المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : محتاج ساعده فى أختيار كرت شاشة فحدود 1000-1200 مستعمل

omda120
17-10-2015, 11:56
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

عايز كارت شاشة فى حدود 1000-1200 بس يكون استعمال علشان يكون كفاته عالية و يكون بيدعم ديركت اكس 12
فترشحولى ايه

امكانية جهازى
i5 3570
رامات 8 جيجا
جودة الشاشة 720 - 32 بوصة

mawedahmed
17-10-2015, 15:38
اولا السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بهذا السعر يمكن الحصول علي كرت HD 7950 مستعمل بحوالي 1200_1300 جنيه

وايضا هناك كرت رائع وهو HD 7870 XT ويمكن ان تجده بحوالي 1100_1200 جنيه

وانا اري شخصيا انهم افضل اختيار بالنسبه للسعر وتقديم الاداء المناسب

ولكن يجب وجود باور جيد 500 وات اصلي من شركه مضمونه وماركه امنه مثل

(Corsair_Seasonic_Xfx_Hec_Thermaltake_Coolermaster _Ocz_Gigabyte)

وايضا عندك كرت GTX 760 يمكن ان تجده بنفس سعر الكروت المذكوره تقريبا

واي كرت من المرشحين لك اداءهم رائع علي دقه 1080p واعدادات عاليه ايضا

فما بالك بدقه 720p فباذن الله توقع اداء عالي وممتاز علي دقتك الحاليه

ولكن نصيحه اخي الكريم لا تشتري كرت اقل من المذكورين لك في الرد هذا

لكي تستمتع باداء مرضي حتي اذا غيرت الشاشه الخاصه بك في المستقبل

وايضا تأكد من سلامه الكرت باستخدام برامج الضغط المتعدده ومتابعه الحراره

omda120
17-10-2015, 20:29
اولا السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بهذا السعر يمكن الحصول علي كرت HD 7950 مستعمل بحوالي 1200_1300 جنيه

وايضا هناك كرت رائع وهو HD 7870 XT ويمكن ان تجده بحوالي 1100_1200 جنيه

وانا اري شخصيا انهم افضل اختيار بالنسبه للسعر وتقديم الاداء المناسب

ولكن يجب وجود باور جيد 500 وات اصلي من شركه مضمونه وماركه امنه مثل

(Corsair_Seasonic_Xfx_Hec_Thermaltake_Coolermaster _Ocz_Gigabyte)

وايضا عندك كرت GTX 760 يمكن ان تجده بنفس سعر الكروت المذكوره تقريبا

واي كرت من المرشحين لك اداءهم رائع علي دقه 1080p واعدادات عاليه ايضا

فما بالك بدقه 720p فباذن الله توقع اداء عالي وممتاز علي دقتك الحاليه

ولكن نصيحه اخي الكريم لا تشتري كرت اقل من المذكورين لك في الرد هذا

لكي تستمتع باداء مرضي حتي اذا غيرت الشاشه الخاصه بك في المستقبل

وايضا تأكد من سلامه الكرت باستخدام برامج الضغط المتعدده ومتابعه الحراره

شكرا ليك يا غالى على الرد المفصل ده و كنت عايز اسال حضرتك هو انهو كرت فى اللى حضرتك كاتبهم استهلاكه اقل فى استهلاك الطاقة
لان البور سبلاى اللى عندى اصلى و 500 وات بس بقاله فترة حوالى 3 سنوات فخايف تكون كفاته قلت و صعب اعمل ميزانيه لبور جديد دلوقتى
وهل فى حاجة اقدر اقيس بيها كفائة البور و ان مفيش فيه اى مشاكل و جهده مقلش ولا لا ؟

omda120
17-10-2015, 20:31
انا عندى كارت evega 670 2g ddr5 هبيعه علشان احدث بس لو ينفع تزود المبلغ ل 1400 جنيه يبقى تمام والله الكارت ممتاز وحالته ممتازه وضمان زى ماحضرتك تقول وشوف راى الاخوه الاعضاء والله الكارت يجيب اكتر من كده انا كنت جايبه ب 3200 جنيه من سنه و رقمى 01090360843 وبالتوفيق

