المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مطلوب جهاز محترم جداا

ahmedsaad456
15-10-2015, 10:02
- أقصى ميزانية محددة : 6000 جنية
- استخدامك للجهاز : استخدام عام سواء تصميم او برمجة او العاب
- حجم الشاشة و الدقة (Resolution) التي تستخدمها : لا يوجد
- القطع التي تنوي شراءها : جهاز كامل
- القطع التي ستعيد استخدامها من الجهاز القديم :شاشه 24 بوصة
- ميعاد شراء الجهاز : حالياً
- مكان الشراء : مصر
- محل سكنك : ( دمياط )
البوردة تدعم usb3 ومخارج usb الموجودة ف الكيسه ياريت تكون كويسه جداا وباور محترم ومشتت كويس جدا وياريت هارد ssd اضافه الى هارد 1 تيرا

Walid DX01
16-10-2015, 03:30
GIGABYTE GA-B150M-D3H-GSM = 750
Core I5-6500 Skylake 3.2GHz = 1700
Kingston HyperX Black 8GB DDR4 2666 CL15 1.2v = 750
Western Digital Caviar Black 1TB = 600
ZOTAC GTX 960 AMP! Edition 2GB = 1850
Cooler Master HAF 912 Combat = 550
SeaSonic S12II Bronze 520W 80 PLUS Certified = 550
Total : 6750 L.E

جميع القطع متوفره ماعدا اللوحه الام هتوصل مصر
خلال الشهر الجاي وممكن قبل كده ربنا يسهل
المشتت ابقي هاته بعدين براحتك كولر ماستر 212 ب 300
مع ان انت مش محتاجه لان مفيش كسر سرعه
ومفيش ميزانيه SSD للاسف
لكن تقدر بعدين تجيبه براحتك

H_KIMO
16-10-2015, 16:07
GIGABYTE GA-B150M-D3H-GSM = 750
Core I5-6500 Skylake 3.2GHz = 1700
Kingston HyperX Black 8GB DDR4 2666 CL15 1.2v = 750
Western Digital Caviar Black 1TB = 600
ZOTAC GTX 960 AMP! Edition 2GB = 1850
Cooler Master HAF 912 Combat = 550
SeaSonic S12II Bronze 520W 80 PLUS Certified = 550
Total : 6750 L.E

جميع القطع متوفره ماعدا اللوحه الام هتوصل مصر
خلال الشهر الجاي وممكن قبل كده ربنا يسهل
المشتت ابقي هاته بعدين براحتك كولر ماستر 212 ب 300
مع ان انت مش محتاجه لان مفيش كسر سرعه
ومفيش ميزانيه SSD للاسف
لكن تقدر بعدين تجيبه براحتك

تجميعة ممتازة ولكن يمكن تغيير كرت الشاشة والهارد ليصبح أفضل كالتالى
Seagate Barracuda ST2000DM001 2TB= 610 LE
1875= SAPPHIRE NITRO R9 380 4GB GDDR5 OC
فالهارد البلاك لن يشعر بفرق أداؤه وبين السيجايت فالأفضلية لضعف السعة 2 تيرا
والكارت 380 أداؤه أفضلا خصوصا لألعاب DirectX12

abdo229
18-10-2015, 07:19
تجميعة ممتازة ولكن يمكن تغيير كرت الشاشة والهارد ليصبح أفضل كالتالى
Seagate Barracuda ST2000DM001 2TB= 610 LE
1875= SAPPHIRE NITRO R9 380 4GB GDDR5 OC
فالهارد البلاك لن يشعر بفرق أداؤه وبين السيجايت فالأفضلية لضعف السعة 2 تيرا
والكارت 380 أداؤه أفضلا خصوصا لألعاب DirectX12
للأسف تجميعه مش ممتازه اوي لأن الرامات ال ddr4 طلعة مصيبه في حد ذاتها وعشان كدا سعرها نزل لنفس سعر ال ddr3 وعلي العكس دلوقتي ال DDR3 ال CL 8 سعرها اعلي من ال DDR4 واداء افضل
خد بالك قوي من حتة CL 15 دي لأن اي CL اكتر من 8 و 9 و 10 اخرك بيعمل لاتينسي كبيره اوي و جاب بين الفرامز وبطء في نقل البيانات من الوحده للمستخدم
وأنصحك بلاش 1 تيرا بلاك
اشتري هارد2 تيرا بلاك او بلو ومعاه hard SSD 120 Giga ومتشتريش اي هارد SSD غير نوع واحد هوا ال سامسونج EVO او Pro اصدار 840 لأنه الافضل في العالم والأكثر عمرا في التعمير
الأنواع الاخري زي كينج ستون وتوشيبا واللي زيهم في العالم كله الناس بتشتكي منهم وبيدخلو ال dead zone في مدة ما بين سنه و 3 سنين علي الأكثر
الهارد فجأه تلاقيه مات وملوش تصليح و السبب دا حتي لو انتا في الضمان تروح للشركه تقولك الشروط بتقول الترجيع لعيوب في التصنيع مش ضد عيوب الاستخدام والي حصل دا عيب استخدام
او يقولك العيب في كذا فا حضرتك هتدفع ثمن بنك التخذين الي باظ مثلا وهنطلب غيره من الشركه الأم وهيوصل في خلال اسبوعين انشاء الله وكدا تبقي خسرت فلوس ووقت واتبهدلت

