المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : افضل الحلول للاستمتاع بلعبه Batman Arkham Knight على اجهزه الـ PC حتى الان !

الصفحات : [1] 2

phenomenon
02-11-2015, 22:11
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

طبعا حضراتكم شايفين ان الانتظار طول ومحدش عارف امتى هيكون المعاد الرسمى للانطلاق الجديد للعبه Batman AK
وملاك اللعبه مستمرين فى الشكوى حتى مع اخر التحديثات وطبعا غالبيتنا حمل اللعبه بالفعل وفى عدد كبير مننا اشتروها او
كانت هدايا ليهم وبالنسبه ليا ضمن احد عشاق اللعبه ^_^ وفضلت اتابع الى ان توصلت لجروب على موقع Steam ربما
تكونوا توصلتلوليه ايضا ولكن المهم انه قدر يعالج مشاكل كثيره فى اللعبه واللعبه اصبحت Playable بشكل لا يمكن تصديقه

بالتاكيد ليس الحل المثالى ولكن على الاقل قدرت استمتع باللعبه وانهيها واقدر اقول لحضراتكم من اجمل الالعاب اللى لعبتها بحياتى
وبالتاكيد افضل جزء فى السلسله مش لانه اجدد جزء بالسلسله والاخير للاسف ولكن دائما كنت بتسائل عن وجود جزء فيه نسبه
حياه اكبر لمدينه Gotham والمفترض ضم السياره والطائره بشكل ايجابى اكبر للعبه وده غير الامكانيات الرائعه فى الجزء الجديد
فى طريقه الجيم بلاى والعالم المفتوح وحلول الغاز MR.Edward Enigma والقصه من اجمل ما يكون والمستويات الاضافيه
وبصراحه وبكل ثقه اعطيها 100%100 فى كل شىء وان شاء الله بعد تجربه الاداه للى مجربهاش لسى
هتعطوها 10/10 فى الجرافيك ايضا وهيكون فى تنبيهات بسيطه جدا للوصول لافضل نتيجه فى الجيم بلاى

المشاكل المعروفه : باختصار شديد للى مجربهاش مسبقا هو انك متضطر تلعب على 30 اطار عشان تتخلص من مشكله تقطيع
الصوره Screen Tearing اللى اكيد هتكون طول وقت اللعبه وخصوصا اوقات انتقال Bruce Wayne فى السماء لمسافات .
فى نفس الوقت هى من اسوا الالعاب التى تم ضبطها على 30FPS اطار وده طبعا لان Rockstady اعترفت ان الفريق الذى تم
تكليفه لبرمجه وتطوير نسخه PC كان اقل عددا وكانت متوقع لها المشاكل وطبعا اكيد هتعانوا بسبب التهنيج التقيل وتعب شديد
وارهاق للعين على 30FPS ومستحيل اى حد فينا يوافق بتشغيل بلعبه الان تعمل بدون نظام معالجه للمشكله سواء عن طريق
VSync or Triple Buffering واذا تنازلنا عن هذا الامر ستبدا المعاناه الجديده مع 60fps وظهور Lag وتقطيع لم يسبق
له نظير وهبوط شديد فى الاطارات خاصه اثناء ركوب Bruce السياره
يعنى فى الحالتين 60FPS vs 30FPS مفيش استمتاع والمشكله الاخرى Bad Textures او سوء الانماط واشكال الرسومات
اللى مالهاش اى ملامح وجوده فى منتهى السوء

عشان مطولشى عليكم ده فيديو سريع بيوضح المشكله 720p

https://www.youtube.com/watch?v=TajubKMRE1o&feature=youtu.be

ناتى للمتطلبات

1- هناك مشاكل مازالت مستمره لبعض الاجهزه لسبب غير معلوم
2- ستلاحظ هبوط الاطار احيانا من 60fps الى 50fps ~ 40fps ولكنك لن تلاحظ وجود ايه مشاكل على الاطلاق كتقطيع بالصوره
او لاج او تهنيج يمنع عليك الحاله المزاجيه وانت مستمتع بيها
3- الاداه ليست جاهزه للعب على W10 اطلاقا او على 3D
4- يجب ان يكون لديك رامات على الاقل 5GB وهذا ما لاحظته فى نسبه احتياجها
6- التزم بضبط الاداه كما هو موضح بالشرح بالضبط
7- الكروت التى تم معالجه المشاكل لها ومن الواضح فى اراء ملاكها مختلفه وكثيره جدا
8- تاكد ان سرعه الهارد والمعالج طبيعيه قبل الدخول الى اللعبه وعدم وجود برامج ثقيله على سكج الديسك توب تحتاج جهدهم
9- تثبيت جميع برامج الالعاب واهمهم جميع اصدارات VCredist_x86 & X64 Pacage