شكرا ليك يا غالى على العرض اولا انا لسة قدامى حوالى شهر و شوية علشان يبقى معايا المبلغ
ثانيا كرت حضرتك بيحتاج بور اقل حاجة 500 وات وانا خايف الا البور اللى عندى يكون جهده قل علشان انا بستخدمه اكتر من 3 سنوات

phenomenon
17-10-2015, 23:54
لو الباور اللى عندك 500 وات من تلات سنين وخامته عاليه انهارده هيقدملك 500 وات بردو
لو ماركته غير مشهوره بالجوده العاليه يبقى متوقع انه من يوم شرائه الى الان لا يستطيع تخريج 500 وات كاملين من الاساس

الباورات اللى فيها مكثفات نايوانى ويابانى مقدر لها ان تعيش بكامل جهدها من 5 الى 7 سنوات واحيانا 10 سنوات كاملين
او اكتر بسبب هدوء درجات حرارتها اثناء العمل وعدم الضغط عليها كليا

لو المكثفات اللى جواها صينى مقدر لها من العمر سنتين بكامل جهدها ويجب تغييرها -
ليس لانها اصبحت ضعيفه فى تقديم الوات / تصحيح الفولت /- تخزين التيار وتمريره
بل يجب تغييرها لان معدل اعمارها دائما سنتان وتنتهى خاصه اذا كان حملك على الباور ده كان تقيل فى السنتين السابقين

ومتوقع مع المستقبل ( لا يقل الجهد اطلاقا - بل فجاه وبدون مقدمات تعطل الباور او اضعف الايمان التاثير سلبا على مكونات الهاردوير الاخرى )

موضوع المكثفات تخيل على انه حجر ريموت - بعد سنه تلاقى نفسك عاوز حجر جديد والريموت بقى بطىء جدا فى تنفيذ الاوامر
هنا مش بنقول كفائته قلت لكن بنقول الحجر بيودع خلاص لانه معتشى فيه اى مخزون طاقه
او فجاه تلاقى الريموت لمبته وقفت بالرغم انه كان شغال بالامس كويس جدا
اما المكثف -عباره عن خزان لتصحيح التيار القادم والمقدم وفى مكونات داخل الباور بتساعده وليها دور كبير فى مساعدته انها تزيد من فتره عمره
معنى ان هناك اسباب تزيد من فتره العمر او تتسبب فى تقليل العمر - لا يعنى ابدا انها تزيد من جهد الطاقه المقدم او تقليله

Power is NOT Energy and vice versa

وايضا انتظر راى الاخ الفاضل محمد لانه تواصل معاك من البدايه
لكن النقطه دى اتذكرت اكتر من مره
الباور عمره بيقل اه لكن نسبه تقديم الوات مش بتقل مع الزمن الا ان كان بالفعل فى مكثف بداخله محروق واحنا منعرفشى وباقى مكثفاته تعمل

وده الوقت المناسب عشان نسال سؤال مهم : ايه نوع الباور اللى معاك والموديل بتاعه ؟

omda120
18-10-2015, 00:28
اخى Phenomenon (https://arabhardware.com/forum/member.php?u=11301600) الف شكر على ردك الجميل و توضيحاتك و بجد جهدك و مجهود فى المنتدى لا يختلف عليه اثنان

وبعتذر عن عدم ذكرى لنوع البور اللى عندى من الاول لربما كنت اخد راى قاطع فى الموضوع ده
البور اللى عندى HEC 80 plus
500 وات
وكنت شاريه من حوالى 3 سنوات او اكتر كمان مش متذكر

phenomenon
18-10-2015, 03:03
الشكر لله اخى الفاضل ( فى اجابه مختصره فى مخاطره كبيره جدا فى وجوده مع كارت زى 7950 او 670 )