abdo229
18-10-2015, 07:24
يارت اكون افدتك ولو عاوز تشتري كور اي 7 مستعمل جهاز كامل خرافي وكارت شاشه جديد قل لي وهيكون ارخص بكتير بس لو هتجيب جديد ركز كويس قبل ما تشتري عشان تجيب حاجه تعيش ل 5 سنين قدام علي الأقل متسترخصش خالص ولا تشتري علا عماك
ونصيحه اخيره ابتعد تماما عن ال H وال B وال P من انواع البورد زي مثلا b75 و h81 و P 65 والحاجاتت دي خليك في ال Z او ال X او ال Gi زي كا مثال G1 sniper gigabyte -- z77 asus -- x87 msi
دا مثال للتوضيح مش للحصر لأن دي المعني الكامل للبورده الاحترافيه انما ال B / P / H دي البورد الشعبيه في ال middle east / west asia
وانا اسف والله للأخ dx01 انا مش قصدي اقلل من معلوماتك او حاجه انا بس بحاول اساعد باللي اعرفه وكلنا نستفيد

Walid DX01
18-10-2015, 10:15
هرد عليك نقطه نقطه :)

للأسف تجميعه مش ممتازه اوي لأن الرامات ال ddr4 طلعة مصيبه في حد ذاتها وعشان كدا سعرها نزل لنفس سعر ال ddr3 وعلي العكس دلوقتي ال DDR3 ال CL 8 سعرها اعلي من ال DDR4 واداء افضل
خد بالك قوي من حتة CL 15 دي لأن اي CL اكتر من 8 و 9 و 10 اخرك بيعمل لاتينسي كبيره اوي و جاب بين الفرامز وبطء في نقل البيانات من الوحده للمستخدم
وأنصحك بلاش 1 تيرا بلاك
اشتري هارد2 تيرا بلاك او بلو ومعاه hard SSD 120 Giga ومتشتريش اي هارد SSD غير نوع واحد هوا ال سامسونج EVO او Pro اصدار 840 لأنه الافضل في العالم والأكثر عمرا في التعمير
الأنواع الاخري زي كينج ستون وتوشيبا واللي زيهم في العالم كله الناس بتشتكي منهم وبيدخلو ال dead zone في مدة ما بين سنه و 3 سنين علي الأكثر
الهارد فجأه تلاقيه مات وملوش تصليح و السبب دا حتي لو انتا في الضمان تروح للشركه تقولك الشروط بتقول الترجيع لعيوب في التصنيع مش ضد عيوب الاستخدام والي حصل دا عيب استخدام
او يقولك العيب في كذا فا حضرتك هتدفع ثمن بنك التخذين الي باظ مثلا وهنطلب غيره من الشركه الأم وهيوصل في خلال اسبوعين انشاء الله وكدا تبقي خسرت فلوس ووقت واتبهدلت

رامات DDR4 مش مصيبه
ايوه التواقيت بتاعتها عاليه لكن ده مش بيأثر في الالعاب ابدا ولو خسرت في الاداء
هيكون فريم واحد فقط لو تم مقارنتها برامات ذات تواقيت CL9 vs Cl15 مثلا

انت بتتكلم عن DDR4 وكأنها لسه نازله اول امبارح
الناس اللي بتستخدمها بشكل اجباري مع منصات X99
في اعمال البرامج التقيله اللي بتطلب سرعه
في الذاكره والالعاب و من مده طويله

