المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ٍسوال عن بنك مصر والماستر كارد

_Monzer
13-12-2015, 15:52
السلام عليكم

لو سمحت عازو اعرف اي المطلوب لفتح حساب في بنك مصر وهل متوفر ماستر كارد للشراء اون لاين من امازون وغيره جزاكم الله خير .

Nashaatfarrag
13-12-2015, 18:18
اللى أنا أعرفه أنك لو عايز تفتح حساب في أى بنك لازم تكون +21
وطبعا لو أنت أكبر من 21 سنه يبقى هيديك فيزا هتقدر تستعملها في الشراء أونلاين عادى جدا
وإطلب من الشخص كدا
لو أقل من 21 ممكن تعمل زيي وتعمل فيزا من كريدي أجريكول أو CIB أو بنك تانى بتبقى بالبطاقة بس وشغاله برضه أونلاين

_Monzer
13-12-2015, 18:21
طيب عندك فكرة الحد الأدنى لفتح الرصيد كام في بنك مصر أو cib؟ وسمعت انو في حساب توفير وحساب جاري اي الفرق؟ انا المهم عندي بس الفيزا كارد

Sent from my HTC_M8x using Tapatalk

Nashaatfarrag
13-12-2015, 18:41
أقل حد في الـ CIB هو 5000 :D ... بتختلف من بنك لبنك طبعا ... البنك الأهلى 1025 ج :]
حساب التوفير دا اللى هو الودائع .... يعنى بتحط الفلوس وتاخد عليها نسبه ومينفعش تصرف منها ولو صرفت منها متاخدش نسبه عليها حاجه زى فلوس مجمدة كدا ( لما واحد يحط فلوسة في البنك ويستنى الفايدة كل شهر )
الحساب الجارى يعنى زى المحفظة كدا ... تسحب وقت ما أنت عايز تحط وقت ما أنت عايز مفيش نسبه عليها
وبتقدر تعمل دفتر شيكات وفيزا ع الحساب الجارى

_Monzer
13-12-2015, 18:46
طيب انا هطلب الفيزا كارد من البنك الأهلي ولا هي بتجي مع فتح الحساب؟ و قد ايه نسبة العمولة البياخدها البنك لما تشتري حاجة بالدولار؟ وإذا بعتها عالبريد العادي هل بياخد كمان اي فلوس؟

Nashaatfarrag
16-12-2015, 23:01
طيب برااحه :D
أولا البنك هيديك فيزا للسحب ع المكشوف خاصه بالبنك حضرتك هتطلب الفيزا اللى أنت عايزها وقولهم عايز أستخدمها في الشراء اونلاين هيدوك اللى تنفعك
ثانيا البنك هياخد سعر التحويل اللى هو مثلا 8.30 اللى بيتغير كل يوم دا + نسبه بنكيه مش عارف بتبقى كام وساعات مش بتكون مووجودة أصلا
فيه حاجه الودائع اللى هى حساب التوفير الفلوس المجمدة دى بتكون بالجنيه المصرى فقط
ممكن أنت تحط فلوسك بالدولار في حساب جارى أصلا
ثالثا مش فاهم السؤال بتاع البريد العادى دى

_Monzer
18-12-2015, 02:51
قصدي لما توصل الحاجة عليها ضرائب / جمرك؟ وكام

_Monzer
18-12-2015, 02:52
شكرا لوقت يا استاذ نشأت 😘

Nashaatfarrag
20-12-2015, 19:59
الضرائب أو الجمارك دى بتكون ع حسب الحاجه ع حسب المتجر من أمازون ولا إيباى حسب وزن الحاجه
فيه حاجات مينفعش أصلا تدخل مصر في حاجات عليا جمارك عليا في حاجات معليهاش جمارك أصلا
وع حسب نوع وخدمات شركه الشحن برضه اللى بتنقل
لما تيجى تشترى حاجاه من برا هو بيقولك هتكلف كام بالظبط لحد ما توصلك

_Monzer
20-12-2015, 21:37
طيب لو سمحت سؤال اخير 🙋
سمعت انو في كرت اسمو " ايزي كارد" وده ممكن اشتري في اون لاين من غير ما يكون في عندي حساب في البنك عندك اي فكرة؟

Nashaatfarrag
20-12-2015, 22:39
في حاجات زى كدا بس أنا مش عارف عنها حاجه بصراحه ... أنت أضمن حاجه تعمل حساب في البنك

Nashaatfarrag
04-01-2016, 21:12
طب إعملى شكرا بقى مش كدا يعنى :D