المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ارجو المساعده من الخبراء رأيكم فى شاشه asus vx238h

Mohamed_hamed
25-11-2015, 21:11
تم الرد على الاستفسار .. يغلق من المشرفين

Mr.pOPo
25-11-2015, 22:17
الشاشة ممتازة و عندي بقالها مدة ، و الحمدلله مفيش اى ديد بيكسلز.

هتلاقى فى توقيعى مراجعة شخصية ليها لما انا جبتها.

بالنسبة للجزئية التانية بتاعت الالوان فبصراحة عمرى ما اخدت بالى من الحوار دا لأن الوانها جميلة بالاساس.

Mohamed_hamed
25-11-2015, 22:45
انا بشكر ك جدا على ردك للموضوع

Mr.pOPo
25-11-2015, 23:03
دقة الشاشة على الديسك توب بتبقى 1920x1080 عادي، و لم بفتح لعبة و ألاقيها بدقة أقل بدخل على اعدادا اللعبة عادى و بغير الدقة ب 1080.

Mohamed_hamed
25-11-2015, 23:07
دقة الشاشة على الديسك توب بتبقى 1920x1080 عادي، و لم بفتح لعبة و ألاقيها بدقة أقل بدخل على اعدادا اللعبة عادى و بغير الدقة ب 1080.

يعنى حضرتك شايف الالوان hd فى الالعاب بكابل hdmi

Mr.pOPo
26-11-2015, 00:03
الحقيقة يا محمد انا معرفش انت بتتكلم علي ايه.

الالوان ما لحظتش فيها اي تغير سواء HDMI أو DVI.. و تقنياً، مفيش حاجة اسمها "ألوان HD" و ألوان DVD مثلاً أو الوان حاجة تانية.

لكن فيه حاجة اسمها دقة أو وضوح HD، فلما تكون الدقة أقل، ما بتكونش الالوان واضحة و زاهية زى ما بتكون لما "دقة" الشاشة بتكون أعلى.

تغير الالوان قــــــد يحدث مع تغير دقـــــــــة الصورة و مدي و ضوحها، وبالتالي لما تبقى دقة الشاشة 1080، يبقى انت شايف صورة HD، و الصورة هنا بتتكون من أشكال و ألوان.

فالبنهاية، لما تكون دقة العرض HD يبقى انت شايف شكل و لون HD. أتمنى تكون فكرتى وضحت.

ملحوظة صغيرة: توكل على الله واشترى الشاشة هتعجبك و انا فضلتها على ماركات تانية كتير و موديلات تانية كتير الحقيقة.

Mohamed_hamed
26-11-2015, 09:01
الحقيقة يا محمد انا معرفش انت بتتكلم علي ايه.

الالوان ما لحظتش فيها اي تغير سواء HDMI أو DVI.. و تقنياً، مفيش حاجة اسمها "ألوان HD" و ألوان DVD مثلاً أو الوان حاجة تانية.

لكن فيه حاجة اسمها دقة أو وضوح HD، فلما تكون الدقة أقل، ما بتكونش الالوان واضحة و زاهية زى ما بتكون لما "دقة" الشاشة بتكون أعلى.

تغير الالوان قــــــد يحدث مع تغير دقـــــــــة الصورة و مدي و ضوحها، وبالتالي لما تبقى دقة الشاشة 1080، يبقى انت شايف صورة HD، و الصورة هنا بتتكون من أشكال و ألوان.

فالبنهاية، لما تكون دقة العرض HD يبقى انت شايف شكل و لون HD. أتمنى تكون فكرتى وضحت.

ملحوظة صغيرة: توكل على الله واشترى الشاشة هتعجبك و انا فضلتها على ماركات تانية كتير و موديلات تانية كتير الحقيقة.

شكرا جدا لكلامك واهتمامك