المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : 7970 Vapor-x مشكلة

541eeed
05-10-2015, 06:11
السلام عليكم

أنا كنت شاري الكارت ده من فترة حوالي سنتين

المشكلة حصلت من يومين إن الكارت لما بفتح الجهاز المروحتين بتوعه بيشتغلوا لمدة ثانية أو إتنين ويقفوا

وأنا حالياً شغال بكارت الفيجا بتاع البوردة

ياريت أي حد عنده خبرة يفيدني ويقولي دي مشكلة إيه بالظبط ويتكلف كام تصليح

أنا عرفت ان شركة اسمها QDS هي بتاعت توكيل saphire في مصر

بس أنا مش من مصر أنا من محافظة تانية ينفع يتشحن هناك ويصلحوه ويرجعلي تاني ؟

وشكراً

541eeed
24-01-2016, 01:37
ممكن مساعدة يا رجالة

أنا وديت الكارت للضمان والضمان بتاعه انتهي وقالي قطع غياره مش عندى
المهم الكارت رجع من الضمان حاولت اشغله لقيته اشتغل وفتح الشاشة عادى علي الويندوز بس المشكلة ان المراوح بتاعته مش بتلف
ايه الحل اجيب .. هل ممكن اجيبله مبرد وأفك المشتت العادى بتاعه ؟
ولو ممكن اجيب منين ؟وسعره كام

MaHmOuD ZeRo
24-01-2016, 01:58
طيب كلم الوكيل بتاعهم فى مصر وشوف لو ينفع تشحن الكارت ليهم ولا لا
وبلغهم بالعيب وهياخد فترة قيد ايه عشان يتصلح وكام ؟

phenomenon
24-01-2016, 02:19
اعتقد والله اعلم طالما المروحتين مع بعض وقفوا مره واحده عمرها ماتكون مشكله مراوح ( مظنش ان عمر الاتنين انتهى فجاه )
اظنها مشكله المنظمات الرئيسيه خصوصا انهم قالوا معندناش قطع غياره لان هما عندهم المراوح

يعنى اظنها مشكله الشىء المسؤل عن تغزيه المراوح بالفولت او منظم PWM المسؤل عن اشاره ال signal او ايا يكن مطلوب ما علينا

انا نص رسايلى مشاكل مع الضمان دا ( من الاخر لا بيحلوا ولا بيربطوا )
اطلع على ضمان جاما - وخد الكلمه منهم وشوف التكلفه اللى هيقولوك عليها ويارب تلاقى معاهم القطع دى ولو قالولك مش موجوده يبقى فعلا صدقهم
بس تفائل خير وقول يارب
وحاول تجرب تعريق مختلف قديم كده يمكن يكون فى bug فى التعريف تحديدا مع موديل الكارت ولا حاجه ( مجرد تجربه روتنينه )

541eeed
28-01-2016, 00:06
اعتقد والله اعلم طالما المروحتين مع بعض وقفوا مره واحده عمرها ماتكون مشكله مراوح ( مظنش ان عمر الاتنين انتهى فجاه )
اظنها مشكله المنظمات الرئيسيه خصوصا انهم قالوا معندناش قطع غياره لان هما عندهم المراوح

يعنى اظنها مشكله الشىء المسؤل عن تغزيه المراوح بالفولت او منظم PWM المسؤل عن اشاره ال signal او ايا يكن مطلوب ما علينا

انا نص رسايلى مشاكل مع الضمان دا ( من الاخر لا بيحلوا ولا بيربطوا )
اطلع على ضمان جاما - وخد الكلمه منهم وشوف التكلفه اللى هيقولوك عليها ويارب تلاقى معاهم القطع دى ولو قالولك مش موجوده يبقى فعلا صدقهم
بس تفائل خير وقول يارب
وحاول تجرب تعريق مختلف قديم كده يمكن يكون فى bug فى التعريف تحديدا مع موديل الكارت ولا حاجه ( مجرد تجربه روتنينه )

جربت التعريف القديم وبكلمك من عليه حالياًَ برضو لسه المراوح مش بتلف
غيرت الكابلات كلها وغيرت كابل الإتش دي إم آي برضو لسه
دي صورة لدرجة حرارة الكارت وهو شغال بدون المراوح ..

طب لو افترضنا انه هيتصلح في ضمان جاما .. طب مانا اجيب مشتت كويس وأشيل الإفتراضي بتاعه وهيديني درجة حرارة أحسن للكارت ؟
القصد أختصر الطريق بدل ما أشحنه لمصر وممكن يتصلح وممكن لأ بفلوس التصليح أو بفلوس الشحن أجيب المشتت وخلاص
ولا حضرتك شايف إيه ؟

phenomenon
28-01-2016, 00:28
مفيش مشكله بس منين ؟ انت كده كده محتاج حد يشحنلك من الخارج مشتتات AFtermarket cooler زى مشتت ARCTIC Accelero
متفكرشى فى المائى لان المشتت المائى بيبرد المعالج فقط وبيسيب الباقى بدون تبريد ( VRAM + PCB + Power Phase )
لو التبريد فى الكيسه عالى ممكن تعتمد على المائى لكن الافضل فى الاعتماد مشتت ARCTIC Accelero وسعره فى حدود 70$
مش هتلاقى فى مصر مشتتات مخصوصه للكارت او اسال الاول بصراحه مش متاكد

Batman_knight
30-01-2016, 16:58
بالنسبة ل Accelero Xtrem III ممتاز