حاول ضبط الاعدادات قريبه من هذه الاعدادات ولكن اختار الابعاد التى تفضل اللعب عليها ( هذه الابعاد هى DSR )
هذه الاعدادات متوافقه وتعمل بسلاسه كما هو موضح بالفديو القادم وحتى نهايه اللعبه على اغلب كروت الشاشه
GTX980TI + GTX 980 + GTX 970 او القريبين منهم بالاداء
اذا كنت تمتلك كارت شاشه متوسط يمكن البدا بتقليل بعض الاعدادات من الاداه ولن تشعر بفرق كبير فى جوده الصوره او عيوب فى الرسومات

لتحميل الاداه من هنا (https://www.mediafire.com/download/ssnpmbw89oycrpt/Batman+Arkham+Knight+settings.exe)
يجب ان يتم تشغيل اللعبه ولو لمره واحده بتتمكن من تشغيل الاداه بشكل صحيح
ستطلب منك اخذ نسخه احتياطيه للجرافيك الحالى ليك مره واحده فقط

دا فيديو اخر 720p بيوضح النتيجه بعد ضبط اعدادات الاداه وبسبب سرعه النت للاسف مقدرتش اسيف فيديو كبير
لكن ان شاء الله اكيد هيوضحلكم انتهاء المشكله فورا

https://www.youtube.com/watch?v=AXsBal-8AmU&feature=youtu.be

لو عند حضراتكم اى ملاحظات او مشاكل يمكن اضافتها ربما نقدر نتوصل لضبطها
شكرا لكم

ayoub_bob
02-11-2015, 22:47
تسلم يدك اخى الحبيب
على الشرح الرائع
=
انا كنت قرأت انها بتحتاج لحالها فقط 12G رام
صح ولا كلام مثل الألعاب الأخرى
الذى تبالغ في المتطلبات التشغيل
تحياتى لك على المجهودك الرائع
جارى التقييم

phenomenon
02-11-2015, 23:12
تقريبا فعلا دى المتطلبات الرسميه ليها واخر المتطلبات اللى تم تصريحها بالفيكس الاخير ولكن انا لاحظت اقصى استهلاكها معايا لم يتعدى 5GB وكسور
الف شكر على المرور والتقييم :) وجرب وشوف النتائج

bisotiger
03-11-2015, 00:25
تحيياتى لك اخى ابراهيم تسلم ع موضوعك الرائع

تم التقييم

khaled moh
03-11-2015, 06:52
تسلم على الاضافة Phenomenon (https://arabhardware.com/forum/member.php?u=11301600)

Walid DX01
03-11-2015, 16:18
تسلم ياصديقي علي الموضوع والمجهود الكبير
وان شاء الله يتم تجربه اللعبه بأقرب وقت

mawedahmed
03-11-2015, 16:30
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بسم الله ما شاء الله موضوع رائع جدا وممتاز والله ويستاهل التقييم

وانا ايضا من عشاق Batman من اول جزء لها منذ الطفوله :)

phenomenon
03-11-2015, 17:13
نورتوا الموضوع جميعا اخوانى الكرام ولو فى اى اسئله انا موجود .. enjoy :)

LORD19
03-11-2015, 21:24
تسلم يا غالى على الحلول
بس هى الاداه دى ننقلها الاول لملف اللعبه ولا ايه ؟ ونشغلها قبل ما نشغل اللعبه ونظبط الاعدادات زى ما فى الصوره كده ولا نشغل اللعبه وبعدين نشغل الاداه ونظبط الاعدادات ياريت تقول طريقه تشغيلها ازاى بالظبط:confused:
والف شكر ليك

