1000MHz
ستلاحظ اثناء الالعاب الكور يصل ربما الى 1050MHz يعنى اجل غير مسمى ( 50MHz )
وتكون الحراره فى رنج جيد ك 65C
وعند ارتفاع حراره المعالج وفتره داخل اللعبه ووصول الحراره الى 70C ستلاحظ هبوط السرعه الى وليكن 1020MHz
يصل الى درجه حراره كمثال 80C~78C تهبط الى 1000MHz الى ان يصل اقصى درجات الحراره ويبدا اختناق نفسه تماما 950MHz
هذه هى عمليه خنق المعالج التدريجى لحمايه نفسه من ارتفاع درجات الحراره وتنظيم افضل فى الوات المطلوب

ولكن اذا لاحظت جيدا فجاء هذا الامر على حساب الاداء
ولهذا تاتى خاصيه Turbo Boost 2.0 للارتقاء بزياده الاداء وسرعه النواه ايضا الى نسبه غير محدده
وتلاحظ ان الشركه الخاصه بالكارت بتاعك بتقول اقصى Boost وليكن 1250MHz بالرغم انك داخل اللعبه ومع تقنيه Turbo Boost 2.0
مفترض ان نسبه الزياده المتوقعه ( الغير معلومه ) تكون اعلى من النسبه التى تحصل عليها معالجات GTX 600
ومع ذلك لا يجب ان تهبط سرعه النواه اثناء الالعاب حتى لا تتسبب فى هبوط الاداء الا عند وصول المعالج لنسب تقديريه
اعلى فى درجات الحراره من النسبه المقدره للمعماريه السابقه Kepler

وهذه الخاصيه TB 2.0 موجوده ايضا فى معماريه Maxwell GTX 900 وبسبب سمعه المعالج فى كفائه استهلاك الطاقه والحراره ستلاحظ نتائج
ايجابيه جدا فى سرعه تردد النواه - Happy playing
فاختصار الامر هى زياده فى سرعه النواه وكانه كسر سرعه اوتوماتيك للنواه اينما توافرت الشروط ( حراره جيده ووات كافى )
وامكانيه جيده جدا فى كسر سرعه المعالج

انا فعلا سطبت برنامج جيا و فعلا فية بروفايل ممكن اظبطة انا او
eco - games - oc بروفايل oc مكتوب علية 1354 لكن حقيقيا بيوصل ل 1429

بروفايل ECO اكيد معمول لوضع الخمول وانصحك بعدم الاعتماد عليه داخل الالعاب لانه اكيد اقل تردد نواه
لو عاوز توفر فى جهد المعالج استمر مع بروفايل gaming
اما مع بروفايل OC فاعتمد عليه مع الالعاب الشاقه جدا فى الجرافيك والمتوقع قدومها بالعام القادم
والملاحظ الان معاك انه مع Turbo Boost 2.0 تحصل على اجل غير مسمى من تردد الكور العالى تقريبا 75MHz وكانه كسر سرعه اوتوماتيك
وهتفضل بهذا الشكل طالما الوات المطلوب كافى وطالما الحراره لم تصل الى الدرجات القصوى لها

3 اوضاع مكتوب ارقام لكن فى البرامج التانية بتبان اعلى ب 50 هرتز زيادة
و انا جربت بسرعة كدة انى اوصل لتردد 1450 بنفس الفولت 0.993 و اشتغل كويس بدون مشاكل
اعتقد انة قابل لكسر سرعة كبير الكارت دة - بس مش هجرب دلوقتى خالص لانة مالوش لازمة حاليا

طالما معانا بروفايل كسر اوتوماتيك من الشركه OC ونتائج جيده داخل الالعاب وتردد عالى اوتوماتيك مع تقنيه TB 2.0
اذن لا داعى لارهاق المعالج فى امور كسر السرعه واختبارها الا اذا تطلب الامر بالمستقبل

فعلا انا عملت بنصيحة حضرتك و قافل الفريم على 60
و فعلا فرق فى حرارة الكارت و المعالج 8 درجات او اكتر
و الكارت بيشتغل ب من 40الى 50% و المعالج تقريبا زية برضو
انا متشكر جدا على نصيحتك لانى مكنتش اعرف لازمتها اية
و حلوة برضو معلومى برنامج Rivatuner مكنتش اعرفها برضو
------------------------
بس لية كلمة physx مش معمول عليها علامة صح فى برنامج GPU-Z
لكن و انا بستلم الكارت و بجربة كانت موجودة
انا متشكر جدا لاهتمام حضرتك و متشكر على نصايحك الغالية
جعلة اللة فى ميزان حسناتك

الواضح ان اصدار البرنامج فيه خطا اوممكن انت بنفسك مختار معالج PhysX اخر من انفيديا كونرتول بانل ومش متذكر
افتح Nvidia Control Panel وهات تالت اختيار من على يسار النافذه Confugure Surround + PhysX
هتلاحظ ظهرلك اختيار امامك اسمه PhysX Settings
اتاكد من اختيار كلمه Processor مضموبطه على Auto Detect - Recommeded
ولا تختار المعالج المركزى ابدا للقيام بمهمه اعمال الفيزكس لانها عذاب بالنسبه له
وافق Apply واطلع افتح برنامج GPUz من جديد وشوف النتايجه

peter magdy mon
03-10-2015, 18:46
متشكر جدا يا استاذ ابراهيم
شرح وافى و مفصل
ازادك الله من علمة
الف شكر لسعة صدرك