المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة في الجهاز ارجو الحل

goldenboy87
05-12-2015, 17:33
السلام عليكم
جهازي به المواصفات الاتية :
باور 350 hec
رام 2 جيجا كينجستون
بوردة asus g41
هارد بلو 320
شاشة 18 سامسونج
===================================
المشكلة ان كل لما اشغل فيديو ببرنامج الميديا بلاير كلاسيك او ويندوز ميديا بلاير الجهاز يرستر وده طبعا غلط علي الجهاز خاصة الهارد
اعدت تسطيب البرامج من جديد ومازالت المشكلة مستمرة؟ هل ممكن يكون العيب في الباورسبلاي مع انه 350 وانا استخدم هارد واحد ولا استخدم كارت شاشة والباور معايا من 4 سنين و شغال كويس و
استخدم كارت الشاشة المدمج مع البوردة

ahmad2006771
05-12-2015, 18:00
جرب الخطوات الاتية بالترتيب :
اولا استخدم اسطوانة الهيرن بوت وادخل على رقم 6 hard disk tools
وبعد كده اضغط على رقم ا HDD Regenerator
واعمل فحص للهارد بالبرنامج ده وشوف هيكون في بادات ولا الهارد سليم
لو الهارد سليم شوف رامة تانية من حد تعرفة وجربها على الجهاز ومش تركب الرامة بتاعتك وشوف هيحصل نفص المشكلة ولا لأ
لو المشكلة موجودة جرب باور صبلاي أخر لأن طبيعي إن الباور بيضعف مع مرور السنين

eslam502
05-12-2015, 20:46
جرب حمل kmplayer وشغل بية لو منفعش يبقي العيب في الويندوز عندك

goldenboy87
09-12-2015, 17:21
جرب الخطوات الاتية بالترتيب :
اولا استخدم اسطوانة الهيرن بوت وادخل على رقم 6 hard disk tools
وبعد كده اضغط على رقم ا HDD Regenerator
واعمل فحص للهارد بالبرنامج ده وشوف هيكون في بادات ولا الهارد سليم
لو الهارد سليم شوف رامة تانية من حد تعرفة وجربها على الجهاز ومش تركب الرامة بتاعتك وشوف هيحصل نفص المشكلة ولا لأ
لو المشكلة موجودة جرب باور صبلاي أخر لأن طبيعي إن الباور بيضعف مع مرور السنين
شكرا اخي الكريم بس المشكلة انا الاقي رامة مع حد او باور الصراحة مش عارف اعمل ايه بس انا جربت برنامج hdd regenrator لوحده من غير اسطوانة هرينز بوت و تم عمل ريكفوري لباد سيكتور واحد ومازالت المشكلة موجودة ولا لازم افحص الهارد عن طريق اسطوانة هرينز بوت

ahmad2006771
09-12-2015, 18:29
لازم اسطوانةالهيرن بوت

goldenboy87
12-12-2015, 17:10
فحصت الهارد ببرنامج hdd regenerator و تم اصلاح باد سيكتور واحد فقط ولم يحدث شئ والجاهز بيرتسر كل ما اشغل فيديو حتي ببرنامج km player
ايه الحل؟؟؟؟؟

ahmad2006771
12-12-2015, 17:25
شوف رامة تانية ماركة كويسة زي كينجستون او سامسونج من حد تعرفه وجربها على الجهاز ومش تركب الرامة بتاعتك وشوف هيحصل نفس المشكلة ولا لأ

لو المشكلة حصلت برضه جرب باور صبلاي أخر لأن طبيعي إن الباور بيضعف مع مرور السنين
وانظر وبص على المكثفات اللي في البوردة وخصوصا حول البروسيسور وشوف هل في مكثف منفوخ
وممكن تجرب تسطب ويندوز سفن 64 بت او ويندوز 8.1 64 بت و حمل اخر اصدار من برنامج او حزمة الكودك K-Lite Codec Pack Full فربما كانت المشكلة في البرنامج اللي عندك ربما كان معطوب لان لو كانت المشكلة في الهاردوير كان الجهاز هيعمل ريستارت أثناء تشغيل برامج اخرى زي Mozilla Firefox أو Google Chrome
انا كده وضعت كل الاحتمالات

ahmed_ali ali
12-12-2015, 18:00
شوف رامة تانية ماركة كويسة زي كينجستون او سامسونج من حد تعرفه وجربها على الجهاز ومش تركب الرامة بتاعتك وشوف هيحصل نفس المشكلة ولا لأ

لو المشكلة حصلت برضه جرب باور صبلاي أخر لأن طبيعي إن الباور بيضعف مع مرور السنين
وانظر وبص على المكثفات اللي في البوردة وخصوصا حول البروسيسور وشوف هل في مكثف منفوخ
وممكن تجرب تسطب ويندوز سفن 64 بت او ويندوز 8.1 64 بت و حمل اخر اصدار من برنامج او حزمة الكودك K-Lite Codec Pack Full فربما كانت المشكلة في البرنامج اللي عندك ربما كان معطوب لان لو كانت المشكلة في الهاردوير كان الجهاز هيعمل ريستارت أثناء تشغيل برامج اخرى زي Mozilla Firefox أو Google Chrome
انا كده وضعت كل الاحتمالات

انا ايضا اعتقد ان المشكلة في الويندوز او في البرنامج نفسة ربما الانتيفيروس او فيروس ما اصابه بالعطب
حمل اصدار جديد من برنامج الكودك من النت وغير نسخة الويندوز 7 او 8 او 10

H_KIMO
18-12-2015, 01:20
المشكلة دى عدت عليا قبل كده وبعد ما عملت وندوز وتعريفات أصلية وبرامج لقيت نفس المشكلة
وطلع العيب من المعالج ولما غيرته بطل الجهاز يرستر عند تشغيل الأفلام

hish_2005
26-12-2015, 17:01
أعتقد استخدام كارت شاشة اكسترنال ممكن يحل المشكلة