اكيد انت عارف ان باور هيك يعتبر رقم ممكن نقول 2
هو ابعد من رقم 2 فى قائمه power supply tires اللى بتعملها الاعضاء على مواقع عالميه زى Toms + Overclock + Newegg
لكن لو حطينا XFX + seasonic + EVGA + Corsair + Thermaltake فى كفه واحده يبقى نعتبر هيك رقم 2
لانه مخدوم وانا عارف الباور اللى معاك وهو يعتمد عليه لكن هو مكثفاته صينى ومعاك بقاله تلات سنين

زى ماقولتلك المكثفات الصينى بتحتاج تغير لانها معرضه للتوقف فجاه ولكن فى نقطتين مهمين
الاولى احنا مش بنغير مكثفات لان لا فى الامكانيات ولا الوسائل اللازمه
النقطه الاهم انه ممكن يعيش معاك لحد 5 او 7 سنين بدون ماتحتاج تغييره فعلا وده لسبب مهم جدا
اولا فوق كل الاعتبارات هناك الحظ الجيد - ممكن نقول زى مابيقولو ( قيراط حظ ولا فدان شطاره ) الحظ عامل مهم فى كل شىء
تانى سبب معروف انك تكون هادى فى التحميل عليه يعنى مثلا كارت زى GTX 750 TI او HD 6850 او HD 5770 والمجموعه اللى تحت 250 وات

المشكله انه اغلب الباورات بتيجى عند اقصى جهد ليها MAX وتبدا تضيع منسوب كبير وكانك تبعثر منسوب الطاقه فى كل اتجاه
ترانستورز ضعيف الخامه يبدا يهرب فولتيات عاليه
كبارى التصحيح Bridge Rectifier اكيد بدون مشتت يبدا يسحب فولتيات اعلى بدون احتياج ليها
وللاسف المكثفات فى النص محطوطه تحت ضغط تخزين تيار كبير جدا بدون عازه
وبكده يضيع منسوب طاقه كبير داخل الباور ونفس الوقت دافع فواتير كهرباء ازيد وتعجيل بفناء عمر المكثفات
ده فى حاله انها مفصلتشى اوتوماتيك فورا مع اقصى الضغط او لا سمح الله اتحرقت فى الحال او اسواء الاحتمالات التاثير على باقى الهاردوير

طبعا اغلب الباورات ( خرج الموديلات المحترمه من الاعتبار ) وبردو متنساش كلامى عن الحظ

المختصر المفيد - مش عاوزين نوصل المكثفات دى للحاله دى لانها نوعيات ليست عاليه وبكده يبقى بنقضى على عمرها سريعا
فحاول قدر الامكان ان تختار كارت شاشه حديث لا يطلب نسبه عاليه من الوات
انا كنت مؤيد جدا لفكره 7950 او 670 ولكن حتى وان كنت ابالغ بالنسبه لبعض وجهات النظر
ولكن بالتاكيد هناك حطر كبير فى وجود الباور ده مع احد الكارتين دول
اما مع الكروت الحديثه مفيش اى مانع
كمان طالما بقاله معاك 3 سنين ان الاوان لشراء باور جديد وعين ده احتياطيا طبعا ان كان فى مقدرتك

والف شكر على تشجيعك وتقديرك الجميل
رايى انك تسمع بردو وجهات نظر واقتراحات اكتر

omda120
18-10-2015, 08:59
اخى Phenomenon (https://arabhardware.com/forum/member.php?u=11301600) كلامك يحترم جدا و على درجة عالية من الثقافة و العلم ربنا يزيدك من عمله يارب

