المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طلب نصيحة فى بوردة و برسيسور

checo4lamor
25-10-2015, 03:11
سلام عليكم

بعد ازنكم كنت عاوز اعرف ايه رايكو فى البوردة دى msi z97-g43 gaming و معاها برسيسور من دول 4460/4570 هل مع كرت r9 380 2g اقدر اشغل كل الالعاب هاى على رزليوشن 1920/1080

, هل فى فرق بين البوردة دى و نفس الموديل فى اسوس و انهى افضل فيهم

ثانيا :
و هل فى فرق كبير فى الاداء بينها و بين البوردة و البروسيسور دول 6100+ GIGABYTE - Motherboard - Socket AM3+ - GA-990FXa ud3 (https://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3891)
هل من الافضل انى اعمل ابجريد للبروسيسور الام دى الى معايا الى 8350 ولا اغير الندل كله احسن

arrow92
25-10-2015, 03:52
كتير على البروسيسور دول .....مازر بورد زى دى

لانها مخصصه للكسر
فحرام تحط فلوس كتير فى حاجه مش هتستفاد من قوتها
ممكن تجيب نفس النسخه B85 او H97 هو تقريبا الاتنين زى بعض فى نفس الخواص والمميزات بس شريحه اعلى من شريحه بس الاتنين واحد

فانا من راى احسن
انت تجيب بروسيسور 4460 مثلا مع بورده شريحه اقل من الى مكتوبه او تعلى البروسيسور ل4690 بيوصل ل 3.9 جيجا هيزر فى الضغط

زى B85 او H97

checo4lamor
25-10-2015, 03:57
انا فعلا كنت هجيب البورد ة الى حضرتك قولت عليها بس المشكلة انى لقتها بتدعم تردد الرامات لحد 1600 بس و فرق السعر بين الاتنين حوالى 200 جنيه مش فرق كبير اوى طيب انت رايك msi كويسة ولا asus احسن و بصراحة انا بميل للmsi عشان تبقا نفس نوع كرت الشاشة

و ياريت ترد عليا بالنسبة للنقطة التانية فى الاستفسار و متشكر لتعبك معايا بجد الف الف شكر

arrow92
25-10-2015, 04:02
انا فعلا كنت هجيب البورد ة الى حضرتك قولت عليها بس المشكلة انى لقتها بتدعم تردد الرامات لحد 1600 بس و فرق السعر بين الاتنين حوالى 200 جنيه مش فرق كبير اوى طيب انت رايك msi كويسة ولا asus احسن و بصراحة انا بميل للmsi عشان تبقا نفس نوع كرت الشاشة

و ياريت ترد عليا بالنسبة للنقطة التانية فى الاستفسار و متشكر لتعبك معايا بجد الف الف شكر

اولا انت مش هتكسر
فليه هتحتاج رامات بتررد اعلى
انت استخدامك كما واضح من استفسارك
العاب

بعنى اخرك تردد 1600 هيبقا كويس جدا
فمش محتاجه انت تجيب بورده اعلى ..وتدفع فلوس اكتر فى رامات بتردد اعلى
وفر باقى الفلوس فى كارت الشاشه افضل
وكمان حاول تعلى البرسيسور شويه ده لو يناسب الميزانيه معاك يعنى لو I54690 هيكون افضل خصوصا ان فرق السعر ما بين 4460 و4690 مش كتير اوى بس هيفيدك اكتر فى الالعاب التقيله وكمان فى المستقبل

اما بخصوص MSI او اسوس

انا عندى MSI B85 G43 وتحفه
وتقدر تشوفه مميزاتها مش معنى كده ان اسوس وحشه
بس انا بتكلم بحكم الى جربته
وممكن تشوف مراجعه لاتنين وتقارنهم ببعض

وانا من راى الشخصى
حاول توفر اكتر كميه من الميزانيه لشراء كارت 970 او لو بتميل لAMD تجيب 390 هيكون افضل ليك خصوصا انك عندك فل اتش دى

ده من راى الشخصى

checo4lamor
25-10-2015, 04:26
خلاص تمام انا هاخد بكلامك بس بالنسبة لكرت الشاشة انا نفسى اشترى نفيديا بس كل الناس بتخوفنى من الدعم بتاع نفيديا مع ديركت اكس 12 دى كل المشكلة و كمان ال 970 هيبقا عالى اوى بس انا ممكن قدام اجيبو بس خايف من موضوع الدعم ده

arrow92
25-10-2015, 04:30
خلاص تمام انا هاخد بكلامك بس بالنسبة لكرت الشاشة انا نفسى اشترى نفيديا بس كل الناس بتخوفنى من الدعم بتاع نفيديا مع ديركت اكس 12 دى كل المشكلة و كمان ال 970 هيبقا عالى اوى بس انا ممكن قدام اجيبو بس خايف من موضوع الدعم ده

اولا ازاى مش هيدعم بس

بس من غير الدخول فى تفاصيل
هل فى لعبه نزلت ديركت اكس 12 لا
هل فى لعبه هتنزل فى المستقبل القريب اعلنوا عنها لا برده

اما بخصوص الدعم هو بيدعم اخى الفاضل .....وممكن تشوف المراجعات للكارت ده مكتوب على الكرتونه كمان
مش تقلق الكارت فوق الممتاز وكان عندى من فتره مفيش لعبه وقفلت قدامه الحقيقه
عاوز تجيب AMD مفيش مشكله هات390
الفكره انا بقولك طمله هتجدد يبقا تحط الفلوس فى حاجه تعيش معاك وقت كبير مش تجددها تانى

فانت حاول تشوف الباقى من الميزانيه بعد تجديد البندل وبعدها اطرح موضوع خاص بالكارت واحنا هنحاول نساعدك لاختيار افضل كارت شاشه لك

موفق ان شاء الله تعالى

checo4lamor
25-10-2015, 04:48
الف الف شكر ربنا يجازيك كل خير