phenomenon
03-11-2015, 22:24
تسلم يا غالى على الحلول
بس هى الاداه دى ننقلها الاول لملف اللعبه ولا ايه ؟ ونشغلها قبل ما نشغل اللعبه ونظبط الاعدادات زى ما فى الصوره كده ولا نشغل اللعبه وبعدين نشغل الاداه ونظبط الاعدادات ياريت تقول طريقه تشغيلها ازاى بالظبط:confused:
والف شكر ليك
براحتك خالص سواء حبيت تنقلها لملف اللعبه او تسيبها فى اى مسار اخر ( تم تجربتها فى اكتر من مسار وتعمل )
المطلوب انك بعد ماتثبت اللعبه تفتح اللعبه عادى عشان اللعبه تعمل ملف حفظ وضبط اعدادات للجرافيك فى بارتيشن C
بعد كده بتقفل اللعبه وتروح على الاداه تضبطها كما هو موضع فى الصوره واذا حبيت تقلل او تزود بدايه من عند Texture Quality براحتك
وبعد ماتخلص عمليه الضبط اضغط Save اسفل صوره الاداه هيسالك فى رساله عاوز تعمل نسخه Backup من جرافيك اللعبه الاساسى بتاعك ؟
بتوافق او بترفض براحتك بس هى بتنبهك انها مش تسالك تانى لو حبيت تعدل فيها مره تانيه

بعد كده بتفتح اللعبه عادى وانسى خالص قائمه جرافيك اللعبه نفسها
الاداه بتبدا تخلى اللعبه تعمل بنظام حسابات جديده فى المعالجه اسرع من الحسابات الاولى فقط وبتعالج اهم مشاكل التاخير فيها

اذا اختارت تنعيم Antiallising او قفلت Hardware Physics احتمال متقدرشى تستفاد ببعض خوااص Nvidia Gameworks
لو الشاشه بتاعتك 1440p او اكبر او معاك كارت AMD اعتمد على خاصيه التعيم ماشى
لو الكارت معاك Nvidia والريزلوشن عادى اعمل Enable Hardware Physix واختار السرعه LOW زى الصوره يعنى شيل الصح من المربع بس
ومش تختار Antialiising عشان تستمتع بخصائص NVIDIA Gameworks اللى تحب تفعيلها

بالنسبالى كان اختيار Enhanced Rain اهم اختيار بس وبمرور الاحداث فى اللعبه
له تاثير هيبقى واضح عن اى تاثير اخر ممكن ياخد جهد من كروت انفيديا اكبر

LORD19
04-11-2015, 00:37
لسه بارضو اللعبه فيها مشاكل التقطيع بس شكلها علشان الرامات عندى 4 جيجا شكل الحل الوحيد زياده الرامات :o

phenomenon
04-11-2015, 01:19
طيب ابدا قلل بعض خيارات الجرافيك واختار Texture Resolution على Low و Level of details على Medium والشادوز Low
واتاكد من تنشيط صندوق Enable DirectX 10 Features
هو الويندوز عندك ايه بالضبط ؟

K.I.N.G
04-11-2015, 01:59
شكرااااااا فعلا اداه رائعه وحسنت الاداء بطريقه كبيره ... بس اتمني تشتغل علي ويندوز 10

LORD19
04-11-2015, 02:08
طيب ابدا قلل بعض خيارات الجرافيك واختار Texture Resolution على Low و Level of details على Medium والشادوز Low
واتاكد من تنشيط صندوق Enable DirectX 10 Features
هو الويندوز عندك ايه بالضبط ؟
عملت ده كله ومفيش فايده
الويندوز 7 64 بروفيشنال

phenomenon
05-11-2015, 00:06
طيب جرب ويندوز 8.1 لو موجود عندك

™Matrix
05-11-2015, 02:55
الفيديو مبيشتغلش مكتوب الفيديو private

sameh_aita
07-11-2015, 19:45
لو سمحت هي الاداة دي مش بتشتغل على ويندوز 10
وهل في اصدار احدث منها

phenomenon
07-11-2015, 22:39
ده اخر اصدار منها اخى والله .. جربتها على ويندوز 10 وكانت نفس مشاكل التقطيع ملحوظه وغير ممتعه
فايقنت انها ليست مبرمجه على الويندوز الجديد وبالعوده الى 8.1 فرق السما عن الارض
تم تجربه الفيديوهين مره اخرى والفيديوهات تعمل مش عارف ياريت تاكدوا على الموضوع ده
ان شاء الله هبحث دلوقتى على رابط الموضوع الاساسى على ستيم واضيفه

