المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة بكارت Sapphire HD 7750 1g

muhammed tawfek
09-10-2015, 00:45
المشكلة عند عمل ريستارت للجهاز بيطلع صفارة عبارة عن 6 صفارات متقطعة مع اضاءة حمراء على زرار الباور و يسكت ثانية ويكمل عملت سيرش على المشكلة و لقيت ان حلها عمل ريستارت CMOS و عملت ريستارت كذا مرة بكل الطرق ومفيش فايدة
الجهاز hp z400 Xeon W3520 2.67ghz/8m , RAM 16g

abdo229
15-10-2015, 08:13
انتا بتقول عند عمل ريستارت للجهاز دا معناه ان لما انتا تعمل ريستارت يعني مش بيعمل لوحده؟
وليه انتا حسبت الصفاره دي اصلا علي كارت الشاشه؟دي تقريبا كدا مالهاش اي علاقه بكارت الشاشه
لكن علي العموم انا معرفش البروسيسور دا فيه كارت شاشه والا لا او البورده
ولكن جرب توصل بالكارت الداخلي لو موجود وشوف الصفاره هتبقي موجوده والا لا
لكن اعتقد هتبقي موجوده لأن مالهاش علاقه بالكارت ودا رأي علي حسب المواقف الي مريت انا بيها

muhammed tawfek
15-10-2015, 08:27
انتا بتقول عند عمل ريستارت للجهاز دا معناه ان لما انتا تعمل ريستارت يعني مش بيعمل لوحده؟
وليه انتا حسبت الصفاره دي اصلا علي كارت الشاشه؟دي تقريبا كدا مالهاش اي علاقه بكارت الشاشه
لكن علي العموم انا معرفش البروسيسور دا فيه كارت شاشه والا لا او البورده
ولكن جرب توصل بالكارت الداخلي لو موجود وشوف الصفاره هتبقي موجوده والا لا
لكن اعتقد هتبقي موجوده لأن مالهاش علاقه بالكارت ودا رأي علي حسب المواقف الي مريت انا بيها

Blinks red 6 times (once per second), then a 2-second pause, and then 6 beeps
Pre-video graphic card error:

abdo229
18-10-2015, 07:40
Blinks red 6 times (once per second), then a 2-second pause, and then 6 beeps
Pre-video graphic card error:
لو عندك كارت داخلي في البورده جربه
لأن ممكن لو انتا شاري كارت نضيف اوي هتبقي المشكله في الباور ممكن اكثر احتمال انه مش قادر يشغل الكارت
شوف انتا توع الباور عندك ايه وكام فولت وشوف كارتك كام فولت وينفع يركب عليه والا لا لان الكروت النضيفخ بتحتاج باور نضيف مش الي بيجي معا الكيسات الاوريجينال
دا احتمال يكون السبب والله اعلم

muhammed tawfek
19-10-2015, 05:56
لو عندك كارت داخلي في البورده جربه
لأن ممكن لو انتا شاري كارت نضيف اوي هتبقي المشكله في الباور ممكن اكثر احتمال انه مش قادر يشغل الكارت
شوف انتا توع الباور عندك ايه وكام فولت وشوف كارتك كام فولت وينفع يركب عليه والا لا لان الكروت النضيفخ بتحتاج باور نضيف مش الي بيجي معا الكيسات الاوريجينال
دا احتمال يكون السبب والله اعلم

انا جربت الكارت على جهاز تانى و اشتغل تمام وعرفت ان البوردة بتاعت الجهاز X58 عاملة مشاكل مع الكروت الجديدة خصوصا عموما هحاول ادور على كرت من اللى بيدعهم الجهاز خصوصا ان البورد PCI version 2 والكارت version3.0

abdo229
20-10-2015, 03:52
انا جربت الكارت على جهاز تانى و اشتغل تمام وعرفت ان البوردة بتاعت الجهاز X58 عاملة مشاكل مع الكروت الجديدة خصوصا عموما هحاول ادور على كرت من اللى بيدعهم الجهاز خصوصا ان البورد PCI version 2 والكارت version3.0

الحمد لله خلاص انك عرفت العيب ولو احتجت حاجه تانيه اسأل