المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : رايكم في هدثذه المواصفات (ينقصها باور وكيسة) برجاء الرد للاهمية

khalidmohy
09-12-2015, 11:00
السلام عليكم
كنت عاوز اعرف رايكم في المواصفات دي
Core i5 6600k
Ga-z170x-ud5
Kingstone 8gb 2400mhz ddr4
Gigabyte gtx 970 g1
وعندي هارد قديم barracuda 1tb
محتاج اسال باور سبلاي كام يشغلني؟ وعلي كيسه كويسه
وهل asus عندها بوردة افضل في نفس فئة السعر؟

phenomenon
09-12-2015, 11:20
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
يجب الالتزام بقوانين القسم حرفيا اخى الكريم

مواصفات كويسه وهتشتغل ولكن قبل الاراء يفضل ذكر سبب اختيارك للوحه الام ؟
يعنى المقصود هل تعرف سبب ارتفاع سعرها والفرق بينها وبين لوحات الجيمينج او باقى الاصدارت وهتنتفع بيها ولا مجرد راحه نفسيه ليها ؟

هتحتاج باور عموما فى حدود 650W
من ماركه زى Seasonic or XFX اى موديل ولو حبيت تجيب EVGA يبقى نسخه SuperNOVA فقط ولو تحب Cooler Master يبقى نسخه V

من رايى تحاول توصل لكارت GTX 980 صحيح فرق الاداء بسيط مقابل السعر ولكن عشان تضمن مستقبل 4 جيجا كاملين مع الالعاب المستقبليه
ولسى تقريبا الوكيل مستوردشى لوحات اسيوس
حاول توصل ل 16 جيجا رام قدر استطاعتك او باقرب فتره ممكنه
لان المواصفات بتاعتك هتقدر توصل لاعدادت جرافيك عاليه ومتوقع احتياج كبير من الرام او حتى برامج الاعمال

لو فى وفره فى الميزانيه كمل وجيب كمان هارد
اذا الموضوع اتحذف اعمل موضوع فى اقسام الهاردوير

khalidmohy
09-12-2015, 12:13
شكرا للرد واسف اني خالفت القوانين.
هيا الميزانيه محدودة. بس ممكن ابقي ازود الرامات بعد كدا
اللوحة اللي اعرفه عنها علشان ال overclock
وهاعرف اجيبها بتمن ال ga-z170x-ud3
فا هل تستاهل؟ وهل فيه بديل من اسوس مثلا؟
لوح الجيمنج من قرائتي البسيطة بتقدم اوبشنز في كروت الصوت المدمجة اكتر مثلا، انا مش محتاج كدا. انا محتاج بوردة تستحمل شغل 10 ساعات يوميا لمدة شهر وست ساعات في الايام العادية.
انا اخترت جيل سادس علشان لو حبيت اعمل تحديث يبقي اسهل نوعا ما
صعب اجيب كرت 980 دلوقتي
كل المكونات هاجبها من برة

وشكرا مرة اخري لرد حضرتك
وممكن اجيب هارد samsung 250gb ssd

mohamed-mohsen
09-12-2015, 14:42
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
يجب الالتزام بقوانين القسم حرفيا اخى الكريم

مواصفات كويسه وهتشتغل ولكن قبل الاراء يفضل ذكر سبب اختيارك للوحه الام ؟
يعنى المقصود هل تعرف سبب ارتفاع سعرها والفرق بينها وبين لوحات الجيمينج او باقى الاصدارت وهتنتفع بيها ولا مجرد راحه نفسيه ليها ؟

هتحتاج باور عموما فى حدود 650W
من ماركه زى Seasonic or XFX اى موديل ولو حبيت تجيب EVGA يبقى نسخه SuperNOVA فقط ولو تحب Cooler Master يبقى نسخه V

من رايى تحاول توصل لكارت GTX 980 صحيح فرق الاداء بسيط مقابل السعر ولكن عشان تضمن مستقبل 4 جيجا كاملين مع الالعاب المستقبليه
ولسى تقريبا الوكيل مستوردشى لوحات اسيوس
حاول توصل ل 16 جيجا رام قدر استطاعتك او باقرب فتره ممكنه
لان المواصفات بتاعتك هتقدر توصل لاعدادت جرافيك عاليه ومتوقع احتياج كبير من الرام او حتى برامج الاعمال

لو فى وفره فى الميزانيه كمل وجيب كمان هارد
اذا الموضوع اتحذف اعمل موضوع فى اقسام الهاردوير

ممكن تطلع على الموضوع ده بد اذنك عشان عاوز رايك ؟؟
https://arabhardware.com/forum/showthread.php?t=438836

phenomenon
09-12-2015, 14:52
الشكر لله .. بسيطه
10 ساعات بس :)
عموما اختيارك مبداه صحيح نظريا بما ان موديلات Ultra Durable توحى بكفائه التبريد ولكن لوحات الجيمنج لا تقل عنها شيئا اطلاقا
فاى لوحه Z170 بتقدملك بيوس مفتوح لكسر السرعه ولكن بالفعل دوائر الطاقه تختلف فى الكفائه
ولكن فى نفس الوقت اى لوحه فى رنج 1500 جنيه او 1700 جنيه هى مثاليه للكسر ايضا ولكن دائما هناك تفاصيل غايه فى الدقه لدوائر الطاقه الاعلى
اقصد انك ممكن مع اللوحه الاعلى فرصتك تكون فرصتك اعلى بالكسر نسبيا او اسهل واقرب فى الاستقرار
او ممكن يكون نفس القدره بلوحات اقل منها فى السعر ولكن دائره الطاقه بها تتميز بالاستهلاك الاقل والحراره الافضل وبتساعد المعالج بشكل افضل
يعنى هى مواضيع دقيقه جدا جدا حتى اكثر المستخدمين والمتمرسين احيانا لا يهتمون بها لان كلهم بيحققوا الكسر بسهوله
وكلاهما دوائر طاقه يابانيه قادره على العمل المتواصل لمده تزيد عن 10.000 ساعه متواصل بدرجه حراره 105C