LORD19
08-11-2015, 00:27
طيب جرب ويندوز 8.1 لو موجود عندك
اه موجود معايا الويندوز بس هى اشتغلت معاك كويس على ويندوز 7 ولا 8.1

ayoub_bob
08-11-2015, 00:48
رغم ان لدى يوزر على اليوتيوب
الا انة فعلا اخى إبراهيم
بيقول هذا الفيديو خاص
ورفض التشغيل
===
صورة
من التحذير
=
https://www.m5zn.com/newuploads/2015/11/07/jpg//m5zn_14295b270b4d35b.jpg (https://www.m5zn.com/out.php?code=16059319)

phenomenon
08-11-2015, 03:30
غريبه - شكرا اخى على التنبيهه سيتم رفعه مره تانيه

تم التعديل ياريت تاكدلى اخى هل اشتغلوا ولا ايه

mawedahmed
08-11-2015, 10:12
فعلا كان فيه مشكله في تشغيل الفيديوهات ولكن نسيت اقول لحضرتك علي المشكله

لكن حاليا تم تعديل الفيديوهات وشغاله كويس جدا وفعلا الاداه ديه خرافيه

جزاك الله كل خير اخي الكريم علي الموضوع المفيد جدا ده ودائما في تقدم

mawedahmed
08-11-2015, 10:15
لكن اخي الكريم عندي سؤال بسيط وارجو الاجابه عليه بالتفصيل

هل فعلا معظم الالعاب تعمل بشكل افضل بدون تقطيع او اي مشاكل اخري علي Windows 8.1

وفي نفس الوقت هل الالعاب التي تعمل بكفائه علي 8.1 تعمل بشكل سيئ علي 10 ..!!؟

ارجو التوضيح وشكرا جدا مره اخري علي الموضوع الجميل المفيد ده

phenomenon
08-11-2015, 18:11
اه موجود معايا الويندوز بس هى اشتغلت معاك كويس على ويندوز 7 ولا 8.1
انا مش معايا ويندوز 7 لا .. انا جربتها على ويندوز 8.1 وويندوز 10 فقط
والنتيجه كانت ايجابيه معايا على ويندوز 8.1 فقط
وده رابط الموضوع الاصلى بيوصف نظام المعالجه الجديد بالاداه وطرق ضبطها زى ماانت عاوز (https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=484128370)

فعلا كان فيه مشكله في تشغيل الفيديوهات ولكن نسيت اقول لحضرتك علي المشكله

لكن حاليا تم تعديل الفيديوهات وشغاله كويس جدا وفعلا الاداه ديه خرافيه

جزاك الله كل خير اخي الكريم علي الموضوع المفيد جدا ده ودائما في تقدم

الف شكر اخى رمضان انا اكتشفت ان الفيديوهات كانت بريفيت على اليوتيوب وشكرا على المتابعه
بخصوص اداء الالعاب على الويندوز :
والله اخى الفاضل انا بستغرب من الناس اللى بتقول ان الالعاب راااااااااااااائعه على ويندوز 10
ومايزيد الامر دهضه ردود الاعضاء فى اكتر من مكان ان الويندوز فعلا والمقصود ويندوز 10 قدر يعالج مشكله الاستخدام القليل للانويه فى الالعاب
واعتقد ان المفهوم دا عندهم مجرد ايحاء نفسى ووهم فقط لا غير
لانه بالاساس قرائه تعدد الانويه وتنشيطها اكتر باالعمليات الحسابيه داخل الالعاب ليست من خصائص W10 وانما واجهه DirectX 12.0 API
ونعم الواجهه ملحقه بويندوز 10 ولكن لا يوجد لعبه واحده حتى الان تعمل بنظام واجهه DirectX 12.0 API
وانما جميع الالعاب مبرمجه على واجهه عمل D3D 11.0 API فازاى هقدر اقول اتحسنت وهى بالاساس مبرمجه على نظام قديم

جميع الالعاب الان او حتى الان افضل ويندوز لها هو 8.1 لانه تم برمجتها على نظام الويندوز ده زى الاداه بالضبط BatMan tool
حتى الغريب فى الامر ان موقع Anandtech من اسبوعين تقريبا ارسل له لعبه Direct 12 وهى اول لعبه D3D 12.0 لعبه Fable Legends
وهى من تطوير ونشر استوديو Lionhead + Microsoft تحديدا
وفى الصفحه دى هتشوف العجب والله (https://www.anandtech.com/show/9659/fable-legends-directx-12-benchmark-analysis/3).. او فى الصوره القادمه للتسهيل

