المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة مع كرت gigabyte radeon r9 280 oc windforce 3x

Barry
01-11-2015, 11:57
السلام عليكم
عندي مشكلة مع الكرت انو لما اجي ادخل على الوندوز بيتوقف عند windows logo ويتوقف الجهاز ويعمل رستر تلقائي
فرمتت الجهاز لكن نفس المشكلة لدرجة انو ايضا يتوقف تنصيب الوندوز ,ولما انزع الكرت الوندوز يشتغل عادي جدا مع العلم انوالكرت ماكان يعمل مشاكل مثل هاته
مواصفات جهازي
Intel Core i3 2120 @ 3.30GHz
8.00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz
Motherboard :
ECS H61H2-M3 (SOCKET 0)
Graphic card
3072MB ATI AMD Radeon R9 200 Series (Gigabyte)
Power Supply
THERMALTAKE SMART-SE 530W Modular 80Plus Bronzeملاحظة : اول مرة لما ركبت الكرت صار مع مشكلة انو مارضي يعمل تنصيب لانو مو متوافق مع المذربور ,فعملت فلاش للمذربورد واصبح كلو تمام

منتظر ردودكم

H_KIMO
01-11-2015, 22:17
جرب كرت تانى

Mandrain
02-11-2015, 04:13
بص جرب الاول كارت تانى نفس الموديل لو حصل نفس المشكله ممكن تغير الباور عشان النسخه ال gigabyte 280 ال power requirement 600 watt

TOTAS
03-11-2015, 06:02
لو عندك بلت ان فيجا شيل الكارت وجرب ,لو اشتغل ممكن يكون المشكلة فى الr9 280 بنسبة 50% وممكن يكون حاجة تانية بتظهر فقط مع كات شاشة قوى (ممكن الباور مثلا او الرامات فيهم مشكلة )
لو ماشتغلش الجهاز بالكرت البلت ان ,فك الرامات وشيل البطارية واعمل ريست للبايوس يدويا (بجمبر او لمس البنتين بمفك لو تعرف) ونضف الرامات والسوكت بتاعها وركبها تانى وسوكت الكارت وركبة.
لما تشغل اتاكد ان كل اعدادات البايوس على ال defult (ممكن مشكلة الفريز عند بدا الويندوز يكون بسبب unstable oced cpu or ram )دة طبعا لو كنت عملت ocing قبل كدة او حد لعب فى الbios من غير ما تعرف مثلا.
لو ماحصلش حاجة جرب مرة تخلى الساتا ide من البايوس وتدخل على الويندوز ولو ماشتغلش خليةAHCI وجرب .
فالاخر لو ماشتغلش شوف نسخة ويندوز تانية

Barry
03-11-2015, 11:23
جرب كرت تانى

ماعندي للاسف

Barry
03-11-2015, 11:25
بص جرب الاول كارت تانى نفس الموديل لو حصل نفس المشكله ممكن تغير الباور عشان النسخه ال gigabyte 280 ال power requirement 600 watt

فكرة ممتازة لكن مالقيت لحد الان الى عندو زي الكرت الى عندي
راح احاول اجرب الكرت ان شاء الله في جهاز اخر واشوف

Barry
03-11-2015, 11:26
لو عندك بلت ان فيجا شيل الكارت وجرب ,لو اشتغل ممكن يكون المشكلة فى الr9 280 بنسبة 50% وممكن يكون حاجة تانية بتظهر فقط مع كات شاشة قوى (ممكن الباور مثلا او الرامات فيهم مشكلة )
لو ماشتغلش الجهاز بالكرت البلت ان ,فك الرامات وشيل البطارية واعمل ريست للبايوس يدويا (بجمبر او لمس البنتين بمفك لو تعرف) ونضف الرامات والسوكت بتاعها وركبها تانى وسوكت الكارت وركبة.
لما تشغل اتاكد ان كل اعدادات البايوس على ال defult (ممكن مشكلة الفريز عند بدا الويندوز يكون بسبب unstable oced cpu or ram )دة طبعا لو كنت عملت ocing قبل كدة او حد لعب فى الbios من غير ما تعرف مثلا.
لو ماحصلش حاجة جرب مرة تخلى الساتا ide من البايوس وتدخل على الويندوز ولو ماشتغلش خليةAHCI وجرب .
فالاخر لو ماشتغلش شوف نسخة ويندوز تانية

لما اشغل الجهاز بدون الكرت يشتغل الوندوز عادي جدا ممكن زي ماقولت الرامات وراح اجرب الكرت في جهاز اخر واردلك خبر ان شاء الله