احب اقول لحضرتك انا موصل البور الان على كارت ati 4850 واعتقد انه مفيش اى مشاكل غير حاجة واحد بس بمجرد ما حاط الفيسة فى الكهرباء الجهاز يشتغل لوحده من غير ما اضغط على زرار البور
لكن المشكلة دى مش بتواجهنى غير لما اكون موصل كارت الشاشة فقط لا غير يعنى لما شيلت كارت الشاشة و اشتغلت على الكارت المدمج الجهاز اشتغل طبيعى و لازم اشغله من زرار البور
ممكن تقولى هل كدة ف خطورة من الكلام ده ولا لا ؟

phenomenon
18-10-2015, 10:44
كويس جدا ولكن ATI 4850 تقريبا نصف الطاقه المطلوبه لكارت زى GTX 670 او HD 7950
بعض النسخ الاوفركلوك هتلاحظ انها بتتعدى 300W بسهوله وتبقى مماثله لكروت GTX 680
حاليا الباور معاك مرتاح لان كارت ATI 4850 كابل 6pin واحد اعتقد واكيد السيستم فى الضغط التقيل مش هيحتاج اكتر من 250W ~ 200W بالكتير جدا
لكن مع النسخ المكسوره من HD 7950 او GTX 670 ستصل الى 300W ~ 350W بسهوله وممكن تزيد حسب عدد الهاردات معاك واللوحه الام
عموما اخى الفاضل انا شخصيا مازلت شايف ان فى مخاطره كبيره فى الاستمراريه عليه مع اى من الكارتين

اما بخصوص موضوع التشغيل التلقائى للكومبيوتر مع تركيب كارت الشاشه تحديدا بردو موضوع يقلق بس ليه اسباب تانيه
ممكن تكون المشكله من اللوحه نفسها او الباور نفسه او فى Short Circuit بيحصل مع تركيبك للكارت وفجاه يطلب طاقه بمجرد ما بيلاقيها موجوده
عموما اتاكد انك مركب مسمار كارت الشاشه ومربوط كويس فى الكيس ومفيش حاجه ملمسه فى الكيس بطريقه غلط قدر الامكان
ادخل على البيوس واضبط الضبط المصنعى ليه لان فى بعض الخصائص فى البيوس مسؤله عن تشغيل اللوحه بمجرد توصيل كابل الكهرباء
او شيل حجر البيوس لمده عشر دقائق لو مقدرتش تدخل على البيوس وركبه تانى

انا مش عاوز اقولك ان المشكله من الباور لانها بتحصل غالبا من وقت للتانى ولكن بتفصل تلقائيا بعد ثانيه واحده من التشغيل وتحتاج منك لابد باور اون بايديك
لكن تاكد فى وجود مزودات الطاقه المحترمه من النادر جدا مصادفه المشكله دى واعتقد ان دور منظام الطاقه داخل الباور مسؤله عن الموضوع
واكيد باور هيك مفيهوش ايه منظمات بس جرب موضوع البيوس وبلاش تشيل الفيشه من الكهرباء تقريبا اغلبنا مش بيشيلها ابدا الا فى حاله انقطاع الكهرباء

بمجرد انقطاع الكهرباء فقط شيل الفيشه وافصل الباور من الزرار الخلفى حرصا على حمايته من تيار الكهرباء القدام احيانا يكون غير منضبط
ولو بتحب تفصل الفيشه للضروره اتاكد وقتها انك فصلت زرار الباور من ضهر الكيسه ايضا هتعالج المشكله مؤقتا

omda120
18-10-2015, 13:45
اخى Phenomenon (https://arabhardware.com/forum/member.php?u=11301600) نصيحة نهائية انا مش حقدر اجيب بور سبلاى حديث مع كارت فيجا قووى فى الوقت الحالى نهائى