بالنسبه لل SSD دي مسائله استخدام شخصي
ممكن شخص يجيب واحد ب2000 جنيه ويبوظ تاني يوم
وواحد تاني يجيب نفس SSD ويقعد معاه بالسنين
ومش معني ان السامسونج افضل نوع
انه تكون باقي البرندات وحشه !
واخيرا مدام الموضوع محصلش معاك
يبقي متجمعش المسائل كلها مع بعضها وخلاص

يارت اكون افدتك ولو عاوز تشتري كور اي 7 مستعمل جهاز كامل خرافي وكارت شاشه جديد قل لي وهيكون ارخص بكتير بس لو هتجيب جديد ركز كويس قبل ما تشتري عشان تجيب حاجه تعيش ل 5 سنين قدام علي الأقل متسترخصش خالص ولا تشتري علا عماك
ونصيحه اخيره ابتعد تماما عن ال H وال B وال P من انواع البورد زي مثلا b75 و h81 و P 65 والحاجاتت دي خليك في ال Z او ال X او ال Gi زي كا مثال G1 sniper gigabyte -- z77 asus -- x87 msi
دا مثال للتوضيح مش للحصر لأن دي المعني الكامل للبورده الاحترافيه انما ال B / P / H دي البورد الشعبيه في ال middle east / west asia
وانا اسف والله للأخ dx01 انا مش قصدي اقلل من معلوماتك او حاجه انا بس بحاول اساعد باللي اعرفه وكلنا نستفيد

حضرتك هنا مش قسم البيع والله
ومش علشان زياده المشاركات
عايز تسوق المنتج بتاعك روح قسم المستعمل
المره دي مجرد تحذير فقط

البوردات اللي بتقول عليها وحشه دي ملايين حول العالم بيستخدموها
علي نظريتك دي اروح اشتري معالج زي G3240 مع لوحه Z97
ولما حد يسألني ليه ؟
اقوله اصل H81 وحشه :)

شعبيه ايه واحترافيه ايه اللي بتتكلم عنها يأخي
كل بورده وليها استخدامها
وعلي الشخص انه يختار اللي يناسبه حسب السعر
والمميزات اللي حابب انها تكون موجوده

ومفيش حاجه اسمها بورده وحشه
ومينفعش تعمم علي اسم اللوحه مع كل الشركات اللي بتنتج اللوحه
يعني في شركه تكون مكونات البورده ذات جوده عاليه جدا
زي اسوس او جيجا بايت

اخي الكريم لما تحب تتكلم في حاجه زي كده
حط اسبابك علشان صاحب الموضوع يفهم
ويكون الموضوع واضح قدامه وصريح
مش مجرد كلام بيتقال وخلاص
وبدون دخول ارائك الشخصيه في الترشيحات
او المنتج اللي انت بتحبه

H_KIMO
18-10-2015, 12:14
وأنصحك بلاش 1 تيرا بلاك
الرامات ال DDR4 ليست مصيبة ولا أى شئ أنت إنت جبت الكلام ده منين راجع المراجعات تانى ولو فيه حاجة تؤيد كلامك فين هيه ؟
وموضوع نزول سعر الرامات ال DDR4 أمر طبيعى جدا لزيادة إنتاجها وإنتشارها ومه الوقت ستصبح رامات DDR3 أغلى من DDR4 كما حدث قبل ذلك مع رامات DDR2 ورامات DDR3
وموضوع الكلوك واللاتنسى مبأش مؤثر زى زمان لإنتقال وحدة التحكم بالذاكرة إلى المعالج ومفيش بطء فى نقل البيانات أو الفريمات ولا حاجة ولو فيه إيه دليلك من المراجعات فمثلا رامات ال DDR3 أسرع من DDR2 على الرغم من أن الأولى CL9 والثانية CL6
لمعلوماتك مفيش هارد 2 تيرا بلو

ahmedsaad456
01-12-2015, 13:54
لو الميزانيه مفتوحة ووضعنا فيها هارد ssd بس يكون مثلا 240 جيجا هايبر اكس
كارت شاشه 4 جيجا بس يكون صوته ومراوحه هاديه جدا
باور محترم وتكون الكيسه ملهاش صوت خالص فى التشغيل
يكون بروسيسور كور اى سفن جيل خامس او سادس
بوردة من فئه عاليه بحيث انسى الجهاز على الاقل 5 سنوات دون تجديد
رامات 16 جيجا باعلى باص متوفر
مشتت محترم وايهما افضل مائى ولا ايه ؟