انا كنت هفضلك Gaming 5 لانها فى الغالب مش هتكون اقل من 8 قنوات تغزيه للمعالج حقيقين
واحتمال كبير جدا تكون UD5 زيها ولكن تكون 16x Power Phase منها 8 حقيقين فقط عن طريق PWM منظم الفولتيه والاخرين مضاعفين كمساعد فقط لنقل تردد الفولتيات
بالاضافه ان الشىء المهم فى UD5 طبقتين 2x cooper PCB ودى سبب انطلاق عليها فئه UD لانها بتساعد على تبريد كل مكونات اللوحه الام

لذلك هى نظريا الافضل ولكن زى ماقولت لحضرتك الاعتماد على Gaming 5 فى اقسى الحالات اعتماد مثالى ايضا
وتشغلها لمده 24/7 طول السنه براحتك

طالما GTX 980 بعيد عليك يبقى براحتك لو هتتنازل عن NVIDIA ممكن R9-390 يكون البديل ايضا

كويس جدا اختيارك الهارد
لو تقدر توصى حد يبعتلك هارد M2 بداله يكون افضل واسرع ومش هيفرق كتير بالسعر عن اى SSD SATA

عموما حاول جدا ياريت تعلى الرامات مره واحده قطعتين X16 وترتاح وتتاكد انهم مدعومين قبل ما يجولك

ياريت تلحق تشوف ردى وفكر كويس جدا فى امر اللوحه
عموما لو اتحذف الموضوع زى ماقولتلك او اطلب نقل الموضوع افضل

khalidmohy
09-12-2015, 20:02
شكرا جزيلا. هاشوف فرق السعر احطه في الرامات او البوردة، والغالب هاحطه في الرامات.
شكرا علي ردك الوافي والسريع

ahmed_ali ali
14-12-2015, 00:25
الشكر لله .. بسيطه
10 ساعات بس :)
عموما اختيارك مبداه صحيح نظريا بما ان موديلات Ultra Durable توحى بكفائه التبريد ولكن لوحات الجيمنج لا تقل عنها شيئا اطلاقا
فاى لوحه Z170 بتقدملك بيوس مفتوح لكسر السرعه ولكن بالفعل دوائر الطاقه تختلف فى الكفائه
ولكن فى نفس الوقت اى لوحه فى رنج 1500 جنيه او 1700 جنيه هى مثاليه للكسر ايضا ولكن دائما هناك تفاصيل غايه فى الدقه لدوائر الطاقه الاعلى
اقصد انك ممكن مع اللوحه الاعلى فرصتك تكون فرصتك اعلى بالكسر نسبيا او اسهل واقرب فى الاستقرار
او ممكن يكون نفس القدره بلوحات اقل منها فى السعر ولكن دائره الطاقه بها تتميز بالاستهلاك الاقل والحراره الافضل وبتساعد المعالج بشكل افضل
يعنى هى مواضيع دقيقه جدا جدا حتى اكثر المستخدمين والمتمرسين احيانا لا يهتمون بها لان كلهم بيحققوا الكسر بسهوله
وكلاهما دوائر طاقه يابانيه قادره على العمل المتواصل لمده تزيد عن 10.000 ساعه متواصل بدرجه حراره 105C

انا كنت هفضلك Gaming 5 لانها فى الغالب مش هتكون اقل من 8 قنوات تغزيه للمعالج حقيقين
واحتمال كبير جدا تكون UD5 زيها ولكن تكون 16x Power Phase منها 8 حقيقين فقط عن طريق PWM منظم الفولتيه والاخرين مضاعفين كمساعد فقط لنقل تردد الفولتيات
بالاضافه ان الشىء المهم فى UD5 طبقتين 2x cooper PCB ودى سبب انطلاق عليها فئه UD لانها بتساعد على تبريد كل مكونات اللوحه الام

لذلك هى نظريا الافضل ولكن زى ماقولت لحضرتك الاعتماد على Gaming 5 فى اقسى الحالات اعتماد مثالى ايضا
وتشغلها لمده 24/7 طول السنه براحتك

طالما GTX 980 بعيد عليك يبقى براحتك لو هتتنازل عن NVIDIA ممكن R9-390 يكون البديل ايضا

كويس جدا اختيارك الهارد
لو تقدر توصى حد يبعتلك هارد M2 بداله يكون افضل واسرع ومش هيفرق كتير بالسعر عن اى SSD SATA

عموما حاول جدا ياريت تعلى الرامات مره واحده قطعتين X16 وترتاح وتتاكد انهم مدعومين قبل ما يجولك

ياريت تلحق تشوف ردى وفكر كويس جدا فى امر اللوحه
عموما لو اتحذف الموضوع زى ماقولتلك او اطلب نقل الموضوع افضل

رأي صائب تماما