فانت تنصحنى اخلينى فى الكروت اللى بتسحب بور تحت 350 وات زى مثلا 750ti و 950 gtx

phenomenon
19-10-2015, 01:30
طبعا انصحك بالاستمرار مع الكروت الموفره للطاقه وللاسف الشديد انت بتضيع فرصه كروت قويه
ممكن تنتظر وتخوش مبلغ كمان على ماتلاقى نسخه 960 مستعمله استعمال خفيف والكارت اقصاه 110 وات فى الالعاب بس بيزيد احيانا فى الضغط بس غالبا فى رنج 145 وات
الكارت ده اقل من 4850 بمراحل وكمان هيكون بضمانه وتيكنولجيا حديثه ومش هيحتاج تغيير الباور
لكن خليك فاكر انى قولتلك الباور معاك محتاج تغيير ولكن بسبب الاحتياجات الماليه المختلفه مش عاوز اسببلك احباط
ان شاء الله كارت زى 960 حديث يوصلنا للى كنا عاوزينه وتكمل مع الباور بس شوف موضوع تشغيل البورده التلقائى وعالجه عند اى فنى هاردوير شوف هيقولك ايه

omda120
19-10-2015, 02:05
طبعا انصحك بالاستمرار مع الكروت الموفره للطاقه وللاسف الشديد انت بتضيع فرصه كروت قويه
ممكن تنتظر وتخوش مبلغ كمان على ماتلاقى نسخه 960 مستعمله استعمال خفيف والكارت اقصاه 110 وات فى الالعاب بس بيزيد احيانا فى الضغط بس غالبا فى رنج 145 وات
الكارت ده اقل من 4850 بمراحل وكمان هيكون بضمانه وتيكنولجيا حديثه ومش هيحتاج تغيير الباور
لكن خليك فاكر انى قولتلك الباور معاك محتاج تغيير ولكن بسبب الاحتياجات الماليه المختلفه مش عاوز اسببلك احباط
ان شاء الله كارت زى 960 حديث يوصلنا للى كنا عاوزينه وتكمل مع الباور بس شوف موضوع تشغيل البورده التلقائى وعالجه عند اى فنى هاردوير شوف هيقولك ايه

كارت ده 960 يعمل كام دلوقتى ولو مستعمل ممكن يكون فى حدود كام ؟

mawedahmed
19-10-2015, 02:25
بسم الله ما شاء الله الاخ
Phenomeno (https://arabhardware.com/forum/member.php?u=11301600)n افادك بكل شيئ عن موضوع كفائه الباور وكلامه كله صحيح 100% وينم عن علم كبير

كرت GTX 960 كارت اداءه رائع وقابليه ممتازه لكسر السرعه وعن تجربه ومعماريه ممتازه واستهلاك قليل للطاقه

وانصحك بيه جدا وانا كنت امتلك Gigabyte G1 Gaming GTX 960 2GB GDDR5 وكان رائع وبسهوله تستطيع كسر سرعته

والكرت مستعمل تقريبا بسعر 1500_1600 جنيه تقريبا وايضا يختلف السعر باختلاف نسخه الكرت والحاله والبائع ايضا

والكرت يعتبر من الكروت المميزه علي دقه 1080p وانا اقول لك انه كرت ممتاز واداءه رائع جدا مع الالعاب

omda120
19-10-2015, 09:31
بسم الله ما شاء الله الاخ
Phenomeno (https://arabhardware.com/forum/member.php?u=11301600)n
افادك بكل شيئ عن موضوع كفائه الباور وكلامه كله صحيح 100%وينم عن علم كبير

كرت GTX 960 كارت اداءه رائع وقابليه ممتازه لكسر السرعه وعن تجربه ومعماريه ممتازه واستهلاك قليل للطاقه

وانصحك بيه جدا وانا كنت امتلك Gigabyte G1 Gaming GTX 960 2GB GDDR5 وكان رائع وبسهوله تستطيع كسر سرعته

والكرت مستعمل تقريبا بسعر 1500_1600 جنيه تقريبا وايضا يختلف السعر باختلاف نسخه الكرت والحاله والبائع ايضا

والكرت يعتبر من الكروت المميزه علي دقه 1080p وانا اقول لك انه كرت ممتاز واداءه رائع جدا مع الالعاب

