المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال عن الباور الماسب لكارت GTX 650 2GB

ahmed abouelkhe
05-12-2015, 08:07
السلام عليكم , ...

انا ان شاء الله ناويت على شراء كارت gtx 650 2gb و كنت اريد ان اعرف افضل باور له و هشترى مع الكارت معالج Q9300 , مع العلم انى مش هكسر سرعة الكارت ولا البروسسور .

انا ميزانيتى للبورسبلاى = 300 ~ 320 جنية مصرى

... , والسلام عليكم :)

سؤال كده على الماشى : " | ازاى اقدر اظهر استهلاك المعالج والرامات وعدد الفريمات ؟ | "

MeGa Banha
05-12-2015, 08:39
عليكم السلام ..

اولا بلنسبة للكارت كارت دة معايا وشغال كويس وراضى بأدائة بصراحة سعرة فى متوسط وبشغل الالعاب الحديثة على ميديم او هاى وسعر كارت جديد ب 780 ج وكارت بيحتاج باور سبلاى 400 الى 500 وات فعلى

بلنسبة للمعالج بلاش منو علشان مش تندم فى الاخر لو بتحب الالعاب بلاش احسنلك هات Q9660 او Q9550 دة اعلى معالج ويكون كاش 12 ودة افضل معالج مع الكارت دة هتلاقى اداء اقوى فى الالعاب ودة سعرة مستعمل 350 الى 400 ج بلكتير

نفس امكانيات الى اانت عاوزها عندى بلظبط

phenomenon
05-12-2015, 09:29
غالبا اى حد هينصحك بتغيير المنصه نظرا انها من فتره طويله ولكن انا رايى شخصيا المجاذفه
هات اعلى موديل يقابلك من سلسله C2Q هيكون بنفس اداء معالجات I3 الحديثه مع كارت شاشه زى GTX 650 or GTX 750

بخصوص الباور سبلاى :
اذا كنت ناوى على تحديث الكيسه بالكامل فى فتره قريبه هنقول ميزانيه الباور كويسه وفكر فى ماركه تخدمك لنسنين الجايه
اما لو مش عارف بكره فى ايه بخصوص تحديث المنصه فهنقول ان ميزانيه الباور عاليه جدا
شيل منها جزء وليكن 200 جنيه وضيفهم على تمن كارت الشاشه يمكن تلاقى نسخه GTX 750 مستعمله وتتوفق فى شرائه
وحط ال 120 جنيه فى باور زى باور Hec 350W او Thermaltake اللى بيكون ملحق بالكيس

متشتريش المستعمل الا اما تجربه عند صاحبه

بخصوص برامج monitor

حمل برنامج MSI Afterburner الكامل من موقع MSI وهيكون معاه سوفت اضافى بيتثبت فى وسط التسطيب اسمه Riva Tuner
بعد التثبيت والانتهاء وبمجرد رؤيه واجهه البرنامج ضغط على علامه الترس settings
هتفتحلك نافذه جديده وهتختار من اعلاها تالت اختار فوق Monitoring

تانى خيار فى الصفحه Active hardware monitor gtaphs
هى دى مجموعه الخصائص اللى انت بتبحث عليها
هتنشط تانى اختيار GPU Tempreture بالوقوف عليه بالماوس والضغط كليك شمال مره واحده
وقبل ما تلغى تنشيط الخيار او تضغط كليك شمال فى اى مكان اخر هتلاحظ تحت خالص خيار اسمه Show in-On Screen Display وجمبها مربع
علم فى المربه علامه صح
هتلاحظ فوق خالص ظهرلك جمب خيار GPU Tempreture كلمه in OSD وكده هيتم عرض درجه الحراره داخل اللعبه او اى فيديو

لو عاوز تظهر اى شىء اخر من مموعه الخصائص الباقيه هتنفز نفس الخطوات السابقه
لو لاحظت اكتفاء علامه صح بجانب framerate ,hrametime
هتنشط علامه صح بجانب framerate فقط
وبعدها نفز نفس الخطواط بتنشيطها ثم اختيار علامه صح لها باسفل نفس الصفحه وهكذا لاى شىء اخر

ahmed abouelkhe
05-12-2015, 10:20
غالبا اى حد هينصحك بتغيير المنصه نظرا انها من فتره طويله ولكن انا رايى شخصيا المجاذفه
هات اعلى موديل يقابلك من سلسله C2Q هيكون بنفس اداء معالجات I3 الحديثه مع كارت شاشه زى GTX 650 or GTX 750

