المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكل ارهقني

realdri
30-10-2015, 02:07
السلام عليكم اخواني،هذه اول مشاركة في المنتدى
إخواني اعاني من مشكل في جهازي المحمول من نوع Hp G72 وهذا المشكل ارهقني بالفعل،اقوم بكل شيئ عادي التصفح او مشاهدة مقاطع و الشات.....
ولكن عندما ادخل الى البيوس 3 ثواني او 4 ينطفئ الجهاز او عندما اريد ان اقوم بريستار للجهاز نفس الشيء ينطفئ و اقوم بالمحاولة مرة اخرى بدون جدوى إلى ان يعطني رسالة
(مفادها ان الحرارة مرتفعة system temperateur 90D) واعيد تشغيله مباشرة و اقوم بالدخول الى الويندوز فيعمل بشكل عادي.
اتمنى ان اجد إفادة منكم.وشكرا

phenomenon
30-10-2015, 13:19
بطبيعه الحال تنظيم بروفايل التبريد مش بيبدا الا مع الدخول على الويندوز وده فى غالبيه الاحوال
يعنى لو انت على الويندوز فى وضع الخمول درجه الحراره 35C ممكن تلاحظ اثناء وجودك على البيوس درجه الحراره 55C
لان مفيش تنظيم لعمليه التبريد فعاله داخل البيوس والعمليه دى مختلفه من لوحه ام لاخرى ويمكن تلاحظها
لكن معنى ان البيوس يتسبب فى اغلاق المعالج بسبب ارتفاع درجات حرارته ورساله بتقول انه وصل الى 90C
بالرغم ان درجات الحراره جيده بالاساس على الويندوز فى الضغط والخمول يبقى ربما البيوس فيه مشكله واكيد هتكون شائعه ومحتاج عمليه ابديت للبيوس
سيتم نقل الموضوع لقسم الاجهزه المحموله والمتخصصين

realdri
30-10-2015, 17:27
شكرا لك أخي على الرد،اريد ان اعمل تحديث للبيوس ولكن اخاف ان يتشنج الحاسوب او ان ينطفئ قبل ما يكمل التحديث( لأن ذلك اكبر مشكل يمكن ان تصادفه ههههه)
في قولك تم نقل الموضوع للمتخصصين هل يمكن متابعة الموضوع معهم ؟؟ أنا جديد هنا لا أعرف قصدك هههههه

phenomenon
30-10-2015, 19:14
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
والله اخى موضوع تحديث البيوس بسيط جدا ولكن مين فينا مش بيخاف من سواد الشاشه :)
ولكن قبل ان ندخل فى موضوع البيوس هل المشكله دى منذ شراء الجهاز ؟ ولا كنت بتقدر تدخل على البيوس زمان ومش بتواجهه المشكله دى
هل تقدر تلحق تدخل على البيوس وتضبط الضبط المصنعى قبل ان يغلق اللابتوب نفسه اوتوماتيك ؟

realdri
30-10-2015, 19:46
نعم كنت اقدر ان ادخل على البيوس،كيف يمكن لي ان ارجعه الى ضبط المصنع.وهل ممكن يكون هذا هو الحل .

realdri
01-11-2015, 19:46
لقد جرب ارجاع اعدادات البيوس لوضع المصنع بدون جدوى،المشكل باقي.
يبدو ان هذا المشكل لا حل له،المرجو المساعدة