فين تعدد الانويه الايجابى اللى تم ملاحظته I7 =I3 = I5 = جميعهم اداء واحد لا يزال و I3 هو الافضل على 4K
ودى كانت لعبه من نشر MS وتم برمجتها على W10 وتعمل من خلال واجهه D3D 12.0 وعلى كروت شاشه D3D 12.0
رايى شخصيا ان كلمه اداء الالعاب افضل على ويندوز 10 حتى الان مجرد وهم
ويجب الانتظار العاب اكتر Direct 12.0 وتكون مبرمجه بشكل جيد اكتر على ويندوز 10 لنبدا فى الاعتماد على W10

ووقتها هنقول لازم تتجهه لويندوز 10 عشان اللعبه دايركت 12 وبتبتسفيد من خصائص المعالجه المتعدده معاك
باختصار اذا لم يكن W10 اسوا من W8.1 بالالعاب الحاليه ودا طبيعى ولكنه لن يكون افضل منه بالتاكيد وتذكر ان هناك لكل قاعده شواذ

mawedahmed
08-11-2015, 19:03
انا اسمي ضياء يا اخي الكريم ابراهيم ولست رمضان .. بس برضه اسم جميل جدا :D

ayoub_bob
08-11-2015, 20:45
بخصوص اداء الالعاب على الويندوز :
والله اخى الفاضل انا بستغرب من الناس اللى بتقول ان الالعاب راااااااااااااائعه على ويندوز 10

ههههههههههههههههههه
ويندوز 10 رائعة استاذى الحبيب إبراهيم باشا بدون رمشة
حتى

phenomenon
08-11-2015, 21:52
انا اسمي ضياء يا اخي الكريم ابراهيم ولست رمضان .. بس برضه اسم جميل جدا :D

امال مين رمضان ده :D : معلشى اخى ضياء وكلك زوق وكرم

ههههههههههههههههههه
ويندوز 10 رائعة استاذى الحبيب إبراهيم باشا بدون رمشة
حتى

جزاك الله كل خير اخى :) انا عارف فعلا انه كويس وراائع على الالعاب وتم تجربته اكتر من شهر بس ايه الجديد فيه عن 8.1 ؟
مفيش جديد نفس عدد الاطارات ونفس نسبه الدروبات عمره ماهيكون افضل من 8.1
اصل الويندوز مش بيمشى اللعبه على مزاجه هو لا طبعا
اللعبه بتختار النظام اللى هى تمشى عليه فى الويندوز على مزاجها ( حسب ماهى تم برمجتها )
والالعاب تم برمجتها على نظام حسابات واجهه D3D 11.0
يبقى هتختار نظام حسابات ومعالجه واجهه D3D 11.0 من الويندوز وهتمشى عليه
واللى هو موجود ومدمج بنفس الشكل مع ويندوز 8.1
الويندوز مالوش دخل كبير بالاداء ولكن انا تعليقى على التعقيبات الخاصه بانه فعلا بقى فى تحسن لاحياء الانويه ومصادر المعالجه المتعدده

وبعدين ياعم الحج انت واحد معاك Samsung SM 951 X4 فاركن انت على جنب :D
صحيح الالعاب لا تستفيد كثيرا بفرق سرعه الهارد بس انت معاك هارد يسرع السلحفاه حتى ( رايى تبيعه قبل مايحصله حاجه :D )

ayoub_bob
09-11-2015, 02:10
وبعدين ياعم الحج انت واحد معاك Samsung SM 951 X4 فاركن انت على جنب :D
صحيح الالعاب لا تستفيد كثيرا بفرق سرعه الهارد بس انت معاك هارد يسرع السلحفاه حتى ( رايى تبيعه قبل مايحصله حاجه :D )

يبقى انا فهمت خطاء استاذى
اسف لك انا كنت معتقد انك تقصد انها لا تعمل مع نظام 10
===
بالنسبة لحبيب قلبى الواد ال M2 ولا يهمك اخى الواد ضد الحسد
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
بس اية السلحفاة تصبح تايجر في الجرى مع الM2
ههههههههههههههههههههه

:ah35::ah35:
حبيبى والله اخى إبراهيم
تحياتى اخى الغالى

phenomenon
09-11-2015, 09:39
بارك الله فيك اخى وربنا يزيد ويبارك :)

darsh18m
13-11-2015, 09:03
الاداه ديه تنفع للنسخه المكركه ولا بتاعت ستيم بس؟