يعنى لو حطينا الكارت GTX 960 مع كرت HD 7950 انهو افضل فى الكفائةو الاداء ؟

و معلش سؤال كمان الفارق بين GTX 960 و GTX 950 قد ايه فى الاداء ؟

omda120
28-10-2015, 13:28
كويس جدا ولكن ATI 4850 تقريبا نصف الطاقه المطلوبه لكارت زى GTX 670 او HD 7950
بعض النسخ الاوفركلوك هتلاحظ انها بتتعدى 300W بسهوله وتبقى مماثله لكروت GTX 680
حاليا الباور معاك مرتاح لان كارت ATI 4850 كابل 6pin واحد اعتقد واكيد السيستم فى الضغط التقيل مش هيحتاج اكتر من 250W ~ 200W بالكتير جدا
لكن مع النسخ المكسوره من HD 7950 او GTX 670 ستصل الى 300W ~ 350W بسهوله وممكن تزيد حسب عدد الهاردات معاك واللوحه الام
عموما اخى الفاضل انا شخصيا مازلت شايف ان فى مخاطره كبيره فى الاستمراريه عليه مع اى من الكارتين

اما بخصوص موضوع التشغيل التلقائى للكومبيوتر مع تركيب كارت الشاشه تحديدا بردو موضوع يقلق بس ليه اسباب تانيه
ممكن تكون المشكله من اللوحه نفسها او الباور نفسه او فى Short Circuit بيحصل مع تركيبك للكارت وفجاه يطلب طاقه بمجرد ما بيلاقيها موجوده
عموما اتاكد انك مركب مسمار كارت الشاشه ومربوط كويس فى الكيس ومفيش حاجه ملمسه فى الكيس بطريقه غلط قدر الامكان
ادخل على البيوس واضبط الضبط المصنعى ليه لان فى بعض الخصائص فى البيوس مسؤله عن تشغيل اللوحه بمجرد توصيل كابل الكهرباء
او شيل حجر البيوس لمده عشر دقائق لو مقدرتش تدخل على البيوس وركبه تانى

انا مش عاوز اقولك ان المشكله من الباور لانها بتحصل غالبا من وقت للتانى ولكن بتفصل تلقائيا بعد ثانيه واحده من التشغيل وتحتاج منك لابد باور اون بايديك
لكن تاكد فى وجود مزودات الطاقه المحترمه من النادر جدا مصادفه المشكله دى واعتقد ان دور منظام الطاقه داخل الباور مسؤله عن الموضوع
واكيد باور هيك مفيهوش ايه منظمات بس جرب موضوع البيوس وبلاش تشيل الفيشه من الكهرباء تقريبا اغلبنا مش بيشيلها ابدا الا فى حاله انقطاع الكهرباء

بمجرد انقطاع الكهرباء فقط شيل الفيشه وافصل الباور من الزرار الخلفى حرصا على حمايته من تيار الكهرباء القدام احيانا يكون غير منضبط
ولو بتحب تفصل الفيشه للضروره اتاكد وقتها انك فصلت زرار الباور من ضهر الكيسه ايضا هتعالج المشكله مؤقتا

شكرا ليك اخى Phenomenon تم حل مشكلة اشتغال الجهاز بمجرد وضع الفيشة فى الكهرباء و ذلك بعمل ظبط المصنع للماذر بورد

smsmpc
28-10-2015, 14:30
ال GTX 960 أفضل قليلا من ال 7950 ..
و الفرق بين ال 960 و ال 950 أفضل 15% تقريبا لصالح ال 960 ..

omda120
07-01-2016, 16:07
ال GTX 960 أفضل قليلا من ال 7950 ..
و الفرق بين ال 960 و ال 950 أفضل 15% تقريبا لصالح ال 960 ..

شكرا ليك اخى الكريم لم الاحظ ردك الا الان وانا اعيد قرات الموضوع فاسف على التاخير

لانى خلال الايام القادمة حبداء ادور على كارت مناسب لى

totyyyd
17-01-2016, 01:48
HD 7950