بخصوص الباور سبلاى :
اذا كنت ناوى على تحديث الكيسه بالكامل فى فتره قريبه هنقول ميزانيه الباور كويسه وفكر فى ماركه تخدمك لنسنين الجايه
اما لو مش عارف بكره فى ايه بخصوص تحديث المنصه فهنقول ان ميزانيه الباور عاليه جدا
شيل منها جزء وليكن 200 جنيه وضيفهم على تمن كارت الشاشه يمكن تلاقى نسخه GTX 750 مستعمله وتتوفق فى شرائه
وحط ال 120 جنيه فى باور زى باور Hec 350W او Thermaltake اللى بيكون ملحق بالكيس

متشتريش المستعمل الا اما تجربه عند صاحبه

بخصوص برامج monitor

حمل برنامج MSI Afterburner الكامل من موقع MSI وهيكون معاه سوفت اضافى بيتثبت فى وسط التسطيب اسمه Riva Tuner
بعد التثبيت والانتهاء وبمجرد رؤيه واجهه البرنامج ضغط على علامه الترس settings
هتفتحلك نافذه جديده وهتختار من اعلاها تالت اختار فوق Monitoring

تانى خيار فى الصفحه Active hardware monitor gtaphs
هى دى مجموعه الخصائص اللى انت بتبحث عليها
هتنشط تانى اختيار GPU Tempreture بالوقوف عليه بالماوس والضغط كليك شمال مره واحده
وقبل ما تلغى تنشيط الخيار او تضغط كليك شمال فى اى مكان اخر هتلاحظ تحت خالص خيار اسمه Show in-On Screen Display وجمبها مربع
علم فى المربه علامه صح
هتلاحظ فوق خالص ظهرلك جمب خيار GPU Tempreture كلمه in OSD وكده هيتم عرض درجه الحراره داخل اللعبه او اى فيديو

لو عاوز تظهر اى شىء اخر من مموعه الخصائص الباقيه هتنفز نفس الخطوات السابقه
لو لاحظت اكتفاء علامه صح بجانب framerate ,hrametime
هتنشط علامه صح بجانب framerate فقط
وبعدها نفز نفس الخطواط بتنشيطها ثم اختيار علامه صح لها باسفل نفس الصفحه وهكذا لاى شىء اخر

تمام ... انا عاوز المنصه لحد السنة الى جيا بس لحد لما اشترى جهاز جديد ... وانا مش عاوز ازود فى الفلوس , لأن ميزانيتى مش كبيرة ... بس اه رأيك فى المعالج Q9300 "بشكل عملى" مع كارت GTX 650 2gb ؟؟

ahmed abouelkhe
05-12-2015, 10:22
[QUOTE=MeGa Banha;3016564]عليكم السلام ..

اولا بلنسبة للكارت كارت دة معايا وشغال كويس وراضى بأدائة بصراحة سعرة فى متوسط وبشغل الالعاب الحديثة على ميديم او هاى وسعر كارت جديد ب 780 ج وكارت بيحتاج باور سبلاى 400 الى 500 وات فعلى

بلنسبة للمعالج بلاش منو علشان مش تندم فى الاخر لو بتحب الالعاب بلاش احسنلك هات Q9660 او Q9550 دة اعلى معالج ويكون كاش 12 ودة افضل معالج مع الكارت دة هتلاقى اداء اقوى فى الالعاب ودة سعرة مستعمل 350 الى 400 ج بلكتير

نفس امكانيات الى اانت عاوزها عندى بلظبط

https://store1.up-00.com/2015-12/1449295933911.png[/QUOTE

تمام ... بس انا اعتقد ان المعالج Q9300 مش ضعيف وبيشتغل كويس , انا اساساً عاوز المعالج والكارت لحد العام القادم بس

وشكراَ لاهتمامك :)